بهترین کانسپت‌های سال 2023 کدامند؟

چهارشنبه 22 آذر 1402 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
1163138
با نزدیک شدن به پایان سال 2023، قصد داریم در ادامه با جذاب‌ترین و بهترین کانسپت‌هایی که طی 12 ماه گذشته معرفی شدند آشنا شویم.
تبلیغات

چیزی به پایان سال 2023 باقی نمانده و حالا می‌توانیم به همهٔ اتفاقاتی که طی 12 ماه گذشته رخ داده نگاه کنیم و ببینیم چه چیزی خوب بوده و چه چیزی نه. در اینجا می‌خواهیم به بهترین کانپست‌های سال 2023 بپردازیم. سالی که پشت سر گذاشتیم از لحاظ معرفی کانسپت‌ها سال بسیار شلوغی بود و بنابراین مدل‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما در اینجا سعی کرده‌ایم جذاب‌ترین آن‌ها را برگزینیم.

بدون شک یکی از جذاب‌ترین کانسپت‌هایی که امسال دیدیم لانزادور است. این خودرو پیش‌نمایش اولین محصول الکتریکی لامبورگینی محسوب می‌شود و قرار است با حداقل تغییرات در سال 2028 راهی خط تولید شود. لانزادور یک GT با ارتفاع زیاد از زمین است که حس و حال کراس‌اوور مانند دارد. به گفتهٔ لامبورگینی، این ماشین به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 1360 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کپی لینک

پورشه میشن X

یکی دیگر از کانسپت‌های بسیار جذاب سال 2023 پورشه میشن X است. این خودرو قرار است هایپرکار بعدی پورشه و جانشین 718 اسپایدر باشد. میشن X هایپرکاری تمام الکتریکی است که به گفتهٔ پورشه، رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را خواهد شکست. فعلاً اطلاعاتی در مورد قدرت و گشتاور این ماشین منتشر نشده است اما سازندهٔ آلمانی وعدهٔ معماری 900 ولتی و نسبت قدرت به وزن یک‌به‌یک را داده است.

مرسدس با معرفی این کانسپت، ادای احترامی به مدل آزمایشی C111 دههٔ 70 کرد. این کانسپت از یک سو زبان طراحی آیندهٔ مرسدس را نشان می‌دهد و از سوی دیگر بستری برای آزمایش موتورهای الکتریکی جدید است. موتورهای الکتریکی One 11 از نوع شار محوری هستند که توسط شرکت بریتانیایی یاسا متعلق به مرسدس توسعه پیدا کرده‌اند و سبک‌تر، فشرده‌تر و قوی‌تر از موتورهای الکتریکی کنونی مرسدس خواهند بود.

این کانسپت ازآن‌جهت اهمیت دارد که زبان طراحی ب‌ام‌و را در عصر آیندهٔ حمل‌ونقل نشان می‌دهد. نام این کانسپت هم از سری نئو کلاس دههٔ 60 ب‌ام‌و گرفته شده که این شرکت را از نابودی نجات داد. نئو کلاس به نسل ششم قوای محرکهٔ الکتریکی eDrive ب‌ام‌و مجهز می‌شود که ۲۰ درصد تراکم انرژی بیشتر، ۲۵ درصد راندمان بهتر و ۳۰ درصد زمان شارژ سریع‌تری خواهد داشت.

این کانسپت پیش‌نمایش خودرویی است که طرفداران مزدا سال‌ها است منتظر آن هستند. یک کوپهٔ اسپرت با پیشرانهٔ وانکل. البته نیروی حرکتی آیکونیک SP توسط موتورهای الکتریکی تأمین می‌شود که 370 اسب بخار قدرت دارند و پیشرانهٔ وانکل صرفاً به شارژ باطری‌ها می‌پردازد. فعلاً مشخص نیست که این کانسپت با همین شکل و شمایل تولید خواهد شد یا نه اما نسل بعدی MX-5 می‌تواند با الهام از آن ساخته شود.

این کانسپت هم بازگشت یکی دیگر از کوپه‌های نام آشنای ژاپنی را نشان می‌دهد. پرلیود که از سال 1978 تا 2001 تولید شد، قرار است دوباره برای رقابت با تویوتا سوپرا و نیسان Z بازگردد. فعلاً اطلاعات زیادی در مورد این کوپهٔ جدید ژاپنی منتشر نشده است ولی میدانیم که از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند. کانسپت پرلیود تقریباً آمادهٔ تولید به نظر می‌رسد و به گفتهٔ هوندا تا قبل از پایان دههٔ جاری نسخهٔ تولیدی آن را خواهیم دید.

علیرغم معرفی هایپرکارها و خودروهای اسپرت کانسپت، یکی از کانسپت‌هایی که امسال ما را بیشتر هیجان‌زده کرد فولکس‌واگن ID.GTI بود زیرا این کانسپت ظاهر بسیار خوب، پرفورمنس جذاب و قیمت مناسب برخوردار است. این خودرو به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است و می‌خواهد جانشین گلف GTI در عصر الکتریکی باشد هرچند که فولکس‌واگن رسماً حرفی از زمان تولید آن نزده است.

شاسی‌بلند پرچم‌دار اینفینیتی QX80 با وجود سن بالا، هنوز هم یکی از مدل‌های پرفروش بازار محسوب می‌شود و امسال برند لوکس نیسان با رونمایی از کانسپت QX مونوگراف، خبر از معرفی نسل جدید QX80 در سال 2024 داد. طراحی چشمگیر این کانسپت نشان می‌دهد که باید منتظر شاسی‌بلند تولیدی جذابی باشیم. این خودرو به پیشرانهٔ V6 توئین توربو مجهز خواهد بود درحالی‌که نسل کنونی از موتور V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند.

همهٔ ما کاترهام را با مدل سبک‌وزن سون می‌شناسیم اما این شرکت در فستیوال سرعت گودوود خودروی کاملاً متفاوتی را در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید رونمایی کرد. این یک کوپهٔ تمام الکتریکی است که اواخر سال 2025 یا اوایل 2026 به بازار عرضه خواهد شد. پروجکت V به یک موتور الکتریکی ۲۶۸ اسب بخاری در عقب مجهز است که توسط یک پکیج باطری ۵۵ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی تغذیه می‌شود و تنها 1190 کیلوگرم وزن دارد.

آخرین کانسپتی که امسال دیدیم، جنسیس X گرن برلینتا بود که حدود یک هفته پیش معرفی شد. این کانسپت برای بازی گرن توریسمو طراحی شده است اما می‌تواند الهام‌بخش محصولات تولیدی برند لوکس هیوندای هم باشد. گرن برلینتا از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ V6 به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم به ۱۰۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۳۷ نیوتن متر گشتاور است.

از دید شما بهترین کانسپت سال 2023 کدام است؟ آیا مدل موردنظر شما در این لیست وجود دارد؟ پاسخ این سؤالات را می‌توانید در قسمت نظرات اعلام کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.