لیفان X50، گامی سترگ از سازنده‌ای کوچک

اکثر ما ایرانیان راغب و آرزومند آنیم که به خودرویی مدرن، مجهز و البته بادوام دست یابیم که از بهای مناسبی نیز برخوردار باشد؛ اما آیا این رؤیا و آرزو برآورده خواهد شد؟ پاسخ این پرسش را به‌سادگی نمی‌توان داد، زیرا حل این موضوع به رفع موانعی بی‌شمار بستگی دارد که شرح همه آن‌ها در این متن نمی‌گنجد. تنها این را می‌توان گفت که این کار شدنی ست و نخستین گام هم در این راه، رهایی از نگرش‌های بسته، انحصارطلبانه و تا حدی متوهمانه حاکم بر خودروسازی‌مان و نیز جایگزینی‌شان با رویکردی بازتر، مدرن‌تر و علمی‌تر می‌باشد. و تازه این، اولین و مهم‌ترین گام است که در غیابش، انجام هر عملی حکم گره زدن بر باد را دارد. نکته مهم دیگری هم که در این میان نباید فراموش شود و البته خارج از دایره اختیارات مدیران خودروسازی ماست، تحریم‌های ظالمانه غرب است که بدون رفع آن، اجرای هر برنامه مدونی سخت چالش‌برانگیز خواهد بود.

Lifan X50
Lifan X50

در این میان، چینی‌ها که هنوز حکم شاگردانی را دارند که در محضر اساتید خویش مشغول یادگیری و تلمذند، سعی دارند که بر این پندار و آرزو، جامه عمل بپوشاندند. به همین خاطر هم است که سخت جویای علائق و سلایق ما مردمان هستند تا بلکه هر چه بیشتر ما را خاطرخواه و هواخواه خود سازند. اما آیا آن‌ها موفق هم خواهند شد؟ شاید، ولی این مهم، منوط به آن است که رضایت ما و دیگر جهانیان را به خود جلب نموده و به بازیگری جدی و سترگ مبدل شوند. اگر آن‌ها روزی توانستند همچون همتایان غربی و شرقی خویش قله‌های موفقیت را فتح نموده و در کیفیت نام‌آور گردند، تازه در آن هنگام می‌توانند از کسوت شاگردی خارج شده و ردای استادی را بر تن کنند، پس تا رسیدن به آن لحظه خاص باید سخت و بی‌وقفه تلاش نمایند و چینی‌ها هم تا به امروز نشان داده‌اند که شاگردان کوشا و زیرک مکتب خودروسازی هستند. خودروسازان ایرانی می‌توانند از این شاگردان زیرک درس‌های بسیاری بیاموزند. بگذریم!

Lifan X50
Lifan X50

چند صباحی است خودروی لیفان X50 روانه بازار کشورمان شده و ثبت‌نام از متقاضیان این خودرو آغاز شده است. به بهانه وقوع این امر، مطالب مختصری را به رشته تحریر درآوردیم که در ذیل تقدیمتان می‌کنیم.

نمای ظاهری
مدل X50، از جدیدترین محصولات لیفان به شمار آمده و در اکتبر سال 2014 میلادی روانه بازار گردید. خودروی مذکور از پلت فرمی همسان با لیفان 530 برخوردار بوده و شاسی آن نیز توسط شرکت بریتانیایی MIRA توسعه و تکوین یافته است. این خودرو در همان کلاسی طبقه‌بندی می‌شود که خودروهایی همچون رنو کپچر، ب‌ام‌و X1 و یا پژو 2008 در آن جای دارند؛ خودروهایی که نه کراس‌اوور هستند و نه هاچ‌بک! اما علیرغم همه این صحبت‌ها، لیفان این خودرو را با کد X تعریف نموده است که معرف خودروهای کراس‌اوور این شرکت است. بگذریم!

Lifan X50
Lifan X50

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، چند سالی است که اکثر سازندگان چینی از طراحی‌های ناشیانه، نامأنوس و حتی زشت! گذر نموده و در این مورد، از آخرین متدهای روز دنیا مدد می‌گیرند. از همین رو، طراحی این خودرو هم کاملاً مطابق با استانداردهای نوین جهانی صورت پذیرفته است. جلوپنجره آن در مقایسه با دیگر همتایان چینی‌اش، بسیار موشکافانه و ظریف طراحی شده و علاوه بر آن، در نمای جلو، ترکیب نوارهای LED به همراه چراغ‌های بادامی‌شکل و نیز دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ، جلوه‌ای گیرا و جذابی را برای آن به ارمغان آورده است. این همان نکته‌ای است که مورد توجه برخی از وب‌سایت‌های چینی هم واقع شده و به همین خاطر هم است که این دست از رسانه‌ها، طراحی این خودرو را گامی بزرگ برای سازنده‌ای همچون لیفان قلمداد می‌کنند، شرکتی که پیش از این، بدترین شبیه‌سازی‌ها را انجام می‌داد؛ نمونه بارزش هم خودروی لیفان 320 می‌باشد که به‌تمامی از خودروی مینی کپی شده است.

Lifan X50
Lifan X50

طراحی نمای عقب این خودرو از شباهت‌های بسیاری با مدل‌های روز اروپایی و من‌جمله آلفا رومئو، برخوردار است. دیفیوزر نقره‌فامی هم در زیر سپر عقب آن جای گرفته که به زیبایی این بخش بسیار مدد رسانده است. علاوه بر این، یک باربند هم در بالای سقف آن قرار دارد که وجود آن در بازار چین امر حیاتی به شمار می‌آید چون بنا بر برخی نوشته‌ها، هیچ فرد چینی حاضر نیست خودروی کراس‌اووری را خریداری کند که فاقد باربند باشد! در حال حاضر لیفان X50، رقیب محصولاتی همچون هاوال H1 و جک S3 به شمار می‌آید (در بازار چین).

Lifan X50
Lifan X50

کابین
درون این خودرو با بینش نوگرایانه ای طراحی شده و از ارگونومی مناسبی نیز بهره می‌برد. همچنین، قطعات آلومینیمی متعددی هم در جای‌جای کابین آن دیده می‌شود. همچون اکثر خودروهای چینی، جنس مواد به کار رفته در داشبورد آن از پلاستیک سخت است که با نیم‌نگاهی به بهای این خودرو، این مورد تاحدی قابل توجیه است.

Lifan X50
Lifan X50

بیش از هر چیز، این زمینه قرمز رنگ نمایشگرهای پشت فرمان آن است که توجهات را بیش از پیش به خود معطوف می‌کند و نکته جالب اینجاست که نور پس‌زمینه‌ای هم که از قطعات درون کابین ساطع می‌شود نیز بدین رنگ است. دیگر بخش‌های کابین را نیز، کمابیش پلاستیکی‌های سخت مشکی فرا گرفته‌اند. صفحه لمسی بزرگی در میانه داشبورد آن جای گرفته که اندازه آن از نمونه به کار رفته در فورد کوگا (KUGA) هم بزرگ‌تر است.

Lifan X50
Lifan X50

از آنجایی که فلسفه طراحی این خودرو کسب حداکثر فضای داخلی به ازای مینیمم فضای خارجی بوده است، علیرغم ابعاد کوچک بدنه، فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن کاملاً متناسب است و به همین لحاظ نیز، از فضای جاداری برخوردار است. از طرف دیگر، جهت رفاه حال بیشتر سرنشینان، تعداد 21 عدد محفظه جهت حمل بار و قرارگیری اشیاء در نقاط گوناگون آن تعبیه شده است تا راکبین این خودرو بتوانند با خاطری آسوده بار و وسایل همراه خود را در آن‌ها جای دهند. بنا به ادعای شرکت لیفان، در صورت برداشته صندلی‌های عقب این خودرو، حتی می‌توان یک یخچال کوچک و یا مبلمان خانه را نیز با آن جابه‌جا نمود!

Lifan X50
Lifan X50
Lifan X50
Lifan X50

ایمنی
بنا به ادعای وب‌سایت این شرکت، در بیش از 42 درصد از بدنه این خودرو، ورق‌های فولادی با استحکام بالا (HIGH-STRENGHTH STEEL PLATE) به کار رفته است. از طرف دیگر، این خودرو از 2 کیسه ایمنی هوا به‌طور استاندارد برخوردار است که در مدل‌های فول، این تعداد به 6 عدد افزایش می‌یابد. همچنین طیف وسیعی از سامانه‌های ایمنی اعم از ABS،EBD،BA،ESP،TCS و.. بر روی آن نصب گردیده که شاید در خودرویی با بهایی مشابه ،کم‌نظیر باشد. در ضمن، تمامی این سیستم‌های ایمنی هم توسط شرکت بوش آلمان طراحی شده‌اند.

