ارزانترین خودروهای دنده اتوماتیک بازار ایران تا یک میلیارد تومان
ارزانترین سدانهای اتوماتیک در بازار کشورمان هماکنون بیش از 800 میلیون تومان قیمت دارند و تا حدود یک میلیارد تومان میتوان از بین شش تا هفت گزینهٔ مختلف انتخاب کرد.
در بازار خودروی کشورمان همیشه خودروهای اتوماتیک اختلاف قیمت قابلتوجهی با نمونههای دستی داشتهاند اما طی چند سال اخیر با پرواز قیمتها، خودروهای اتوماتیک از دسترس بخش بزرگی از جامعه خارج شدهاند تا جایی که هماکنون در بازار برای خرید یک سدان اتوماتیک باید بیش از 800 میلیون تومان پرداخت کرد. علاوه بر این، انتخابها تا بازه حدود یک میلیارد تومان هم بسیار محدود است. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار کشورمان آشنا شویم.
همچنین بخوانید: مقایسه شاهین اتوماتیک و جک J4، ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار
شاهین اتوماتیک
ارزانترین سدان اتوماتیکی که هماکنون در بازار ایران میتوان خرید سایپا شاهین است. قیمت کارخانهای این خودرو نزدیک به 642 میلیون تومان است اما این رقم در بازار به حدود 830 میلیون تومان رسیده است که بیش از صد میلیون تومان از نسخهٔ دستی گرانتر است. در قبال این مبلغ، همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ توربوشارژ را دریافت خواهید کرد که حالا به یک گیربکس CVT تیپ ترونیک 8 سرعته متصل شده است. این موتور 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور دارد که هرچند با تأخیر توربو مواجه است اما وقتی توربوشارژ وارد عمل شود در کنار گیربکس CVT میتواند کشش مناسبی را فراهم کند. شاهین اتوماتیک همچنین از چند آپشن بیشتر نسبت به نسخهٔ دستی شامل آنتن کوسهای، کروز کنترل، نمایشگر بزرگتر 10 اینچی و تریم بیرونی کرومی هم بهره میبرد.
جک J4
J4 ارزانترین سدان چینی حال حاضر بازار ایران است که فقط بهصورت اتوماتیک تولید میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ استفاده میکند که 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد. این قوای محرکهای کاملاً اقتصادی است که مزیت مهم آن استهلاک پایین خواهد بود. بااینحال، خریداران J4 باید با طراحی قدیمی و تجهیزات اندک آن که صرفاً در مواردی مثل آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، سیستم پایش باد تایرها، نمایشگر لمسی، کنترل پایداری و سنسور پارک عقب خلاصه میشود کنار بیایند. قیمت کارخانهای این سدان چینی هماکنون 780 میلیون تومان است اما در بازار باید مبلغی در حدود 840 میلیون تومان را پرداخت کرد که J4 را به رقیب مستقیم شاهین اتوماتیک تبدیل میکند.
تارا اتوماتیک
ارزانترین سدان اتوماتیک ایرانخودرو در حال حاضر تارا اتوماتیک است که در تیپهای V2 و V4 قابل خریداری است. تیپ V2 که تقریباً همزمان با تیپ V1 دستی به بازار آمد، هماکنون در بازار بین 880 تا 900 میلیون تومان قیمت دارد. تیپ V4 اما بسیار گرانتر بوده و قیمت آن در بازار با عبور از مرز یک میلیارد تومان به یک میلیارد و 185 میلیون تومان رسیده است تا وارد قلمروی سدانهای چینی مثل آریزو 6 شود. تارا V4 از گرافیک جدید چراغهای عقب و تجهیزات بیشتری مثل تنظیم برقی 6 جهته صندلیهای جلو و سنسور پایی برای باز کردن در صندوق بهره میبرد درحالیکه در داخل هم دکمههای بالابر شیشه از روی داشبورد به روی درها منتقل شده است. هردو تیپ تارا اتوماتیک از پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر TU5 پلاس با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور استفاده میکنند که به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک
ایرانخودرو نسخهٔ اتوماتیک دنا را فقط با پیشرانهٔ توربوشارژ عرضه میکند و امکان خرید این خودرو با موتور EF7 تنفس طبیعی وجود ندارد. پیشرانهٔ 1.7 لیتری توربوشارژ این ماشین 150 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور دارد که از سدانهای اتوماتیک همقیمت آن بیشتر است و شتاب و کشش خوبی را فراهم میکند و ظرف 10.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد اما هزینههای نگهداری بالاتری هم خواهد داشت. دنا پلاس توربو هم از همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک تارا استفاده میکند. ایرانخودرو بهتازگی نسخهٔ آپشنال این خودرو را هم ارائه کرده است که از امکانات بیشتری مثل سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید، غربیلک فرمان D شکل و تنظیم برقی 8 جهته صندلیهای جلو بهره میبرد و قیمت آن در بازار به نزدیک یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده است اما نسخهٔ معمولی را میتوان با حدود 970 میلیون تومان خرید.
فردا 511
یکی از سدانهای اتوماتیکی که شاید خیلیها از وجود آن در بازار کشورمان خبر نداشته باشند فردا 511 است. این خودرو در اصل چانگان السوین نام دارد که در سال 1400 توسط فردا موتور راهی بازار کشورمان شد اما پس از مدتی تولید آن متوقف شد و حالا بهتازگی دوباره به خط تولید فردا موتور بازگشته است. به همین دلیل، 511 علیرغم برخورداری از ویژگیهای مثبتی مثل گیربکس پنج سرعته دوکلاچه، طراحی بروز و امکانات قابلقبول، نتوانست در بازار کشورمان مطرح شود. حال اما که 511 به بازار بازگشته است، با قیمتی در حدود یک میلیارد تومان میتواند رقیبی برای تارا و دنا باشد هرچند که قطعاً بازار دستدوم یا گستردگی قطعات این دو سدان ایرانخودرو را نخواهد شد. این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ استفاده میکند که 106 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو میفرستد. سانروف، دو ایربگ، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دنده عقب و چراغهای خودکار ازجمله تجهیزات این سدان چینی هستند.
آریزو 5 اسپرت
آریزو 5 یکی از سدانهای چینی باسابقهٔ بازار است که از اواسط دههٔ 90 شمسی در کشورمان عرضه میشود و خودروی شناختهشدهای است. مدیران خودرو اما بهتازگی نسخهٔ فیسلیفت این خودرو را با نام آریزو 5 اسپرت به بازار فرستاده که جایگزین نسخهٔ قبلی شده است. در بخش قوای محرکه این نسخهٔ جدید تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قبلی با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور هستیم که در کنار گیربکس CVT قرار میگیرد و شتاب کشش مناسبی را فراهم میکند. آریزو 5 اسپرت از تجهیزات مناسبی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، کروز کنترل، سیستم صوتی با 6 بلندگو، سانروف برقی، نمایشگر لمسی 8 اینچی، دوربین و سنسور دندهعقب، دیلایت، ترمز پاک برقی با اتوهلد، گرمکن صندلیهای جلو و 6 ایربگ بهره میبرد. قیمت کارخانهای آریزو 5 اسپرت یک میلیارد و 92 میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود یک میلیارد 340 میلیون تومان است.
ام وی ام X22 پرو
هرچند این مطلب به سدانهای اتوماتیک اختصاص دارد اما در حال حاضر، با حدود یک میلیارد تومان میتوان امویام X22 پرو اتوماتیک را هم خرید که میتواند برای بسیاری جذابیت بیشتری نسبت به سدانهای مذکور داشته باشد. همچنین این خودرو هماکنون تنها کراساوور زیر یک میلیارد تومان بازار محسوب میشود. برخلاف X22 دستی که از پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند، نسخهٔ اتوماتیک به یک موتور 1 لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس CVT با 9 دنده مجازی صورت میگیرد. X22 پرو که از تجهیزات قابلقبولی مثل نمایشگر لمسی 9 اینچی، گرمکن صندلیهای جلو، ترمز پارک برقی، سانروف و... بهره میبرد، با قیمت کارخانهای 873 میلیون تومان به فروش میرسد که این رقم در بازار حدود یک میلیارد و 50 میلیون تومان است.