ایران خودرو

تارا اتوماتیک: تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

پرچمدار ایران خودرو

مقدمه

بهترین و لوکس‌ترین خودروی ساخت یک برند خودروسازی را،‌ پرچم‌دار محصولات آن برند می‌نامند. S کلاس پرچم‌دار محصولات مرسدس بنز،‌ سری ۷ پرچم‌دار محصولات بی‌ام‌و و تارا اتوماتیک پرچم‌دار محصولات ایران‌خودروست!

حداقل نکته مثبت ماجرا اینجاست که در تارا شاهد پلتفرم همیشگی محصولات ایران‌خودرو نیستیم و پس از مدت‌ها پلتفرمی جدید را بر روی خودروهای تولید داخل می‌بینیم. اما متأسفانه قوای محرکه این خودرو همان موتور TU5 است که با کمی تغییرات بر روی این خودرو قرار گرفته. البته در قسمت مشخصات فنی به‌طور کامل به معرفی موتور، گیربکس و پلتفرم این خودرو می‌پردازیم.

تارا دنده اتوماتیک

تارا خودرویی بوده که از ابتدای معرفی تا زمان عرضه به بازار و پس از آن حواشی بسیاری داشته که در این مطلب به‌طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تارا اتوماتیک رفته‌ایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان بررسی کنیم. با پدال همره باشید.

همچنین بخوانید: تست و بررسی دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی

همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX

طراحی ظاهری تارا اتوماتیک

چراغ عقب تارا اتومات

طراحی خارجی تارا از همان ابتدا مورد نقدهای فراوان قرار گرفت. البته این موضوع تا حدودی به بی‌تدبیری مدیران ایران‌خودرو هنگام معرفی و انتشار تصاویر رسمی این خودرو برمی‌گشت. اگر بخواهیم برخی از نقاط ضعف طراحی تارا عنوان کنیم، پیش از هر چیز باید به گرافیک بسیار ضعیف چراغ‌های عقب اشاره کنیم. شاید طرح پیوسته چراغ‌های عقب نوعی جسارت و نوآوری در صنعت خودروی کشور محسوب شود اما متأسفانه طراحان نتوانستند ظاهری شسته و رفته و دقیق برای چراغ‌های عقب پیدا کنند. این طراحی نه‌چندان زیبا به همراه پخش نور افتضاح (که در تاریکی مطلق باعث آزار راننده خودروی عقبی می‌شود) باعث شده تا طراحی نمای عقب تارا چنگی به دل نزند.

نمای جانبی تارا از هر خودروی دیگری ساده‌تر است. درواقع در نمای جانبی تارا هیچ‌گونه هماهنگی بین اجزای بدنه دیده نمی‌شود. جالب است بدانید که ایران‌خودرو، در محصول به‌اصطلاح پرچم‌دار خود حتی از کاور یا برچسب مشکی برای ستون B خودرو استفاده نکرده. عدم وجود این برچسب‌ها باعث می‌شود زمانی که از دور به خودرو نگاه می‌کنید هیچ پیوستگی و هماهنگی بین در راننده و سرنشین عقب پیدا نکنید؛ گویی این دو در برای دو خودروی متفاوت بوده و آن‌ها را به‌زور بر روی یک خودرو گنجانده‌اند!

طراحی قسمت جلوی تارا یک سر و گردن از طراحی قسمت‌های دیگر بالاتر است. شاید تنها نقطه قوت طراحی این خودرو نمای جلوی آن باشد. جلوپنجره مشبک با قاب کرومی، کاپوت عضلانی و چراغ‌های پیوسته به جلوپنجره با گرافیکی نسبتاً جذاب باعث شده تا طراحی جلوی تارا بهتر از هر خودروی داخلی دیگری به نظر برد. البته بماند که نحوه قرارگیری دیلایت‌ها و مه‌شکن‌ها ذر سپر چندان اصولی نیست.

کابین تارا اتوماتیک

داخل کابین تارا اتومات

برخی از نقاط ضعف طراحی کابین مانند طراحی مضحک و خنده‌دار پشت آمپر یا پنل کنترل سیستم تهویه، از روی تصاویر کاملاً مشخص است. اما بعضی از ضعف‌ها را فقط زمانی که در خودرو می‌نشینید متوجه می‌شوید. برای مثال داشبورد تارا کاملاً ۹۰ درجه و عمودی طراحی شده و این موضوع سبب شده تا دسترسی به برخی از قسمت‌ها مانند داشبورد، پنل کنترل سیستم تهویه، مانیتور و… سخت و دشوار باشد. حتی برخی از قسمت‌ها مانند پنل کنترل ارتفاع نور چراغ‌ها و تنظیم آیینه‌ها کمی با زاویه رو به پایین طراحی شده‌اند! نکته منفی بعدی در طراحی کابین به نحوه طراحی قسمت‌های کناری داشبورد مربوط می‌شود. در واقع بین طراحی رودری‌ها و قسمت کناری داشبورد هیچ گونه هماهنگی و پیوستگی وجود ندارد؛ هرکدام برای خود به سمتی متمایل می‌شوند و هیچ‌گاه به هم نمی‌رسند! اگر بخواهیم کمی بیشتر به نبود ارگونومی و هارمونی کافی در کابین تارا اشاره کنیم باید موقعیت قرارگیری کلیدهای شیشه‌بالابر را به یاد بیاوریم!

اما طراحی غربیلک فرمان، سردنده و موقعیت دکمه استارت در تارا متفاوت و جذاب به نظر می‌رسد. فضا برای قرار دادن اشیا در کابین به اندازه کافی مهیا است اما ای‌کاش کمی بیشتر بود. کیفیت متریال استفاده شده در کابین ایده‌آل نیست اما ناامیدکننده هم نیست. فضای کابین برای یک خانواده چهار نفره به نسبت مناسب است و فضای صندوق نیز برای سفرهای طولانی مدت راضی‌کننده است.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک

موتور تارا اتومات

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد پلتفرم تارا با پلتفرم محصولات دیگر ایران‌خودرو متفاوت است. تارا از پلتفرم FP1 که متعلق به پژو ۳۰۱ است استفاده می‌کند. موتور این خودرو tu5 پلاس نام دارد. نسخه پلاس این موتور قادر است نسبت به نسخه معمولی، ۵ اسب بخار قدرت بیشتر تولید کند. البته ایران‌خودرو ادعا کرده عملکرد نسخه پلاس این موتور بسیار بهینه‌تر و روان‌تر از نسخه معمولی است. گیربکس ۶ سرعته تارا هم پیش از این بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده شده بود.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی کامل تارا اتوماتیک را مشاهده کنید.

تارا اتوماتیک
حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی
قدرت ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر
شتاب صفرتاصد ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر
حجم باک ۵۰ لیتر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
جرم خالص ۱۲۶۸ کیلوگرم

امکانات رفاهی و ایمنی تارا اتوماتیک

داخل تارا

خوشبختانه تارا اتوماتیک در بحث امکانات رفاهی برخلاف باقی قسمت‌ها، از رقیبان داخلی و بعضاً چینی خود پیشی می‌گیرد.

ترمزهای دیسکی چهارچرخ تارا اتوماتیک مجهز به سیستم‌های کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA و از همه مهم‌تر ESP است. همچنین تارا اتوماتیک دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (جمعاً چهار عدد) است. متأسفانه هنوز اطلاعاتی از تعداد ستاره‌های ایمنی تارا در دسترس نیست. البته با توجه به اینکه پلتفرم تارا با پژو ۳۰۱ یکسان است؛‌ می‌توان به ۳ ستاره ایمنی که ۳۰۱ در تست‌های ایمنی سازمان Euro-NCAP دریافت کرد دل‌خوش بود.

برخی از امکانات رفاهی مهم و قابل توجه تارا اتوماتیک عبارت‌اند از: فرمان برقی، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ خوش‌آمد گویی، آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های روشنایی روز، فرمان تلسکوپی، سنسور و دوربین دنده عقب، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت (البته تنظیم ارتفاع صندلی به‌طور دستی صورت می‌گیرد)، سنسور فشار باد تایرها TPMS، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، نشان‌دهنده تغییر دنده GSI، روکش صندلی و فرمان چرمی، سنسور باران و نور.

