موتور برقی داخل چرخ دونات لب با 845 اسب بخار قدرت معرفی شد

جمعه 21 دی 1403 - 07:30
مطالعه 5 دقیقه
65
شرکت دونات لب از یک موتور برقی داخل چرخ خودرو که 845 اسب بخار قدرت تولید می‌کند رونمایی کرد.
تبلیغات

شرکت دونات لب شاید بین ما خیلی شناخته شده نباشد اما در زمینه تکنولوژی وسایل نقلیه برقی فعالیت‌های قابل‌توجهی داشته است. جدیدترین نوآوری این شرکت به رونمایی از نسل بعدی موتورهای برقی درون چرخ خودروها مربوط می‌شود. دونات لب ادعا می‌کند این موتور قوی‌ترین موتور برقی درون چرخ دنیاست؛ اما بیایید سریعاً نگاهی به مشخصات فنی محصول احساس‌برانگیز دونات لب بیندازیم. البته خروجی نهایی این موتور به کاربرد آن بستگی خواهد داشت چراکه می‌توان از موتور برقی درون چرخ برای وانت‌ها، کامیون‌ها و حتی موتورسیکلت‌ها نیز استفاده کرد.

موتور برقی درون چرخ دونات لب در خودروهای استاندارد قدرت 845 اسب بخار و گشتاور 4300 نیوتون متری تولید می‌کند. البته رقم اعلامی برای گشتاور باید با کمی اغراق در نظر گرفت چراکه این گشتاور به خروجی روتور اختصاص دارد نه خروجی واقعی موتور برقی و به همین خاطر رقم نهایی و واقعی گشتاور تولیدی کمتر خواهد بود؛ اما با این وجود نیز موتور برقی دونات لب توانایی‌های زیادی دارد و برای مقایسه می‌توانیم به موتور برقی دارک متر کونیگزگ جمرا اشاره کنیم که قدرت و گشتاور آن به 811 اسب بخار و 1250 نیوتون متر می‌رسد.

ویژگی مهم موتور برقی دونات لب وزن 40 کیلوگرمی آن است که مشابه وزن موتور برقی کونیگزگ است اما قدرت و گشتاور بیشتر محصول این شرکت باعث شده نسبت قدرت به وزن بهتری نسبت به خودروساز سوئدی داشته باشد. البته باید دانست جمرا خودرویی هیبریدی است بنابراین نزدیک‌ترین رقیب به موتور برقی دونات لب را می‌توان ریمک نورا R تمام برق دانست که دو موتور برقی عقب آن (از مجموع چهار موتور برقی) هریک قدرت حدود 600 اسب بخار دارند. ویژگی جالب دیگر موتور برقی یاد شده وزن فنربندی نشده آن است که در موتورهای برقی داخل چرخ زیاد است اما دونات می‌گوید قدرت و گشتاور بالا باعث شده‌اند توازن مناسبی در وزن این موتور ایجاد شود. اما این کار چگونه صورت گرفته است؟ مارک لتیماکی مدیرعامل دونات لب می‌گوید:

وزن فنربندی نشده زیاد مهم‌ترین دلیل عدم استفاده از چنین موتورهایی توسط اکثر خودروسازان بوده است. ما با گشتاور تراکم قدرت بالا توانستیم این موتور را درون چرخ ادغام کنیم و وزن نسبی موتور نیز به حدی کم است که وزن فنربندی نشده آن به چشم نمی‌آید.

با این تفاسیر می‌توانیم یک هاچبک خانوادگی با چهار موتور برقی داخل چرخ و قدرت ترکیبی 3380 اسب بخار داشته باشیم نه؟ احتمال تولید چنین خودرویی بالا نیست زیرا به احتمال زیاد شرکت‌های دیگری که با دونات لب همکاری می‌کنند از یک جفت موتور کوچک‌تر و سبک‌تر در اکسل عقب استفاده خواهند کرد و شاید هریک از این موتورها در بهترین حالت 400 اسب بخار قدرت تولید کنند و قدرت یک خودروی تک دیفرانسیل را به حدود 800 اسب بخار برسانند؛ اما چرا؟ زیرا شما نیازمند 800 اسب بخار در هر چرخ نیستید. این موتورهای کوچک‌تر قبلاً در موتورسیکلت‌های ورج که همکار دونات لب است بکار رفته و احتمالاً در ابتدا موتورهای برقی قوی‌تر برای وانت پیکاپ ها و خودروهای سنگین طراحی خواهد شد زیرا چنین محصولاتی باید وزن کمتر و توان حمل بار بیشتری داشته باشند. البته درصورتی‌که موتورهای دونات لب فراگیر شوند امکان کاهش 50 درصدی هزینه‌های تولید نسبت به موتورهای برقی سنتی وجود خواهد داشت.

توضیح: وزن یا جرم فنربندی نشده شامل وزن بخشی از خودروست که در زیر سیستم تعلیق قرار دارد. این جرم معمولاً شامل لاستیک و چرخ خودرو، سیستم ترمز، دیفرانسیل، اکسل‌ها و... می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.