چشم اندازهفته نامه

نگاهی به حد نهایی سوپراسپرت‌های موتور جلو طی سال‌های اخیر

خودروسازان عمدتاً برای ساخت سوپراسپرت، ترکیب موتور وسط را ترجیح می‌دهند زیرا از این طریق می‌توان به توزیع وزن متعادل‌تر، هندلینگ بهتر و انتقال راحت‌تر نیرو به چرخ‌های عقب دست پیدا کرد. بااین‌حال، طی سال‌های اخیر به لطف پیشرفت تکنولوژی، سوپراسپرت‌های موتور جلو بسیار بهتر از قبل شده و حتی در برخی موارد توانسته‌اند همتایان موتور وسط خود را هم مغلوب کنند. ازاین‌رو می‌توان گفت طی حدود پنج سال گذشته، سوپراسپرت‌های موتور جلو به حد نهایی پیشرفت خود رسیده‌اند و شاید به همین دلیل باشد که شرکت‌هایی مثل آستون‌مارتین و شورلت هم پس از سال‌ها پافشاری روی ترکیب موتور جلو سرانجام به سمت ترکیب موتور وسط حرکت کرده‌اند؛ اما نهایی‌ترین سوپراسپرت‌های موتور جلوی سال‌های اخیر کدامند؟

دوج وایپر ACR

تایم در پیست نوربرگ‌رینگ: ۷:۰۱.۳

تایم در پیست ویرجینیا: ۲:۴۴.۲

تولید ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷
پیشرانه ۸.۴ لیتری V10
قدرت ۶۴۵ اسب بخار
گشتاور ۸۱۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
وزن ۱۵۳۰ کیلوگرم
قیمت ۱۲۳,۸۹۰ دلار

لیست را با پیش‌کسوت فقید این جمع یعنی دوج وایپر آغاز می‌کنیم. نسل پنجم و پایانی این افعی آمریکایی در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی شد. در سینهٔ این نسل همان نیروگاه عظیم و دوست‌داشتنی ۸.۴ لیتری V10 قرار گرفته بود که ۶۴۵ اسب بخار قدرت و ۸۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما دوج و بخش SRT نمی‌خواستند وایپر صرفاً یک سوپرکار معمولی با موتوری عظیم در جلو باشد. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۶ نسخهٔ ACR معرفی شد. این نسخه که فقط برای به آتش کشیدن پیست طراحی شده بود، به یک کیت آئرودینامیکی کاملاً جدید فیبر کربنی مجهز شد که شامل اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب می‌شد. این قطعات در پیچ‌ها مجموعاً ۶۸۰ کیلوگرم و در حداکثر سرعت ۸۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کردند که رقم واقعاً چشمگیری است. به لطف این کیت، وایپر ACR در سپتامبر ۲۰۱۷ در نوربرگ‌رینگ تایم ۷ دقیقه و ۱ ثانیه را ثبت کرد که تا پیش از رکورد زنی مرسدس AMG GT بلک سریز، سریع‌ترین سوپرکار موتور جلوی این پیست محسوب می‌شد. وایپر ACR حتی هنوز هم سریع‌ترین خودروی گیربکس دستی جهنم سبز به‌حساب می‌آید.

آستون‌مارتین ولکان

تایم در پیست گرند تور: ۱:۱۵.۵

تولید ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶
پیشرانه ۷.۰ لیتری V12
قدرت ۸۳۰ اسب بخار
گشتاور ۷۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته سکوئنشال
وزن ۱۳۵۰ کیلوگرم
قیمت ۲.۳ میلیون دلار

در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ آستون‌مارتین از یک هیولای موتور جلو بنام ولکان پرده‌برداری کرد. این ماشین توسط مدیر خلاق آستون‌مارتین «مارک رایشمن» با الهام از مدل‌های تولیدی آن زمان مثل DB9 و One 77 طراحی شد. زیر کاپوت کشیدهٔ ولکان یک نیروگاه ۷ لیتری V12 تنفس طبیعی قرار گرفته که اطلاعات چندانی از آن در دست نیست ولی به نظر می‌رسد توسعه‌ای بر اساس موتور ۷.۳ لیتری One 77 باشد. این موتور که ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، به‌منظور توزیع وزن مطلوب به شکل جلو-وسط نصب شده است. البته ولکان سوپرکاری مخصوص پیست است و اجازهٔ تردد در جاده‌ها را ندارد اما بعداً یک شرکت مهندسی بریتانیایی بنام RML با انجام اصلاحاتی، آن را برای استفاده در جاده‌ها آماده کرد. این سوپرکار بریتانیایی به لطف کیت آئرودینامیکی تهاجمی خود، در حداکثر سرعت ۱۳۶۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. ولکان در پیست‌های مشهوری تایم نزده است اما در پیست گرند تور توانست زمان ۱ دقیقه و ۱۵.۵ ثانیه را ثبت کند که تنها کمتر از سه ثانیه از مک‌لارن سنا کندتر بوده و دومین خودروی سریع این پیست محسوب می‌شود.

شورلت کوروت C7 ZR1

تایم در پیست ویرجینیا: ۲:۳۹.۵

تولید ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۵۵ اسب بخار
گشتاور ۹۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
وزن ۱۶۱۵ کیلوگرم
قیمت ۱۲۴,۰۹۵ دلار

C7 به‌عنوان آخرین کوروت موتور جلو تلاش زیادی کرد تا به حد نهایی پرفورمنس ممکن با این ترکیب پیشرانه نزدیک شود. افراطی‌ترین و نهایی‌ترین نسخه در این نسل، مدل ZR1 بود که در نمایشگاه دبی ۲۰۱۷ رونمایی شد. این ماشین به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژی با نام LT5 مجهز شده بود که قوی‌ترین نسخه از موتورهای پوشراد جنرال موتورز محسوب می‌شد. این موتور به لطف یک سوپرشارژر ۲.۶ لیتری، ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای ZR1 یک پکیج آئرودینامیکی بنام ZTK هم قابل سفارش بود که با بال عقب بلندتر، در حداکثر سرعت ۴۳۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کرد. هرچند C7 ZR1 از مشکلاتی در انتقال قدرت و تنظیم شاسی رنج می‌برد و به نظر می‌رسید گیربکس و شاسی خودرو توان مدیریت این قدرت عظیم را ندارند اما بااین‌حال، قوی‌ترین کوروت موتور جلوی تاریخ پرفورمنس چشمگیری از خود نشان داد. این خودرو در پیست ویرجینیا یا همان VIR در سال ۲۰۱۸ تایم ۲ دقیقه و ۳۹.۵ ثانیه را ثبت کرد که تنها حدود یک ثانیه از مک‌لارن ۷۶۵LT کندتر است و با سریع‌ترین خودروی موتور جلوی این پیست یعنی AMG GT بلک سریز هم دو ثانیه فاصله دارد. جنرال موتورز C7 ZR1 را حد نهایی توسعهٔ کوروت موتور جلو می‌دانست و به همین دلیل در نسل C8 سراغ ترکیب موتور وسط رفت.

مرسدس AMG GT بلک سریز

تایم در پیست ویرجینیا: ۲:۳۷.۰

تایم در پیست نوربرگ‌رینگ: ۶:۴۳.۶

تولید ۲۰۲۰ تاکنون
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۷۳۰ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
وزن ۱۶۴۰ کیلوگرم
قیمت ۳۲۶,۰۵۰ دلار

حد نهایی پرفورمنس سوپرکارهای موتور جلو را در حال حاضر می‌توان در مرسدس AMG GT بلک سریز دید. این ماشین به‌عنوان پرچم‌دار خانوادهٔ AMG GT در جولای ۲۰۲۰ رونمایی شد. بلک سریز به نسخهٔ تقویت و اصلاح‌شده‌ای از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی M178 مجهز شده که ۷۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در این موتور، میل‌لنگ صلیبی با نمونهٔ تخت جایگزین شده، ترتیب شلیک سیلندرها تغییر کرده، بوست توربو بیشتر شده و ردلاین هم با کمی افزایش به ۷,۲۰۰ rpm رسیده است. مرسدس همچنین برای این خودرو پکیج آئرودینامیکی جامعی را هم تدارک دیده که در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۴۰۰ کیلوگرم و در حداکثر سرعت (۳۲۵ کیلومتر بر ساعت) ۸۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. بلک سریز در نوامبر ۲۰۲۰ با ثبت تایم ۶ دقیقه و ۴۳ ثانیه، رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را شکست و اگر پورشه ۹۱۱ GT2 RS با کیت پرفورمنس منثی را حساب نکنیم، هنوز هم سریع‌ترین خودروی این پیست محسوب می‌شود. این ماشین با سریع‌ترین خودروی پیست ویرجینیا یعنی مک‌لارن سنا هم تنها ۲ ثانیه فاصله دارد.

فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه

تایم در پیست فیورانو: ۱:۱۲.۰

تولید ۲۰۲۱ تاکنون
پیشرانه ۶.۵ لیتری V12
قدرت ۸۳۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم
قیمت ۶۰۱,۵۷۰ دلار

و نهایتاً به جدیدترین سوپراسپرت موتور جلوی دنیا یعنی فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه می‌رسیم. این شاهکار ساخت مارانلو دقیقاً یک سال پیش به‌عنوان نسخه‌ای تولید محدود و متمرکز بر پیست از ۸۱۲ سوپرفست در دو مدل کوپه و روباز معرفی شد. هرچند در سینهٔ این ماشین همان نیروگاه دوست‌داشتنی ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی فراری قرار گرفته اما این موتور تغییرات زیادی را تجربه کرده و بسیاری از قطعات آن مثل میل‌لنگ و شاتون‌ها دوباره طراحی شده‌اند. به لطف این اقدامات، موتور ۶.۵ لیتری فراری در اینجا ۸۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و می‌تواند به ردلاین فوق‌العادهٔ ۹,۵۰۰ rpm برسد. کامپتیزیونه همچنین ارتقاءها و بهبودهای آئرودینامیکی زیادی را تجربه کرده و به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم مجهز شده است. به لطف این اقدامات، کامپتیزیونه در پیست فیورانو تایم ۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه را ثبت کرده که تنها یک ثانیه از SF90 کندتر و ۱.۵ ثانیه از ۸۱۲ سوپرفست سریع‌تر است. متأسفانه فراری غیر از پیست اختصاصی خود، علاقه‌ای به رکورد زنی در پیست‌های دیگر ندارد تا ببینیم آیا ۸۱۲ کامپتیزیونه می‌تواند در نوربرگ‌رینگ رکورد مرسدس بلک سریز را بشکند یا نه.

