معنی نام های مشهور در دنیای خودرو (قسمت پایانی)

پنج‌شنبه 10 آذر 1401 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
2017-nissan-qashqai-reviewed
دنیای خودرو پر از خودروهای جذاب، عجیب‌وغریب و مرموز است. برای اینکه خودرویی در اذهان باقی بماند می‌بایست یک نام مناسب داشته باشد و کلیه بخش‌های گوناگون یک کمپانی خودروسازی به دنبال انتخاب نامی درست برای خودرویی درست هستند.

انتخاب نام نه چندان مناسب می‌تواند خودرویی موفق را به نمونه‌ای شکست‌خورده تبدیل کند. نام خودرو نقش مهمی در ارائه یک تصویر ذهنی جذاب نیز ایفا می‌کند. اگر تیم بازاریابی فولکس‌واگن بجای نام گلف از نام دیگری برای این هاچبک افسانه‌ای استفاده می‌کرد شاید این خودرو به موفقیت کنونی دست پیدا نمی‌کرد. به‌طور مشابه می‌توانیم به بی ام و اشاره کنیم که اگر بجای نامی همچون سری ۴ جدید از نامی همچون شارلوت استفاده می‌کرد قطعاً آینده‌ای خوب نداشت. قطعاً نام جیولیا برای آلفارومئو هم برازنده‌تر از عبارتی همچون G20t4D به نظر می‌رسد. در این نوشتار می‌خواهیم معنی نام های مشهور دنیای خودرو را برای شما بیان کنیم هرچند در برخی موارد معنی خاصی وجود ندارد.

همچنین بخوانید:

معنی نام های مشهور در دنیای خودرو (قسمت اول)

کپی لینک

مزدا MX-5 میاتا

MX-5 نشان بین‌المللی مزدا برای رودستر محبوبش است و مخفف عبارت Mazda Experimental project number five به شمار می‌رود. میاتا که نام این کانورتیبل دوست‌داشتنی در بازار آمریکای شمالی بوده از یک واژه قدیمی آلمانی به معنی "پاداش و جایزه" گرفته شده است. قطعاً پاداش افرادی که میاتا را خریداری می‌کنند تجربه سواری لذت‌بخش و درگیر کننده خواهد بود.

کپی لینک

مرسدس بنز E کلاس

پس از آنکه ژرمن‌ها به‌صورت رسمی اقدام به معرفی E کلاس بکنند چندین محصول مرسدس بنز با پسوند E را دیده بودیم. این حرف همیشه با حجم پیشرانه همراه می‌شد و البته نوع سیستم تزریق سوخت (در زبان آلمانی einspritzung) را نیز نشان می‌داد. برای مثال مدل 280E با پیشرانه 2.8 لیتری انژکتوری عرضه شد. نسل W124 اولین E کلاس بود که در سال 1994 از راه رسید و مرسدس نیز بجای حجم پیشرانه اقدام به بازنگری در سیستم نام‌گذاری محصولاتش کرد. کل سبد محصولات این شرکت در آن زمان دارای سیستم تزریق سوخت انژکتوری بودند اما حرف E به خاطر قرار گرفتن بین مدل‌های C و S کلاس و داشتن حالت رده میانی انتخاب شده بود.

کپی لینک

مرسدس بنز G کلاس

مرسدس بنز در سال 1979 این خودرو را Geländewagen نامیده بود که یک عبارت آلمانی با معنی تقریبی "وسیله نقلیه کراس کانتری" است. در واقع ریشه عبارت G واگن از همین عبارت آمده است. Geländewagen زمانی به G کلاس تبدیل شد که مرسدس بنز سیستم نام‌گذاری خود را در سال 1994 به‌طور کامل اصلاح کرد و این موضوع را درباره E کلاس ذکر کردیم.

کپی لینک

نیسان قشقایی

قشقایی یکی از پرفروش‌ترین خودروهای نیسان است. وقتی کتاب مردم‌شناسی را باز کنید خواهید دید قشقایی نام ایل مشهوری در ایران است که در کوه‌های زاگرس زندگی می‌کنند؛ اما اینکه نام قشقایی چگونه برای شاسی‌بلند نیسان انتخاب شد خیلی مشخص نیست هرچند برخی افراد می‌گویند این نام جذابیت شنیداری دارد ولی برخی منابع نیز دلیل انتخاب آن را سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیر بودن ایل قشقایی می‌دانند. در آمریکا که خریداران علاقه‌ای به نام‌هایی با تلفظ‌های سخت‌تر نشان نمی‌دهند نیسان از نام روگ اسپرت برای قشقایی استفاده می‌کند.

کپی لینک

نام های سه‌رقمی پژو

پژو با معرفی خودروی 201 در سال 1929 استفاده از نام های سه‌رقمی با حضور رقم صفر در وسط آن‌ها را شروع کرد. پس از 201 بود که سه خودروی جدید دیگر با نام های 301، 401 و 601 نیز تولید شدند. در برخی از آن خودروهای قدیمی نشان های سه‌رقمی پژو روی جلوپنجره بودند و رقم صفر دوتا شده بود تا یکی از آن‌ها به عنوان محل ورود هندل نیز عمل کند. این راه‌حل هوشمندانه به حدی باب میل طراحان بود که فرانسوی‌ها استفاده از آن را ادامه دادند. سیستم نام‌گذاری سه‌رقمی پژو بیشتر از هندل عمر کرد اما در سال 2012 این روند متوقف شد. خودروی پژو 208 جای خود را به 209 نداد بلکه نسل جدید 208 تولید شد. پژو گاها استثناهایی را نیز معرفی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به خودروهای P4، 1007 و RCZ اشاره کرد. این خودروساز در سال 2018 از دو صفر در میانه ارقام برای شاسی بلندهای خود استفاده کرد.

کپی لینک

پورشه 911

پورشه در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 1963 از خودروی جدید 901 رونمایی کرد. این خودرو از طراحی نرم و روان و پیشرانه‌ای پرقدرت استفاده می‌کرد و جایگزین خبرساز 356 محسوب می‌شد؛ اما این پژو بود که به خاطر دلیل کاملاً متفاوتی روی 901 زوم کرد. این خودروساز فرانسوی به پورشه یادآوری کرد که حق‌وحقوق استفاده از سیستم نام‌گذاری سه‌رقمی با صفر در وسط را در اختیار دارد و اگرچه این شرکت برنامه‌ای برای تولید خودرویی با نام 901 نداشت اما به پورشه اجازه نداد از این نام استفاده کند. پورشه عدد صفر را با 1 تعویض کرد تا 911 افسانه‌ای متولد شود. این خودروساز آلمانی پیش از تغییر نام خودروی خود حدود 82 دستگاه را با نشان 901 تولید کرده بود.

کپی لینک

رنو توئینگو

رنو زمانی استفاده از نام های دارای اعداد را کنار گذاشت که در سال 1990 خودروی کلیو را معرفی کرد. سیستم نام‌گذاری جدید رنو نشان دهنده عصری متفاوتی برای این خودروساز بود. بخش بازاریابی رنو نام توئینگو را برای محصولی پایه در سال 1993 انتخاب کرد. این نام ترکیبی از سه نوع رقص توئیست، سوئینگ و تانگو است.

کپی لینک

جدول کلمات متقاطع و پنهان تسلا

اولین خودروی تسلا با نام کاملاً ساده رودستر شناخته می‌شد. این شرکت آمریکایی سپس سیستم نام‌گذاری جدیدی را با مدل S معرفی کرد و بعدها خودروهای مدل X، مدل 3 و مدل Y را نیز عرضه نمود تا با کنار هم گذاشتن این حروف کلمه‌ای مشهور ایجاد شود. تسلا در ابتدا می‌خواست خودروی پایه خود را مدل E نام‌گذاری کند اما فورد تهدید به شکایت کرد زیرا حقوق این نام را به دست آورده است. وقتی عدد 3 را با حرف E در نام محصولات تسلا جابجا کنید به همان عبارت منشوری موردبحث دست خواهید یافت!

کپی لینک

تویوتا کرولا

اگر به دنبال واژه کرولا در دیکشنری باشید تصویری از یک خودروی اقتصادی و بی حاشیه را پیدا نخواهید کرد بلکه کرولا به معنی گلبرگ‌های یک گل است که معمولاً یک حلقه در داخل کاسبرگ تشکیل می‌دهند. این عبارت معمولاً توسط گیاه‌شناسان بکار رفته است.

کپی لینک

تویوتا راو 4

تویوتا نسل اول راو 4 را پیش از عادی شدن عبارت شاسی‌بلند طراحی کرد بنابراین نام مخصوص خود را برای این خودرو در نظر گرفت. راو 4 به معنی وسیله نقلیه فعال و تفریحی recreational active vehicle با سیستم چهار چرخ محرک است. البته این خودرو در اکثر بازارها به‌صورت استاندارد با طراحی دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.

کپی لینک

تویوتا یاریس

تویوتا زبان‌های آلمانی و یونانی را برای خلق واژه یاریس ترکیب کرده است. این خودروساز ژاپنی می‌گوید "چاریس" نماد زیبایی و ظرافت در زبان یونانی است. بخش بازاریابی تویوتا می‌توانست همین‌جا کار خود را متوقف کند اما بخش اول واژه چاریس را با "یا" جایگزین کرد که در زبان آلمانی به معنی "بله" است. یاریس به‌صورت رسمی نشان دهنده واکنشی است که طراحان امیدوار بودند خریداران با دیدن نسل اول یاریس از خود نشان دهند.

کپی لینک

نام های الهام گرفته از باد فولکس‌واگن

محصولات سال‌های پیشین فولکس‌واگن از برخی نام های بسیار ساده و غیرخلاقانه استفاده کرده بودند. برای مثال نام رسمی بیتل تایپ 1 بود. به همین خاطر مقامات این خودروساز تصمیم گرفتند برای گرامی داشت تولید خودروهای دیفرانسیل جلو و آب خنک از نام های هیجان‌انگیزتری استفاده کنند و برای این کار واژه‌های جدیدی را بکار بستند. نام گلف از گلف استریم گرفته شده که در زبان آلمانی گلف استروم خوانده می‌شود. واژه پاسات در زبان آلمانی برای بادهای منطقه نیوهمپشایر بکار برده می‌شود. نام جتا از جت استریم و نام شیراکو از بادی مدیترانه‌ای که از صحرا می‌وزد گرفته شده است. نکته عجیب اینکه شیراکو با مازراتی هم مشترک است چراکه گیبلی یک واژه معادل دیگر برای باد شیراکو است؛ اما یک سؤال؟ چرا گلف در آمریکا با نام ربیت هم شناخته شده است؟ اساساً به نظر می‌رسید فولکس‌واگن می‌خواهد تصویری جوانانه از این خودرو در آمریکا ایجاد کند و بنابراین استفاده از نام گلف و تصور کلوپ گلف بازان مسن و پا به سن گذاشته نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.