بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم را بشناسید (قسمت دوم)
نوشتهای که پیش رو دارید بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم را معرفی میکند. گفته میشود حدود ۱.۲ میلیارد دستگاه خودرو در سراسر جهان تردد میکنند و هرساله حدود ۹۵ میلیون دستگاه خودروی جدید نیز تولید میشود. به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، بازههای زمانی بازنشسته شدن یک خودرو و تولید نسل جدید آن کوتاهتر و کوتاهتر میشود و البته خریداران با گزینههای بیشتری برای خرید روبرو هستند. رقابت بین خودروسازان نیز داغتر از همیشه دنبال میشود؛ اما زمانی بود که خودروها سالهای سال در خط تولید باقی میماندند و البته رکوردهای فروش را نیز جابجا میکردند. چند روز پیش قسمت اول مقاله بهترین خودروها در دنیا برای عموم را منتشر کردیم و حالا قسمت دوم آن تقدیم شما عزیزان میشود.
ترایومف هرالد (سال 1959)
این خودرو بین رانندگان خودروهای مدرسه در بریتانیا محبوب بود زیرا میدان دید بسیار خوب و پدال گاز و کلاچ نرمی داشت. ترایومف هرالد در نسخههای کانورتیبل، سدان، کوپه، استیشن و ون تولید شد و در ادامه نسخه اسپرت ویتس آن نیز عرضه شد. در کل 521 هزار دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازار گردید.
رنو 4 (سال 1961)
یکی دیگر از بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم رنو 4 است. افراد زیادی از رنو 4 به عنوان محبوبترین خودروی کلاسیک خود نام نخواهند برد اما با میزان تولید 8 میلیون دستگاهی اصلاً نمیتوان محبوبیت بین عموم مردم را انکار کرد. اولین خودروهای دیفرانسیل جلوی رنو تا سال 1992 در خط تولید بود.
ام جی بی (سال 1962)
این خودرو در برههای از زمان پرفروشترین خودروی اسپرت دنیا بود که دلیلش میزان تولید حدود 20 ساله و محبوبیت بالا در آمریکا بود. ام جی بی در نسخههای رودستر و جی تی عرضه شد و به مدت کوتاهی هم پیشرانه 8 سیلندر در بطن آن قرار داشت.
آستین/موریس 1100/1300 (سال 1962)
در مدت مونتاژی که بیش از 10 سال طول کشید بیش از 1 میلیون دستگاه از این خودرو عرضه شد و بنابراین آن را میتوان یکی از بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم دانست. خودروی موردبحث بخش اعظم طول عمر خود لقب پرفروشترین خودروی بریتانیا را یدک میکشید. آستین/موریس 1100/1300 خودرویی جادار و راحت بود و همانند مینی از ابعاد کوچک و درعینحال فضای داخلی بزرگی سود میبرد.
فورد کورتینا (سال 1962)
کورتینا که نماینده ویژهای برای فروش خودروهای معمولی در دهه 60 میلادی اروپا بود به لطف آمار فروش بالا و موفقیت زیاد در موتور اسپرت به یک نماد تبدیل شد. نمونههای ارتقا یافته این خودرو توسط لوتوس به موفقیتهای زیادی دست یافتند. 5 نسل از فورد کورتینا تا سال 1982 تولید شد اما اولین نسل آن توسط روی برانو جونیور طراح ادسل طراحی شده بود.
اوپل/واکسهال ویوا (سال 1963)
ویوا را هم میتوان یکی دیگر از بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم قلمداد کرد. این خودرو اگرچه بویی از پرفورمنس نبرده بود اما در سه نسل متمایز تولید شد و گزینهای ارزان و کاربردی برای توده مردم بود. نمونههای اولیه اوپل/واکسهال ویوا بسیار ساده بودند اما در ادامه وضعیت بهتر شد. نشان ویوا بعدها توسط اوپل/واکسهال احیا شد. این برند تا چند سال در تملک جنرال موتورز قرار داشت اما در سال 2017 به پژو-سیتروئن فرانسه فروخته شد.
هیلمن ایمپ (سال 1963)
یکی از معدود خودروهایی که از بسیاری جهات در کنار مینی قرار میگرفت ایمپ بود که در نمونههای اولیه خود عیوب متعددی داشت و به همین خاطر آن را خودرویی قابلاطمینان نمیدانستند. در ادامه مشکلات ایمپ رفع شد اما شهرت بد آن از خاطرات زدوده نشد. در نهایت 440032 دستگاه از این خودرو تولید شد. اکثر آنها در کارخانهای نزدیک گلاسکو مونتاژ شدند.
فیات 850 (سال 1964)
850 را هم میتوان جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم دانست. این خودرو در نسخههای محبوب اسپایدر و کوپه تولید شد و البته نسخه سدان آن بخش اعظم فروش فراتر از 2.2 میلیون دستگاهی را در طول بیش از 8 سال تولید به خود اختصاص داده بود. البته فیات 850 حتی در خود ایتالیا هم به خاطرهها پیوسته است.
فورد موستانگ (سال 1964)
هیچکسی نمیتوانست پیشبینی کند موستانگ به چه محبوبیتی دست خواهد یافت. با فروش بیش از 1 میلیون دستگاهی در 2 سال اول، موستانگ به خوش فروش ترین خودروی آمریکا بدل شد که یکی از دلایل آن گزینههای متنوع و قیمتگذاری رقابتی بود. ششمین نسل این خودرو نیز همین روند را ادامه داده و موستانگ هماکنون پرفروشترین خودروی اسپرت دنیا محسوب میشود. تاکنون بیش از 10 میلیون دستگاه از این خودروی مشهور تولید شده است.
فیات 124 (1966)
همانطور که مشاهده میکنید نمایندگان زیادی از فیات در نوشتار بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم حضور دارند. اگرچه تنها حدود 2 میلیون دستگاه از 124 تولید شد اما بیش از 17 میلیون دستگاه از این خودرو با نشان لادا روسیه خط تولید را ترک کردهاند. به این ترتیب فیات 124 را میتوان دومین خودروی تاریخ با بیشترین میزان فروش دانست و اولین خودرو هم فولکسواگن بیتل نسل اول بوده است. 124 خودرویی بسیار ساده بود و هزینههای نگهداری پایینی داشت. البته فرمان سنگین این خودرو برای رانندگان مشکلاتی ایجاد میکرد.
تویوتا کرولا (سال 1966)
کرولا یکی از کم هیجان ترین خودروهای تاریخ بوده اما به لطف تولید 11 نسل از آن در طول بیش از نیم قرن به فروش فراتر از 40 میلیون دستگاهی رسیده است. نسل فعلی کرولا هم یکی از پرفروشترین خودروهای کلاس خود محسوب میشود. کرولا جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم است.
فورد اسکورت (سال 1968)
فورد از همان فرمول موفقیت کورتینا برای اسکورت یعنی خودرویی برای همه با موفقیت در موتور اسپرت و قیمت پایین استفاده کرد. نسخههای اسپرت این خودرو هماکنون حالت کلکسیونی پیدا کردهاند. قصه اسکورت در اروپا با پنجمین نسل که ظاهراً هزینه توسعه 1 میلیارد پوندی داشت به پایان رسید هرچند این خودرو خیلی محبوب نبود. پیش از آنکه اسکورت در سال 1998 جای خود را به فوکوس بدهد میزان تولید 4.1 میلیون دستگاهی را ثبت کرده بود.
جگوار XJ (سال 1968)
آیا XJ جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم است؟ قطعاً! XJ اشرافی بودن را برای همه مردم ارائه کرد زیرا ویژگیهای یک جگوار یعنی طراحی زیبا، سرعت و فضا را با قیمتی پایینتر از اکثر رقبا عرضه میکرد. این خودرو در اکثر سالهای دهه 70 و 80 میلادی پرفروشترین خودروی لوکس بریتانیا بود اما ژرمنها بازی را به نفع خود تغییر دادند. تولید این خودرو در سال 2018 به پایان رسید اما نام آن قرار بود برای خودرویی تمام الکتریکی احیا شود هرچند این پروژه در اوایل سال 2021 بهطور مرموزی لغو شد.
پژو 504 (سال 1968)
آفریقا هنوز هم پر از پژو 504 استیشن و وانت بوده و دلیل اصلی آن نیز جانسخت بودن و فضای بار و کابین زیاد است. مدلهای کوپه و کابریو 504 به تعداد کمتری موجود بوده و برخی از آنها وضعیت کلکسیونی دارند.
فورد پینتو (سال 1970)
پینتو هم جزو بهترین خودروها در دنیا برای عموم مردم است. این خودروی اقتصادی البته به خاطر انفجار در تصادفات از پشت مشهور شد. علیرغم این موضوع، پینتو قیمتی رقابتی و هزینههای نگهداری کمی داشت. این خودرو زمانی عرضه شد که قیمت سوخت بسیار بالا رفته بود. در کل 3.2 میلیون دستگاه از این محصول فورد تا خاتمه تولید در سال 1980 تولید شد.
فیات 127 (سال 1971)
127 متأسفانه خودرویی فراموش شده است ولی در سال 1972 عنوان خودروی سال را کسب کرد. این محصول فیات در اسپانیا و آمریکای جنوبی تولید شد و توانست به رکورد تولید 3.7 میلیون دستگاه دست یابد. نمونههای زیادی از این خودرو با نشان سئات اسپانیا و زاستاوا یوگوسلاوی تولید شدند.
فیات 126 (سال 1972)
فیات سابقه درخشانی در تولید بهترین خودروها برای عموم مردم دارد. 126 در واقع نسخهای تغییر یافته از 500 بود ولی هرگز نتوانست موفقیت آن را تکرار کند. تقریباً 4.7 میلیون دستگاه از 126 شامل مدلهایی با نشان سئات و زاستاوا تولید شد.
بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را بشناسید (قسمت اول)
ادامه دارد...