خودروهای چینی

نیم‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

اگر سابق بر این خودرویی از چین را در کنار رقبای کره‌ای و ژاپنی‌اش قرار می‌دادیم، سبک طراحی و نیز کیفیت مونتاژش این امر را به ما گوشزد می‌کرد که با محصولی پیش‌پاافتاده مواجهیم؛ فرآورده‌ای از یک صنعتگر کم‌تجربه. اما چند سالی است که این روند رفته‌رفته در حال تحول است و سازندگان این کشور یاد گرفته‌اند که هم کپی‌کاران خوبی باشند و هم آموخته‌های نوین طراحی را در محصولاتشان به کار بندند. چنانچه سیر پیشرفت سال‌های اخیر خودروسازان این کشور را رصد کنیم این نکته را درمی بابیم که خط تمایز ساخته‌های نوین این اقلیم با رقبای غربی و آسیایی‌اش به‌تدریج در حال محو شدن است، لااقل از جنبه‌های ظاهری نشانه این امر کاملاً هویداست گرچه به لحاظ عملکرد، فاصله‌ها هنوز بسیار است.

JAC S5 Eagle
JAC S5 Eagle
در حال حاضر بازار خودروهای کراس‌اوور کشور به‌طورکلی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش بالایی آن در تسلط انواع وارداتی می‌باشد که اکثریت آن‌ها بهایی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دارند. قسم دیگر آن که نمونه‌های مونتاژ داخل را دربر می‌گیرد، زیر سیطره مدل‌هایی است که بیشترشان چینی هستند. این‌طور می‌توان گفت که در نیم دهه اخیر، بازار کراس‌اوورهای زیر ۱۰۰ میلیونی ایران، کمابیش در اختیار این دسته بوده است. گرچه این مدل‌ها از لحاظ ویژگی‌های آفرودی بسیار ضعیف بوده و تنها از نمایی مشابه با یک SUV بهره می‌گیرند، ولی این امر از اهمیت چندانی برای آن دسته از مشتریان برخوردار نیست که اولویت نخست آن‌ها برای خرید یک محصول ظاهر آن است نه باطنش. البته این گروه در گزینش خود تا حدودی هم محق است زیرا کمتر برایش پیش آمده که برای سیر و سیاحت هم که شده سری به صحرا و بیابان زند! بگذریم.

JAC S5 Eagle
JAC S5 Eagle
در حال حاضر شاید بتوان جیلی X7 را از نخستین کراس‌اوورهای چینی دانست که لااقل از جنبه‌های ظاهری و نیز ویژگی‌های فنی، از مشخصاتی نزدیک با همتایان کره‌ای خود برخوردار است. اما در آینده‌ای نزدیک این خودرو با رقیبی جدی مواجه خواهد شد که هم از او زیباتر است و هم به‌مراتب ارزان‌تر. نام کامل این همتای تازه‌وارد JAC EAGLE S5 می‌باشد که توسط نماینده ایرانی آن به تیزپا ملقب شده است.

JAC S5 Eagle
JAC S5 Eagle
خودروی S5 یکی از محصولات جدید شرکت JAC می‌باشد. این مجموعه در سال ۱۹۶۴ میلادی در ایالت ANHUI (آنهوی) چین بنا نهاده شد. مالکیت این گروه صنعتی کماکان در اختیار دولت چین است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی در همان محلی مستقر است که رقیب وطنی‌اش چری در آن قرار دارد. تا مدت‌ها، این مجموعه تنها به تولید وسایل نقلیه تجاری می‌پرداخت و این خودروها را نیز با نام GIANGHUAI روانه بازار می‌کرد. ناگفته نماند که به مدت طولانی این شرکت به همین نام خوانده می‌شد.

JAC S5 Eagle
JAC S5 Eagle
برای نخستین بار در اواخر دهه ۹۰ میلادی، این خودروساز تصمیم گرفت که وارد عرصه متفاوتی از بازار شود، به همین خاطر در سال ۲۰۰۰ میلادی شروع به تولید مدل‌های SUV و MPV نمود. پس از مدتی و در سال ۲۰۰۷ میلادی این شرکت موفق شد که مجوز ساخت خودروهای سواری را از دولت چین دریافت کند.

JAC S5 Eagle
JAC S5 Eagle
با این وجود، کمپانی مذکور همچنان به‌عنوان یک تولیدکننده کامیون شناخته می‌شد. از آنجایی که این شرکت پیش از اینکه مجوز ساخت خودروهای سواری از دولت کسب نماید، با خودروسازی هیوندای جهت توسعه محصولاتش همکاری داشت، لذا بدیهی بود که مدل‌های روز این شرکت را مبنای تولیدات آینده خود قرار دهد. برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی، این کمپانی شروع به مونتاژ مدل‌های MPV شرکت هیوندای نمود اما به تولیدشان در سال ۲۰۰۷ میلادی خاتمه داد.

JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior
قبل از آنکه شرکت JAC به مونتاژ خودروهای MPV ساخت هیوندای پایان دهد، لااقل دو مدل از خودروهایش را بر مبنای فنّاوری هیوندای تولید می‌کرد که مهم‌ترین آن کراس‌اوور REIN بوده است. شرکت هیوندای تا مدت‌ها درصدد این بود که با شرکت JAC اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک نماید ولی این طرح به دلایل کاملاً نامشخصی به مرحله اجرا درنیامد.

JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior
در حال حاضر در تأسیسات تحت تملک این کمپانی مدل‌های سواری چون J2،J3،J4،J5،J6 و J7 و کراس‌اوورهای S1،S3،S5 و چند مدل MPV تولید می‌شود. کل مجموع تولیدات این شرکت در سال ۲۰۱۲ میلادی معادل ۴۴۵/۰۰۰ دستگاه بوده است. علاوه بر این کمپانی JAC با موسسه پنین فارینا ایتالیا و شرکت میتسوبیشی ژاپن هم همکاری دارد. هم‌اکنون یکی از مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در تورین ایتالیا و دیگری نیز در توکیو ژاپن مستقر است.