Lifan X50
Lifan X50

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو 4 سیلندر بوده و 1.5 لیتر حجم دارد و مجهز به تکنولوژی هوشمند زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTI) می‌باشد، توان خروجی آن نیز معادل 102 اسب‌بخار و گشتاورش هم برابر با 133 نیوتن‌متر است. بی‌تعارف باید گفت که این موتور چندان قوی نیست و نمی‌تواند رضایت خاطر بیشتر هم‌وطنانمان را فراهم کند، اما درعین‌حال، این نکته را هم نباید از یاد برد که این خودرو از کشوری می‌آید که در آن مصرف سوخت و هزینه‌های مربوطه، اولویت اصلی مشتریان جهت خرید یک خودروی نوست و ساکنان آن سرزمین برخلاف برخی از هم‌وطنان، موتورهای کم‌حجم و کم‌مصرف را بیشتر می‌پسندند. به همین سبب هم است که اکثر خودروهای ارائه شده در بازار چین از پیشرانه‌های کم‌حجمی برخوردارند. بگذریم!

Lifan X50
Lifan X50

این خودرو همانند بیشتر هم‌قطاران چینی خود از فنربندی نرمی برخوردار است و ترمزهای آن که در تمامی چهار چرخ از نوع دیسکی است، از عملکرد مناسبی بهره می‌برند. البته در این بین نباید فرمان برقی این خودرو را هم از یاد برد که از کارکرد بسیار نرم و روانی برخوردار است و می‌تواند مددکار راننده در سخت‌ترین شرایط ترافیکی باشد. سیستم انتقال قدرت به‌کاررفته در این خودرو، از نوع 5 سرعته دستی و یا جعبه‌دنده خودکار (CVT) است، که در کشور ما هر دو نوع آن عرضه خواهد شد.

Lifan X50
Lifan X50

جمع‌بندی نهایی
با توجه مطالب فوق و با نگاهی به بهای این خودرو، که حول‌وحوش 50 میلیون تومان است، می‌توان آن را گزینه مناسبی برای بیشتر اقشار جامعه و به‌خصوص خانواده‌های کوچک برشمرد، این خودرو کمابیش همان ویژگی‌ها و مختصاتی را داراست که یک فرد عیالوار به دنبال آن است، چون علاوه بر زیبایی، از فرمان و فنربندی بسیار نرمی هم برخوردار بوده و به اندازه کافی نیز جادار می‌باشد. اما در مقابل، این خودرو گزینه نه چندان مناسبی برای عاشقان سرعت و شتاب است، چون فلسفه ساخت آن چیزی دیگری بوده و برای این مقصود زیاد مناسب نیست. این مینی کراس‌اوور برای آمدوشد روان‌تر در شهرها و مکان‌هایی مناسب است که از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی نسبتاً ناهمواری برخوردارند و احیاناً در آن مسیرها خودروهای سدان و یا هاچ بک‌ها چندان جوابگو نیستند. از همین روست که ارتفاع این خودرو نسبت به سواری‌ها چند سانتی‌متری بالاتر آمده است و البته این لزوماً به معنای مالکیت خودرویی با قابلیت‌های آفرودی هم نیست.

Lifan X50
Lifan X50

در داخل کشورمان تنها رقیب این خودرو، هاوال M4 می‌باشد که در حال حاضر از حضور بسیار کمرنگی در بازار برخوردار است.


مشخصات فنی

تیپ موتور: LF479Q2- B

حجم موتور: 1498 سی‌سی

توان: 102 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 133 نیوتن‌متر در 3500 – 4500 دور در دقیق

حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت (نمونه با گیربکس دستی) – 160 کیلومتر بر ساعت (نمونه با گیربکس CVT)

میانگین مصرف سوخت: 6.3 الی 6.5 لیتر

سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: SEMI TRAILLING ARM

سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده

سیستم ترمز عقب: دیسکی

استاندارد آلایندگی: یورو 5

Lifan X50
Lifan X50

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع:4100/1722/1540 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2550 میلی‌متر

وزن: 1150 کیلوگرم (با گیربکس دستی) – 1175 کیلوگرم (با گیربکس CVT)

اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/60 R 15

ارتفاع خودرو از کف زمین: 208 میلی‌متر

ظرفیت باک: 42 لیتر

گنجایش صندوق بار: 570 لیتر (1136 لیتر در صورت خواباندن صندلی‌ها)

Lifan X50
Lifan X50

ایمنی

پیش از هر چیز، می‌خواهم این نکته را خدمتتان عرض می‌کنم که این خودرو در بازار چین از لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی به‌کاررفته، چه در دنده دستی و یا CVT، به ترتیب در سه تیپ متفاوت DELUXE و PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود که به زبان ساده می‌توان آن‌ها را به تیپ‌های پایه، نیمه‌فول و فول تعبیر نمود. در سطور ذیل تجهیزات اختصاصی برای هر تیپ، به تفکیک مشخص گردیده است. البته با توجه به این مطلب که ممکن است این تقسیم‌بندی شامل حال بازار ایران نشود.

2 عدد ایربگ

ایربگ های جانبی (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

ایربگ های پرده‌ای (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم ضد بلوکه ترمز

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم ترمز در حالت اضطراری BA

سیستم کنترل پایداری ESP (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم کنترل کشش خودرو TCS(فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها TPMS (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

کمربند ایمنی سه نقطه‌ای

Lifan X50
Lifan X50

تجهیزات رفاهی

فرمان الکتریکی (EPS)

سیستم روشنایی در روز

شیشه عقب بخار زدا

سانروف برقی دو حالته (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم استارت بدون کلید KEYLESS START

فرمان چندکاره (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

سیستم رهیاب GPS (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

4 عدد بلندگو

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX

دوربین دید عقب (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

کامپیوتر سفر

صندلی‌ها با پوشش چرمی

صفحه نمایشگر لمسی (فقط در تیپ‌های PREMIUM و FLAGSHIP ارائه می‌شود)

آینه‌های عقب الکتروکرومیک

دربازکن صندوق عقب (ریموت)

آینه‌های برقی به همراه راهنما

رینگ‌های آلومینیمی

و….


قیمت

در ایران: 47.9 میلیون تومان (دنده دستی) – 52.9 میلیون تومان (دنده CVT)

در چین: قیمت تیپ‌های گوناگون این خودرو در چین به صورت ذیل است:

تیپ خودرو نوع جعبه‌دنده قیمت (ِیوآن)
DELUXE دستی 59/800
DELUXE CVT 69/800
PREMIUM دستی 66/800
PREMIUM CVT 76/800
FLAGSHIP دستی 72/800
FLAGSHIP CVT 82/800

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

254 دیدگاه

  1. علیرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام من برلیانس داشتم 320 د تا ایراد داشت سپرش و موتورش
    که نهایتا فروختم چون پولم کم بود 206 صندوق دار را انتخاب کردم ولی لیفان ایکس 50 را هم تو انتخابهای خودم گذاشتم تا رفتم نمایندگی و یکیشم سوار شدم واقعا نظرم رو لیفان عوض شد اصلا نمیشه ماشین های داخلی را باهاش مقایسه کرد فقط بگم اگه رانندگی لذت بخش بخواهید اتوماتیک اگر هم شتاب میخواهید دستی
    من که ثبت نام کردم پشیمون هم نیستم احساس رانندگانی که داره و خوش دست بودنش به همه ماشین ایرانی‌ها می ارزه

    پاسخ
  2. saman
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام من میخواستم این لیفان x50 اتومات بخرم نظرات تو سایت های مختلف خوندم بعضی راضی و بعضی ناراضی بودن به همین خاطر تصمصم گرفتم از چند نفر تو شهر بپرسم و سواری ماشینا ببینم .من 206 اتومات و پرشیا دارم.با ماکسیما –سوناتا –مورانو رانندگی کردم .این ماشین تیپ خوبی داره .از نظر جاداری در حد 206 هست صندلی عقب برای یه آدم با قد 180 اصلا راحت نیست اکثر میگفتن اطاق و صندلی ها صدا میده.اما موتور و تجربه من با رانندگی با این ماشین .من با این ماشین تو جاده صاف و بدون سربالایی رانندگی کردم .مصرف سوختش به گفته اکثریت بین 9 تا 11 هست و مصرف 6 دروغ هست وقتی گاز فشار میدی خیلی کند و به آهستگی شروع به حرکت میکند اصلا شتاب نداره هرچقدر گاز میدی به جای شتاب گرفتن فقط گاز الکی میخوره و واقعا راه نمیره من با چنتا ماشین مختلف رانندگی کردم و همشون همین شکلی هستن صدای موتور زیاده و موتور اصلا قدرت نداره موتور این ماشین در حد پرایدم نیست و حیف پول که برا این ماشین داده بشه .یه 206 اتومات صندوق دار بگیرید هم قیمتش پایین تر از این ماشینه هم کروز داره و هم حالت دستی قدرتش و شتابش صد برابر بیشتر از این هست.این ماشین نخرید چون پشیمون میشین.اگر میخواین بخرین قبلش حتما رانندگی این ماشین امتحان کنید حتما پشیمون میشین.

