خودروهای عجیب و غریب تاریخ را بشناسید! (قسمت پایانی)
معمولاً این روزها بیش از هر زمان دیگری میشنویم که خودروها شبیه یکدیگر شدهاند اما خودروهای عجیب و غریب زیادی نیز توسط خودروسازان مشهور تولید شدهاند. اتوکار میگوید این روند چند دهه وجود داشته و نمیتوان آن را انکار کرد.
مدهای دنیا یک روز ظهور میکنند و روز دیگر میروند اما حتی بزرگترین خودروسازان هم نمیتوانند از تولید خودروهای عجیب و غریب قسر در بروند! به همین خاطر میخواهیم نگاهی داشته باشیم به خودروهای عجیب و غریب ساخته شده در دنیا که همه را انگشت به دهان کردند. البته لیست ما به ۴۸ خودروی عجیب محدود بوده و به ترتیب الفبای لاتین مرتب شده است. اگر خودروهای عجیب و غریب دیگری را میشناسید که میتواند در این لیست قرار بگیرد حتماً در قسمت دیدگاهها آن خودروهای عجیب و غریب را به ما و سایر دوستان معرفی کنید.
نیسان کیوب
نیسان کیوب یکی از شاخصترین خودروهای عجیب و غریب تاریخ به شمار میرود. این خودرو نه تنها در کشور خود یعنی ژاپن بلکه در سایر کشورها نیز مشهور بود. سومین نسل این خودرو چنین وضعیتی را به دست آورد و در اروپا و آمریکای شمالی خبرساز شد. البته این خودرو به محبوبیتی که نیسان انتظار داشت نرسید و قیمت بالایی داشت. کیوب سریعاً از بازارهای غربی خداحافظی کرد اما در بازار ژاپن عملکرد خوبی داشت.
پژو 1007
در نگاه اول مینی ون کوچک پژو با دربهای کشویی یک محصول بسیار هوشمندانه به نظر میرسد هرچند جزو خودروهای عجیب و غریب تاریخ به شمار میرود. متأسفانه با خودرویی سنگینوزن و گرانقیمت روبرو بودیم که کمربندهای ایمنی جلوی آن به حدی در بخش عقب نصب شده بودند که حتی رانندگان قدبلند نیز به سختی میتوانستند به آنها دسترسی داشته باشند. ترفند پژو در سادگی جایگزینی تریم های فابریک کابین با نمونههای رنگی نیز باعث نشدند که مشکلات 1007 فراموش شوند. فروش این خودرو پایین بود و مشتریان بجای این خودرو هاچبک های کوچک و سنتی پژو را انتخاب کردند. به همین خاطر بود که 1007 پس از 5 سال عرضه در سال 2009 با بازار خداحافظی کرد.
پونتیاک آزتک
شاید بتوان گفت پونتیاک آزتک جزو مشهورترین خودروهای عجیب و غریب تاریخ محسوب میشود. این خودرو یک شاسیبلند کراس اوور محسوب میشد و البته نقاط قوت زیادی هم داشت. افرادی که آزتک را خریداری کردند در کل آن را دوست داشتند اما مشکل این بود که فردی برای خرید آن پیدا نمیشد! دلیل این کار نیز ظاهر بسیار عجیب آزتک بود. از این خودرو به عنوان یکی از زشتترین خودروهای دنیا نیز نام برده میشود و علیرغم توقف تولید در سال 2005، هنوز هم نام آزتک بر سر زبانهاست. نکته جالب اینکه بیوک Rendezvous که بر اساس همین آزتک شکل گرفته بود از استایل سنتیتر استفاده کرد و سه برابر پونتیاک فروش داشت یعنی 316 هزار دستگاه در برابر 120 هزار دستگاه.
رنو آوانتایم
آوانتایم که توسط ماترا تولید شد جزو خودروهای عجیب و غریب تاریخ محسوب میشود. در دورانی که رنو خودروهایی همچون ولساتیس و مگان را تولید میکرد، آوانتایم محصولی کاملاً عجیب به چشم میآمد. این خودرو که به عنوان یک کوپه بازاریابی شد در واقع بر اساس مینی ون اسپیس شکل گرفت اما از استایل شبیه یک پیکان و دربهای سنگین با دو لولا استفاده میکرد. شکی وجود ندارد که آوانتایم خودرویی پیشرفته بود و شاید بتوان آن را بهترین خودروی عجیب تاریخ رنو دانست؛ اما این به معنی محبوبیت بالا نبود و فروش آوانتایم به حدی بد بود که رنو تنها پس از دو سال آن را راهی موزه کرد.
رنو توئینگو
تقریباً تمامی محصولات کوچک رنو در دو دهه پس از جنگ جهانی دوم از پیشرانه نصب شده در بخش پشتی استفاده میکردند. رنو 4 دیفرانسیل جلو محصولی عجیب بود و این عنوان هماکنون به سومین نسل توئینگو اختصاص دارد. توئینگو که به همراه نسل فعلی اسمارت فورتو و فورفور توسعه یافت تنها محصول رنو در قرن 21 با پیشرانه پشتی است. این خودرو همچنین اولین محصول رنو از زمان عرضه اسپایدر در اواخر دهه 90 میلادی تاکنون است که راهی بازار میشود. توئینگو پس از رنو 8 و 10 اوایل دهه 70 میلادی، اولین محصول تولید انبوه رنو با چنین طراحیای به شمار میرود.
رنو توئیزی
از بین خودروهای عجیب و غریب تاریخ که خدمت شما معرفی کردهایم، رنو توئیزی ویژگی مشترکی با بی ام و i3 و بنتلی بنتایگا دارد. شما هنوز هم میتوانید این خودرو را خریداری کنید چراکه حدود یک دهه پس از عرضه، هنوز هم فرانسویها آن را تولید میکنند. توئیزی یک خودروی واقعی نیست و در واقع چهار چرخی الکتریکی محسوب میشود و درعینحال یکی از عجیبترین طراحیها را دارد. علیرغم ابعاد بسیار کوچک، توئیزی فضای کافی برای دو سرنشین بزرگسال را دارد.
رنو ولساتیس
رنو پس از خاتمه تولید سدان اجرایی سافران اعتراف کرد این خودرو در خارج از فرانسه و آلمان شکست بدی را تجربه کرده است. رئیس وقت رنو گفته بود: "ما درس خود را آموختیم و در آینده روی اصالت تأکید خواهیم کرد و طراحیهای متمایزی را ارائه خواهیم کرد تا از سدان های سنتی متمایز شویم." این فلسفهای بود که منجر به تولید ولساتیس شد. خودرویی که به دنبال جلب نظر مشتریان آئودی A6، بی ام و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس بود اما شکست خورد. ولساتیس نتوانست رقیبی برای ژرمنها باشد همانطور که سافران نتوانست. در بازه زمانی 2001 تا 2009، این خودرو بهصورت فرمان راست نیز تولید شد اما بریتانیاییها نیز علاقهای به آن نشان ندادند.
اسمارت فورتو
خودروی اسمارت که در ابتدا با نام فورتو شناخته نمیشد یکی دیگر از خودروهای عجیب و غریب تاریخ است. این خودرو شاخصترین محصول تاریخ اسمارت به شمار میرود و البته موفقترین آنها نیز هست. اسمارت به برخی کلاسهای خودرویی دیگر نیز هجوم برد و خودروهای فورفور و فورمور را نیز عرضه کرد اما توفیقی نیافت. فورتو هماکنون در سومین نسل خود قرار دارد و مفهوم اصلی و اولیه خود را حفظ کرده است. اسمارت یکی از خاصترین برندها بین خودروسازان محسوب میشود.
سانگ یانگ رودیوس
مهم نیست که رودیوس در کشور خود یعنی کره جنوبی چه وضعیتی دارد زیرا طراحی اولین نسل آن به حدی وخیم بود که در اروپا جنجال به پا کرد. همه متفقالقول هستند که سانگ یانگ رودیوس یکی از خودروهای عجیب و غریب تاریخ به شمار میرود و فاصله چندانی با پونتیاک آزتک ندارد. این خودرو اگرچه ظاهر عجیبی داشت اما از نظر فضای کابین و هزینههای نگهداری گزینه مطلوبی محسوب میشد.
سوزوکی جیمنی
سومین نسل سوزوکی جیمنی قبل از پایان تولید 20 سالهاش در سال 2018 خودرویی قدیمی به نظر میرسید. جیمنی از ساختار بدنه روی فریم قدیمی استفاده میکرد و کابینی بسیار کوچک و تنگ داشت و واقعاً هیچکسی خواهان سوار شدن داخل آن نبود مگر اینکه مجبور شود این کار را انجام دهد. البته جیمنی علیرغم ویژگیهای عجیبی که دارد جزو محصولات محبوب سوزوکی به شمار میرود. جیمنی قیمت ارزان را با تواناییهای خارج از جاده نسبتاً مناسب ترکیب کرده بود.
تویوتا پریویا
اولین نسل تویوتا پریویا دقیقاً همان چیزی شد که قرار بود باشد: فضای خالی زیاد روی چهار چرخ! پریویا یکی دیگر از خودروهای عجیب و غریب تاریخ به شمار میرود که از قضا مینی ونی بسیار کاربردی بوده و از نظر فنی نیز محصولی پیشرفته محسوب میشد. پیشرانه پریویا زیر صندلیهای جلو نصب شده بود و نیرو را به چرخ های عقب یا تمامی چرخ ها میفرستاد. این خودرو در دهه آخر قرن 20 به فروش رسید و نمونههای بعدی آن قطعاً ظاهر جذابتری داشتند.
تویوتا یاریس ورسو
تویوتا برای تولید یکی دیگر از خودروهای عجیب و غریب تاریخ اولین نسل سوپرمینی یاریس را انتخاب کرد و حاصل کار نیز مینی ونی با نام یاریس ورسو شد. البته تنها یک فرمول وجود داشت و آنهم بالا بردن همهچیز بود. به همین خاطر هیچ ظرافتی در طراحی این خودرو به چشم نمیخورد و به همین خاطر فقط شش سال تولید شد. البته علیرغم طراحی عجیب، یاریس ورسو فضای کابین زیادی داشت.
فولکسواگن فیتون
فولکسواگن در زبان آلمانی به معنی" خودروی مردم" است و به نظر میرسد با تولید فیتون این واژه کاملاً رنگ باخته است. اگرچه طراحی فیتون کاملاً محافظهکارانه بود اما اساساً محصولی لوکس به شمار میرفت. مشکل این بود که خریداران ثروتمند نمیخواهند نشان فولکسواگن را روی خودروی خود ببینند و برای این کار بهتر است آئودی وارد میدان شود. فیتون به عنوان یکی از خودروهای عجیب و غریب تاریخ مدت زیادی روی خط تولید بود و از سال 2002 تا 2016 تولید شد اما فروش آن همواره مدیران را ناامید میکرد. بنتلی کانتیننتال GT که بر اساس همین فیتون شکل گرفت و از پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری استفاده کرد و قیمت بالاتری داشت موفقیت بسیار بیشتری را جشن گرفت.
فولکسواگن پولو هارلی کوئین
تا زمانی که پولو هارلی کوئین تولید نشده بود هیچ جایی در لیست خودروهای عجیب و غریب تاریخ برای آن متصور نبودیم اما در یک نقطه فولکسواگن برخی نمونههای قرمز، زرد، سبز و آبیرنگ پولو را انتخاب و برخی پانلهای بدنه آنها را با یکدیگر تعویض نمود تا یک خودروی عجیب با تلاشی ساده را تولید کند. رنگ اصلی پولو هارلی کوئین را میتوان روی سقف، ستونهای C و رکاب دربها دید زیرا این پانلها به راحتی قابل تعویض نبودند.