تجربه رانندگی با تارا اتوماتیک

بلافاصله بعد از نشستن در کابین راحتی نسبی صندلی‌ها مورد توجهمان قرار می‌گیرد. موقعیت قرارگیری کلید استارت و فرمان دی کات باعث می‌شود تا برای شروع رانندگی ترغیب شویم. نحوه عملکرد موتور TU5 پلاس قرار گرفته بر روی تارا با عملکرد نسخه معمولی آن تفاوت محسوسی ندارد. موتور با حداقل صدا اما با کمی لرزش روشن می‌شود. هماهنگی گیربکس ۶ سرعته تارا با موتور در بین خودروهای داخلی کم‌نظیر است اما با استانداردهای جهانی فرسنگ‌ها فاصله دارد! طبق تحقیقات و شنیده‌های ما در برخی از نسخه‌های اتوماتیک، گیربکس در حین تعویض دنده و شروع و حرکت تقه های زیادی به کابین وارد می‌کند اما لااقل نسخه مورد تست ما این‌گونه نبود.

شتاب کشش تارا در سطح متوسطی قرار می‌گیرد و نمی‌توان برای کل‌کل و کورس روی آن حساب چندانی باز کرد. همچنین هندلینگ آن حتی باوجود سامانه کنترل پایداری چندان درخور توجه نیست. البته این موضوع تا حدی به سنگین بودن دماغه خودرو برمی‌گردد اما عملکرد نه‌چندان جالب سیستم کنترل پایداری نیز در این ماجرا دخیل است. به‌طوری‌که تارا اتوماتیک در بحث هندلینگ حتی به گرد پای سراتو هم نمی‌رسد.

تفاوت کیفیت سیستم تعلیق تارا نسبت به خودرویی مانند دنا کاملاً مشهود است و افزایش نرمی و راحتی آن به‌سادگی قابل تشخیص است. ترمزهای تارا نیز عملکرد خوبی دارند و حتی زمانی که داغ هستند دچار افت توان چندانی نمی‌شوند.

هزینه‌های نگهداری

طبق گفته مالک، انجام سرویس‌های دوره‌ای تارا با توجه به نوع روغن و فیلترها بین ۰.۸ تا ۱.۵ میلیون تومان آب می‌خورد. اگر بخواهیم از دیدگاه هزینه‌های تعمیر موتور، گیربکس و… تارا را بررسی کنیم، چندان کار مفیدی انجام نداده‌ایم؛ زیرا مطمئناً در صورت استفاده صحیح از خودرو حداقل تا یکی دو سال حتی نزدیک تعمیرگاه هم نمی‌روید! در جدول زیر هم می‌توانید قیمت برخی از قطعات تارا اتوماتیک را مشاهده کنید.

نام قطعه قیمت
سپر جلو ۳.۹ میلیون تومان
سپر عقب ۳.۲ میلیون تومان
چراغ جلو ۴ میلیون تومان
چراغ عقب سمت راست ۲.۸ میلیون تومان
چراغ پیوسته عقب ۱.۹ میلیون تومان
آیینه ۲.۳ میلیون تومان
کمک‌فنر جلو ۳.۵ میلیون تومان

جمع‌بندی

تارا اتوماتیک مطمئناً در برابر رقیبان داخلی مانند تندر ۹۰ پلاس، ساندرو اتوماتیک یا دنا پلاس توربو اتوماتیک کم نمی‌آورد. اما انتخاب آن بین رقیبانی چنی نظیر بسترن B30 یا جک J4 کمی دشوار است. البته نظر من نگارنده این است که خرید سراتو کارکرده ۲ یا ۱.۶ لیتری وارداتی در این بازه قیمتی کاملاً منطقی‌تر و عقلانی‌تر است.

شما مخاطبان پدال در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان چه خودرویی انتخاب می‌کنید؟

در جدول زیر می‌توانید برخی از مزایا و معایب تارا اتوماتیک را مشاهده نمایید.

مزایا تارا اتوماتیک معایب تارا اتوماتیک
پلتفرمی نسبتاً بروز عدم هماهنگی در طراحی بدنه
قطعات مشترک با خانواده پژو و دنا کابین نه‌چندان زیبا و ارگونومیک
امکانات مناسب عدم بهبود کیفیت نسبت به نسخه قبلی

 

در جدول زیر هم می‌توانید امتیازاتی که تارا در بررسی‌های ما به دست آورد را مشاهده کنید. (امتیازات با توجه به مقایسه با رقبای این بازه قیمتی درج شده)

طراحی ظاهری ۷
طراحی کابین ۶
فضای کابین و صندوق عقب ۱۰
امکانات رفاهی و ایمنی ۹
کیفیت متریال استفاده شده در کابین ۶
کیفیت مونتاژ ۷
هماهنگی موتور و گیربکس ۸
شتاب و کشش ۹
هزینه‌های نگهداری ۸
هندلینگ ۹
ارزش در برابر قیمت ۷۹ از ۱۰۰
بیمه بازار

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. mahdi-es17

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    تارا اتوماتیک پرچم‌دار محصولات ویران خودروست
    الان بهتر نشد؟
    البته که همچنان ویران خودرو تارای دستی مارو نداده ببینیم چیکارس

    موافقم ۷۴
    مخالفم ۱۲
    1. کافر مقدس

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1563 ديدگاه)

      اصلا ما از زمان مونتاژ پیکان تو دهه ۵۰ هم فاز تولید ملی داشتیم ! حتما باید یه ملی روش باشه ! کل صنعت رو جمع کن چینی مونتاژ کن باز بهتر از اینا هستن !همینایی که توش کلی قطعات درجه ۸چینی هست رو هم باید حتما فاز ملی و یه اسم فارسی براش بسازیم !

      بومی ساز ترین خودرو دنیا فورد هست اونم ۴۸% اینجوری فاز تولید ملی ندارن . ۲دهه ست چیزی به اسم ماشین آمریکایی یا آلمانی و ژاپنی و… نداریم ولی تو ایران هنوز ماشین ملی تولید میشه !

      موافقم ۸۰
      مخالفم ۱۱
      1. مردیم از خوشی

        ۱۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1030 ديدگاه)

        ما هم چیزی به اسم ماشین ایرانی ۱۰۰ درصد نداریم
        اسم بومی و … تنها راهی قانونی برای چاپیدن ملت نادان و جاهل هست و لاغیر

        و اینکه بومی سازی بد نیست به شرطی باعث فساد و بحران برای مردم نشه

        موافقم ۵۳
        مخالفم ۹
      2. mahdi-es17

        ۱۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (415 ديدگاه)

        ولی قطعا در ایران باید بین بد بدتر یکی انتخواب کنیم در رنج ۲۹۰میلیون گزینه ای بهتر از تارا نیست
        البته تا جایی که من میدونم

        موافقم ۲۹
        مخالفم ۱۴
        1. نویدی

          ۱۸ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (91 ديدگاه)

          ((انتخاب))

          موافقم ۲۴
          مخالفم ۷
      3. احسان

        ۲۲ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (33 ديدگاه)

        داش نمی کم جنس درجه ۱ چینی بده اما اینم برات بگم که ما یه کامیون کاویان داریم تا هوا سرد میشه به سختی روشن میشه راحت بادش خراب میشه کیفیت متریال های داشبورد و رو دری اینها ۰ کلن بعد یه مدت خود به خود … میشه در صورتی که یه بنز ۱۹۲۴ داریم مدل ۶۳ اما هنوز به راحتی کار می کنه و از نظر اذیتی اینها اصلاح اذیت نداره هر چقدر هم بخاهی بارش بزن اما کاویان به زور با بار از سر بلندی ها مطلوب میاد بالا از سواری شونم همسایه مون داره به نظر خودش کیفیتش خوبه اما تویه هوای سرد به سختی روشن میشه در صورتی ۴۰۵ من که۱۰ سال کارکرده به راحتی روشن میشه الان نتیجه گیری با خودت

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۳
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (8196 ديدگاه)

      با این الاغِ سرکِش رانندگی نکردم ولی داخلش که نشستم حقیقتاً نسبت به تمام ساخته‌های ایرانی چند سروگردن بالاتر و باکیفیت‌تر بود !

      موافقم ۵۸
      مخالفم ۱۴
    3. محمد

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (866 ديدگاه)

      اگه ویران خودرو هست چرا ازش خرید کردی؟ از ماست که بر ماست ، می‌خریم و به ظلم ظالم کمک میکنم بعد غر هم میزنیم

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۱۲
      1. mahdi-es17

        ۱۹ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (415 ديدگاه)

        بر ویران خودرو بودنش شکی ندارم اما من ماشین نخرم چند میلیون نفر دیگر که هستند خرید کنند

        موافقم ۱۹
        مخالفم ۱۸
        1. Mohsen. G

          ۲۳ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (179 ديدگاه)

          پس نگو ویران خودرو… وگرنه حرفت مفته…

          موافقم ۹
          مخالفم ۳
      2. RENAULT5

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (350 ديدگاه)

        اقا خریده که خریده بگو مبارک باشه حرف اضافه مگو
        اقا مهدی مبارک باشه ماشین خوبیه همون پژو ۳۰۱ هست
        از فیات تیپو هم بهتره

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
    4. علی

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (101 ديدگاه)

      اگر موتور استاندارد پژو ۳۰۱ روش میگذاشتن خوب بود نه موتور ۲۰۶ ، این موتور گشتاورش برای این بدنه کمه و ماشین تو سربالایی کم میاره

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۱۲
      1. mahdi-es17

        ۱۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (415 ديدگاه)

        موتور TU5وEC5 از یک بلوک استفاده میکنند قدرت گشتاور یکسانی دارند

        موافقم ۲۸
        مخالفم ۶
        1. Mohsen. G

          ۲۳ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (179 ديدگاه)

          زنده باد… تو سایتی که باید در مورد خودرو حرفه ای حرف زد طرف میگه گشتاور tu5 و ec5 متفاوته

          موافقم ۱۱
          مخالفم ۰
  2. AMANTE

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    دوستان یک راهنمایی میخواستم من سمند بنزینی خریدم و الان میخوام گاز سوز اش کنم و بعضی میگن CNG کن و بعضی میگن LPG.
    از نظر شما کدوم بهتره و ماشینی که CNG هست میشه بهش LPG زد یا برعکس؟

    موافقم ۸
    مخالفم ۱۵
    1. mahdi-es17

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (415 ديدگاه)

      ارزش انرژی گاز LPGبیشتر دمای احتراق کم تر هست اما جایی که من زندگی میکنم باید با کپسول ماشین گاز زد که خطر ناک هستش
      حالا همین توی cngبر عکس و دمای خود احتراقی بالاتر هست ناک کمتر میشه و گرمای ایجاد شده نیز بالاتر هست این مشکل با کیت واتر متانول حل میشه
      و انرژی گاز cng نیز کم تر هستش

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۳
    2. mahdi-es17

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (415 ديدگاه)

      ماشینی که cng هست نمیشه lpg زد یا بر عکس چون lpg مایع هستش انرژی بیشتری داره و سیستم پاشش سوخت در lpgنازل های کوچک تری داره چون انرژی بیشتری داره
      و شاید در سیستم های دیگر نیز تفاوت داشته باشند

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
    3. mahdi-es17

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (415 ديدگاه)

      البته نا گفته نماند در کشور های دیگر بیشتر ازlpg استفاده میشه خود ایران خودرو قرار بود روی سورن توربو گاز سوز نیز ازlpg استفاده کنه

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۳
    4. نویدی

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (91 ديدگاه)

      گاز cng فقط بدرد ماشینایی میخوره که فابریک کارخونه گازسوز تولید میشن…ال پی جی چون گاز مایع هست ضررش برای انجین بنزین سوز خیلی کمتره.بدیش هم اینه که جایگاه سوخت نداره.
      اگر دوگانه cng کنی فقط میتونی cng بزنی و بالعکس.
      ولی از من میشنوی یه ماشین کم مصرف مثل تیپ ۲ بخر ولی ماشینو گازسوز نکن.خیلی خطرناکه.

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۴
    5. Alan.r

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (752 ديدگاه)

      ماشین دوگانه سوز فابریک کارخونه شکل سوپاپ ها و بعضی از قطعات دیگرش برای کار با CNG طراحی شده ماشین تکسوز در صورت دوگانه سوز شدن خیلی زود میوفته تو خرج
      LPG هم مشکلات خودشو داره اولا که جایگاه سوخت نداره دوما احتمال انفجارش بالاست
      به نظر من یه ماشین دوگانه سوز کارخونه بخری خیلی بهتر و ایمن تره

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۱
    6. ارسلان

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (306 ديدگاه)

      قبل از هر چیز بگم که موتوری که پایه گاز سوز نباشه یعنی برای این کار مهندسی نشده باشه رو بخوای گاز سوز کنی باعث فشار و آسیب به بخش‌های مختلف موتور ماشین میشه و CNG بیشتر از LPG به انجین صدمه میزنه

      LPG قوی تر از CNG هست برای گاز CNG باید اول ماشین روی حالت بنزینی باشه بعد که روشن شد میزاری روی گاز وگرنه روشن نمیشه اما LPG نیازی به این کار نداره مگه توی هوای خیلی سرد و زمستانی
      با یه باک پر LPG میتونی ۲.۵ برابر بیشتر از CNG راه بری قدرت و شتاب LPG خیلی بیشتر از CNG هست برای همین CNG توی سربالایی کم میاره و باید دوباره بری روی بنزین وگرنه فشار زیادی به موتور میاره

      تا حالا هر چی انفجار مخزن گاز توی ماشین دوگانه سوز ایرانی دیدم مربوط به LPG بوده خودم تا حالا ندیدم یا نشنیدم CNG آتیش بگیره یا بترکه
      البته این دو دلیل داره
      اول اینکه گاز LPG اشتعال پذیری بیشتری نسبت به CNG داره و در صورت کوچکترین نشتی حادثه ساز میشه برای همین به ماشین LPG معاینه فنی نمیدن و وقتی میخوای ببری معاینه فنی باید مخزن و تشکیلات رو باز کنی بعد معاینه دوباره ببندی که این خودش احتمال اشتباه و به دنبالش خطر و حادثه رو بالا میبره
      دلیل دیگه ش این میتونه باشه که چون جایگاه LPG توی کشور خیلی خیلی کم هست مالک خودرو LPG با کپسول گاز خانگی (بوتان / پروپان) ماشین شون رو گاز میکنن ولی برای CNG باید بری جایگاه که قبلا شلوغ هم بود
      هزینه تجهیزات CNG تقریبا ۳ برابر بیشتر از LPG کردن هزینه داره و مخزن بزرگتری هم نیاز داره چون فشار مخزن CNG حدود ۱۵۰ بار هست ولی فشار مخزن LPG حدود ۱۰ بار هست برا همین اگه صندوق ماشین کوچیک باشه توی CNG فضای کمی باقی میمونه

      به طور خلاصه LPG
      قدرتمند و مستقل از بنزین / هزینه راه اندازی پایین / برد و مسافت طی شده بیشتر با یک باک
      اما خطرناک و غیر قانونی

      به طور خلاصه CNG
      ضعیف و وابسته به بنزین / هزینه راه اندازی ۳ برابری نسبت به LPG / برد و مسافت کمتر طی شده با یک باک
      اما قانونی و ایمن

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۳
      1. AMANTE

        ۱۹ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1196 ديدگاه)

        تشکر از همه، چون من تا الان ماشین گازسوز نداشتم دقیقا نمیدونستم LPG و CNG چه فرقی دارن.

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۱
  3. SLR _ 722

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (207 ديدگاه)

    با سلام و خسته نباشید خدمت جناب شیرازی و دیگر دست اندرکاران پدال

    بنظر بنده سیستم امتیاز دهی آیتم های مناسبی دارد منتها مقدار امتیاز ها کمی با توصیفات همخوانی ندارد . برای مثال هندلینگ ماشین فرسنگ ها دور تر از سراتو توصیف شده ولی امتیاز ۹ دارد .
    بنظر من باید برای حداکثر و حداقل امتیاز ها معیاری تعیین شود و بقیه به نسبت آن ها مقایسه شود . مثلا بنز s کلاس آیا فقط نهایتا یک امتیاز در امکانات کابین از تارا بهتر هست ؟ ( به فرض ۱۰ از ۱۰ بودن اون ) یا هندلینگ gt 86 فقط یک امتیاز از تارا بهتر خواهد بود ؟

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۴
    1. نیما شیرازی

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      درود
      ملاک امتیازدهی ما، سنجش و مقایسه پارامترها در برابر رقبای خودروست.
      برای مثال هندلینگ تارا در برابر رقبایی مانند تندر۹۰ یا ساندرو (از لحاظ قیمتی) می‌تواند امتیاز کامل بگیرد. همچنین هندلینگ سراتو وارداتی که در بازه قیمتی ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان قرار می‌گیرد با رقبایی که در این بازه قیمتی هستند سنجیده می‎شود.

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۹
      1. Mohsen. G

        ۲۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (179 ديدگاه)

        با همین مقیاس در مورد کشش خودرو به نظر امتیاز بالایی دادید… دنا اتومات رقیب این خودرو است و تارا حداقل تو این آیتم ۲ نمره ضعیف تره

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  4. reza-a

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (290 ديدگاه)

    اعصاب خرد کن ترین قسمت بدنه این ماشین از دید من ستون “بی” که بدون پوشش هست که باعث میشه شبیه ماشین تصادفی که موقتا جمع کردن دیده بشه
    https://preview2.netcarshow.com/Peugeot-301-2017-1600-1d.jpg
    اگه به عکس پژو ۳۰۱ نگاه کنین میشه دید که ستون های ماشین هیچ تغییری نکرده و میتونستن همون قاب پلاستیکی ۳۰۱ رو استفاده کنن بدون نیاز به طراحی احتمالا خواستن از شباهتش با ۳۰۱ کم کنن که بدتر زدن خرابش کردن.

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۴
  5. ارسلان

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (306 ديدگاه)

    جناب نیما شیرازی (نگارنده ی این مقاله)
    قبل از هر چیز میگم خسته نباشید و دستتون درد نکنه بنده تمام مقاله رو خوندم چون میدونم زحمت کشیدید میخوام یه سری نکاتی رو از دیدگاه شخص خودم میخوام مطرح کنم شاید مفید باشه
    وقتی یه خودروی داخلی میخواد بررسی بشه حساسیت زیاده بخاطر خیانت های گسترده ی خودروسازان داخلی و کاملا پیش بینی میشه که این جو سنگین مخاطبان روی نگارش مطلب تاثیر گذار خواهد بود
    از این جهت نصف مقاله تقریبا برای من گنگ بود مثلا گفته شده داشبورد کاملا عمودی و ۹۰ درجه هست من سریع داشبورد اف جی کروز اومد توی ذهنم ولی توی عکسی که از بغل از نمای داخلی گرفتید تا جایی که عکس اجازه میده به نظر میاد داشبورد شیب دار هست
    مورد بعدی گفته شده هماهنگی گیربکس ۶ سرعته تارا با موتور در بین خودروهای داخلی کم‌نظیر است اما با استانداردهای جهانی فرسنگ‌ها فاصله دارد!
    خب تا جایی که من میدونم واژه ی کم نظیر یه واژه ی توصیفی مطلق هست ینی نمیشه به عنوان یه واژه ی دو پهلو ازش استفاده کرد و در ادامه با تغییر مقیاس سنجش اعتبار این واژه رو نقض کرد
    جسارت نباشه ولی اگه بدرد نخوره مطلق بنویسید بدرد نمیخوره نه اینکه برای سنجش اعتبار موتور و گیربکس مقیاس در نظر بگیرید و با توجه به تغییر مقایس پاسخ نهایی متغییر باشه که هم اینوری ها از مقاله راضی باشن هم اونوری ها
    وقتی یک محصول میخواد قضاوت بشه باید مطلق قضاوت بشه چون مخاطبی که به دنبال سنجش یک محصول هست به دنبال اطلاعات مطلق میگرده چراکه میخواد به یک نتیجه گیری مطلق برسه
    اگه روک بودن بنده در نظرم باعث ناراحتی شما شد من عذرخواهی میکنم و کلا این حرفا رو نشنیده بگیرید ولی چون دیدم زحمت کشیدید از روی دلسوزی گفتم بزار ضعف این مقاله رو بگم شاید من فکر کردم ضعفه در هر صورت نظر شخصیه من بود
    موفق باشید

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۹
    1. نیما شیرازی

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      درود
      ممنون از نقد منصفانه‌تان. قطعا نظرات شما و دیگر مخاطبان، کاربردی و راهگشا خواهد بود.

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۵
    2. Mohsen. G

      ۲۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (179 ديدگاه)

      کاملا درست میفرمایید، کسی که دنبال خرید این ماشینه از سایت‌های خودرویی اطلاعات میگیره و من چون واسه یکی از آشناها دنبال خرید این ماشین بودم اطلاعات زیادی به دست آوردم… ولی متاسفانه از این مقاله چیزی دستگیر یه خریدار حرفه ای نمیشه

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  6. RENAULT5

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (350 ديدگاه)

    ماشین بسیار خوبیه
    از تمام ایرانیا وبعضی چینیا بهتره
    البته اگه نهایتا۳۰۰میلیون بدن
    تو بازار تا ۶۰۰و۷۰۰هم بالا میره

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۹
  7. TESLA

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (959 ديدگاه)

    یه آشغال به تمام معنا ، یکی از همکارام باهاش رانندگی کرده بهم گفت : شتابش در حد پراید هست و تو سربالایی ها اصلا جون نداره ، کیفیت ساختش هم که دیگه همه میدونن چطوری هست و اصلا ارزش صحبت کردن در موردش نداره ، تنها نکته مثبتی که میشه براش قائل شد : امکاناتش هست نه اینکه زیاد یا پیشرفته باشه ولی به نسبت بقیه محصولات ویران خودرو بهتره در کل با توجه به قیمتی که داره ارزش خریدش واقعا کمتر از صفره

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳۶
  8. مهدی

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1302 ديدگاه)

    من نمی‌دونم نویسنده کیه اما به شخصه معتقدم تارای صفر به مراتب بهتر از سراتوی کارکرده دو نسل قبل (اتاق ۲۰۱۰) هست! موتور tu5 هرچند قدیمی اما از نظر دوام واقعا بهتر از موتور ۱.۶ اون نسل از کیا هیوندای هست. یکی از ایرادهای اساسی سراتوی اون نسل کیفیت ضعیف سیستم تعلیق و سر و صدای کابین هست که از این نظر تارا حداقل از نظر تعلیق بهتر از سراتو قدیمی هست جدا از همه این حرفا من تست های دیگه رو دیدم از هندلینگ این ماشین و البته کارکرد سیستم پایداریش خیلی تعریف کردن و جز فاکتورهای مثبت این ماشین دونستن اما اینجا نگرانده کاملا برعکس این موضوع رو گفته به هر حال یکی از از اینها احتمالا معنی هندلینگ و پایداری رو درست نمیدونه که احتمال میدم نگارنده این متن باشه چون خود سراتو از نظر پایداری حتی با ۴۰۵ سی ساله هم نمیتونه رقابت کنه

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۳
  9. علی جردن

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (252 ديدگاه)

    رانا پلاس پانوراما اتوماتیک اگه عرضه بشه اونم پرچمدار ایران خودرو می شه یکی نقش سری ۷ رو بازی می کنه *تارا* رانا هم نقش سری ۸ گرن کوپه رو بازی می کنه

    موافقم ۸
    مخالفم ۱۱
  10. یاس ی

    ۱۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (968 ديدگاه)

    یکی از دوستان چند روز قبل تارا دستی خودش را تحویل گرفت. یک بررسی کردم و چند نکته در همون ابتدا مشخص شد. مدل دنده دستی تقریبا هیچ آپشنی به جزء کنترل کشش نداره، تمام تریم داخل ، داشبورد و فرمون با پلاستیک به شدت بی کیفیت کار شده. حتی درحد پژو پارس هم نکردن فرمونش چرم مصنوعی بزنن. فضای داخلیش جادار بود، فرمون نرم بود، ولی دو مورد یکم توی ذوق من زد یکی اینکه ستون جلو سمت راننده از نظر دید از سمند و دنا هم بدتر بود. ستون به شدت جلوی دید را گرفته و دوما اینکه کنترل کشش خیلی زود و در سرعتها و پیچهای معمولی درگیر میشد که خیلی روی مخ بود. راستی یک مورد دیگه اینکه سینی زیر موتور دقیقا از زیر سینی فن تا زیر کارتل فضای خالی خیلی خطرناکی داره.

    موافقم ۸
    مخالفم ۸
  11. Ghost rider

    ۲۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت نویسندگان و مخاطبان محترم پدال
    در مورد تارا اتوماتیک خدمتتون عرض کنم تا الان که حدود ۱۷ هزارتا کار کرده غیر از چند تا باگ نرم افزاری « مثلا سفت شدن بی مورد فرمان حتی توی دمای پایین» ماشین بی دردسری بوده و راضی هستیم. شتاب هیجان انگیزی نداره ولی جایی کم نمیاره. و حالت اسپرت هم کمک کننده ست.
    البته که لیاقت مردم ما بیش از اینهاست ولی بین گزینه های موجود بنظر تارا انتخاب معقولی باشه.
    پ.ن: جساراتا کیفیت عکسها اصلا در حد و اندازه سایت پدال نیست و باید خیلی بهتر و حرفه ای تر باشه.

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  12. Gabriel

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    پلتفرم خوب و نسبتا جدیدی که نیروهای مفت_خور ویران خودرو با بی سلیقگی تمام پتانسیلش رو نابود کردند!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  13. حامد

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (130 ديدگاه)

    هیبریدیش کی میاد بازار؟

    موافقم ۲
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست