نگاهی به حد نهایی سوپراسپرتهای موتور جلو طی سالهای اخیر
خودروسازان عمدتاً برای ساخت سوپراسپرت، ترکیب موتور وسط را ترجیح میدهند زیرا از این طریق میتوان به توزیع وزن متعادلتر، هندلینگ بهتر و انتقال راحتتر نیرو به چرخهای عقب دست پیدا کرد. بااینحال، طی سالهای اخیر به لطف پیشرفت تکنولوژی، سوپراسپرتهای موتور جلو بسیار بهتر از قبل شده و حتی در برخی موارد توانستهاند همتایان موتور وسط خود را هم مغلوب کنند. ازاینرو میتوان گفت طی حدود پنج سال گذشته، سوپراسپرتهای موتور جلو به حد نهایی پیشرفت خود رسیدهاند و شاید به همین دلیل باشد که شرکتهایی مثل آستونمارتین و شورلت هم پس از سالها پافشاری روی ترکیب موتور جلو سرانجام به سمت ترکیب موتور وسط حرکت کردهاند؛ اما نهاییترین سوپراسپرتهای موتور جلوی سالهای اخیر کدامند؟
دوج وایپر ACR
تایم در پیست نوربرگرینگ: 7:01.3
تایم در پیست ویرجینیا: 2:44.2
تولید | 2015 تا 2017 |
پیشرانه | 8.4 لیتری V10 |
قدرت | 645 اسب بخار |
گشتاور | 815 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
وزن | 1530 کیلوگرم |
قیمت | 123,890 دلار |
لیست را با پیشکسوت فقید این جمع یعنی دوج وایپر آغاز میکنیم. نسل پنجم و پایانی این افعی آمریکایی در نمایشگاه نیویورک 2013 رونمایی شد. در سینهٔ این نسل همان نیروگاه عظیم و دوستداشتنی 8.4 لیتری V10 قرار گرفته بود که 645 اسب بخار قدرت و 815 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما دوج و بخش SRT نمیخواستند وایپر صرفاً یک سوپرکار معمولی با موتوری عظیم در جلو باشد. به همین دلیل، در سال 2016 نسخهٔ ACR معرفی شد. این نسخه که فقط برای به آتش کشیدن پیست طراحی شده بود، به یک کیت آئرودینامیکی کاملاً جدید فیبر کربنی مجهز شد که شامل اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب میشد. این قطعات در پیچها مجموعاً 680 کیلوگرم و در حداکثر سرعت 800 کیلوگرم داونفورس تولید میکردند که رقم واقعاً چشمگیری است. به لطف این کیت، وایپر ACR در سپتامبر 2017 در نوربرگرینگ تایم 7 دقیقه و 1 ثانیه را ثبت کرد که تا پیش از رکورد زنی مرسدس AMG GT بلک سریز، سریعترین سوپرکار موتور جلوی این پیست محسوب میشد. وایپر ACR حتی هنوز هم سریعترین خودروی گیربکس دستی جهنم سبز بهحساب میآید.
آستونمارتین ولکان
تایم در پیست گرند تور: 1:15.5
تولید | 2015 تا 2016 |
پیشرانه | 7.0 لیتری V12 |
قدرت | 830 اسب بخار |
گشتاور | 780 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته سکوئنشال |
وزن | 1350 کیلوگرم |
قیمت | 2.3 میلیون دلار |
در نمایشگاه ژنو 2015 آستونمارتین از یک هیولای موتور جلو بنام ولکان پردهبرداری کرد. این ماشین توسط مدیر خلاق آستونمارتین «مارک رایشمن» با الهام از مدلهای تولیدی آن زمان مثل DB9 و One 77 طراحی شد. زیر کاپوت کشیدهٔ ولکان یک نیروگاه 7 لیتری V12 تنفس طبیعی قرار گرفته که اطلاعات چندانی از آن در دست نیست ولی به نظر میرسد توسعهای بر اساس موتور 7.3 لیتری One 77 باشد. این موتور که 830 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور تولید میکند، بهمنظور توزیع وزن مطلوب به شکل جلو-وسط نصب شده است. البته ولکان سوپرکاری مخصوص پیست است و اجازهٔ تردد در جادهها را ندارد اما بعداً یک شرکت مهندسی بریتانیایی بنام RML با انجام اصلاحاتی، آن را برای استفاده در جادهها آماده کرد. این سوپرکار بریتانیایی به لطف کیت آئرودینامیکی تهاجمی خود، در حداکثر سرعت 1360 کیلوگرم داونفورس تولید میکند. ولکان در پیستهای مشهوری تایم نزده است اما در پیست گرند تور توانست زمان 1 دقیقه و 15.5 ثانیه را ثبت کند که تنها کمتر از سه ثانیه از مکلارن سنا کندتر بوده و دومین خودروی سریع این پیست محسوب میشود.
شورلت کوروت C7 ZR1
تایم در پیست ویرجینیا: 2:39.5
تولید | 2017 تا 2019 |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 755 اسب بخار |
گشتاور | 970 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
وزن | 1615 کیلوگرم |
قیمت | 124,095 دلار |
C7 بهعنوان آخرین کوروت موتور جلو تلاش زیادی کرد تا به حد نهایی پرفورمنس ممکن با این ترکیب پیشرانه نزدیک شود. افراطیترین و نهاییترین نسخه در این نسل، مدل ZR1 بود که در نمایشگاه دبی 2017 رونمایی شد. این ماشین به پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژی با نام LT5 مجهز شده بود که قویترین نسخه از موتورهای پوشراد جنرال موتورز محسوب میشد. این موتور به لطف یک سوپرشارژر 2.6 لیتری، 755 اسب بخار قدرت و 970 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای ZR1 یک پکیج آئرودینامیکی بنام ZTK هم قابل سفارش بود که با بال عقب بلندتر، در حداکثر سرعت 430 کیلوگرم داونفورس تولید میکرد. هرچند C7 ZR1 از مشکلاتی در انتقال قدرت و تنظیم شاسی رنج میبرد و به نظر میرسید گیربکس و شاسی خودرو توان مدیریت این قدرت عظیم را ندارند اما بااینحال، قویترین کوروت موتور جلوی تاریخ پرفورمنس چشمگیری از خود نشان داد. این خودرو در پیست ویرجینیا یا همان VIR در سال 2018 تایم 2 دقیقه و 39.5 ثانیه را ثبت کرد که تنها حدود یک ثانیه از مکلارن 765LT کندتر است و با سریعترین خودروی موتور جلوی این پیست یعنی AMG GT بلک سریز هم دو ثانیه فاصله دارد. جنرال موتورز C7 ZR1 را حد نهایی توسعهٔ کوروت موتور جلو میدانست و به همین دلیل در نسل C8 سراغ ترکیب موتور وسط رفت.
مرسدس AMG GT بلک سریز
تایم در پیست ویرجینیا: 2:37.0
تایم در پیست نوربرگرینگ: 6:43.6
تولید | 2020 تاکنون |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 730 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
وزن | 1640 کیلوگرم |
قیمت | 326,050 دلار |
حد نهایی پرفورمنس سوپرکارهای موتور جلو را در حال حاضر میتوان در مرسدس AMG GT بلک سریز دید. این ماشین بهعنوان پرچمدار خانوادهٔ AMG GT در جولای 2020 رونمایی شد. بلک سریز به نسخهٔ تقویت و اصلاحشدهای از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی M178 مجهز شده که 730 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در این موتور، میللنگ صلیبی با نمونهٔ تخت جایگزین شده، ترتیب شلیک سیلندرها تغییر کرده، بوست توربو بیشتر شده و ردلاین هم با کمی افزایش به 7,200 rpm رسیده است. مرسدس همچنین برای این خودرو پکیج آئرودینامیکی جامعی را هم تدارک دیده که در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت 400 کیلوگرم و در حداکثر سرعت (325 کیلومتر بر ساعت) 800 کیلوگرم داونفورس تولید میکند. بلک سریز در نوامبر 2020 با ثبت تایم 6 دقیقه و 43 ثانیه، رکورد پیست نوربرگرینگ را شکست و اگر پورشه 911 GT2 RS با کیت پرفورمنس منثی را حساب نکنیم، هنوز هم سریعترین خودروی این پیست محسوب میشود. این ماشین با سریعترین خودروی پیست ویرجینیا یعنی مکلارن سنا هم تنها 2 ثانیه فاصله دارد.
فراری 812 کامپتیزیونه
تایم در پیست فیورانو: 1:12.0
تولید | 2021 تاکنون |
پیشرانه | 6.5 لیتری V12 |
قدرت | 830 اسب بخار |
گشتاور | 690 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
وزن | 1700 کیلوگرم |
قیمت | 601,570 دلار |
و نهایتاً به جدیدترین سوپراسپرت موتور جلوی دنیا یعنی فراری 812 کامپتیزیونه میرسیم. این شاهکار ساخت مارانلو دقیقاً یک سال پیش بهعنوان نسخهای تولید محدود و متمرکز بر پیست از 812 سوپرفست در دو مدل کوپه و روباز معرفی شد. هرچند در سینهٔ این ماشین همان نیروگاه دوستداشتنی 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی فراری قرار گرفته اما این موتور تغییرات زیادی را تجربه کرده و بسیاری از قطعات آن مثل میللنگ و شاتونها دوباره طراحی شدهاند. به لطف این اقدامات، موتور 6.5 لیتری فراری در اینجا 830 اسب بخار قدرت تولید میکند و میتواند به ردلاین فوقالعادهٔ 9,500 rpm برسد. کامپتیزیونه همچنین ارتقاءها و بهبودهای آئرودینامیکی زیادی را تجربه کرده و به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم مجهز شده است. به لطف این اقدامات، کامپتیزیونه در پیست فیورانو تایم 1 دقیقه و 12 ثانیه را ثبت کرده که تنها یک ثانیه از SF90 کندتر و 1.5 ثانیه از 812 سوپرفست سریعتر است. متأسفانه فراری غیر از پیست اختصاصی خود، علاقهای به رکورد زنی در پیستهای دیگر ندارد تا ببینیم آیا 812 کامپتیزیونه میتواند در نوربرگرینگ رکورد مرسدس بلک سریز را بشکند یا نه.
خب باهم افراطیترین سوپراسپرتهای موتور جلوی سالهای اخیر را مرور کردیم. خودروهایی با داونفورس وحشتناک و پرفورمنسی خیرهکننده در پیست. اینها حد نهایی پیشرفت سوپراسپرتهای موتور جلو هستند. متأسفانه آستونمارتین، دوج و شورلت از این بازی خارج شدهاند اما به نظر شما آیا مرسدس بنز و فراری میتوانند حتی بازهم سوپراسپرتهای موتور جلو را ارتقاء دهند یا بهزودی شاهد انقراض این خودروهای دوستداشتنی خواهیم بود؟