قابلاعتمادترین پیشرانههای تاریخ، موتورهایی که مرگ ندارند!
یکی از مهمترین موضوعات در خودروها قابلیت اطمینان است و این موضوع در مهمترین قطعهٔ خودرو یعنی پیشرانه بیشتر خود را نشان میدهد. یک پیشرانهٔ قابلاطمینان و جان ساخت، خیال مالک را از رانندگی با خودروی خود در شرایط مختلف راحت میکند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با قابلاعتمادترین پیشرانههای تاریخ آشنا شویم. البته مطمئناً ممکن است پیشرانههایی هم وجود داشته باشند که ما نمیشناسیم زیرا از زمان اختراع خودرو صدها نوع پیشرانهٔ مختلف در سراسر جهان ساخته شده است ولی بااینحال، ما 10 پیشرانهای را انتخاب کردهایم که در بسیاری از خودروها قابلیت اطمینان خود را اثبات کردهاند.
همچنین بخوانید: قابلاعتمادترین خودروهای تاریخ، از تویوتا هایلوکس تا شورلت سابربن و ژیان
2JZ تویوتا
خودروهای اسپرت به دلیل رانندگی سریع و تهاجمی، فشار بیشتری به موتور وارد میکنند و بنابراین شانس کمتری برای حضور در لیستهای قابلیت اطمینان دارند اما موتور 2JZ تویوتا سوپرا یک استثناء است. این پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی افسانهای با بلوک چدنی و سرسیلندر آلومینیومی، به معنای واقعی کلمه مرگ ندارد. تیونرها با قطعات داخلی فابریک، تا 1000 اسب بخار قدرت از این موتور بیرون میکشند. 2JZ برای پیمودن صدها کیلومتر، به تنها چیزی که نیاز دارد تعمیر و نگهداری معمول است. همین موضوع در مورد موتور 1JZ هم صدق میکند که نسخهٔ 2.5 لیتری از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی تویوتا بود و 17 سل تولید شد.
سری K هوندا
پیشرانههای محبوب سری K هوندا که هنوز هم در حال تولید است، در سال 2001 ارائه شدند. این موتوری چهار سیلندر با دو میلسوپاپ DOHC و حجمی از 2 تا 2.4 لیتر است که در انواع محصولات هوندا از سیویک تایپ R و اینتگرا گرفته تا آکورد و CR-V استفاده میشد. نسخههای اول این سری موتور تنفس طبیعی بودند اما بعداً هوندا نسخهٔ توربو را ارائه کرد که با ردلاین بالا و جانسختی، به گزینهای عالی برای خودروهای پرفورمنس تبدیل شد. همچنین، سری K خصوصاً در نسخههای تنفس طبیعی اولیه یکی از محدود موتورهای چهار سیلندر خوشصدا محسوب میشود.
LS جنرال موتورز
خانوادهٔ موتورهای V8 بلوک کوچک LS جنرال موتورز در سال 1997 متولد شد و تاکنون در سه نسل ساخته شده و نسل چهارم آنهم طی چند سال آینده معرفی خواهد شد. LS که در هر خودرویی از کوروت گرفته تا سیلورادو استفاده میشود، ثابت کرده که بسیار قابلاعتماد است. این سری موتور در حجمهای مختلفی از 4.8 تا 7.4 لیتری ساخته شده و بسته به مدل، بین 255 تا 755 اسب بخار قدرت تولید میکند. موتور LS در کل آمریکا به قابلیت اطمینان بالا شهرت دارد بهگونهای که مالکین پیکاپها صدها هزار کیلومتر را با این موتور بدون مشکل رانندگی میکنند. همچنین تیونرها هم بهراحتی از LS استفاده میکنند.
UZ تویوتا
تویوتا به ساخت پیشرانههای قابلاعتماد شهرت دارد و سری UZ یکی از بهترینهای آن محسوب میشود. این موتور V8 با زاویهٔ 90 درجه در سال 1989 با لکسوس LS400 متولد شد و تا سال 2013 روی خط تولید باقی ماند. ترکیبی از قدرت، قابلیت اطمینان و نرمی این موتور باعث شد در خودروهای مختلفی از سدانهای لوکس و پیکاپها گرفته تا شاسیبلندهای آفرودی مثل لندکروزر و تاندرا و حتی مینیبوسها استفاده شود. این موتور در نسخهٔ اول با نام 1UZ چهار لیتر حجم داشت که بعداً در نسخههای 2UZ و 3UZ به ترتیب به 4.7 و 4.3 لیتر افزایش پیدا کرد. نسخههای مسابقهای این موتور هم با حجم 4.5 و 5 لیتر ساخته شدند. خانوادهٔ موتورهای UZ آنقدر قابلاعتماد بود که حتی بهعنوان موتور دریایی هم مورداستفاده قرار گرفت.
M50 بامو
در بین موتورهای شش سیلندر خطی که بامو به ساخت آن شهرت دارد، M50 بهعنوان موتوری افسانهای برجستهتر است. این موتور که تنها به مدت هفت سال از سال 1990 تا 1996 تولید شد، در سری 5 نسل E34 بهعنوان جایگزین موتور M20 ارائه شد. این موتور با حجمی بین 2 تا 2.5 لیتری، از 150 تا 190 اسب بخار قدرت داشت. M50 اولین پیشرانهٔ بامو با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بود. این موتور همچنین به پایهای برای ساخت پیشرانهٔ S50 تبدیل شد که در M3 نسل E36 موتور استفاده قرار گرفت. این موتور در تیونینگ هم حرفهای زیادی برای گفتن داشت و بلوک چدنی آن میتوانست بوست سنگین توربوشارژرها را تحمل کند.
ABF فولکسواگن
یکی دیگر از پیشرانههایی که عمر کوتاه اما قابلیت اطمینان بالایی داشت، موتور ABF فولکسواگن بود. این یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ پرفورمنس بود که از سال 1992 تا 1999 تولید شد و در خودروهایی مثل نسل سوم گلف GTI و نسل چهارم پاسات مورداستفاده قرار گرفت. این موتور سرحالی بود که به دور گیری تمایل داشت و 150 اسب بخار قدرت در 6 هزار rpm تولید میکرد. پیشرانهٔ ABF با بلوک چدنی و سرسیلندر آلومینیومی، بیش از 400 هزار کیلومتر را تحت رانندگی تهاجمی بدون هیچ مشکلی طی میکرد.
OM617 مرسدس بنز
احتمالاً تاکنون داستان تاکسیهای دیزلی مرسدس را شنیدهاید که یک میلیون کیلومتر را بدون باز کردن موتور پیمودهاند. این داستانها به خاطر قابلیت اطمینان افسانهای موتور OM617 است. این موتور 3 لیتری دیزلی پنج سیلندر از سال 1974 تا 1991 با بلوک و سرسیلندر چدنی و یک میل بادامک در بالا (SOHC) ساخته شد. این موتور عاملی کلیدی در شهرت مرسدس به قابلیت اطمینان در ایالاتمتحده در دههٔ 80 بود. OM617 تعادلی بین قدرت و قابلیت اطمینان ایجاد کرد یعنی چیزهایی که موتورهای دیزلی آن سالها نداشتند. این پیشرانه که برگرفته از موتور چهار سیلندر OM616 بود، در سال 1974 در W115 با تنها 80 اسب بخار قدرت بهصورت تنفس طبیعی معرفی شد. دو سال بعد، نسخهٔ توربودیزل این موتور با 190 اسب بخار قدرت روی کانسپت C111 نصب شد و 16 رکورد سرعت جهانی را بنام خود ثبت کرد. این موتور بعداً در سینهٔ S300SD نسل W116 قرار گرفت که اولین سدان تولیدی توربودیزل جهان بود.
سری 300 فورد
نسل چهارم موتور شش سیلندر خطی سری 300 فورد اولین بار در سال 1965 در پیکاپ سری F معرفی شد. این یک موتور 4.9 لیتری با 170 اسب بخار قدرت بود که سالها به تولید رسید و در سال 1987 به سیستم سوخترسانی انژکتوری مجهز شد. موتور 300 در همهچیز از پیکاپهای سبک گرفته تا کامیونهای کمپرسی با وزن کلی بیش از 9 تن استفاده میشد. این پیشرانه حتی در تراکتورها و پمپهای آب هم مورداستفاده قرار میگرفت. موتور 300 در هر نوع کاربری، به دلیل نیاز حداقلی به تعمیرات و نگهداری شهرت داشت. این موتور حتی در صورت کمبود روغن یا عدم رسیدگی بهموقع همچنان بدون مشکل کار میکرد و به همین دلیل به موتور بدون مرگ شهرت یافت. تولید پیشرانهٔ 300 در سال 1996 به پایان رسید.
Slant-Six کرایسلر
موتور Slant-Six کرایسلر یک نمونهٔ شش سیلندر خطی بود که در نسخههای مختلف به مدت 41 سال از 1959 تا آغاز قرن بیست و یکم تولید شد و در 31 مدل خودروی مختلف مورداستفاده قرار گرفت. کرایسلر کوردوبا، دوج دارت، چارجر و چلنجر، پیکاپ رم و پلیموث باراکودا ازجمله خودروهایی بودند که این پیشرانه را زیر کاپوت داشتند. Slant-Six میتوانست در هر خودرویی بهخوبی کار کند. این پیشرانه در سه نسخه با حجمهای 2.8 لیتری، 3.2 لیتری و 3.7 لیتری با بلوکهای چدنی و آلومینیومی ساخته شده و در تمام نسخهها به یک اندازه قابلاعتماد بود.
2GR تویوتا
بله بازهم تویوتا! چه کنیم وقتی تویوتا خیلی خوب میداند چطور پیشرانهٔ قابلاعتماد بسازد؟ خانوادهٔ موتورهای GR شامل هشت نسخهٔ مختلف و چندین زیرشاخه میشود اما در بین آنها، 2GR بیشترین شهرت را به قابلیت اطمینان دارد. این یک موتور 3.5 لیتری V6 است که از سال 2005 تا امروز تولید میشود و میتوان آن را زیر کاپوت خودروهایی مثل تویوتا تاکوما، کمری، هایلندر، آوالون و همینطور لکسوس ES، GS و RX دید. حتی لوتوس اوورا و امیرا هم از نسخهٔ سوپرشارژ این موتور استفاده میکنند. این موتور با بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، یکی از مدرنترین پیشرانههای این لیست محسوب میشود و بین 245 تا 316 اسب بخار قدرت دارد.