خب باهم افراطی‌ترین سوپراسپرت‌های موتور جلوی سال‌های اخیر را مرور کردیم. خودروهایی با داون‌فورس وحشتناک و پرفورمنسی خیره‌کننده در پیست. این‌ها حد نهایی پیشرفت سوپراسپرت‌های موتور جلو هستند. متأسفانه آستون‌مارتین، دوج و شورلت از این بازی خارج شده‌اند اما به نظر شما آیا مرسدس بنز و فراری می‌توانند حتی بازهم سوپراسپرت‌های موتور جلو را ارتقاء دهند یا به‌زودی شاهد انقراض این خودروهای دوست‌داشتنی خواهیم بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. جواد حسین زاده

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    فقط وایپر acr

    موافقم 56
    مخالفم 51
    1. Reza.M

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (309 ديدگاه)

      فراری بخشی از وظیفش تولید همین سوپر اسپرت هاست…ولی این که چرا انقد اصرار هست بر برقی کردنه همه صنعته خودرو رو متوجه نمیشم…مگ ما چنتا فراری یا استون مارتین یا کلا هر سوپر اسپورت دیگه ای داریم…کاش یه نفر مجموع تعداد همه سوپر اسپورت های دنیارو بگه که ببینن تعدادش به اندازه ناوگان تاکسی رانیه امریکا هم نیست…برقی کردن یا منقرض کردن جوابه همه چیز نیست…

      موافقم 65
      مخالفم 8
      1. یه بنده خدا

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        60 بار ترمز کردم تا تونستم نظرتو بخونم. چرا انقدر هکسره میذاری؟
        صنعته؟؟؟
        رانیه؟؟؟
        جوابه؟؟؟؟؟؟؟
        کردنه؟؟؟؟؟
        wtf_ه???

        موافقم 6
        مخالفم 25
    2. ماشین باز

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (115 ديدگاه)

      بنز و فراری عالی هستن بقیه سوسول بازی هستن داداچ گلم

      موافقم 8
      مخالفم 36
      1. DDDDDD

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        مطمئنی کوروت با اون ابهت و وایپر با موتور 8.4 لیتریش سوسول بازیه؟

        موافقم 11
        مخالفم 2
    3. محمدهادی

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2104 ديدگاه)

      همشون واقعا عششقن
      وایپر
      مرسدس
      فراری و آستون وولکان

      موافقم 30
      مخالفم 1
      1. ایلیا

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (387 ديدگاه)

        ولی از حق نگذریم ولکان زشته

        موافقم 7
        مخالفم 24
        1. مهردادکمال

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1801 ديدگاه)

          زشتی و زیبایی تا حد زیادی سلیقه ایه مثلا برعکس برای من استون مارتین بسیار زیباس با احترام فراوان به نظر شما دوست عزیز

          موافقم 4
          مخالفم 0
  2. بهنام

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (812 ديدگاه)

    فقط شاهکار مارانلو

    موافقم 39
    مخالفم 17
  3. ممد ژانگولر

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3454 ديدگاه)

    مرسدس با کوروت بدجوری دلبری میکنن

    موافقم 37
    مخالفم 15
  4. Nima

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    نسبت به قیمت اول وایپر و بعد مرسدس اگر بخوای نو بخری.

    فراری چرا بچه بازی درمیاره و تایم نمیزنه؟ (نوربرگرینگ)
    آیا میترسه نزنه رکورد رو و اعتبارش کم بشه؟
    دلیلش چیه؟
    با توجه به این که پیست فراری 3 کیلومتره و 12 تا پیچ داره.
    و نوربرگرینگ 20 کیلومتره و 170 تا پیچ داره.
    مسافت رو معیار قرار بدی تایمی حدود 6.40 باید بزنه 812 ولی پیست فراری 12 تا پیچ داره ولی نوربرگرینگ 170 تا !
    پس فکر میکنم تایم بیاد حدود 7 یا حتی بیشتر!
    دوست دارم نظر دوستان رو بدونم

    موافقم 24
    مخالفم 25
    1. Nima

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      یه ویدیو هست از 812 سوپرفست که اسپرت اتو تایم زده باهاش توی نوربرگرینگ 7.27.48 ولی کامپتیزیونه هم سریعتره هم این تایم رسمی نیست ولی فکر نمیکنم به رکورد بلک سریز تحت هیچ شرایطی برسه . نزدیک به 40-50 ثانیه اختلافه که واقعا زیاده!

      موافقم 24
      مخالفم 11
      1. محمد امین

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        فراری خودش تست نکرده ، داداش اینطور که توحساب میکنی نمیشه که ، الان پیست های زیادی هستن که ۴۸۸ پیستا توشون سریع تر از gt black هست و خود ۴۸۸ پیستا هم توی فیورانو حدود یک و نیم ثانیه از ۸۱۲ کومپتزیونه کند تر هست که اختلاف زیادی هست توی یک پیست کوچیک …
        بعدش هم وقتی یه برند ماشینش رو تنظیم می‌کنه و بعد زمانگیری انجام میده نسبت به مجله ها معمولا حدود ۱۰ ثانیه و بعضی وقت ها خیلی بیشتر ، تایم بهتری رو توی نوربرگ ثبت میکنن
        نوربرگ ۱۷۰ پیچ هم نداره ، حدود ۷۰ تا پیچ داره

        موافقم 25
        مخالفم 7
        1. محمد امین

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          فقط یه نکته اضافه کنم به عنوان اصلاحیه، پیچ های نوربرگ همون ۱۸۷ تا هست ، من اشتباه‌ کردم متاسفانه چونکه نوربرگ layout های مختلفی داره و آدم رو گیج میکنه

          موافقم 22
          مخالفم 5
    2. Moon

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (176 ديدگاه)

      از طرف فراری ترسی وجود نداره بلکه علاقه ای برای تایم زدن تو نورگربرگ رینگ نداره سالهاست پورشه ، مرسدس ، ایودی دارن تو این پیست رکورد ها رو جابه جا می کنند ولی خیلی کم پیش میاد یه غیر المانی وارد پیست بشه و تایم بزنه حتی لامبورگینی هم که جزئی از امپراطوری فولکس زیاد ندیدم بیاد پیست نورگربرگ ولی عوضش پانامرا ، 911 ، 718، کاین کوپه ، AMG GT 4Door ، AMG GT Black Series , RSQ8 ، RS3 تا دلت بخواد رکورد ها رو جابه جا کردند

      موافقم 29
      مخالفم 10
  5. Behnam1012

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (983 ديدگاه)

    همه شاهکارن نمیشه یکی رو بینشون انتخاب کرد

    موافقم 25
    مخالفم 2
  6. Moon

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (176 ديدگاه)

    قطعا فراری و مرسدس این راه رو ادامه خواهند داد اما هنوز شوی کوروت تو نسل جدید داره تولید میشه

    موافقم 22
    مخالفم 2
  7. Kf

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (505 ديدگاه)

    اخ ک چقدر این ولکان رو من دوست دارم صداش خداااس
    راستی یادتونه کلارکسون تو برسی AMG GT R گفت ک موتورش وسطه؟؟!!! دقیق یادم نیست چی گفت

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. AMIN (M.A.S)

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (810 ديدگاه)

      هم AMG GT هم داج وایپر هیچکدوم موتور جلو نیستن
      درسته انجین جلوی راننده هست ولی روی محور جلو نیست و فاصله داره
      این ماشینارو میگن موتور جلو-وسط که موتورشون مابین کابین و محور جلو سواره
      مک لارن 720 یا فراریF8 یا… میشن موتور عقب-وسط
      پورشه911 هم موتور عقب که انجینش رو محور عقبه
      احتمالا همچین چیزی شنیدید

      موافقم 29
      مخالفم 2
      1. Philipp

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        البته سری GT این شکلی نیست کاملا موتورجلو هستش (موتور روی محورجلو سواره)
        ولی 812 SLS و SLR اینجوری هستن که گفتید و موتور پشت محوره

        وایپرم دقیق یادم نیست ولی اونم موتورش روی محور بود تا جایی که یادمه

        موافقم 17
        مخالفم 3
        1. M.Kkarimi

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (860 ديدگاه)

          ://
          داداچ انجین AMG GT BS کاملا پشت محوره … اشتباه میکنید !

          موافقم 12
          مخالفم 3
        2. Philipp

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          توجه تون رو به این عکس از سایت مرسدس جلب می کنم
          https://www.mercedes-benz.co.nz/passengercars/mercedes-benz-cars/models/amg-gt/coupe-c190/explore/blackseries/_jcr_content/par/productinfotabnav/tabnav/productinfotabnavite/tabnavitem/productinfotextimage/media2/slides/videoimageslide_540979532/image.MQ4.12.20200722102324.jpeg
          همونطوری که مشاهده میشه دو سیلندر جلویی کاملا روی محور قراردارند

          ولی توی این عکس از SLS هر 8 سیلندر کاملا پشت محور قراردارند
          https://www.carbodydesign.com/archive/2009/09/12-mercedes-benz-sls-amg/SLS-AMG-Layout-lg.jpg

          موافقم 6
          مخالفم 3
        3. Ferrari

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1872 ديدگاه)

          Philipp
          دوست عزیز عکسی که از amg gt گذاشتید داره نشون میده که موتور کاملا پشت محور جلو قرار داره. اینکه خیلی واضحه

          موافقم 8
          مخالفم 1
        4. امیر دهقان

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (688 ديدگاه)

          تمام ماشین‌های این لیست از ترکیب موتور جلو-وسط استفاده میکنن که یعنی موتور پشت محور جلو نصب میشه

          موافقم 9
          مخالفم 0
        5. کیانوش

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (788 ديدگاه)

          نه وایپر رو محوره و نه جی تی

          موافقم 6
          مخالفم 0
  8. مازیار

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2361 ديدگاه)

    رکورد بنز بعنوان یه موتور جلو واقعا شاهکاره
    ولکان هم که مستقیم قلب رو بمباران می کنه

    موافقم 20
    مخالفم 1
  9. محمدرضا

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1064 ديدگاه)

    چرا خ ا همیشه خوب هارو میبره
    چرا همه رفتن هاشونو میزارن واسه پاییز
    چرا وایپر رفت 🥺
    چرا باید یه ۸.۳ لیتریهv10
    رو ازدست بدیم
    چرا سوپرا رفت 🥺
    چرا باید 2jz رو از دست بدیم
    آقا من قول میدم فقط تسلا بخرم فقط این ها رو دوباره تولید کنید🤬

    موافقم 23
    مخالفم 3
  10. ALIREZA

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (228 ديدگاه)

    دیدن چهره وایپر ACR و آهنگ Chris stapleton- cold

    موافقم 13
    مخالفم 4
  11. A.M.D

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    ۱. بنز
    ۲. دوج
    ۳. فراری
    ۴. استون
    ۵. شورولت

    موافقم 19
    مخالفم 11
  12. مهدی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    فراری نه اینکه نتونه بلکه علاقه ای به تایم زنی تو نوربرگ رینگ نداره. کلا شخصیت انزوی بزرگ تو دی ان ای فراری رسوخ کرده و کاری که همه انجام میدن رو انجام نمیده وگرنه یه محصولی مثل sf90 که غولی مثل مک‌لارن سنا رو توی پیست شکست میده می‌تونه خیلی راحت تایم نورنبرگ رینگ رو با اختلاف جا به جا کنه

    موافقم 21
    مخالفم 21
    1. مازیار

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2361 ديدگاه)

      اینطور نیست
      فراری یا هر اسپرت ساز دیگه ای اگه “مطمئن” باشه که رکورد نوربرگ رینگ رو میزنه حتی یه روز هم معطل نمی کنه چون هیچ تبلیغی موثر تر از این نیست
      و شخصیت انزوی فقید بیشتر به این میخوره که همه جا اول باشه نه اینکه کاری رو انجام نده که بقیه انجام دادن!
      و اصولا این جمله که فراری علاقه ای به تایم زنی در نوربرگ رینگ نداره قابل قبول نیست چون دلیل قابل قبولی براش وجود نداره
      تنیسوری که علاقه ای به بردن ویمبلدون نداره!
      ضمنا sf90 توی کدوم پیست و با چه تایمی رکورد سنا رو زده؟

      موافقم 21
      مخالفم 11
      1. Scuderia Ferrari

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3880 ديدگاه)

        سلام آقا مازیار
        در ۳ پیستی که دوتاشون اقدام به رکوردزنی کردن ۲ تا از رکوردهای مکلارن سنا رو زده
        در بعضی پیست ها هم رکورد داره

        موافقم 17
        مخالفم 9
        1. مازیار

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2361 ديدگاه)

          سلام ایمان عزیز
          من هم پرسیدم در کدوم پیست و با چه تایمی؟
          چون من فقط از طریق همین پدال اخبار خودرویی رو پیگیری میکنم و تا جایی که خاطرم هست فقط تو یه پیست اون هایپرکار تولید محدود آمریکایی رکورد سنا رو زد

          موافقم 7
          مخالفم 0
      2. محمد امین

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        اقا مازیار sf90 خیلی حقه… بدون هیچ بال و تجهیزات آیرودینامیکی و با وزن ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر و دانفورس کمتر همچنین پرفورمنسی توی پیست خیلی قابل توجه هست ، حتی اگر رکورد سنا رو هم نزنه ، بازهم خیلی قابل توجه هست … سنا رو نگاه کن جه قدر دیتیل آیرودینامیکی داره .. آدم شاخ در میاره ، ولی sf90 در یک فلسفه ی ایرودینامیک کاملا جدید طراحی شده با تشابه به ماهی ..
        بعضی ها درک نمیکنن ، مثلا مرسدس amg gt bs ، با کلی قطعات‌ ایرودینامیک و یه بال بزرگ به ۴۰۰ کیلوگرم دانفورس رسیده … فراری بدون هیچکدوم از این ها به ۴۰۰ کیلوگرم دانفورس در sf90 رسیده ، مثل این میمونه که از یه موتور ۱ لیتر تنفس طبیعی هزار اسب بگیری… در این حد مشکله برای برند های دیگه… همین ایرودینامیک خیلی مزیت بالایی داره و بازده چند برابر میده
        یا مثلا تعلیق sf90 که به جرأت میتونم بگم نرم‌ترین تعلیق رو در بین یک سوپر کار در تاریخ داشته و کلا فلسفه متفاوتی در رابطه ی تعلیق ایرودینامیک و شاسی داره
        …و شاسی اش که چند سال دیگه کم کم برند های اسپرت سازی بهش میرسن و رایج میشه
        Sf90 بهترین باتری از نظر چگالی بار داره در بین تمام ماشین های تولیدی و سریع ترین سیستم 4wd تاریخ ماشین های جاده ای از نظر توزیع گشتاور
        توی پیست اسب بخار مهم نیست ، مهم این هست بتونی از چه مقدارش استفاده کنی

        در حال حاضر sf90 سریع ترین سوپر کار و سریع ترین ماشین تولیدی برای پیست هست و هیچ رقیب مستقیمی هم تا به حال نداشته و همونطور که آقا ایمان گفتن توی پست های مشترکی که با سنا تایم زده ، دو تاش رو با اختلاف خوبی سریع تر بود و کاملا پتانسیل این رو داره که همه‌ی پیست هارو به چالش بکشه
        این ماشین هیچ مشکلی نداره و همه جا سریع هست و به نسبت به ماشینی مثل سنا و والهالا و… ارزون محسوب میشه و با معرفی نسخه ی پیست محورش قطعا لول این کلاس رو چندین سطح بهتر میکنه

