مروری بر تمام شاسیبلندهای دوازده سیلندر تاریخ، از لامبورگینی تا فراری
هرچند شاسیبلندهای دوازده سیلندر خودروهای کمیابی هستند اما در طول تاریخ چندین نمونه از این خودروها ساخته شده که در این مطلب همهٔ آنها را معرفی خواهیم کرد.
پیشرانههای دوازده سیلندر به دلیل نرمی کارکرد و قدرت بالایی که تولید میکنند، معمولاً در سدانهای مجلل، کوپههای لوکس و سوپراسپرتها دیده میشوند اما در طول تاریخ از این موتورها در شاسیبلندها هم استفاده شده است. البته تعداد شاسیبلندهای دوازده سیلندر بسیار کم است اما اگر مروری بر تاریخ خودروسازی داشته باشیم میتوانیم چندین نمونه از این خودروها پیدا کنیم. حتی در حال حاضر هم چند شاسیبلند دوازده سیلندر در حال تولید و عرضه هستند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با تمام شاسیبلندهای دوازده سیلندر تاریخ آشنا شویم. البته این لیست فقط شامل نمونههای تولیدی میشود و مدلهای کانسپت یا تیونینگ را دربر نمیگیرد.
لامبورگینی LM002 سالهای 1986 تا 1993
هرچند لامبورگینی اوروس امروزی از موتور 4 لیتری V8 استفاده میکند اما زیر کاپوت اولین شاسیبلند لامبورگینی موتور 5.2 لیتری V12 کانتاش قرار گرفته بود که 450 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور داشت. این خودرو LM002 نام داشت اما به رمبو لامبو شهرت یافت. این ماشین ظرف 7.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند این اعداد در مقایسه با شاسیبلندهای دوازده سیلندر امروزی چندان چشمگیر به نظر نمیرسند اما LM002 بسیار سریعتر از رنجروورها و جیپهای زمان خود بود. بین سالهای 1986 تا 1993 تنها 328 دستگاه از این خودرو ساخته شد.
فولکسواگن توآرگ W12 سالهای 2005 تا 2010
شاید فکر کنید بنتلی بنتایگا اولین شاسیبلندی بود که از پیشرانهٔ W12 گروه فولکسواگن استفاده کرد اما سالها پیش از تولد بنتایگا این موتور در سینهٔ فولکسواگن توآرگ قرار گرفته بود. این خودرو که در سال 2005 معرفی شد، به نسخهٔ تنفس طبیعی موتور 6 لیتری W12 مجهز شده بود که 450 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور داشت. این اعداد به میزان قابلتوجهی از بنتایگای امروزی کمتر هستند و به همین دلیل 5.9 ثانیه طول میکشید تا توآرگ W12 از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. در ابتدا قرار بود این خودرو مدلی تولید محدود باشد و فقط 500 دستگاه از آن ساخته شود اما به دلیل تقاضای بالا خصوصاً در خاورمیانه، فولکسواگن تعداد بیشتری از این توآرگ دوازده سیلندر تولید کرد هرچند که هیچگاه در ایالاتمتحده عرضه نشد.
آئودی Q7 6.0 TDI سالهای 2008 تا 2012
آئودی Q7 پلتفرم مشترکی با فولکسواگن توآرگ داشت اما در استفاده از موتور دوازده سیلندر رویکرد کاملاً متفاوتی را نسبت به پسرعموی خود در پیش گرفت. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربو قرار گرفته بود که برخلاف تمام خودروهای این لیست، بجای بنزین از گازوئیل استفاده میکرد! این موتور 500 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و شاسیبلند سنگینوزن آئودی را ظرف 5.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این پیشرانهٔ دیزلی آنقدر قوی بود که آئودی حتی به فکر استفاده از آن در سوپراسپرت R8 افتاد اما پس از معرفی چند کانسپت، این پروژه نهایتاً لغو شد و پس از خاتمهٔ تولید Q7 6.0 TDI در سال 2012 موتور V12 دیزلی هم کنار گذاشته شد.
مرسدس G65 AMG سالهای 2012 تا 2018
در حال حاضر در محصولات مرسدس بنز پیشرانهٔ V12 را فقط میتوان زیر کاپوت سدان مایباخ S680 دید اما سالها پیش این شرکت از این موتور در بسیاری از محصولات خود استفاده میکرد. پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربوی مرسدس در سال 2012 حتی در سینهٔ G کلاس هم قرار گرفت و G65 AMG متولد شد. این موتور 630 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور داشت و حتی با وجود وزن 2835 کیلوگرمی G65، این شاسیبلند جعبهای شکل را ظرف تنها 5.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو در سال 2015 با قیمت 200 هزار دلار در ایالاتمتحده هم عرضه شد اما در نسل کنونی G کلاس دیگر خبری از موتور V12 نیست.
بنتلی بنتایگا سالهای 2015 تا 2024
بنتایگا بهعنوان اولین شاسیبلند بنتلی در سال 2015 ابتدا صرفاً با پیشرانهٔ 6 لیتری W12 توئین توربوی مشهور بنتلی معرفی شد. این موتور که 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور داشت، بنتایگا را ظرف تنها 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرساند که برای شاسیبلندی با وزنی بیش از 2.5 تن رقم بسیار چشمگیری بود. البته بنتلی بعداً موتورهای 4 لیتری V8 توئین توربو، 3 لیتری V6 هیبریدی و حتی 4 لیتری V8 دیزلی را هم برای بنتایگا ارائه کرد و سپس در سال 2019 نوبت به معرفی نسخهٔ اسپید رسید که قدرت موتور W12 آن به 635 اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. در حال حاضر، موتور W12 فقط در نسخهٔ اسپید ارائه میشود و پس از پایان تولید این موتور در ابتدای سال 2024، بنتایگا فقط با پیشرانههای V6 و V8 قابل خریداری خواهد بود.
رولزرویس کولینان سالهای 2018 تاکنون
محصولات رولزرویس از گذشته تا امروز فقط با موتورهای V12 شناخته میشوند و شاسیبلند این شرکت که در سال 2018 معرفی شد هم از این قاعده مستثنی نبود. کولینان به همان پیشرانهٔ 6.75 لیتری V12 توئین توربوی جدید رولزرویس مجهز شده که ابتدا در سال 2018 در نسل هشتم فانتوم ارائه شد. این موتور در کولینان 570 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما چند وقت بعد رولزرویس مدل کولینان بلک بج را معرفی کرد که خروجی موتور آن به 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور رسیده است. این نسخه ظرف 5.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و نزدیک به 400 هزار دلار قیمت دارد.
فراری پوروسانگوئه سال 2022 تاکنون
جدیدترین شاسیبلند دوازده سیلندر دنیا فراری پوروسانگوئه است که در اواسط سال 2022 معرفی شد. البته فراری این خودرو را یک شاسیبلند نمیداند و از پوروسانگوئه بهعنوان یک خودروی اسپرت چهاردر بلندقامت یاد میکند ولی بااینحال، بهطورکلی این ماشین در دستهٔ شاسیبلندها قرار میگیرد. ویژگی منحصربهفرد پوروسانگوئه تجهیز به موتور 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی F140 فراری است که پیشینهٔ آن به موتور هایپرکار انزو بازمیگردد و نسخههای مختلف آن طی سالها در محصولات گوناگون فراری مثل FF و 812 استفاده شده است. این موتور در پوروسانگوئه 725 اسب بخار قدرت و 715 نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا آن را به قویترین شاسیبلند بنزینی حال حاضر بازار تبدیل کند. همچنین برخلاف همهٔ شاسیبلندهای این لیست، در پوروسانگوئه موتور تا حد امکان به وسط خودرو کشیده شده و گیربکس در عقب نصب شده تا توزیع وزن بهینهای فراهم کردد.