شرکت دونات لب از یک موتور برقی داخل چرخ خودرو که ۸۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکند رونمایی کرد.
شرکت دونات لب شاید بین ما خیلی شناخته شده نباشد اما در زمینه تکنولوژی وسایل نقلیه برقی فعالیتهای قابلتوجهی داشته است. جدیدترین نوآوری این شرکت به رونمایی از نسل بعدی موتورهای برقی درون چرخ خودروها مربوط میشود. دونات لب ادعا میکند این موتور قویترین موتور برقی درون چرخ دنیاست؛ اما بیایید سریعاً نگاهی به مشخصات فنی محصول احساسبرانگیز دونات لب بیندازیم. البته خروجی نهایی این موتور به کاربرد آن بستگی خواهد داشت چراکه میتوان از موتور برقی درون چرخ برای وانتها، کامیونها و حتی موتورسیکلتها نیز استفاده کرد.
موتور برقی درون چرخ دونات لب در خودروهای استاندارد قدرت ۸۴۵ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰۰ نیوتون متری تولید میکند. البته رقم اعلامی برای گشتاور باید با کمی اغراق در نظر گرفت چراکه این گشتاور به خروجی روتور اختصاص دارد نه خروجی واقعی موتور برقی و به همین خاطر رقم نهایی و واقعی گشتاور تولیدی کمتر خواهد بود؛ اما با این وجود نیز موتور برقی دونات لب تواناییهای زیادی دارد و برای مقایسه میتوانیم به موتور برقی دارک متر کونیگزگ جمرا اشاره کنیم که قدرت و گشتاور آن به ۸۱۱ اسب بخار و ۱۲۵۰ نیوتون متر میرسد.
ویژگی مهم موتور برقی دونات لب وزن ۴۰ کیلوگرمی آن است که مشابه وزن موتور برقی کونیگزگ است اما قدرت و گشتاور بیشتر محصول این شرکت باعث شده نسبت قدرت به وزن بهتری نسبت به خودروساز سوئدی داشته باشد. البته باید دانست جمرا خودرویی هیبریدی است بنابراین نزدیکترین رقیب به موتور برقی دونات لب را میتوان ریمک نورا R تمام برق دانست که دو موتور برقی عقب آن (از مجموع چهار موتور برقی) هریک قدرت حدود ۶۰۰ اسب بخار دارند. ویژگی جالب دیگر موتور برقی یاد شده وزن فنربندی نشده آن است که در موتورهای برقی داخل چرخ زیاد است اما دونات میگوید قدرت و گشتاور بالا باعث شدهاند توازن مناسبی در وزن این موتور ایجاد شود. اما این کار چگونه صورت گرفته است؟ مارک لتیماکی مدیرعامل دونات لب میگوید:
وزن فنربندی نشده زیاد مهمترین دلیل عدم استفاده از چنین موتورهایی توسط اکثر خودروسازان بوده است. ما با گشتاور تراکم قدرت بالا توانستیم این موتور را درون چرخ ادغام کنیم و وزن نسبی موتور نیز به حدی کم است که وزن فنربندی نشده آن به چشم نمیآید.
با این تفاسیر میتوانیم یک هاچبک خانوادگی با چهار موتور برقی داخل چرخ و قدرت ترکیبی ۳۳۸۰ اسب بخار داشته باشیم نه؟ احتمال تولید چنین خودرویی بالا نیست زیرا به احتمال زیاد شرکتهای دیگری که با دونات لب همکاری میکنند از یک جفت موتور کوچکتر و سبکتر در اکسل عقب استفاده خواهند کرد و شاید هریک از این موتورها در بهترین حالت ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کنند و قدرت یک خودروی تک دیفرانسیل را به حدود ۸۰۰ اسب بخار برسانند؛ اما چرا؟ زیرا شما نیازمند ۸۰۰ اسب بخار در هر چرخ نیستید. این موتورهای کوچکتر قبلاً در موتورسیکلتهای ورج که همکار دونات لب است بکار رفته و احتمالاً در ابتدا موتورهای برقی قویتر برای وانت پیکاپ ها و خودروهای سنگین طراحی خواهد شد زیرا چنین محصولاتی باید وزن کمتر و توان حمل بار بیشتری داشته باشند. البته درصورتیکه موتورهای دونات لب فراگیر شوند امکان کاهش ۵۰ درصدی هزینههای تولید نسبت به موتورهای برقی سنتی وجود خواهد داشت.
توضیح: وزن یا جرم فنربندی نشده شامل وزن بخشی از خودروست که در زیر سیستم تعلیق قرار دارد. این جرم معمولاً شامل لاستیک و چرخ خودرو، سیستم ترمز، دیفرانسیل، اکسلها و… میشود.
nima.jdm
۲۱ دی ۱۴۰۳گشتاور اوف
ممد ژانگولر
۲۱ دی ۱۴۰۳آینده یعنی این سعی کنید باهاش عادت کنید و بدونید چه خبره
آرمان
۲۲ دی ۱۴۰۳نظر شخصی من اینه که همین الان هم اگه بخوان میتونن ماشین برقی بسازن با یک بار شارژ بالای ۱۰۰۰کیلیومتر راه بره و قدرت و کشش بالا داشته باشه و وزن پایین،یا شما تصور کن همین موتور های داخل چرخ،اگه ۴تاشو بصورت دیفرانسیل نیمه سنگین روی محور کامیون و کشنده نصب کنن که هر کدوم فقط ۳۰۰ اسب بخار نهایت تولید کنه و خروجی هر چرخ ۲۰۰اسب با گشتاور ۳۵۰نیوتون باشه،یک کامیون برقی سبک با محورهای قابل تنظیم قدرت داریم و یا ماشین های کوچیک و موتور های برقی تک موتوره سبک و ارزون قیمت اجاره ای، میتونن بسازن که نیاز به حمل و نقل عمومی تا حد زیادی ازبین ببره و مشکل ترافیک و آلودگی حداقل ۵۰درصد حل میشود ولی از اونجایی که صنعت نفت و گاز و سوخت های فسیلی بسیار پر سود هست و درآمد اصلی ابر قدرت جهان یعنی آمریکا و هم پیمانهای خاورمیانه ای اون هستش و شرکتهای بزرگ نفتی و تولیدات روغن و سوخت مثل شل و آرامکو سهام دارای اصلیش یحودی ها هستن،در نتیجه تا وقتی که استخراج و پالایش نفت و تولید فرآورده های نفتی ارزون قیمت باشه،خبری از باتری های کم حجم پر ظرفیت ارزون قیمت و موتور های برقی کوچک ولی پر بازده،برای تولید انبوه و جایگزین انرژی های وابسته به نفت نیست
mg rover
۲۱ دی ۱۴۰۳منبعد این چرخهای التریکی پشت ویترین شرکتهای الکتروتیونینگ خواهیم دید
مازیار
۲۱ دی ۱۴۰۳صرفنظر از مشخصات خروجی، این راهکار میتونه برای برقیها خیلی مفید باشه بخصوص برای خودروهای سنگین. البته مشکل وزن غیر فنرسوار رو نمیشه نادیده گرفت.
زیزیگولو
۲۱ دی ۱۴۰۳تکنولوژی زندگی تو دنیا رو گستردهترو راحتترو هیجان انگیزتر میکنه …… عیناً داریم به چشم میبینیم چیزایی که در گذشته فقط یه خیال بودن بخاطر پیشرفتای علمیو تکنولوژیای جدید دارن یکی، یکی به واقعیت میپیوندن
محمد
۲۱ دی ۱۴۰۳تولید انبوه همچین موتوری واقعا هیجان انگیزه ، خودرو های برقی جای پیشرفت خیلی زیادی دارند این فناوری برای خودرو های سنگین عالیه
شاپور
۲۱ دی ۱۴۰۳تصورش هم لذتبخشه ، چند سال دیگه چقد الکتریکی ها پیشرفت کنن. باور کنید با یکبار شارژ هزار کیلومتر پیمایش دیگه آرزو نخواهد بود.
KAIZEN
۲۱ دی ۱۴۰۳هزینه تعمیر و نگهداریش میتونه بالا باشه
چون دائم در معرض آب و گرد و خاک و گل و لای و برف و همچنین تکانهای بسیار شدید ناشی از ناهمواری های مسیر قرار میگیره
البته مهندسی جدید روز به روز داره به سمت طراحی قطعات کامپکت و وکیوم با طول عمر مشخص میره که براحتی و با کمترین هزینه ممکن تعویض بشن
ولی باز هم جای کار زیاد داره. فکر نمیکنم به این زودیها برای تولید انبوه آماده باشه
سید ناصر طباطبایی یحیی ابادی
۲۱ دی ۱۴۰۳با توجه به طراحی که به صدا و سیما فرستادم که می بینید که شد و ساختن به ارگان های مربوطه که می گفتم هزار ایراد و بهانه می آورد ،می گویند به اهل فن و علم که بگویید تا آخر را می فهمد ،؟
amirboss
۲۲ دی ۱۴۰۳این یه معرفی غیر حرفه ای و یه مشت چرندیاته برای مشغول کردن اذهان مهندسان عزیز.
این موتور درصورت تولید و استفاده در چهارچرخ میتونه به نزدیکی قدرت مورد نظر برسه اما با ولتاژ و باتری های که اصلا در خودروهای تولید انبوه مقرون به صرفه نیستن و یه جورایی بلند پروازی و ایجاد شوک تو دنیای خودرو هستن.
البته از ساختار این موتور میشه تو انواع و اقسام صنایع مثل ملخ هلیکوپترها و موتور هواپیما و …
و در سایزهای کوچکتر در تمامی صنایع تولیدی لوازم خانگی و نظامی و…. استفاده کرد.
مهیار
۲۲ دی ۱۴۰۳دوست عزیز شما باید تحلیل گر مسائل بینالملل صداوسیما بشی. امیدوام حداقل منظورم رو درست متوجه بشی
مهیار
۲۲ دی ۱۴۰۳فقط یک سوال این چرخها آهن ربا خیلی قوی هستن آیا میخ و پیچ و خورده آهن رو از کنار جاده جذب نمیکنن ؟
محمد تقی عابدپور
۲۲ دی ۱۴۰۳این توان برای موتور برقی اونم یک موتور ۴۰ کیلویی عالیه اما تامین انرژی برای چهارتا از این موتور ها یا حتی دوتا ازش هم باید در نظر گرفته بشه و بعد از آن هزینه نگهداری این موتور ها از موتور های برقی دیگه بیشتره و عمر کمتری بخاطر محل قرار گیری دارند و در ادامه هزینه ساخت بالاتر و در آخر مناسب کشور هوایی هستند که داخل اون کشورها چرخ پراید را نمی دزدند اینجا یا خیلی جاهای دیگه می ری تو خونه میای می بینی چرخ و موتور ماشینت را دزدیدند
سعید
۲۲ دی ۱۴۰۳این به هیچ صورت علمی نیست تمام آسفالت های کوچه خیابان و جاده غبار از آهن هست که اون آهن ربای خیلی قوی اینا رو جذب خودش میکنه. خب اگر واقعا همچین ادعایی دارن این چهارتا موتور الکتریکی رو جا بزارن تو کاپوت از طریق دفرنسیال وصل کنن به چهارتا چرخ…