        موافقم 16
        مخالفم 8
        1. مازیار

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2361 ديدگاه)

          من به هیچ وجه منکر فراری نیستم محمدامین عزیز، خصوصا sf90 که همونطور که اشاره کردی از هر نظر تکمیله
          اما بهرحال بعد از حدود ۱۳۰ سال در آستانه خداحافظی با درون سوز ها و گذر بزرگ، باید خدایان پیست و درگ بنزینی رو در محصولات مک لارن جستجو کرد
          البته این نشانه برتری خاصی نیست فقط تصادف زمانی اینطور رقم زد😅

          موافقم 9
          مخالفم 7
        2. دانیال_Surrey،England

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          به هیچ عنوان اعتقاد به اینکه sf90 بهترین سوپرکار تاریخ و…هست ندارم.
          این لقب شایسته 720s بود که زمان اومدنش چند سال جلوتر از رقبا بود.
          به نظرم هنوزم 720 بهترینه.
          همونقدر که معتقدم لایق این لقب نیست sf همونقدرم اعتقاد دارم مک لارن gt افتضاح ترین گرند تورر تاریخه!!
          شما میگی پرفورمنس sf تو پیست خیلی قابل توجه و…
          دقیقا تو چندتا پیست؟؟
          یه تایم رسمی و معتبر از یه مجله وجود داره که 2 دهم سریع تر بوده از سنا.
          یه تایم رسمی دیگه هم هست که فکر میکنم تو evo ثبت شده که از پیستا هم کندتره!!!
          720 به قول خودت بدون تجهیزات ایرو و… تو خیلی از پیست ها از gt2rs و خیلی ماشین های پیست محور سریع تر بود.
          اینم والا من نشنیدم سیستم تعلیق فراری بهترینه تو تاریخ و…
          دوست عزیز میدونم خیلی علاقه داری به فراری ولی دیگه همینطوری لقب بهترین تو هر چیزی رو به sf90 نده.
          ..
          شدیدا هم منتظر همکاری ب ام و و مک لارنم که امیدوارم خبرش درست باشه.

          موافقم 11
          مخالفم 9
        3. محمد امین

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          دانیال من نه گفتم که sf90 بهترین سوپر کار تاریخه … گفتم سریع ترین سوپر کار و سریع ترین ماشین پیست تولیدی فعلی … نه گفتم بهترین تعلیق رو داره گفتم نرم ترین رو داره …
          در مورد ۷۲۰ هم که می‌فرماید چند سال از بقیه جلو تر بود ..‌درسته ۷۲۰ زمان معرفی اش عالی بود و همین الان هم عالی و کلی به اعتبار مکلارن اضافه کرد … اما در همون زمان فراری ۴۸۸ پیستا و پورشه gt2rs به طور متوسط ماشین های سریع تری توی پیست بودن و درگ هم خیلی به هم نزدیک بودن هر سه تاشون … ۴۸۸ پیستا هم هیچ تجهیزات آیرودینامیکی نداره، حتی بال عقب مکلارن رو هم نداره

          موافقم 7
          مخالفم 4
      3. Scuderia Ferrari

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3880 ديدگاه)

        پیست Autocar بریتانیا (۰.۲ ثانیه)
        پیست Mortefontaine فرانسه ( ۱.۸۴ ثانیه)
        اون هایپرکار زینگر 21C که شما میگی هیولای پیست و جاده بود

        موافقم 9
        مخالفم 2
      4. مهدی

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1585 ديدگاه)

        خب الان نتیجه این میشه که فراری می‌ترسه که تو نوربرگ رینگ تایم بزنه؟؟ همه قبول داریم ماشینی مثل gt2rs یکی از سنگ محک های پیست هست که تو نوربرگ رینگ هم رکورد زده… ماشینی مثل ۴۸۸ پیستا تو تمام پیست هایی که راننده اش با پورشه gt2rs یکی بوده سریعتر عمل کرده و البته تو خیلی از پیست های دیگه! این یعنی میشه گفت ماشین سریعتری هست! خب فراری برای چی باید بترسه که رسماً بره تو نوربرگ رینگ تایم بزنه؟؟! جوابش راحته…. فراری خوشش نمیاد اونجا تایم بزنه به همین راحتی 😁

        موافقم 9
        مخالفم 9
      5. 2311

        ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (527 ديدگاه)

        مثال میزنم، بنظر شما ولکری نمیتونه رکورد نوربرگرینگ رو حداقل 10 ثانیه بهبود بده؟
        استون مارتین نمیخواد اگرنه با اون مقدار از داون فورس و موتور فوق العاده ش کاری نداره زدن رکورد

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. R@m!n

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      اینا نه ربطی به دی ان ای داره نه ترس از شکست خوردن در رکوردزنی. برای مثال برندی مثله پورشه محکوم به اینکار هست چون ۹۱۱ نیم قرن هست که از لحاظ ظاهر و ترکیب فنی یه شکله و تو هر نسل ارتقا پیدا می کنه اما مردمی که پیگیر جزئیات نیستن این قضیه رو درک نمی کنن که چه تغییراتی ایجاد شده و پورشه یا محصولاتی از این دست باید یه نمایش بزرگ اجرا کنن تا مردم به این باور برسن که نسل جدید واقعا سریع تر هست. به طور خلاصه اصلی ترین دلیل اثبات توانایی فنی هست. یا همین amg جدید یه جانشین شکست خورده بود و مرسدس با معرفی بلک سریز میخواست آبروداری کنه و نشون بده این ماشین ظرفیت های بالایی داره.

      از طرفی برندهایی مثله فراری، مک لارن و… میخه خودشونو کوبیدن و عقبه بزرگشون و محصولاته متنوعشون مشتری رو خود به خود جذب می کنه پس نیازی به تایم زنی برای اثبات توانایی های فنی ندارن.

      آخرین محصولی هم که شرایط مشابه پورشه داره، کوروت z06 هست که جی ام میخواد با اینکار هم توانایی محصولشو به رخ بکشه هم تو اروپا مشتری جذب کنه.

      موافقم 9
      مخالفم 13
      1. Porsche 911

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        رامین جان به شدت مخالفم
        همون‌طور که مشخصه برندی مثل فراری نیاز به اثبات نداره همون‌طور راجع به ۹۱۱ و پورشه هم تصدیق می‌کنه پورشه از همون نسل اول و دوم فهموند به بقیه که مسیر ۹۱۱ کاملا صعودی هست و افت نداره و دلیل شما خیلی بی پایه و اساس هست با احترام

        موافقم 5
        مخالفم 2
        1. R@m!n

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          پس برای تفریح تو نوربرگرینگ چادر زدن.

          بی پایه اساس بودن نظر شماست که فکر می کنی همه دنیا از ماشین اطلاعات دارن. پورشه نسل اول و دوم هم پر از عیب و ایراد بودن.

          موافقم 4
          مخالفم 4
      2. سهند

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (662 ديدگاه)

        آقا رامین تا جایی که من میدونم اطلاعات شما در مورد پیشرانه ماشین ها بالاست پس میشه بگید پیشرانه v12 فراری 812 superfast بهتر است یا لامبورگینی آونتادر s ؟ البته صرف نظر از مصرف سوخت و قدرت و گشتاور

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. R@m!n

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          قطعا فراری

          موافقم 5
          مخالفم 1
  13. GMA

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    در پیست که برتری مطلقا با AMG هست ولی در مسیر مستقیم فراری سریع تره، از نظر صدا هم که در موتور جلو ها ولکان یکی از خوش صدا ترین هاست، مطلب عالی بود ازتون متشکرم
    اگر به دو دهه قبل برگردیم شاهکاری به نام SLR ساخته شده که در زمان خودش پادشاه مطلق موتور جلو ها بود

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. محمد امین

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      هیچ مدرکی وجود نداره که بشه گفت مرسدس توی پیست سریع تره ، هر حرفی در این مورد بی اطلاعی کاربر رو نشون میده ، با احترام

      موافقم 8
      مخالفم 18
      1. GMA

        ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        نکته اول اینکه فراری فاقد اسپویلر جدا از بدنه هست که بعید میدونم بتونه به اندازه بلک سریز داون فورس تولید کنه، دوم اختلاف وزن 60 کیلوگرم هست که چندان زیاد نیست ولی تاثیر گذاره، البته اگه فراری در پیست از AMG سریع تر باشه که چه عالی، اونوقت با قاطعیت بیشتری نسبت به مرسدس دوستش دارم

        موافقم 7
        مخالفم 3
        1. محمد امین

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          پسر خوب من نمیگم کدومشون سریع تره ، فقط این رو میدونم که نمیشه بحث کرد
          در ضمن فراری sf90 هم بدون هیچ بال و تجهیزات آیرودینامیکی دانفورسش دقیقا با gt برابره ، حالا ۸۱۲ کلی دیتیل آیرودینامیکی داره پس دانفورس بالایی تولیدی میکنه … کلا فراری ها در تاریخ بدون هیچ وینگ ، دانفورس برابر و یا بیشتر از رقبا تولید میکنن و این یه تکنیک برابر مهندسی هست و مهندسی آیرودینامیکی فراری خیلی پیشرفته تر از این حرف هاست که بگی چون بتل عقب نداره پس نیروی عمودی تولید نمیکنه
          Gt bs رقیب gt2rs و 488 pista بود ، این ماشین خیلی سریع تر از 488 pista هست

          موافقم 2
          مخالفم 4
        2. seyedjavad.mercedesbenz

          ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (527 ديدگاه)

          البته فکر کنم sf90 در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۳۹۰ کیلوگرم و gt bs در همون سرعت ۴۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکنن ، اما با این حال نمیشه طراحی فوق العاده عجیب sf90 که منجر به این اتفاق شده رو نادیده گرفت ، در مورد رکورد هم متاسفانه فراری علاقه ای به نمایان کردن خودش نداره و همین باعث شده که تصورات و نظرات مختلفی در مورد مقایسه رکورد های gt bs و sf90 پیش بیاد ، پس منم نظر خاصی در این رابطه نمیدم

          موافقم 8
          مخالفم 0
  14. شاهین

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    انتخاب من وایپر با یکم تقویت جزئی که غول کشی میشه واسه خودش
    دنده دستی هم که باشه اصن یه وضعی …

    موافقم 5
    مخالفم 6
  15. آرم@ن

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (183 ديدگاه)

    فراری 👑

    موافقم 6
    مخالفم 5
  16. Scuderia Ferrari

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    با احترام به همه ماشین های این لیست که به شخصه دوستشون دارم باید گفت سطح مهندسی فراری و مرسدس بنز یک پله بالاتر از بقیه هست
    اگه فراری اهل رکوردزنی بود الآن با SF90 استراداله AF رکورد اکثر پیست های معروف دنیا رو میزد
    ۸۱۲ کامپتیزیونه هم غرور فراری رو به ارث برده و هرجایی دیده نمیشه و فقط به دعوت یا اجازه فراری میتونن تست کنن این ماشین رو
    واژه ترس در فرهنگ لغت فراری جایی نداره چون خودش یک الگو و سبک زندگی هست
    👑👑 فراری همیشه در اوج 👑👑

    موافقم 19
    مخالفم 9
    1. یوسف

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (923 ديدگاه)

      فراری همیشه در اوج
      البته زیر دوج
      بنز وپورشه با موج
      فرار میکنن از دست دوج😁😁😁😁😁

      موافقم 4
      مخالفم 10
  17. امیر

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    فقط قیمت وایپرو دریابید!!!
    البته این اعحوبه از نظر کیفیت و تکنولوژی هیچ وقت به رقباش(حتی کوروت) نرسید اما همچنان یکی از جذاب ترین و غول ترین موتور جلوهای دنیاس
    به همین دلیل هم قیمت هاش افسانه ای شده!!

    موافقم 9
    مخالفم 0
  18. زیزیگولو

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4444 ديدگاه)

    ماشینای سوپر اسپرت موقع معرفی نسلای جدیدترشون اکثراً با هیجانو هیاهوی زیادی راهی بازار میشن تا مشتریا رو واسه خریدن ترغیب کنن و انگار هیچ حد و نهایت و پایانی هم ندارن و هر سال پرفورمنس بالاتری رو نسبت به قبل ارائه میدن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (550 ديدگاه)

    چرا استون اینقدر گران !!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. AMIN (M.A.S)

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (810 ديدگاه)

    قیمت داج وایپر ACR نو الان تو محدوده بالای 250 تا 300 هزار دلاره و حدود همون بنزه
    ولی خب زمان نو بودنش خیلی رقابتی بود
    ضعف فنی وایپر چیزی بود که برای یه ماشین امریکایی خصوصا داج واقعاعجیب بود
    وایپر قدرت کافی برای غلبه به داون فورسشو نداشت و توی مسیر مستقیم واقعا ضعیف بود ( توی تست های سرعت فقط 290KPH و تو رینگ فقط270 تا رفت مقایسه کنید با حدود330KPH وایپر های دیگه)
    شاید اگه ب جای 645 تا 745 تا داشت توVIRهم کوروتو شکست میداد
    بعدش تایم 7.01 وایپرتو رینگ هم توسط کمپانی زده نشده و قطعا میشد خیلی بهتر بشه
    اما خب نشد و تایم نزدن
    ای کاش بازم افعی بینمون بود…

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. seyedjavad.mercedesbenz

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      چیزی که من بار ها درباره وایپر acr شنیدم و حداقل من باهاش کیف کردم ، کنترل سخت و درگیر کننده این خودرو بود که راننده برای رفیق شدن باید واقعا باهاش کشتی میگرفت .در مورد مشکلی که شما عرض کردین هم کاملا درسته ولی نمیشه این رو ایراد مهندسی در نظر گرفت چون ۹۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین در ۲۹۰kph و ۵۰۰ کیلوگرم در سرعت ۲۴۰kph رقم عجیب و غیرقابل باوریه که حتی نسبت به همین gt bs و sf90 و خیلی از خودروهای دیگه بیشتره برای همین زمانی که تایم vir کوروت اومد بیرون باورش برام خیلی سخت بود
      چون کوروت در سرعت ۳۴۱کیلومتر بر ساعت که حداکثر سرعتش هست فقط ۴۳۱ کیلوگرم داونفورس تولید میکنه ، در واقع از نظر من وایپر acr میتونست خیلی سریعتر از این باشه ولی استفاده گیربکس دستی و کمبود قدرت ضعف هایی هستن که در رانندگی در پیست ( تاکید میکنم پیست ) به این خودرو وارد هستن و نمیزارن که وایپر acr بتونه از رقبایی با مشخصات ضعیفتر و با داونفورس کمتر سریعتر باشه ، اما در هر صورت افعی اسطوره ای بود که جانی تازه به خودروهای دستی داد و وجودش رنگ و بویی تازه به دنیای خودرو بخشید و در آینده هم حتما ازش بعنوان یک قهرمان یاد خواهد شد

      موافقم 6
      مخالفم 0
  21. Philipp

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    812 و GT Black Series من رو بدید برم…

    موافقم 3
    مخالفم 0
  22. Jdm باز

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    دیر رسیدم 😕
    انتخابم بین اینا داج وایپر و amg gt bs هست واقعا عالین

    موافقم 3
    مخالفم 1
  23. Mf1

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    آمریکا سرآمد موتور جلوها هست که وایپر و شورلت نمونه چنین خودرهای هست با چنیین قیمتی چنین تایم هایی زدن قابل تحسینه فراری هم فعلا مشخص نیست کجای رقابت قرار داره

    موافقم 0
    مخالفم 7
  24. دکتر

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (337 ديدگاه)

    وایپر با اون موتور حجیمش عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    فراری و کوروت
    ❤❤❤

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا