بهترین خودروهای سال 2023 به انتخاب کارباز
- خودروی مردمی: بیوک انویستا
- خودروی نجات کره زمین: تویوتا پریوس
- خودروی خانوادگی: تویوتا گرند هایلندر
- خودروی پیست: بامو M3 CS
- خودروی الکتریکی لوکس: لوسید ایر گرند تورینگ
- بهترین کابین: بامو XM
- خودروی لوکس خانوادگی: پورشه کاین
- خودروی اسپرت مقرونبهصرفه: فورد موستانگ
- خودروی آفرود: شورلت کلرادو ZR2 بیسون
- رؤیای دوستداران تکنولوژی: مرسدس میباخ GLS
وبسایت کارباز (CarBuzz) که ترجمهٔ مطالب آن را بارها در پدال منتشر کردهایم، یکی از سایتهای مطرح خودرو در آمریکا محسوب میشود. این وبسایت هرسال اقدام به انتخاب و معرفی بهترین خودروها میکند و امسال هم از بین بیش از 150 خودروی جدیدی که طی یک سال گذشته با آنها رانندگی کرده، بهترینها را برگزیده است. از بین تمام خودروهای بررسیشده، تنها 10 مدل شایستهٔ کسب جوایز کارباز هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
خودروی مردمی: بیوک انویستا
بیوک کراساوور لوکسی را به بازار فرستاده که برای خرید آن نیازی به پرداخت قیمت خودروی لوکس نیست. بیوک انویستا ثابت میکند که راحتی، کارایی، زیبایی و تجهیزات نیازی به قیمت بالا ندارد. درحالیکه میانگین قیمتی خودروهای جدید بازار آمریکا از 50 هزار دلار عبور کرده است، انویستا با نصف این قیمت عرضه میشود و با قیمت زیر 25 هزار دلار کراساوورهای کمی وجود دارند که ایمنی و راحتی در حد این ماشین داشته باشند.
خودروی نجات کره زمین: تویوتا پریوس
نسل جدید تویوتا پریوس به لطف پرفورمنس خوب، کابین ارگونومیک، تجهیزات ایمنی برجسته و قیمت رقابتی، از جذابیت بسیار بیشتری نسبت به قبل برخوردار است. هیچکس انتظار نداشت تویوتا این ماشین را جذاب کند اما سازندهٔ ژاپنی با نسل جدید پریوس فراتر از انتظار عمل کرده است. اگر نسخهٔ معمولی پریوس کافی نباشد، میتوان سراغ نسخهٔ پلاگینهیبریدی پرایم با 220 اسب بخار قدرت و برد تمام الکتریکی 70 کیلومتری رفت.
خودروی خانوادگی: تویوتا گرند هایلندر
گرند هایلندر امسال بهعنوان یک کراساوور بزرگ سه ردیفه وارد بازار شد و با وجود رقبای قدرتمندی مثل کیا تلوراید، با کیفیتی در حد خودروهای لوکس، سه پیشرانهٔ نرم، کابین جادار و ایمنی بالا، توانست بهترین خودروی کلاس خود لقب گیرد. پیشرانهٔ توربوشارژ استاندارد ارزانترین قیمت را دارد، نسخهٔ هیبریدی بهترین مصرف سوخت این کلاس را ارائه میکند و نسخهٔ هیبرید مکس ترکیبی از مصرف سوخت مناسب و پرفورمنس را فراهم میکند.
بامو M3 قبلاً معیار کلاس خود بود و با اضافه شدن دو حرف CS به نامش، حتی از این هم فراتر رفته است. این ماشین آخرین تجسم از باوری است که تنظیم شاسیهای بامو را یک سر و گردن بالاتر از هموطنان خود میداند. M3 CS همان چیزی است که میخواهیم همهٔ خودروهای M باشند یعنی دیوانه در پیست و راحت در جاده. این ماشین ثابت میکند که بامو M هنوز جادوی خود را از دست نداده است.
خودروی الکتریکی لوکس: لوسید ایر گرند تورینگ
بسیار کم پیش میآید که یک برند تازهوارد بتواند شرایط بازار خودرو را بهاندازهٔ لوسید ایر تغییر دهد. خودروهایی هستند که برای دههها سگمنت خود را تعریف و با چالشها مقابله کردهاند ولی لوسید با اولین محصول خود، مرسدس بنز را بهعنوان اوج تجمل، نوآوری و تکنولوژی از سلطنت خلع کرده است. هرچند تسلا شروعکنندهٔ انقلاب الکتریکی بود اما لوسید آن را کامل کرده است. ایر در کلاس خود از تمام محصولات خودروسازان قدیمی بهتر است.
از بامو XM میتوان به دلایل مختلفی انتقاد کرد اما کابین آن برای یک خودروی لوکس حرف ندارد. داخل این ماشین فراتر از محصولات بامو است. هرچند ما XM را خودروی بینقصی نمیدانیم ولی وقتی کابین آن را بهصورت مجزا بررسی میکنیم میبینیم که بامو نوآوریهای زیادی برای جذب خریداران جدید ارائه کرده است. کابین باموها همیشه لوکس است اما XM این شرکت را به سمتی برده که نمیدانستیم امکانپذیر است.
خودروی لوکس خانوادگی: پورشه کاین
آنچه زمانی بزرگترین خیانت به میراث پورشه محسوب میشد، حالا به جواهر تاج خودروهای لوکس این برند تبدیل شده است. اگر خواهان یک شاسیبلند سریع هستید که در جاده همپای بسیاری از خودروهای اسپرت پیش برود و درعینحال خانواده را با راحتی و تجمل حمل کند، کاین بهترین گزینه است. کاین ثابت میکند که میتوان یک خودروی اسپرت، یک خودروی لوکس و یک خودروی خانوادگی را در پکیجی واحد در اختیار داشت.
خودروی اسپرت مقرونبهصرفه: فورد موستانگ
فورد با علم اینکه رقبا از ماسل کارهای خود دست کشیدهاند، بهراحتی میتوانست نسل هفتم موستانگ را خیلی معمولی تولید کند اما یک شاهکار ارائه کرده است. در تمام نسخههای موستانگ جدید از اکوبوست چهار سیلندر گرفته تا دارک هورس پیست محور، قدرت بیشتر، تکنولوژی بیشتر، هیجان بیشتر و تواناییهای بیشتری وجود دارد. فورد همچنین برای یک نسل دیگر، قلب بنزینی موستانگ را حفظ کرده است.
خودروی آفرود: شورلت کلرادو ZR2 بیسون
یکی از سختترین دستههای جوایز امسال، بخش خودروهای آفرود با حضور نسخهٔ بروز شدهٔ جیپ رانگلر بود اما نهایتاً شورلت با یکی از بهترین پیکاپهای آفرودی که تاکنون آزمایش کردهایم برنده شد. کلرادو ZR2 بیسون تعلیقی دارد که تعادل بین توانایی آفرود و راحتی آنرود را به سطحی جدید ارتقاء داده است. علاوه بر این، لیست تجهیزات استاندارد کلرادو دقیقاً همان چیزهایی را شامل میشود که خودرویی مثل این نیاز دارد.
رؤیای دوستداران تکنولوژی: مرسدس میباخ GLS
تکنولوژی همیشه مساوی با تجمل نیست اما خودروهای لوکس معمولاً بیشترین تکنولوژیها را ارائه میکنند و مصداق بارز آن میباخ GLS است. برقراری تعادل بین تکنولوژی، تجمل و ایمنی کار دشواری است که مرسدس در میباخ GLS به بهترین نحو انجام داده است. این ماشین با ترکیب مناسبی از نمایشگر برای همهٔ سرنشینان، صندلیهای عقب مجلل و ایمنی درجهیک، از تکنولوژی برای ارائهٔ چیزی استفاده کرده که مرسدس دههها است به آن شهرت دارد.