۵ آمار غیرعادی از پورشه در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۵

پورشه با کسب جایگاه‌های اول، دوم و پنجم در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز امسال، نوار پیروزی‌های آئودی را در این مسابقات استقامت پاره کرد. رانندگی سه دستگاه خودروی مسابقه‌ای پورشه 919 هیبریدی برای ۲۴ ساعت، به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست. به‌ویژه اگر رقابت سنگین دیگر خودروسازان را نیز درنظر بگیریم. در ادامه، آماری دیوانه‌وار از مسابقات لمانز امسال را مرور می‌کنیم که در نهایت به قهرمانی پورشه منجر شده‌اند.

porsche-919-hybrid-at-2015-24-hours-of-le-mans-podium
۱) متوسط سرعت ۲۲۴/۱۸ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت ۳۴۰/۲ کیلومتر بر ساعت

پورشه 919 هیبرید مسابقه‌ای که به‌عنوان خودروی اول از خط پایان گذشت، رکورد خارق‌العاده متوسط سرعت نزدیک به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را در طول رقابت از خود بر جای گذاشت؛ آماری که شامل زمان‌های توقف برای سوخت‌گیری نیز می‌شود. در ساعت ۴: ۴۰ بعدازظهر به‌وقت محلی در روز شنبه بیست و سه خرداد 1394، مارک وبر، سرعت حداکثر ۳۴۰/۲ کیلومتر بر ساعت را در پورشه 919 ثبت کرد.

porsche-919-hybrid-versus-audi-r18-e-tron-quattro-at-silverstone
۲) خودروها مجموعاً از ۱۱۶ تایر در طول مسابقه استفاده کرده‌اند.

سه خودروی پورشه درمجموع ۹۰ بار برای سوخت‌گیری توقف کردند که ۲۶ بار آنها شامل تعویض تایرها نیز می‌شد. در نتیجه، این خودروها از ۱۱۶ تایر در مواقع نیز در طول مسابقه استفاده کرده‌اند. البته اگر فاصله‌ای را که یک خودرو طی کرده درنظر بگیرید، این آمار چندان هم غیرمنطقی نیست. 919 هیبرید قهرمان حدود ۵۳۸۲ کیلومتر را در پیست دو لا سرت (de la Sarthe) طی کرده است.

porsche-919-hybrid-at-2015-24-hours-of-le-mans-on-track
۳) مارک وبر در طول مسابقه حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کرده است.

از بین ۹ راننده پورشه، «وبر» کسی است که بیشترین وزن را در طول مسابقه کم کرده و از ۸۱/۱۹ کیلوگرم (شامل کلاه و دیگر لوازم ایمنی) به ۷۸/۲ کیلوگرم در خط پایان رسیده است. البته میزان بالای عرق و از دست دادن آب بدن در دمای بالای کابین خودرو، در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است.

2015-porsche-919-hybrid-top-view
۴) تعویض دنده‌های زیاد

در خودروی برنده پورشه 919 هیبرید در طول مسابقه به میزان ۲۵ هزار و ۲۹۳ مرتبه تعویض دنده انجام شده است؛ یعنی آماری بیش از هزار بار برای هر ساعت در طول تمام مسابقه.

2015-porsche-919-hybrid-rear-three-quarter
۵) سوختی برابر ۱۸۹۶ لیتر و ۱۰۰۳ سی‌سی روغن اضافی

پورشه 919 هیبرید برای قهرمانی در طول مسابقه ۲۴ ساعته از ۱۸۹۶ لیتر سوخت استفاده کرده و در همین حال، نیاز به ۱۰۰۳ سی‌سی روغن اضافی برای موتور ۲ لیتری دو توربوشارژر V-4 خود پیدا کرده است. در همین حال، موتور-‌ژنراتور الکتریکی که چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد، در هنگام ترمز به اندازه ۲/۲۲ کیلووات‌ساعت الکتریسیته را استخراج می‌کرد و در هنگام شتاب‌گیری برای ایجاد نیروی بیشتر، از آن بهره می‌برد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

25 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل محمد
      محمد
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      25293 مرتبه تعویض دنده صورت گرفته؟!یعنی حدودا هر سه ثانیه دنده عوض می کردن!

      پاسخ
    2. max
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      پس مارک وبر کو تو عکس که نیست؟

      پاسخ
  1. تصویر پروفایل فردین بهادری نژاد
    فردین بهادری نژاد
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    اوج مهندسی برای یک ماشین مسابقه ای
    واقعا عالیه
    ببینیم فورد جی تی میتونه بزنتش یا نه
    شدیدا منتظرم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Elring-aventador
      Elring-aventador
      سوابق: (284 دیدگاه) ,

      اقا فردین فکر نکنم چنین درگ یا مسابقه ای بین فورد جی تی و 919 صورت بگیره (شاید خودت این کارو بکنی)

      اخه برادر من چه شباهتی بین اینا هست؟
      پلتفرمشون یکیه یا نوع پیشرانشون؟

      پاسخ
    2. mehran911
      سوابق: (795 دیدگاه) ,

      دوستان عزیز احتمالا منظور دوستمون مسابقات لمانز سال آینده است
      چون فورد برای مسابقه لمانز سال آینده خودروی جدیدی معرفی کرده که به احتمال زیاد تو سری GT با توجه به پیشینه درخشان فورد تو لمانز قوی ظاهر بشه
      باید یک سال دیگه منتظر بود

      پاسخ
  2. کیارش
    سوابق: (210 دیدگاه) ,

    دوام و کیفیت مهندسی یعنی این
    نه اینکه ماشین بسازی فرداش بیست بار فراخوان بدی بعد صاحب ماشین که میره نمایندگی قهوه خوب بهش بدی که صداش درنیاد و نره شکایت کنه

    پاسخ
    1. رهگذر
      سوابق: (343 دیدگاه) ,

      ماشین نباید سامورایی باشه باید قیصر باشه! با وقار و متین میفههم چی میگی!

      پاسخ
      1. کیارش
        سوابق: (210 دیدگاه) ,

        رهگذر جان مخلصم 🙂
        کسی که از مهندسی سر در میاره، خیلی راحت میفهمه ماشینای المانی کلا مهندسیشون یه سر و گردن بالاتر از بقیس
        یکی از هزارتا سندش هم همین لیست برترین موتورها که نصف بیشترش المانی بود
        کسی که میفهمه هندلینگ چیه هیچ وقت سراغ ماشینای دیگه نمیره ( البته ایتالیایی ها هم خیلی شاخن تو این زمینه ولی خب ماشیناشون کلا رده عملکردی و قیمتیش فرق میکنه مثل فراری ) کسی که میفهمه هندلینگ چیه هیچ وقت ام 3 رو با چیز دیگه ای عوض نمیکنه ( که چندین سال به عنوان بهترین هندلینگ بین سدان ها شناخته شد البته توسط کارشناسا تو مجلات معتبر بین المللی ) نه ماشین باز نماها مثل خیلی از دوستان
        کسی که معنی اصالت رو بدونه هیچ وقت المانیا رو ول نمیکنه بره ماشینی بخره که سن تاسیسش از خیلی از بچه های این سایتم کمتره

        پاسخ
        1. آرمااااان
          سوابق: (335 دیدگاه) ,

          حرف های شما همش کاملا درسته،ولی خلیلی از خودروهای دیگه هم هستن که شاید سن تولیدشون اندازه ی سن ما باشه ولی تو کیفیت توجاهای بلندی قرار دارن مثل لکسس

  3. عارف
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    من تا الان فقط فرمول یک رو دنبال میکردم،الان تصمیم گرفتم لمانز رو هم دنبال کنم،خیلی جالبه????

    پاسخ
  4. american and japan
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    منم خیلی منتظر فورد جی تی جدیدم تا رکورد شکنی رو ازش ببینم توی لمانز

    پاسخ
  5. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    میشه گفت کار پورشه شاهکار بود….مگه آلمانها بتونن از پس آلمانیها بربیان!
    فورد در یه سطح پایین تر در کلاس جی تی مسابقه میده و عمرا به گرد پای این کلاس و ماشین هاش نمیرسه

    پاسخ
  6. احمد
    سوابق: (365 دیدگاه) ,

    با اینکه عاشق برند های اول المانی و دوم ژاپنی در علوم مهندسی و به خصوص خودروسازی هستم ولی شدیدا معتقدم در صنعت وعلم خودروسازی پورشه یک ستاره اسنثنایی هست که برای خودالمانی ها هم یک الگوی به حساب میاد.

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    ۲۵ هزار و ۲۹۳ مرتبه تعویض دنده؟؟؟؟؟؟
    شگفت انگیزه. واقعا به راننده ها تبریک میگم خیلی مسابقه ی عذاب آوریه

    پاسخ
    1. کیارش
      سوابق: (210 دیدگاه) ,

      واقعا کار سختیه،طرف سه کیلو کم کرده
      سه کیلو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو یه روز ؟؟ واقعا به قول اقای همساده اصلا له له شده یارو
      فک کنم از فردا دخترای ایرانی برن صف بکشن واسه راننده لمانز شدن تا بتونن وزن کم کنن 🙂

      پاسخ
      1. شایان
        سوابق: (1312 دیدگاه) ,

        کیارش اون راننده ها حرفه ای هستن و بدنشون عادت داره به این کیلو کم کردن ها در مسابقات فرمول یک هم همینطوریه اگه دقت کرده باشینو دیده باشین بعد از مسابقه سریع راننده ها یه نوشیدنی میخورن تا از حال نرن و جذبه بدنشون بشه حالا چیه که میخورن الله و علم منظور اینکه هرکسی نمیتونه راننده این جور مسابقات بشه بنیه قوی و البته رانندگی سطح جهانی میخواد و بدنی مستحکم گرچه یه خانم آلمانی و راننده همین پورشه هم بود تا یکی دوسال قبل هم در این مسابقات راننده بود شرکت داشت

        پاسخ
  8. تصویر پروفایل متین
    متین
    سوابق: (183 دیدگاه) ,

    سلام …
    واقعا فوق العاده است … حتی از مسابقات فرمول 1 هم جذاب تره ؛ 24 ساعت ، بیش از 5000 کیلومتر ، کمپانی های بزرگ …
    ای کاش تعداد دفعات برگزاریش تو سال بیشتر بشه (از یکی بشه دو تا یا سه تا …) … البته همین یه بار برگزار شدنشه که باعث تک بودنش میشه …
    روز خوش …

    پاسخ
  9. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    قبل از شروع مسابقات عرض کردم خدمت دوستان که لمانزو باید برای پورشه و آئودی دونست پورشه کارش درست بوده و هست ولی آئودی مطمئن باشید تا چند سال دیگه یه غولی میشه مثل بنز و بی ام و و شاید فراتر از اونا عجیب باهم رقیبن این برندهایه آلمانی دمشون گرم پرچمشون پائین نمیمونه در مورد این مسابقات هم بگم که عجیب هیجان داره مطمئنا از فرمول یک بیشتره هیجانش و البته خیلی سختر و مهندسی پیشرفته تری میخواد آمارو ارقام هم حیرت انگیزه

    پاسخ
  10. احسان
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام
    کسی در مورد موتور های این ماشین ها میدونه اینکه باید چند سیلندر باشه
    محدودیت داره این مسابقات ( تعداد سیلندر یا اسب بخار و . . . . )

    2 سوال دیگه هم داشتم که مرتبط با موضوع نیست
    اینکه موتور موتورسیکلت های موتو جی پی 800cc هست یا 1000cc و اسب بخار اونا چنده
    و در مورد فرمول یک موتور ماشین رو بعد از مسابقه عوض میکنن واسه مسابقه بعد(موتور اتومبیل ها هم 8 سیلندر و 2400cc هست با بیش از 750 اسب بخار . درسته؟ )

    پاسخ
  11. هوشنگ
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    چند سال پیش که آئودی تصمیم گرفت با یک موتور دیزل تو مسابقات شرکت کنه هیچ کس باورش نمی شد بتونه با موتورای بنزینی رقابت کنه . ولی آئودی با همون موتور دیزل سالها یکه تاز میدون بود . حالا هم که پورشه با موتور هیبریدی شگفتی ساخته . ظاهرا قراره به زودی شاهد حضور موتورهای الکتریکی تو مسابقات هم باشیم .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.