تبعات سنگین جنگ اوکراین برای خودروسازان آلمانی
صنعت خودروی آلمان با فشارهای فزاینده ناشی از هجوم روسیه به اوکراین مواجه شده است. دلیل این موضوع نیز اختلال در زنجیره تأمین در قاره اروپاست. طی هفتههای اخیر، بی ام و، مرسدس بنز و فولکسواگن مجبور به کاهش سرعت تولید در کارخانههای خود در آلمان شدهاند. پورشه نیز به عنوان بخشی از گروه بزرگ فولکسواگن مجبور به توقف تولید موقتی در لایپزیک شده است که دلیل آن کمبود قطعات ناشی از اختلال در زنجیره تأمین است. خودروها بزرگترین صادرات آلمان را تشکیل میدهند و کمبود نیمهرساناها در جهان تأثیر قابلتوجهی روی صنعت خودروی این کشور گذاشته است و حالا جنگ اوکراین نیز باعث بدتر شدن اوضاع شده است.
صنعت خودروی آلمان همچنین با توقف تولید و فروش خودروها در روسیه به تهاجم این کشور به اوکراین پاسخ داده است. فولکسواگن با انتشار بیانیهای گفته است:
گروه فولکسواگن با ناراحتی و شوک عمیقی اخبار مربوط به جنگ در اوکراین را دریافت کرده است. در مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین فولکسواگن تصمیم گرفته است تولید خودرو در این کشور را تا اطلاع ثانوی متوقف کند. این تصمیم شامل سایتهای تولید در کالوگا و نیژنی میشود
بی ام و به همراه دایملر نیز فروش خودرو در روسیه را متوقف کردهاند. خودروسازان از طرفی در تأمین سیمکشی موردنیاز تولید خودروها با چالش مواجه شدهاند. بسیاری از تولیدکنندگان که قطعات خودروهای آلمانی را تأمین میکنند در اوکراین حضور دارند و جنگ باعث تعطیلی این کارخانهها شده است. بهطور مشابه اوکراین نیز تأمینکننده عمده گاز نئون است که در نیمهرساناها بکار میرود. احتمالاً جنگ طولانی در این کشور باعث کمبود نئون خواهد شد و این امر میتواند تشدید شدن کمبود چیپ ها را به همراه داشته باشد. هربرت دایس مدیرعامل فولکسواگن گفته است جنگ طولانیمدت میتواند برای اقتصاد اروپا بسیار بدتر از همهگیری کرونا باشد.
او گفته است:
این جنگ طولانی میتواند منجر به افزایش قیمت شدید، کمبود انرژی و تورم بالا شود
خودروسازان خارجی که کارخانههای خود در روسیه را تعطیل کردهاند با خطر ملی شدن داراییهای خود روبرو هستند. یکی از مقامات روسی اعلام کرده است پیشنهادهای مربوط به ملی شدن دارایی کشورهای غیر دوست تائید شده است. مرسدس بنز در گزارش سالانه خود گفته است داراییهای 2.2 میلیارد دلاری در روسیه دارد و این داراییهای در خطر هستند. کارخانه اسیپوف این خودروساز در شمال مسکو سدان E کلاس را تولید میکند و بیش از هزار نفر کارمند دارد. احتمالاً قیمت متریال اصلی همچون مس و آلومینیوم نیز افزایش مییابد و همه اینها تأثیر خود را روی قیمت نهایی مصرفکننده نشان میدهند. همچنین گفته شده است ادامه جنگ روسیه و اوکراین در ماه مارس منجر به کاهش تولید 150 هزار دستگاهی خودروسازان آلمانی شده است.