    پاسخ
  3. الهام م
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من لیفان x50 دارم و کاملا راضی ام. اصلا قابل مقایسه با خودرو های داخلی نیس.. از همه لحاظ عالی.اونایی ک نظر الکی میدن ی دور باهاش بزنن تا متوجه شن.ب جای تکیه کردن ب حرفای بی اساسی ک بین مردم پر شده و میگن ماشین چینی ب درد نمیخوره…..
    مصرف سوخت پایین..بی صدا..
    👍👍👍👍

    پاسخ
  4. xxxx
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    کلی تحقیق کردم تو سایتها و مقاله خوندم و ماشینهارو از نزدیک دیدم و مقایسه کردم تا تو ماشینای چینی بین x50 و برلیانس h320 یکی و انتخاب کنم و ثبت نام کنم.خودم در حال حاضر سمند lx سال ٨۶ دارم .ولی دست اخر قیمت قطعات یدکیشون و که پرس و جو کردم دیدم اصلا باید دور ماشین چینی و خط کشید.قطعاتشون که ٨٠-٩٠ درصد گیر نمیاد.و اگرهم گیر بیاد ۴تا ۵ برابر قطعات ماشینای داخلی مثلا مثل سمنده.من یه چراغ جلو برا سمند میگیرم ۵٠ ولی برا اینا حداقل باید ٣٠٠ پول بدی.
    خلاصه قبل از خرید فکر اینم بکنید اگر فردا خواستید سپری،چراغی،دری چیزی براش بخرید جونتون به لبتون میرسه تا گیر بیارین و باید یه وام هم برای خرج این چیزاش بگیرین.ماشین داخلی هر چی نباشه قطعاتش تو هر سوپر مارکتی گیر میاد و قیمتش مناسبتره

    پاسخ
  5. سینا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ماشین عالیه حتماً بخرید پشیمون نمیشید من 6ماهه دارم

    پاسخ
  6. خودم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام آشغالای چینی نخرید واقعا ببینید ما به چه روزی افتادیم

    پاسخ
  7. محمد مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.بیاید یاد بگیریم که دهان بین نباشیم،من یه x50 خریدم،خیلی هم راضیم.اصلا به حرف بعضیا که میگن ماشین چینی به درد نمیخوره گوش نکنید.چند وقت دیگه پژو 2008 میاد.میبینیم که همه مردم مثل دنا ازش ناراضین.ممنون از توجهتون

    پاسخ
  8. حمید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من بیش از بیست هزار با ایکس50 گشتم و واقعا تایید میکنم
    اما دستیش بهتره
    کم مصرفم هست
    خداییش از ماشینای ایرانی بهتره
    هرکی میگه افت قیمت داره و …
    به فکر فروش لگنای ایرانیه
    منکه راضیم وعالیییییییییییی

    پاسخ
  9. محمد حسین نصیرپور
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من 206 تیپ 5 نام نویسی کرده بودم بعدش که لیفان x50 شناختم طی بررسی ها و تحقیقات فراوان تصمیم گرفتم از206 صرف نظر کنم و لیفان x50 دنده‌ای بخرم چون اتومات ش خیلی خوب جواب نمی ده و ناگفته نماند که اونایی که میگن این چینیه 206 فرانسه بگم که 206 امروزی در کل چینی با کیفیت پایین فقط اسم فرانس رو یدک می‌کشد و آپشن هایی رو که لیفان داره ایرنخودرو تو هایما داره

    پاسخ
  10. علی شاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یکماه هست که 206 صندوق دار مدل 93 رو فروختم.واقعا از وقتی که خریدم سرطان به تمام معنی روزی نبود که من تو نمایندگی نباشم بقول خودم ماشین صفر 206 خریده بودم 5سال راحت باشم باهاش کلا 5روز راحت نبود سیستم برقش منو کلافه کرد.در نهایت گارانتیش تموم شد فروختمش.الان میخوام x50یاh330بخرم ولی تا الان موندم نمیدونم کدومش

    پاسخ
  11. حسین
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    ماشینهای چینی هنوز در ایران جواب نداده اند من هم میخام بخرم توش ماند ه ام عنداله هر که ایکس 50 خریده راهنمایی واقعی بکنه ممنون

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.