متفرقه

صفر تا صد 0/9 ثانیه؛ رکورد جدید برای شتاب خودروهای برقی!

گروهی از دانشجویان دانشگاه زوریخ توانستند رکورد شتاب خودروهای برقی را با ثبت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۱ ثانیه بشکنند.

تسلا مدل S پلد با حالت Ludicrous دیگر نمی‌تواند رکورددار شتاب خودروهای بدون آلایندگی باشد زیرا دانشجویان دانشگاه ETH زوریخ با تولید یک خودروی روباز و تک‌نفره به نام “اسطوره” رکورد جهانی گینس را به خود اختصاص داده‌اند. این دانشجویان که گروهی به نام کلوپ موتور اسپرت آکادمیک زوریخ AMZ را تشکیل داده‌اند حدود یک سال زمان را صرف توسعه خودرویی کرده‌اند که می‌تواند در نه دهم ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

رکورد دقیق این خودرو ۰.۹۵۶ ثانیه بوده است و به این ترتیب توانسته رکورد قبلی ۱.۴۶۱ ثانیه ثبت شده توسط تیم دانشجویان دانشگاه اشتوتگارت در سال ۲۰۲۲ را شکست دهد. سخنگوی AMZ به رسانه‌ها گفته است “اسطوره” یکی از خودروهای حاضر در مسابقات دانشجویی سال ۲۰۱۹ بوده است و به دلیل تغییرات رخ داده در قوانین دیگر نمی‌تواند در این رقابت‌ها حضور پیدا کند. خودروی دانشجویان زوریخ به راحتی توانسته برخی از پرشتاب‌ترین خودروهای دنیا همچون مک مورتری اسپرلینگ و ریمک نورا را شکست دهد.

اسپرلینگ می‌تواند در عرض ۱.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد درحالی‌که صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نورا نیز در ۱.۸۱ ثانیه ثبت می‌شود. حتی خودروهای فرمول E نیز کندتر از “اسطوره” هستند زیرا صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن‌ها به حدود ۲.۸ ثانیه می‌رسد. AMZ همچنین می‌گوید کیت ماگتی راننده این خودرو تمرین‌های زیادی برای رکوردشکنی نداشته و علیرغم اشتیاق زیاد برای این کار سختی‌های زیادی را متحمل شده است.

این خودروی ۱۴۰ کیلوگرمی توسط دانشجویان توسعه یافته و بخش‌هایی همچون شاسی و باتری را خودشان ساخته‌اند. آن‌ها از ساختار سبک‌وزن کربن و آلومینیومی لانه‌زنبوری استفاده کرده‌اند و موتورهای برقی با ۳۲۶ اسب بخار قدرت نیز در دانشگاه ساخته شده است. به این ترتیب نسبت قدرت به وزن “اسطوره” به بیش از ۱ اسب بخار به ازای ۰.۴ کیلوگرم از وزن خودرو می‌رسد که عددی باورنکردنی است. اگرچه مشخصات باتری این خودرو مشخص نیست اما AMZ می‌گوید ابعاد آن حدود یک‌سوم باتری خودروهای حاضر در مسابقات دانشجویی است. همچنین اطلاعاتی از شعاع حرکتی “اسطوره” در دست نیست اما خودرو با یک‌بار شارژ چندین بار اقدام به رکوردشکنی کرده است. دانشجویان همچنین روی آیرودینامیک نیز تمرکز داشته‌اند و داریو مسرلی مدیر بخش آیرودینامیک این تیم می‌گوید:

وقتی بحث ثبت رکورد شتاب باشد قدرت تنها چیز مهم نخواهد بود زیرا انتقال بهینه این قدرت به زمین نیز فاکتوری کلیدی خواهد بود.

خودروی موردبحث اگرچه فاقد بال‌های جلو و عقب مشابه خودروهای فرمول یک است اما بجای آن از نوع خاصی دستگاه مکش استفاده شده که با عمل مکش خودرو را به سطح زمین می‌چسباند. در ویدئوی منتشر شده می‌توانیم یک کارگاه کوچک در سوئیس را ببینیم که این خودرو ساخته می‌شود. خودروی موردبحث در زمان رکوردشکنی مثل یک موشک به جلو پرتاب می‌شود و برای شتاب گیری فقط به ۱۲.۳ متر فاصله نیاز دارد. تیم‌های فرمول دانشجویی پیش از این نیز رکورد شتاب خودروهای برقی را ثبت کرده‌اند. برای مثال در سال ۲۰۱۶ بود که تیم ETH زوریخ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱.۵ ثانیه‌ای را بر جای گذاشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. ❤BMW❤

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    دمشون گرم به قول آقا شاهین مث موشکه
    ولی یه سوالی ،
    چرا روی پیراهن شون آرم بی‌ا‌م‌و داره ؟!

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. مجتبی .

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1225 ديدگاه)

      اونااسپانسر وپشتیبان مالی پروژه هستن.

      موافقم 27
      مخالفم 0
  2. فريد

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    اگه فقط شتاب مد نظر باشه این خوبه ولی خود ماشین واقعا بدرد نمیخوره این شتاب رو ماشین بالای یک تنی اره خیلی خوبه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. نشناسی بهتره

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (480 ديدگاه)

    واقعا باریکلا بهشون👍
    پ.ن:موندم راننده تو این حجم از شتاب چجوری جلوی نیروی G دوام میاره:///

    موافقم 24
    مخالفم 2
  4. ARIAN

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (332 ديدگاه)

    درسته کاربردی نیست این ماشین اما قدم خوبیه رو به جلو. چطور راننده بیهوش نشد از اون همه فشار که توی یک لحظه بهش وارد شد؟ خیلی سریع بود

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. مجتبی .

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1225 ديدگاه)

      فکرکنم تمام خونش رفت پشت سرش. ولی فکرنکنم هنوز اندازه فشاری که به خلبانهای جنگنده ها وارد میشه برسه‌

      موافقم 12
      مخالفم 0
      1. puriya

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (517 ديدگاه)

        منم وقتی متنشو خوندم با خودم گفتم خدایا این چجوری میتونه انقد فشار رو تحمل کنه چون تو همین پدال یه مطلب خونده بودم که میگفت فشار خیلی بالایی به بدن راننده منتقل میشه

        موافقم 4
        مخالفم 0
  5. مجتبی .

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1225 ديدگاه)

    موتور وباطری درخود دانشگاه ساخته شده!!! وقتی داخل دانشگاه اینقدر امکانات هست وتوان دانشگاه واقعی وعملی هست خب باید هم پیشرفت حاصل بشه.بماند که چه برندای معتبری هم پشتیبانی میکنن. مقایسه شود باامکاناتی که به دانشجو ماداده میشه وپشتیبانی ایران خودرو یا سایپا.

    موافقم 28
    مخالفم 1
  6. مهران

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (605 ديدگاه)

    احه این کجاش خودروعه؟هر چی چهارتا چرخ داشت و میتونه مسافتی بره میارن رکورد بزنه…

    موافقم 8
    مخالفم 24
    1. شاهین

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4580 ديدگاه)

      گر تو بهتر میزنی بستان بزن!
      اگه میتونستن میزدن قبلا. اسمش رکورد هست یعنی چیزی که قبلا نتونستن بهش برسن.

      موافقم 35
      مخالفم 5
  7. Arshia m3csl

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1083 ديدگاه)

    ساخت ماشین برقی آسون تر از بنزینیه ولی تو دوران برقی سازی آینده طراحی جذاب کار سخت و بزرگی خواهد بود

    موافقم 2
    مخالفم 5
  8. Viper

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    شتاب هم شده بچه بازی….

    موافقم 1
    مخالفم 9
    1. phonix

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1868 ديدگاه)

      دوست عزیز این یه پروژه دانشگاهی هست که چند نفر نهایتا زیر 100 نفر در مجموع جمع شدن دور هم هزینه کردن اسپانسر جمع کردن طراحی کردن و هرچی علم در دوره های مختلف تحصیلی داشتن رو ریختن رو هم و این رو ازش در اوردن مطمعنا بلد بودن طراحی کنن و کانسپت های خفن بسازن ولی دیگه نه به کار پروژه و پایان نامه میخورده نه به درد شرکت های بزرگ که بخوان روش سرمایه گزاری کنن .
      مثل خودرو اهو یا غزال ( اسمشو یادم نیست ) که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ساختن و باهاش به مسابقات هم رفتن و چند سری هم ازش ساختن اونم با کمتر از نصف اسپانسر های بقیه دانشگاه های جهان …

      موافقم 2
      مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا