چشم انداز

پیشرانه‌های منحصربه‌فرد خودروسازان، از وانکل مزدا تا W16 بوگاتی

در جهان خودرو پیشرانه‌های منحصربه‌فردی مثل پنج سیلندر، W12، وانکل و… وجود دارند که در حال حاضر هرکدا فقط توسط یک خودروساز تولید می‌شوند.

فولکس‌واگن هفتهٔ گذشته فیس‌لیفت کراس‌اوور اطلس را معرفی کرد که از جهتی اتفاق مهمی را به همراه داشت: حذف پیشرانهٔ VR6. موتورهای VR6 که ابداع فولکس‌واگن بودند و فقط توسط این شرکت تولید می‌شدند، حالا از بازار آمریکای شمالی هم به‌طور کامل حذف شده‌اند و فقط در چین ارائه می‌شوند. این یعنی اگر فولکس‌واگن به ساخت موتورهای VR6 پایان دهد، این پیشرانه‌های منحصربه‌فرد رسماً منقرض خواهند شد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم ببینیم چه پیشرانه‌های منحصربه‌فرد دیگری در جهان وجود دارند که فقط توسط یک خودروساز تولید می‌شوند.

آئودی: پنج سیلندر خطی

موتور پنج سیلندر آئودی

موتور پنج سیلندر خطی زمانی ترکیب نسبتاً متداولی بود یا لااقل از امروز متداول‌تر بود اما در حال حاضر فقط آئودی همچنان این نوع پیشرانه را ارائه می‌کند. موتور پنج سیلندر آئودی که از طریق مسابقات رالی مشهور شد، از میراثی غنی برخوردار بوده و جوایز متعددی کسب کرده است. موتورهای پنج سیلندر خطی صدای بسیار منحصربه‌فردی دارند که شبیه V10 است و گشتاور زیادی تولید می‌کنند که به نرمی ارائه می‌شود. آئودی در حال حاضر موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر خود را فقط در مدل‌های RS3، TT RS و RS Q3 ارائه می‌کند درحالی‌که این پیشرانه در سینهٔ کوپرا فورمنتور هم قرار گرفته است. بااین‌حال، این موتور دوست‌داشتنی به پایان عمر خود نزدیک شده است زیرا با برنامه‌های آئودی برای الکتریکی شدن در دههٔ آینده، به‌زودی باید با موتور پنج سیلندر خداحافظی کنیم.

بنتلی: W12

موتور W12 بنتلی

در دنیای خودروهای فوق لوکس، خریداران ممکن است موتور V12 را بسیار متداول‌تر بدانند اما بنتلی این نوع موتور را با ترکیب دیگری ارائه می‌کند. پیشرانهٔ W12 با ارائهٔ قدرت فوق‌العاده نرم و صدای دوست‌داشتنی، سال‌ها است که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات این برند بریتانیایی بوده است. این موتور هم‌اکنون در همهٔ محصولات بنتلی ارائه می‌شود اما جذاب‌ترین عملکرد آن را می‌توان در مدل‌های کانتیننتال GT اسپید و فلاینگ اسپور دید. مثل اکثر پیشرانه‌های حجیم، W12 بنتلی هم دیگر عمر زیادی نخواهد داشت و انتظار می‌رود مدل تولید محدود بتور آخرین محصول جدید بنتلی باشد که با این موتور ارائه می‌شود. برند فوق لوکس گروه فولکس‌واگن در حال سرمایه‌گذاری روی هیبریداسیون است و درنهایت به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد.

بوگاتی: W16

موتور W16 بوگاتی

تقریباً برای کل جهان خودرو، دوازده سیلندر حد نهایی ساخت پیشرانه محسوب می‌شود اما بوگاتی استثنای جهان خودرو است و از شکستن محدودیت‌ها و تعیین استانداردهای جدید لذت می‌برد. به همین دلیل، وقتی این برند توسط گروه فولکس‌واگن احیا شد، یک نیروگاه ۸ لیتری شانزده سیلندر با چهار توربوشارژر توسعه داد. در طول دو دههٔ گذشته، قدرت این موتور از ۱۰۰۰ اسب بخار در ویرون به ۱۶۰۰ اسب بخار در شیرون سوپراسپرت افزایش پیدا کرده است. موتور W16 بوگاتی که در دو مدل اصلی و تعداد بی‌شماری مدل‌های خاص و تولید محدود استفاده شده است، واقعاً با تمام موتورهای تاریخ غیرقابل مقایسه است و شاید این همان دلیلی باشد که مرگ قریب‌الوقوع آن را بسیار غم‌انگیزتر می‌کند. بوگاتی میسترال که سال گذشته معرفی شد، آخرین مدلی است که از موتور W16 استفاده می‌کند زیرا جانشین شیرون به پیشرانهٔ هیبریدی جدیدی مجهز خواهد بود.

مزدا: وانکل روتاری

موتور وانکل مزدا

از یک دهه پیش که تولید مدل RX8 خاتمه یافت، مزدا دیگر خودرویی تولید نمی‌کند که در آن موتور وانکل یا روتاری چرخ‌ها را به حرکت درآورد ولی ماه گذشته، نسخهٔ جدیدی از کراس‌اوور MX-30 با موتور وانکل به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ برد معرفی شد. این کار کراس‌اوور مزدا را به خودرویی پلاگین‌هیبریدی با برد کلی ۶۵۰ کیلومتر تبدیل کرده است. پیشرانهٔ وانکل موردبحث یک موتور کاملاً جدید تک روتوری با تزریق مستقیم سوخت و حجم تنها ۰.۸۳ لیتر است که ۷۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته مدیران مزدا هنوز هم رؤیای ساخت یک خودروی اسپرت جدید با موتور وانکل را در سر دارند و ثبت تجاری این طرح نشان می‌دهد که توسعهٔ آن در حال انجام است اما برای طرفداران موتور وانکل، تولید همان MX-30 R-EV هم خبر خوبی خواهد بود.

فیات: دو سیلندر

موتور دو سیلندر فیات

پیشرانه‌های دو سیلندر در موتورسیکلت‌ها بسیار متداول هستند اما در خودروها موتورهای کمیابی به شمار می‌روند. درواقع، موتورهای دو سیلندر هم‌اکنون آن‌قدر نادر شده‌اند که فقط فیات هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند. پیشرانهٔ دو سیلندر فیات قبلاً در محصولات دیگر برندهای متعلق به این خودروساز ایتالیایی مثل آلفارومئو میتو هم ارائه می‌شد اما هم‌اکنون فقط در فیات ۵۰۰ و پاندا استفاده می‌شود. فیات این موتور کوچک را TwinAir نامیده است و آن را در نسخه‌های ۱ لیتری تنفس طبیعی با ۶۰ اسب بخار قدرت و ۰.۹ لیتری توربو با ۱۰۵ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند. با الکتریکی شدن فیات ۵۰۰، این موتور دو سیلندر هم احتمالاً از بین خواهد رفت اما کسانی که فرصت رانندگی با TwinAir را داشته‌اند صدای بی‌نظیر آن را به یاد خواهند آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    خاص ترینشون همون وانکل (روتاری) مزدا که واقعا شاهکاره و صدای درجا کار کردنش هم زیباست و مانند نفس کشیدن یه موجود زندس 👌🏼
    امیدوارم مزدا نسل جدید RX-7 رو بسازه…

    موافقم 81
    مخالفم 1
    1. Amiro

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (357 ديدگاه)

      میگم یه سوال رولزرویس و s می‌باخ هم مگه w12 نیستن پس چرا حرفی ازشون نیومده؟

      موافقم 18
      مخالفم 18
      1. GMA

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (742 ديدگاه)

        رولزرویس و میباخ V12 هستند نه W12

        موافقم 30
        مخالفم 1
      2. aMiRsHaYaN

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (100 ديدگاه)

        نه رولزرویس v هست همینطور مایباخ

        موافقم 20
        مخالفم 1
      3. Hadi

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (580 ديدگاه)

        همونطور که دوستان گفتن اونا V12 هستن نه W12 فرقشون هم اینه از ترکیب دو موتور V شکل ساخته شدن و آرایش W گرفته…

        موافقم 10
        مخالفم 1
    2. Amir

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      منم دوست دارم مزدا نسل جدید RX-7 رو بسازه ولی می ترسم که مثل نسل قبلیش شاهکار نباشه

      موافقم 31
      مخالفم 4
    3. Amir

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      منم خیلی دوست دارم مزدا نسل جدید RX-7 رو بسازه ولی می ترسم که مثل نسل قبلیش شاهکار نباشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
    4. علی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (836 ديدگاه)

      فیات از موتور ۹۰۰ سی سی ، ۱۰۵ اسب بخار میگیره!! مقایسه کن با ۱/۸ لیتری پژو که ۱۰۰ اسبه!! دمت گرم فیات

      موافقم 32
      مخالفم 2
      1. رهگذر

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نه که الان ۱.۶ های توی ایران ۵۰۰ اسب قدرت میدن🖕

        موافقم 2
        مخالفم 8
      2. رهگذر

        ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (167 ديدگاه)

        نه که الان ۱.۶ های توی ایران ۵۰۰ اسب قدرت میدن🖕

        موافقم 0
        مخالفم 2
    5. محمدهادی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      احسسسنت
      هیشکی صدای زوزه ی تیز و گیرای وانکل 787b در مسابقات لمان رو فراموش نمیکنه
      وقتی به حرکت در میومد صداش در تمام پیست مثل یک کنسرت عظیم پخش میشد و همه به وجد میومدن
      کاش یبار پشت اون ۷۸۷ مسابقه یی میشستم و دورموتور رو تا ۱۱هزار بالا میبردم و بعد یه تعویض دنده ی بسیار سریع با گیربکس سکانسی مسابقه یی ش انجام میدادم تا تغیرات صدای موتور رو تماشاچیان عاشق به نظاره بنشینن و عشششق و هیجان از تو چشاشون بپاچه کف آسفالت پیست فوجی اسپیدوی

      موافقم 26
      مخالفم 2
      1. Mani

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (4 ديدگاه)

        موتور ۷.۳ جگوار و ۵.۵ هشت سیلندر سابر c9 هم عالی بودن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ایبو

        ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        موهای تنم سیخ شد حاجی:)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. GMA

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (742 ديدگاه)

    بسیار عالی
    سپاس جناب دهقان
    خیلی دنبال چنین مطلب جذابی بودم..

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. HS

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (64 ديدگاه)

      خدا شاهده همین امروز داشتم Forza Motorsport 4 بازی می‌کردم و پشت مزدا RX7 نشسته بودم و پیش خودم گفتم کاش پدال یه مقاله از این موتور بذاره
      :))))

      موافقم 17
      مخالفم 2
  3. R@min

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1666 ديدگاه)

    جای موتورهای سری K هوندا خیلی خالیه.

    رو چهار سیلندر ۳۰ سال قبل دور موتور ده هزارتایی داشتن.

    موافقم 35
    مخالفم 7
  4. Brembo

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور ۹۰۰ سی سی توربوی فیات کاملا رقیب مستقیم سلاطین جاده های ماست با ۱۰۵ اسب :)
    تازه گفته صدای بی نظیر هم داره . سلاطین ما بیشتر صدا ضجه زدن موتور بدبخت رو میده .

    موافقم 44
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      بخاطر متریال ریخته گری ظعیف ماشینای ماست داداش
      سرسیلندرها آشغال
      آلیاژ موتور افتضاح
      ریخته گری افتضاح
      رینگ و سوپاپ ها فاجعه
      خب ماشین صدا یه آشغال جم کن خیابونی میده دیگه
      تو کف یه ماشین پرفورمنس واقعی تو مملکت موندیم

      موافقم 24
      مخالفم 1
    2. رهگذر

      ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (167 ديدگاه)

      مطمئنی نمیخوای یه لگن دیگه رو سلطان جلوه بدی🖕

      موافقم 0
      مخالفم 7
  5. ❤BMW❤

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/1108912.jpg
    هیجان انگیز و دلپذیره 🤩

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      پسر انگار شلنگ های موتور هم از جنس کربنه
      فقط همین یه قطعه رو مقایسه کنید با شلنگ های سوخت و مایعات موتورهای ما…

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. حسین دهمرد

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (2432 ديدگاه)

        شلنگ؟ حاجی اینا هوا رو از اینترکولر به مانیفولد هوا میرسونه و بله دقیقا از فیبر کربنه.

        موافقم 5
        مخالفم 0
  6. محمد

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    وانکل مزدا❤️

    موافقم 22
    مخالفم 1
  7. ❤BMW❤

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)
  8. MC20

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1582 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم در مورد آرایش سیلندرها سر صبر و مفصل ، تمام چیزهایی که تا الان فهمیدم رو بگم ، اما متاسفانه الان مجالش نیست … امیدوارم آینده فرصتش پیش بیاد … فقط اشاره کنم تعداد و آرایش درست سیلندرها دقیقا منطبق با آرایش عناصر سازنده عالم هستی هست … برای همین بین شرکت ها اختلاف نظر در باب تعداد و آرایش سیلندرها وجود داره … یک نکته دیگر هم بگم بی ام و نابغه موتور سازیه که I6 رو به V6 بدل نکرده و همچنان اصرار به I6 داره و V8 حداقل آرایش درست برای موتور V شکل هست و V12 متعادل ترین و بهترین آرایش سیلندر هست تا ابد … دم شما گرم با این مقاله ، دقیقا ذهنیت این روزهای من هست …

    موافقم 24
    مخالفم 5
    1. محمدهادی

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      خب رفیق مازراتی باز ای کاش آی شش های نابغه ی موتور سازی هم در این مطلب زده میشد میعشششقیدیم دیگه
      آقا مطلب رو ویرایش کنید آی شیش سلطاااان باواریا جاموند

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. MC20

        ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1582 ديدگاه)

        BMW رازهای زیادی با خودش داره ، عجیبه واقعا … یک جا برای اولین بار در دنیا در سری 50i ، میاد توربو رو درون HOT V قرار میده ، بعد نمی تونه حرارت رو کنترل کنه ، استهلاک اونقدر زیاد میشه که به 2 سال نرسیده با انجام اصلاحات جدی ، کد جدید موتور معرفی می کنه … با این افتضاح ، این جا باید منطقا ازش نا امید بشیم ، اما بعد میفهمیم BMW ، تقریبا تنها شرکتیه که ادعا داره و اثبات کرده بهترین آرایش برای 6 سیلندر ، ساختار خطی هست ، بعد می ریم از جاهای خوب خوب کنکاش می کنیم می بینیم کاملا حق با BMW هست … انگار از اون بالا بالاها یکی به بیمر تقلب رسونده … آرایش 6 سیلندر خطی BMW سری 35i ، در ایران روی 535i و X6 35i هست و 306 اسب توان داره اما فقط با اضافه کردن یک داون پایپ تا 326 اسب ازش خروجی می گیرند … به نظرم اگه بگیم سری 35i جزو 5 موتور برتر تاریخ بیمر هست گزاف نگفتیم … هرکی داره خدابراش نگه داره … طلاست …

        موافقم 11
        مخالفم 0
  9. mahdi-es17

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    M15 توربو 😂

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. Mohamad

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (36 ديدگاه)

      نه اون شاهکار هنوز تولید میشه خدا رو شکر میتونیم از صداش لذت ببریم هنوز 😂😂😂😂

      موافقم 8
      مخالفم 0
  10. امیر

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    نسخه تنفس طبیعی TWIN AIR اگه اشتباه نکنم حدود 85 اسب قدرت داره و حدود 110 گشتاور

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. علی جردن

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1032 ديدگاه)

    وضعیت ایران جوریه که حتی شنیدن صدای عشق موتور w16 بوگاتی واسه ایرانیا شده آرزوی محال محدودیت های واردات خودرو رو بردارین بزارین ثروتمندا پولاشونو راحت تو ایران خرج کنن خیابونا از زشتی و یکنواختی دی لایت ۲۰۷ سفید درمیاد چندتا ماشین اسپدپرت خوب ببینیم لاب‌لای این ماشین های سفید مسخره

    موافقم 24
    مخالفم 2
  12. TESLA

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    پیشرانه های ۱۲ سیلندر ۶/۷۵ لیتری رولزرویس رو فراموش کردید ، کم لرزش ترین و ساکت ترین پیشرانه دنیا هست که به حدی لرزش نداره که روش سکه میزارن نمی‌افته یا با اینکه ۱۲ سیلندر هست اما صدایی که به دسیبل تولید میکنه از خیلی هیبریدی های کوچک هم کمتره

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. ❤BMW❤

      ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1246 ديدگاه)

      فک کنم ساخت بی‌ام‌و اس

      موافقم 7
      مخالفم 3
  13. sina

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    خاص ترینشون موتور مزداست واقعا.
    جای موتور VTec هوندا هم خالی بود بعنوان بزرگترین موتورساز دنیا از خودرو تا موتورسیکلت و قایق و جت و چمن زن :)

    موافقم 6
    مخالفم 0
  14. Reza Waffen SS

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (5338 ديدگاه)

    فقط W16 بوگاتی 👌

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. مهران میرابوالقاسمی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  16. وی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (342 ديدگاه)

    چی میشد rx7جدید با همون صدای رب رب و پرفورمنس خفن میومد و دنیای ماشین بازیو میترکوند 🤩
    همین طور اسکای لاین با اون طرح پیشنهادی که چند وقت پیش اومد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  17. علی

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    انتخاب من w16 بوگاتی 😍.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا