راهنمای خرید بهترین ماشین های چینی ارزان قیمت در ایران
در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان اکثر خودروهای چینی قیمتی بالای یک میلیارد تومان دارند و درواقع به جایگزینی برای خودروهای وارداتی تبدیل شدهاند که سالها است پشت سد ممنوعیت واردات ماندهاند. بااینحال، با نگاهی به خودروهای در حال تولید کشور، هنوز هم میتوان مدلهای چینی با قیمت زیر یک میلیارد تومان پیدا کرد و به این خودروها باید عنوان چینیهای ارزانقیمت را اطلاق کرد. البته قطعاً یک میلیارد تومان هرگز رقم کمی نیست و خیلیها توان پرداخت آن را ندارند ولی شرایط بازار خودروی کشور جوری شده که باید مدلهای زیر این مرز را ارزانقیمت لقب داد. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای چینی ارزانقیمت حال حاضر بازار کشور آشنا شویم.
قیمت: 579 میلیون تومان
قطعاً با هیچ معیار و ملاکی نمیتوان یک خودروی چینی از رده خارج و دست چندم را لایق عنوان بهترین دانست اما ازآنجاییکه راین R3 هماکنون ارزانترین خودروی چینی بازار کشورمان محسوب میشود، اشاره به آن در این لیست خالی از لطف نخواهد بود. این خودرو در ابتدا محصولی از چانگان بود که در سال 2010 با نام CX20 رونمایی شد و در سال 2016 تولید آن پایان یافت اما یک شرکت کوچک و گمنام چینی بنام لارک اتو امتیاز آن را خرید و CX20 را با نام Q1 به بازار فرستاد. شرکت راین نیز پس از مدتها بیخبری، این خودروی چینی قدیمی را در سال 1401 به ایران آورد. هرچند از R3 بهعنوان یک کراس هاچبک یاد میشود اما این خودرو از لحاظ کلاسبندی در اصل یک مینی MPV بهحساب میآید.
راین R3 به یک پیشرانه 1.3 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ مجهز است که تنها 90 اسب بخار قدرت و 116 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند این خودرو تنها 1060 کیلوگرم وزن دارد اما چنین قدرتی برای این جثه کم به نظر میرسد. بااینحال، نقطه قوت R3 برخورداری از یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است که نیرو را به چرخهای جلو تحویل میدهد. بهطورکلی، راین R3 به لطف تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری، نمایشگر 9 اینچی لمسی، آینههای جانبی برقی، سانروف برقی، دوربین و سنسور دندهعقب و قیمت 579 میلیون تومانی، برای کسانی که از خودروهای تکراری مثل پژو 207 خسته شده و به دنبال مدلی تازه هستند میتواند گزینهٔ مناسبی باشد.
قیمت: 706 میلیون تومان
ارزانترین کراساوور چینی که هماکنون میتوان در بازار کشورمان خرید، X22 پرو است. این خودرو در اصل چری تیگو 3x نام دارد که بر اساس هاچبک چری فالوین یا همان امویام 315 ساخته شده و اولین بار در سال 2016 معرفی شد. این کراساوور توسط مدیران خودرو با نام X22 در کشورمان عرضه شد و نسخهٔ فیسلیفت آن که در اواسط سال 2020 معرفی شد هم با نام X22 پرو به ایران آمد. این خودرو هماکنون در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود که از لحاظ پیشرانه هم باهم تفاوت دارند. نسخهٔ دستی که بهتازگی به بازار آمده، به پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور مجهز است و نیروی خود را به یک گیربکس پنج سرعته تحویل میدهد.
نسخهٔ اتوماتیک اما از پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر توربو استفاده میکند که 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل است. این دو نسخه از لحاظ تجهیزات تفاوتی باهم ندارند و هردو از مواردی مثل کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی با اتوهلد، نمایشگر 9 اینچی، گرمکن صندلیهای جلو، سانروف و... بهره میبرند اما نسخهٔ دستی به دلیل استفاده از موتور تنفس طبیعی کمدردسرتر و حدود 170 میلیون تومان قیمت کمتر، گزینهٔ منطقیتری خواهد بود.
قیمت: 765 میلیون تومان
در کشورمان جک به لطف مدلهای J5 و S5 برند خوشنام و محبوبی محسوب میشود و ازاینرو، کرمان خودرو از سال 1397 سدان اقتصادی جک J4 را هم روی خط تولید برد. البته این خودرو اولین بار در سال 2012 معرفی شده و مدل چندان جدید و بروزی نیست. نام اصلی این سدان چینی A30 است اما در برخی بازارها مثل آمریکای جنوبی و ایران با نام J4 عرضه میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ استفاده میکند که 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس CVT صورت میگیرد.
استهلاک پایین، مصرف سوخت مناسب، ایمنی بالاتر از خودروهای داخلی به لطف دریافت پنج ستارهٔ ایمنی از سازمان C-Ncap و تجهیزات قابلقبول ازجمله ویژگیهای مثبت این سدان چینی هستند. همچنین از پاییز 1401 کرمان خودرو چند آپشن جدید شامل نشانگر تعویض دنده، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم کنترل پایداری و دیلایت را هم به لیست تجهیزات J4 اضافه کرده است. آینههای جانبی برقی با گرمکن و راهنما، کامپیوتر سفری، شش بلندگو، کروز کنترل، سنسور نور و نمایشگر لمسی هم از دیگر امکانات این خودرو هستند.
قیمت: 982 میلیون تومان
ایرانخودرو چند سالی است که کراساوورهای هایما را به بازار عرضه میکند و به لطف قیمت نسبتاً مناسب و گستردگی شبکهٔ نمایندگیها و خدمات پس از فروش، توانسته نظر خریداران را جلب کند. ارزانترین کراساوور هایما در ایران مدل S5 است که در سال 2014 معرفی شد و هرچند با عرضهٔ نسخهٔ فیسلیفت (یا آنطور که هایما میگوید، نسل دوم) در سال 2018 تولید آن خاتمه یافت اما ایرانخودرو همچنان آن را روی خط تولید نگه داشته است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 149 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور مجهز است که برگ برندهای در برابر رقبای همقیمت یعنی جک S3 و امویام X22 پرو اتوماتیک محسوب میشود.
همچنین درحالیکه هایما S5 ابتدا با گیربکس CVT به بازار عرضه میشد، از نیمهٔ دوم سال 1401 ایرانخودرو نسخهٔ جدید آن را با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به بازار فرستاد که عملکرد بهتری دارد. این نسخه بهبودهایی را هم در مجموعه موتور، پلوسهای جلو، دستهموتور، رادیاتور و کاتالیست اگزوز تجربه کرده است. ازجمله مهمترین تجهیزات این کراساوور چینی میتوان به سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، شش ایربگ، نمایشگر 7 اینچی، آینههای جانبی تاشو برقی، دوربین 360 درجه، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سانروف، کروز کنترل و... اشاره کرد که مشابه آن در رقبای همقیمت کمتر دیده میشود. درمجموع، هایما S5 به لطف پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند، آپشنهای مناسب، کابین جادار و پشتیبانی ایرانخودرو، یکی از بهترین گزینهها در بین کراساوورهای چینی زیر یک میلیارد تومان محسوب میشود.
چری آریزو 5
قیمت: 1 میلیارد و 55 میلیون تومان
هرچند قیمت آریزو 5 از یک میلیارد تومان بالاتر است اما خیلی از این مرز تجاوز نمیکند و به همین دلیل با کمی اغماض میتواند در لیست ما جای گیرد. آریزو 5 سالها است در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف آپشنهای زیاد، طراحی قابلقبول و شبکه نمایندگیهای گسترده مدیران خودرو با استقبال مناسبی مواجه شده است. در حال حاضر، این خودرو با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه میشود که 145 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی موتور هم هرچند توسط گیربکس CVT صورت میگیرد اما این گیربکس از 9 دنده مصنوعی بهره میبرد که میتواند حس تعویض دنده را القا کند.
آریزو 5 از آپشنهای زیادی برخوردار است که ازجملهٔ آنها میتوان به شش ایربگ، کروز کنترل، سانروف، آینههای جانبی تاشو برقی، نمایشگر 8 اینچی، دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی با اتوهلد، کنترل پایداری و کنترل کشش، تودوزی چرمی و... اشاره کرد. همچنین بهتازگی مدیران خودرو نسخهٔ جدیدی از این سدان چینی را با نام آریزو 5 S یا اسپرت معرفی کرده است که از طرحی تهاجمیتر در جلو و دو آپشن جدید گرمکن صندلیهای جلو و تنظیم برقی صندلی راننده بهره میبرد. آریزو 5 به لطف عملکرد خوب قوای محرکه و آپشنهای مناسب یکی از سدانهای قابلقبول در رنج قیمتی یک میلیارد تومان خواهد بود.