JAC S5 Eagle
JAC S5 Eagle
خودروسازی JAC درزمینهٔ ساخت خودروهای الکتریکی هم فعالیت دارد و چندی پیش اولین سری از این نوع خودروها را به کشور آمریکا صادر نمود. این مدل JAC J3 (IEV) یا همان توجوی سدان با پیشرانه الکتریکی می‌باشد، که چندی سالی است که نمونه بنزینی این خودرو در کشورمان عرضه می‌شود. تاکنون تولیدات این شرکت به ۱۰۰ کشور دنیا صادر شده است که بیشترشان را کامیون‌های سبک در برمی‌گیرد.

JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior
خودروی JAC S5 برای نخستین بار در ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار چین معرفی شد. پیش از آن، تنها کراس‌اوور تولیدی شرکت JAC مدل REIN یا S1 بوده است. خودروی S1 بر مبنای نسل اول هیوندای سانتافه طراحی شده است و اگر چنانچه از چراغ‌های پشتی این خودرو صرف‌نظر کنیم به لحاظ شکل بدنه کاملاً مشابه با آن است. پروژه ساخت REIN هم بر اساس موافقت‌نامه‌ای صورت گرفت که پیش از آن بین JAC و هیوندای بسته شده بود و مانند برخی از دیگر برندهای چینی یک کپی غیرقانونی نیست!

JAC S5 Eagle 2014
JAC S5 Eagle 2014
طراحی قسمت جلوی S5 شباهت بسیاری با هیوندای IX35 دارد و می‌توان گفت که کاملاً از آن الهام گرفته است، در حالی که قسمت پشت آن بسیار شبیه به کراس‌اوورهای آئودی می‌باشد. این امر در داخل خودرو هم نیز صادق است و موارد تشابه بی‌شماری در این بخش با هیوندای IX35 مشاهده می‌شود. داشبورد آن نیز به رنگ مشکی پیانو بوده و از مواد نسبتاً باکیفیتی هم در آن استفاده شده است. تریم داخلی این خودرو هم به رنگ نارنجی و مشکی است.

JAC S5 Eagle 2014
JAC S5 Eagle 2014
این مدل با پیشرانه‌ای ۲ لیتری به بازار کشورمان وارد می‌شود که مجهز به سیستم توربو شارژر می‌باشد. توان این موتور معادل ۱۷۴ اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن هم برابر با ۲۳۵ نیوتن متر است. این ارقام تا حد زیادی مشابه با همتایان کره‌ای آن از جمله کیا اسپورتیج و هیوندای IX35 است. این مدل به لحاظ سیستم انتقال قدرت هم از گیربکس ۶ دنده دستی سود می‌برد که تکنولوژی به کار رفته در آن متعلق به کشور آلمان است.

JAC S5 Eagle 2014
JAC S5 Eagle 2014
از لحاظ ایمنی نیز این مدل- بنا به ادعای وب‌سایت شرکت خودروسازی JAC- توانسته است که آزمون‌های موجود در موسسه ایمنی US-CNAP و نیز انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) و همچنین سازمان استانداردهای ایمنی وسائل نقلیه فدرال آمریکا (FMVSS) را با موفقیت پشت سر نهد. نمونه‌های از این خودرو که قرار است روانه بازار کشورمان وارد شود به‌طور استاندارد به ۲ کیسه هوای ایمنی مجهز است، در حالی که برخی مدل‌های عرضه شده در چین مجهز به ۴ ایربگ می‌باشند.

JAC S5 Eagle 2014
JAC S5 Eagle 2014
در حال حاضر خودروی جک S5 با نرخ مصوب ۷۳.۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. بدیهی است که این نرخ با توجه به طرح کلی خودرو و همچنین آپشن های موجود در آن بسیار وسوسه‌انگیز است.. هم‌اکنون مهم‌ترین رقیب این خودرو در بازار ایران خودروی جیلی X7 می‌باشد که از پیشرانه‌ای ۲.۴ لیتری بهره می‌گیرد که توانی معادل ۱۶۲ اسب بخار را به ارمغان می‌آورد. بهای جیلی نیز معادل ۱۱۲.۹ میلیون تومان برای مدل‌های ثبت‌نامی است که در حدود ۳۹ میلیون تومان گران‌تر از جک S5 است.

JAC S5 Eagle 2014
JAC S5 Eagle 2014

مشخصات فنی

نوع موتور: ۴ سیلندر خطی و بنزینی، توربو شارژر (DOHC-16V)
حجم موتور: ۱۹۹۷ سی‌سی
توان: ۱۷۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۲۳۵ نیوتن متر در ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور/ دقیقه
جعبه‌دنده: ۶ سرعته دستی
سرعت: ۱۸۰ کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۷ لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون استرات با فنر حلقوی
سیستم تعلیق عقب: مستقل

JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior
JAC S5 Eagle Interior

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۷۵/۱۸۴۰/۱۶۸۰ میلی‌متر
فاصله دو محور: ۲۶۴۵ میلی‌متر
وزن خالص: ۱۵۸۰ کیلوگرم (در وب‌سایت اصلی شرکت ۱۵۰۵ کیلوگرم ذکر شده است)
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۲۵/۶۰ R 17

ایمنی

دو عدد کیسه هوای ایمنی
سیستم ترمز ABS
سیستم ترمز اضطراری EBA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC
سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC
مجهز به سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

برخی از تجهیزات این خودرو

تنظیم الکتریکی صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت
آینه جانبی برقی همراه با گرم‌کن
روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو
کامپیوتر سفر
صندلی‌های چرمی
پوشش چرمی فرمان
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستم صوتی+MP5 + خروجی AUX،USB،IPOD + بلوتوث
۶ عدد بلندگو
سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌های خودرو (TPMS)
سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)
خروجی پاور ۱۲ ولت
فرمان الکترونیکی + SERVOMOTOR
سنسور دنده عقب
تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
آنتن شیشه‌ای
چراغ‌های عقب LED

قیمت

در ایران: ۷۳.۹ میلیون تومان (ثبت‌نام از نمایندگی‌های شرکت)
در چین: ۸۹,۸۰۰ الی ۹۹,۸۰۰ یوآن (برای مدل‌های ۲ لیتری با تنفس طبیعی)

[دانلود ویدئو] نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۵۸۸ دیدگاه‌ها

  1. sunmartin

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    لطفا پیگیر باشید فیس لیفت این خودرو با امکانات بهتر پیشرانه های GDI و مصرف کمتر قدرت بیشنر و دنده اتومات و دربرخی موارد تنفس طبیعی رلیز شده عایا کرمان خودرو برای ورود این جک جدید برنامه ای دارد چون جک اس 5 متاسفانه دارای مشکل داغ شدن توربو و استهلاک بالاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      اصلا هنوز درست بازار نیومده که شما از داغیش صحبت می کنی!!این ماشین سیستم inter cooler داره برای خنک کردن توربو پس اصلا همچین چیزی امکان نداره، اگر هم باشه در حد طبیعی هست، اون ورژن 2 را هم که شما می فرمائید ، آن هم سیستم توربو دارد و قدرت کمتری نسبت به نسخه توربو2000 دارد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام

    من این ماشین رو مدتی دستم بود برای یکی از آشنایان ما ، من تو هر جایی بگی تستش کردم سربالایی بی بی شهربانو و سرپایینی و جاده ورامین معروف به جاده سرعت و ترمز ها عالی و فرمان نرم و فقط صندلیش یکم خشکه ولی به مراتب نرم میشه ، کولر و بخاری خوبه ، صدای موتور مناسب و … خلاصه آدم نباید انتظار مثلا هیوندای توسان یا سانتافه یا کیا اسپورتج داشته باشه در حد اون مبلغی که خریده برای اینکه دلخوش کنه منم ماشین شاسی بلند دارم خوبه ولی بخواهیم بگیم هیچ وقت نمیشه جایگزین ماشین های هیوندای و کیا شه .

    این نظر من بود شاید یکی ازش ناراضی باشه ، شاید یکی نظرات منو تائید کنه من از این ماشینی که سوار شدم راضی بودم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (24 ديدگاه)

      از نظر شتاب از جفت اینها سره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ALI REALYIYYIYIYIYIY

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ببخشید
    روکش صندلی های ماشین همین رنگیه توی ایران؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عرفان

      ۵ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیرم رنگ صندلی و روکش درها کاملا مشکیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. فرامرز

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    با سلام
    یعنی کرمان موتور نمیدونه کیفیت رنگ خودروهای جک پایینه،اگه میدونه چرا اینقدر بی خیاله من فردا میخوام زنگ بزنم روابط عمومیش بپرسم.شما هم اطلاع بدید شاید سالن رنگش تجهیز نیست؟یکی از زیبایی های ماشین به رنگشه،فرغون که نخریدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. s

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (14 ديدگاه)

      اتفاقا خوب میدونه (اطلاع دارم که میگم ) اساسا سیاست QC شون بستگی داره به میزان استقبال مردم .اگه تقاضا زیاد باشه و تولید کم به مهندساشون اعلام میکنن فقط تایید کنید بره ولی اگه دستشون خالی نباشه میگن درست چک کنید .( مخصوصا تو بحث ضخامت رنگ )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مختاری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    دوستان من لیفانx60 فروختمش واینو نوشتم اگه کسی تخویل گرفته بگه جه…
    اره رنگ کرمان موتور بی نهایت بده امید وارم رو این ماشین دقت بخرج بده…
    خدمات پس از فروششم کمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود-ک

      ۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز تاحالا ازرنگ چینی برای استری استفاده میشدقراربراین شد ازاین به بعد ازرنگ المانی استفاده شود ازاین به بعدمشکل رنگ هم مرتفع میشود .زیرا رنگ استری درکیفیت رنگ بی نهایت تاثیرگذاراست ازاین که بگذریم دراین رنج قیمتی بااین اامکانات وسرعت وشتاب وقدرت بینظیره .مردم ما خیلی فهمیده وموشکاف وفنی میباشند اگراین ماشین خوب نبود نوبت انتظارش شش ماه نبود ومثل بقیه چینی ها تحویل فوری ویا دم قسط بود وهرچه بیشتر توبازارمیاد بیشتر به کیفیتش پی میبرند ودرحال حاضرهرمصرف کننده ای که سوارشده دیگه حاضر بفروش ان نیست مگر دلالن محترم واگربه سایت های فروش ماشین سری بزنید کمتر ماشین کارکرده ای میبینیدوهمه صفر فروشندکه همان دلالان بزرگوارمیباشن که همه جا حضورشان حس میشود درضمن تنها ماشین چینی میباشد که قیمت بازار وکارخانه چیزی حول وحوش هفت میلیون با کارخانه متفاوت میباشد وبنده چون سواراین ماشین شدهام وخود ثبت نام ابانماه میباشم به دوستانی که قصدخرید دارند توصیه میکنم گرفتار تبلیغات سو قرارنگیرند وبدون درنگ ثبت نام کنند که بعدا پشیمان میشوند واقعا بینظیره فکرکنم اولین شاهکار چین باشه که استارت پیوستن به خودروسازان بزرگ راداره میزنه یه نگاهی هم به فیلم های ازمایشی ان درجاده وخاکی وتست تصادف دریوتیوب بیندازید همه چیز دستگیرتان میشود وبعد بجای اینکه گوش به حرف های دوستان تخریبچی بکنید که حتی رینگ این ماشین را نمیتونند بخرند راحت تر تصمیم میگیرید موفق وپیروز باشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مختاری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من واسه تحویل تیر ماه ثبت نام دارم دوستان اگه مشکلی داره بگین
    9122243218

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رضا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام لطفا کرمان موتور یه تنوعی توی رنگ رویه درب وصندلی هاش بده رنگ نارنجی خیلی ضایع است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامین

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا رضا عزیز خودروی مونتاژی توسط کرمان موتور با تریم داخلی مشکی هست فقط تعداد محدودی که برای نمایش اولیه وارد شده بود تلفیقی از دو رنگ مشکی و نارنجی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mahnaz

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکل این نیست که که ماشین ارزونیه مشکل اینه که BMW یا Benz نیست. ما ایرانیها فقط فکر برند هستیم. به این فکر نمی کنیم که نصف قیمت این ماشینهای برند به خاطر مارکشون هست! کیفیتشون خوب مشخصا بهتره. ولی نه به حد قیمتشون! ما به این فکر نمی کنیم که بالا بودن قیمّت ماشین های خارجی عامل های مختلفی داره. اولا این که کارکر هاشون گرون ترن! رباتهاشون هزینه بیشتری صرفشون می شه در صورتی که جین بهترین ربات هارو داره! واسه همین ارزان تره. باید واقع بین بود! شما توقع دارید مثلا یه کارمند إیرانی با حقوق ١ میلیون بره سانتافه بخره نقد ولی جینی قسطی نخره. مثل اینکه بکین کسی گوشئ ابل نخره احمقه، و نباید نوکیا و سامسونک بخره. خوب هر کس یه جیزی براش می صرفه! لطفا بفهمید بعضی وقتا می شه با یه کم فکر همه جوانبو سنجید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمید

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اگر به گوش شرکت کرمان موتور میرسه و به نظر مردم اهمیت میدن ، بدونند اگر رنگ صندلی هارو به جای نارنجی از رنگ مشکی یا سرمه ای استفاده بشه خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. داریوش

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت تمامی دوستان .من یک دستگاه ثبت نامی تحویل خرداد دارم دیروز من با خودروی اس5 دوستم که تستی انجام دادم واقعا فوق العاده بود در سراشیبی (پارک کوهستان کرمانشاه) جاده رو میخورد ودر کفی احساس رانندگی خوب وراحت را القا میکند.انشالله مبارک تمامی دوستان باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حمید

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اگر شرکت تولید کنند رنگ داخلی مبلمان و تزیینات داخلی رو متنوع کند بخصوص رنگ صندلی هارو تغییر بدهد حرف نداره ، چون رنگ نارنجی با رنگ تیره اصلا هماهنگی نداره و دهاتی وار شده ، رنگ تیره بهتر است ، این رنگ جیغ میزند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. armin

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تریم داخل مشکی هست
    درگ مزدا 3 و اس 5
    http://www.aparat.com/v/xR8I4
    تست HAC و HDC اس 5
    http://www.aparat.com/v/PZkwh

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام
    دوستانی که خودشون با ماشین اس 5 تجربه ای رانندگی دارن لطفا منو راهنمایی بکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سيروس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام
    میخواستم مقاله ی رو درباره توربو شارژر به علاقمندان برای آشنایی بیشتر با این قطعه کاربردی در خودرو تقدیم کنم .
    توربو شارژر در سال 1905 میلادی توسط مهندس مکانیک سوئیسی آلفرد بوچی اختراع شد . توربوشارژر عبارتست از نوعی کمپرسور توربینی و یک کمپرسور گریز از مرکز که توسط یک شفت که با اتصال فلانچی به آن متصل شده را می چرخاند، توربین گازی توسط پیچ به مانیفولد دود متصل می شود و گازهای خروجی از موتور باعث چرخش وربین گاز شده و به سبب آن کمپرسور که توسط یک شفت به توربین گازی متصل است شروع به چرخش نموده و هوای حیط را مکش کرده و سپس آن را متراکم و به طرف موتور می فرستد. هوای ورودی بیشتر به موتور، به معنی وخت بیشتر به داخل موتور،و هوا و سوخت بیشتر به معنی افزایش انرژی و قدرت خروجی موتور می باشد .
    کی از مطمئن ترین راهها برای افزایش توان موتور ها، افزایش مقدار هوا و سوختی است که در سیلندرآنها می سوزد برای این منظور افزودن تعداد سیلندرها یا بزرگ کردن هر یک از سیلندرها یکی از روش هاست اما در بعضی مواقع امکان این کار وجود ندارد. یک راه برای افزایش قدرت موتور که ساده تر و با صرفه تر می باشد استفاده از توربو شارژ در موتوراست که بدون نیاز به تغییر در حجم و وزن موتورتوان آن را افزایش می دهد. برای افزایش توان موتور از توربوشارژرها درخودروهای پر سرعت مسابقه ای و سوپر اسپرت هاو حتی خودروهای خانوادگی و در موتورهای دیزلی بزرگ نیز استفاده می شوند.
    یک توربو شارژر ازدو قسمت اصلی تشکیل شده است” توربین و کمپرسور. در موتور هایی که توربوشارژر نصب گردیده، پس از اینکه مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر متراکم شد توسط جرقه شمع محترق شده، و این احتراق باعث آزاد شدن انرژی حاصل از سوختن مخلوط گاز می گردد،حال این گاز (دود منیفولد) پس از گذراندن این سیکل، باید سیلندر را ترک کند که این گاز خروجی فشاری حداقل معادل 30 اتمسفر را دارد یعنی 30 برابر فشار داخل سیلندر!

    این گاز حاوی مقدار قابل توجهی از که می توان از این انرژی بصورت مفید استفاده کرد ولی درموتور هایی که تنفس بصورت عادی [ بدون توربوشارژر ] است گاز خروجی و انرژی موجود توسط اگزوز به بیرون رانده می شود که این عمل برابر است با اتلاف مقدار زیادی از انرژِی کنترل نشده !

    توربوشارژر دارای یک محور(شفت)مرکزی است که یک سر این محور به یک توربین متصل است که براثر برخورد گاز های خروجی با پره های این توربین ، محور شروع به چرخیدن می کند، سر دیگر این محور به یک کمپرسور متصل است که بر اثر چرخیدن هوای بیرون را با قدرت بیشتر ی مکیده و در داخل سیلندر متراکم می کند. به طور معمول توربوشارژرها فشار هوا را به اندازه 6تا8 psi فشرده تر می کنند، از آنجا که فشار معمولی اتمسفر 14.5تا14.7 psi در سطح دریاست با این روش در حدود 50 درصد بیشتر هوا وارد سیلندرهای موتور خواهد شد و بازدهی واقعی نیز بین 30% تا 40 % افزایش خواهد یافت.
    یکی از مزایای توربو شارژرها، کمکی است که در ارتفاعات و مناطق مرتفع به موتور می کنند، موتورهای معمولی در ارتفاعات دچار کاهش شدید قدرت می شوند زیرا برای هر مکش پیستون جرم کمتری از هوا را به داخل سیلندر می کشد و حتی در صورت افزایش مقدار سوخت پاشیده شده به داخل سیلندر نیز به علت فقدان اکسیژن کافی ، احتراق کامل صورت نمی گیرد، بنابراین مساله رقیق بودن هوا موجب کم شدن قدرت موتور، در این نقاط می شود که توربو شارژرها با کمپرس کردن و افزایش جرم هوای ورودی به موتور، این نقص را جبران می کنند.
    نقش پره ها در کمپرسور Housing Compressor:
    توربین کمپرسور دارای پره هایی مخصوص می باشد که عامل مکش هوا و متراکم کردن آن است.
    پره های توربین کمپرسور در توربوشارژر Housing Compressor با دوران کردن باعث مکش هوا به داخل توربوشارژ می شوند کمپرسور نیز هوا را از مرکز تیغه هایش به داخل کشیده و توسط پره های خود، در حین چرخش به بیرون پرتاب می کند. کمپرسور معمولا بین صافی و منیفولد هوای ورودی به موتور قراردارد پره های کمپرسور می تواند بصورت تک ، دوبل و یا دوبل متغییر باشدو لازم به ذکر است که پره های کمپرسور در توربوشارژر ها که برای ایجاد قدرت در دور های پایین طراحی می شوند معمولا دارای کمپرسور هایی با پره های نزدیک به هم و بلعکس در توربوشارژر هایی که برای حصول قدرت در دور های بالا طراحی می شوند دارای کمپرسور هایی هستند که فاصله پره های آنها از هم بیشتر است .
    نقش پره ها در توربینHosing Turbine :
    پره های توربین Hosing Turbine در برخورد با گاز های خروجی باعث دوران محور می گردد این پره ها همیشه از نوع تکی می باشند و زاویه و انحنای آنها یکسان است . امروزه برخی از شرکت ها توربوشارژرهایی ساخته اند که در آن زاویه پره ها در دور های مختلف بسته به دور موتور تغییر می کند .

    Housingعبارت است از یک محفظه باشکل حلزونی که توربین و کمپرسور را درخود جای می دهد که هر توربوشارژ دارای دو عدد از آن میباشد. همچنین به محفظه ای که توربین را در خود جای می هد turbine housing یا hot side نامیده می شود و به محفظه ای که کمپرسور را در خود جای می هد cold side یا housing compressor می گویند .
    در محفظه توربین ، هر چه اندازه این محفظه کوچکتر باشدفشار گاز های خروجی از اگزوز بالا تر مانده و توربین سریع تر دور خواهد گرفت. توربو شارژ ها با محفظه کوچک برای اتومبیل های خیابانی مناسب ترند. اگر محفظه توربین بزرگتر باشد مدت زمان بیشتری طول می کشد تا توربین دور بگیرد که محفظه بعضی از مواقع تا حد سرخ شدن گرم می شود که برای خنک کردن آن ازآب یا روغن و در بعضی از هردو استفاده می شود .

    فلانچ در توربوشارژر :
    فلانچ یا واسطه، قطعه ای است که فلزی می باشد. درتوربوشارژرها معمولا از چدن یا آلومینیوم آلیاژی ساخته می شود و در حد فاصل بین توربین و کمپرسور قرار گرفته و آنها را به هم مرتبط می کند.
    فلانچ ها را با توجه به نوع موتور و نوع توربو شارژر انتخاب می کنند و معمولا با کد های بین المللی T6 و T4 ، T3 ساخته می شوند .

    خروجی توربوشارژر Down pipe :

    یکی دیگر از قسمتهای مهم توربوشارژ Down pipe یا خروجی آن می باشد گازهای اگزوز (دود) پس از چرخاندن توربین ، محفظه توربین را باید ترک کند که این کار از طریق این دریچه صورت می پذیرد.
    یا خروجی توربوشارژر با توجه به محفظه توربین، اشکال مختلفی دارد ولی می توان آن را به دودسته کلی تقسیم کرد، که عبارت است از” نوع فلانچی که به توربوشارژ پیچ می شود و نوع V-Band که توسط دو عدد واشر و یک بست مخصوص به توربوشارژر متصل می شود.
    توربین بین منیفولد هوای خروجی وانباره اگزوز قرار می گیرد، تمامی گازهای خروجی موتور (اگزوز) از محفظه توربین می گذرد و انبساط این گازهای تحت فشار، بر پره های توربین عمل می کند و موجب حرکت دورانی آنها می شود.
    این گازها پس از گذشتن از توربین وارد اتمسفر می شوند ،توربین صدای حاصل از گازهای اگزوز را نیز خفه می کند و به این ترتیب در اکثر موارد نیازی به استفاده از انباره اگزوز نیست .شاید بتوان نوع توربوشارژرها را با توجه به قطعات بکار رفته در آن به چند شکل تقسیم بندی کرد :عملکرد محور مرکزی آن ممکن است بصورت یاتاقانی و یا بلبرینگی باشد ،Waste Gate که ممکن است از نوع Internal ( متصل به محفظه توربین ) یا نوع External بر روی منیفولد دود قرار داشته باشد ،نوع محفظه دار ( Huosing )، توربین و کمپرسور ، و یانوع فلانچ یا رابط توربوشارژ ومنیفولد اگزوز .
    محور مرکزی که در واقع رابط بین توربین و کمپرسور است و با سرعت بسیار بالایی (100 تا 240 RPM ) دوران می کند باید در دو سر خود به چیزی تکیه داشته باشد ، که اکثر توربوشارژرها دارای محورهای مرکزی یاتاقانی هستند ولی در توربوشارژرهای گران قیمت که در موتور هایHighPerformance استفاده می شوند دارای محور های مرکزی بلبرینگی هستند ودر مواردی بعضی ازنوع یاتاقانی هم کیفیت بالایی دارند .

    محور های بلبرینگی دارای استقامت بالایی هستند بلبرینگ هایی که در این محور ها بکار گرفته می شوندچون از فزات آلیاژ ی ساخته می شوند، در مقابل حرارت و سایش بسیار مقاوم بوده و سریع تر از نوع یاتاقانی دور می گیرند .معمولا یک توربوشارژر یاتاقانی در هر20 هزار کلومتر و نوع بلبرینگی در هر 80 هزار کیلومتر باید سرویس شود.

    مکانیزم کنترل فشار در توربین Waste Gate :

    برای اینکه فشار داخلی توربوشارژر با توجه به کاربرد آن تنظیم شده و از حد مجاز بالاتر نرود، سوپاپی بانام Waste Gate طراحی شده است .

    (Waste Gate):

    بسیاری از توربوشارژر خودروها یک سوپاپ بایپس یا گذرگاه فرعی(Waste Gate) دارد که باعث می شود. در توربوشارژهای کوچک میزان چرخش آنها از حد مجازی تجاوز نکند. در واقع سوپاپ بایپس فشار داخل توربین هوا را حبس کرده و اگر فشار آن بالاتر ازحد مجاز باشد سوپاپ فوق باز شده و مقداری از سیال را به خارج از محفظه توربین گاز هدایت می کند تا این که فشار به میزان مطلوبی برسد.

    Waste Gate به دونوع طراحی آن صورت گرفته که عبارتند از نوع :

    1 ) Internal Wast Gate

    2 ) External Waste Gate .

    نوع Internal Wast Gate بر روی محفظه توربین قرار می گیرد و می تواند به صورت تنظیم شونده یا ثابت باشد این نوع معمولا در توربوشارژرهایی که با فشار کمتری کارمی کنند ( psi 9 تا 24 ) کاربرد دارند.

    نوع External Waste Gate برروی منیفولد دود قرار گرفته و انواع 35 و 38و 40و 46 و60 میلیمتری ساخته می شود و لازم به ذکر است که فلانچ خاصی که بر روی منیفولد دود تعبیه می شود با توجه به Waste Gateو اندازه آن طراحی می گردد .در انواع سوپاپ 35و 38 میلیمتری از فلانچ لوزی شکل استفاده می گردد و در انواع دیگر بصورت مربعی بکار گرفته می شود .در داخل سوپاپ های External فنر هایی تعبیه شده که بوسیله رنگ استاندارد شده ، و از رنگ زرد کوچک تا آبی بزرگ 3.6 تا 14.5 Psi و در زمانی که توربوشارژ شما نیاز به 21psi دارد از هر دو فنر استفاده می شود ( مثلا از یک فنر 7psi و یک فنر 14.5 psi ) .

    تنظیم فشار دقیق Boost Controller :

    در توبوشارژرهای حرفه ای برای تنظیم فشار دقیق از Boost Controller استفاده می شود. دامنه تنظیم Boost Controller بسته به نوع توربوشارژر و نوع Boost Controller از فشار 1تا60 psi متغییر است.( قابل ذکر است که فشار 30یا 60 psi برای هر موتور یا توبوشارژ قابل تحمل نیست!) .

    ازجمله معروف ترین شرکت های معروف سازنده Boost Controller عبارتند از ” Tial , HKS , Greaing .

    Enter Cooler :

    برای حصول احتراق بهتر وکامل تر و در نتیجه کسب راندمان حرارتی بالاتر به هوای بیشتری نیاز داریم. این هوا باید بصورت فشرده و خشک به دورن سیلندر موتور فرستاده شود ولی اگر خنک کاری این هوای ورودی به خوبی صورت نگیرد نتیجه عکس را به دنبال خواهد داشت ، چون با افزایش فشار و سرعت، افزایش دما خواهیم داشت و افزایش دما باعث می شود.
    ملکول های هوا به صورت متراکم تر و فشرده به داخل سیلندر فرستاده نشوند و سیلندر موتورخودرو ، نسبت مناسبی از هوا را در خود جای ندهد!
    به عبارت دیگر، برطبق نظریه بویل ماریوتبین در کاهش حجم و افزایش فشارگازها همواره نسبت ثابتی وجود دارد یعنی هر چه یک گاز را متراکم تر کنیم باعث بالا رفتن فشار آن می شود و این افزایش فشار افزایش حرارت را به دنبال خواهد داشت .
    هوایی که توسط توربوشارژر به داخل سیلندر فشرده می شود بسیار گرم است، و این هوا پس از ورود یه سیلندر و فشرده شدن توسط پیستون (درحالت تراکم مخلوط وسخت و هوا) باز هم گرمتر می گردد، حال اگر مخلوط سوخت به داخل سیلندر پاشش گردد قبل از آن که توسط جرقه شمع محترق شود، هوای داغ ورودی باعث احتراق زودرس می شود که به این پدیده خودسوزی گویند، که با بدکار کردن موتور یا لگد(ضربه)زدن موتور ( Knock یا Knocking ) همراه است. برای جلوگیری از پدیده فوق می بایداز بنزین با درجه اکتان بالاتر استفاده نموده و یا نسبت تراکم موتور را کاهش دهیم.

    میتوان نتیجه گرفت که تنها فشار و تراکم بالای هوا، برای ما ایجاد راندمان بالاتر و قدرت بیشتر را به همراه نخواهد داشت کاهش دادن ( Knock یا Knocking ) هم برای ما کافی نیست تا یک راندمان مناسب را داشته باشیم، پس نیاز به خنک کننده ای داریم تا هوا را تا حد نرمال خنک نگه دارد این خنک کاری همان طور که قبلا هم ذکر شد از طریق آب و روغن و همچنین Enter Cooler امکان پذیر است .
    اینتر کولر Enter Cooler یا خنک کننده میانی یک نوع رادیاتور است که معمولا از آلومینیوم ساخته می شود. هوایی که توسط توربوشارژر فشرده شد به داخل Enter Cooler وارد می شود و دمای آن تا حد مطلوب گرفته شده وسپس هوای متراکم که خنک، Enter Cooler را به مقصد سیلندر ترک می کند.با بکار گیری اینتر کولر که نقش بسیار مهمی را در افزایش راندمان ایفا می کند می توانیم احتمال پدیده خودسوزی را تا 99% کاهش داد و موتور نرم تر و قوی تر کار می کند .
    نکات مهم1 :

    اتومبیل های کاربراتوری برای توربو شدن مناسب نیستند ولی می توان این خودرو ها را هم مجهز به توربو شارژر کرد.

    قبل از اینکه توربوشارژر به موتور این نوع خودرو ها اضافه شود باید به نکات زیر توجه داشت :

    1)استفاده از ECU

    2)سیم کشی و سنسور های مناسب برای تطابق موتور با شرایط محیطی مثل آب و هوا و نوع سوخت (اکتان بنزین)

    3) استفاده از پیستون های فورج و ترجیحا میل لنگ قوی تر

    4)بهینه سازی سیستم سوخت رسانی و استفاده از پمپ سوخت قوی تر و ریل سوخت بهتر و سوزن انژکتورهای بزرگتر

    5) بهینه سازی سیستم برق خودرو و استفاده از کوئل،وایر و شمع های بهتر .

    هر کدام از موارد بالا از مهمترین عوامل در بالا بردن راندمان موتور خودرو است و نقص در هر کدام صدمات جدی را در بر خواهد داشت .

    پس افت Lag:
    یکی از مشکلات توربوشارژ این است که، توربوشارژها نمی توانند یک قدرت فوری را زمانی که شما پدال گاز را فشار می دهید، ایجاد نمایند و مدت زمانی را نیاز دارند تا توربین را چرخانده و هوای متراکم شده را به داخل موتور بفرستد.
    ادامه در فصل بعد………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. 09177102241

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      از توضیحات جامع و کامل شما متشکرم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. سيروس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قسمت دوم
    به همین خاطر شما در ابتدای حرکت خودروی خود، احساس یک حرکت ناگهانی به طرف جلو می کنید دلیل این موضوع نیروی اینرسی (واماندگی) قسمت چرخنده توربین گاز می باشد، اما می توانیم با تمهیداتی نیروی اینرسی را کاهش داده تا توربین بتواند در مدت زمان کوتاهی شتاب گرفته و دیگر پدیده پس افتLag ایجاد نشود، که به مواردی اشاره می کنیم:

    1) استفاده از توربوشارژرهای کوچک به جای توربوشارژهای بزرگ:

    یکی از راههای که می توانیم نیروی اینرسی توربین را کاهش دهیم آن است که از توربوشارژرهای کوچک استفاده نمائیم زیرا توربوشارژرهای کوچک سریعتر شتاب گرفته و در دور پائین موتور تقویت بهتری ایجاد می نمایند اما نمی توانند تقویت بیشتری را در دورهای بالای موتور که ما نیاز به وارد نمودن حجم بیشتری از هوا به موتور هستیم را تولید کنیم و نباید دور توربین در آنها خیلی بالا رود.

    در جاهائی که ما نیاز به شتاب بالا در توربین و مقدار بیشتری از هوای ورودی به موتور را داریم می توانیم از دو توربوشارژر کوچک که به صورت مجزا از یکدیگر می باشند،استفاده نمائیم که به این نوع توربوشارژرها، توربوشارژهای دوقلو Twin TurboCharger نیز می گویند، که شرکتهای خودروسازی همچون Toyota، Ford، Mazda و Volvo این نوع توربوشارژر را در برخی از تولیدات خود به کار برده اند.

    2) استفاده از توربین گاز با پره های سرامیکی:

    همان طور که می دانید توربین گاز با پره های سرامیکی سبکتر از توربین گاز با پره های فولادی آلیاژی هستند در نتیجه این امر باعث می شود که توربین سریعتر شتاب گرفته و نیروی اینرسی کاهش یابد.
    3) استفاده از یاتاقانهای توپی Ball Bearing به جای یاتاقانهای سیالی:

    برخی از توربوشارژها از یاتاقانهای توپی به جای یاتاقانهای سیالی استفاده می کنند که یاتاقانهای فوق بسیار دقیق و از مواد پیشرفته و خاصی ساخته شده اند تا بتوانند سرعت و حرارت شفت را کنترل نمایند.
    یاتاقانهای توپی باعث می شوند که شفت با اصطکاک کمتری بچرخد و همچنین این نوع یاتاقانها به ما اجازه می دهد تا از شفتهای کوچکتر و سبکتر استفاده نمائیم که امر فوق باعث می شود تا توربین با شتاب بیشتری چرخیده و نیروی اینرسی آن کاهش یابد.

    4) استفاده از توربوشارژرهای ترتیبی Sequential Turbocharger:

    برخی از موتورها، از دو توربوشارژ با اندازه مختلف استفاده می کنند که توربوشارژر کوچکتر در دور پائین موتوراستفاده می شود تا پس افت را کاهش دهد و توربوشارژر بزرگتر در دورهای بالاتر موتور که نیاز به تقویت و حجم بیشتری از هوا داریم کاربرد دارد. این نوع توربوشارژ در BMW سری 5 مدل 535d استفاده شده است.

    نکات مهم2 :

    در هنگام استارت زدن موتور توربو نباید بصورت ناگهانی به موتور گاز داد بلکه باید کمی صبر کرد تا موتور گرم شده و فشار روغن به حد مناسب برسد. در ابتدای رانندگی نباید پدال گاز را تا انتها فشرد و اصطلاحا باید توربوشارژر را آهسته زیر بار برد، زمانی که موتور گرم شدنباید به صورت مداوم توربوشارژر را تحت فشار نگه داشت بلکه باید پس از هر 10تا15 دقیقه استفاده از توربوشارژ، 3تا4 دقیقه موتور را در حالت کم گاز یا Ldle نگه داریم تا روغن و آب که وظیفه خنک کاری توربوشارژر را برعهده دارند ، گرمای توربو را از آن گرفته و گرمای آن را به رادیاتور روغن و آب منتقل کنند.

    در زمان خاموش کردن موتور، ابتدا باید کمی صبر کرد تا خنک کننده ها حرارت را کاهش دهند و سپس موتور را خاموش کرد که برای این منظور زمانی در حدود 2تا 3 دقیقه کافی می باشد.

    نقش روغن موتور در توربوشارژها Oil Motors :
    روغن موتور در موتورهای تقویت شده، باید مرتب کنترل و در هنگام لزوم آن را تعویض نمود.
    در یاتاقانهای سیال Fluid Bearing ، بین شفت و یاتاقان یک لایه روغن قرار دارد که این روغن دو وظیفه مهم را بر عهده دارد:

    ۱- باعث خنک شدن شفت و سایر قسمتهای توربوشارژ می شود

    ۲- باعث از بین رفتن اصطکاک بین شفت و یاتاقان هنگام چرخش می گردد.

    برای کنترل فشار روغن، باید حتما از روغن با درجات استاندارداستفاده کرد، در موتور های توربو بهتر است از روغن هایSynthetic یا طبیعی استفاده کرد .

    بهترین توربوشارژرها امروزه در شرکت هایی همچون “Garrett,Torbonetics Mitsubishi ,Holset ,kkk ,AGP ,AirResearch ساخته می شوند.

    تفاوت توربوشارژرها Turbocharger با سوپر شارژرها Supercharge:

    ساختار موتورهای سوپر شارژر Supercharge مشابه توربو شارژر است با این تفاوت که در سوپر شارژرها توربین وجود ندارد و کمپرسور قدرت خود را مستقیما (با استفاده از تسمه یا زنجیر) از موتور گرفته و هوای ورودی به سیلندر را فشرده می کند.
    با این که استفاده از سوپر شارژرها مقداری از قدرت موتور را می گیرد اما در موارد خاص که ایجاد سرو صدای کمتر مهم بوده یا قیمت تمام شده از اهمیت بیشتری برخوردار است یا فضای کمی در محفظه موتور موجود باشد از سوپر شارژ استفاده می کنند.
    یکی از مزایای بزرگ توربوشارژرها Turbocharger آن است که، افزایش قدرت خروجی موتور آنها در مقایسه با وزن آنها بسیار ناچیز است و این یکی از دلایلی است که باعث شده توربوشارژرها تا این اندازه محبوب و معروف گردند.

    در مجموع با توجه با این که توربوشارژرها Turbocharger از انرژی گاز خروجی که بلا استفاده است، استفاده می کنند از بازده بهتری برخوردار می باشند.
    امیدوارم از این مطالب خوشتون آمده باشه ، نظر یادتون نره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. 09177102241

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      بابا شما یک پا کارشناس هستین . من با وجود این که 12سال در یک شرکتی کار می کردم که با موتورهای دیزلی تور بو ژنراتور دار کار می کردم اینقدر که شما اطلاعات دادید من اطلاع نداشتم . با تشکر و احترام فراوان از شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. رامین

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان بنده امروز ماشینم رو تحویل گرفتم، تا قبل از امروز قصد فروش ماشینمو داشتم ولی وقتی امروز سوارش شدم نظرم عوض شد و تصمیم گرفتم ازش استفاده کنم ، واقعا ماشینه خوش دستیه ، شتاب خیلی خوبی داره و از هندلینگ بسیار بالایی برخورداره.تو این رنج قیمت بنظرم میتونه بهترین انتخاب باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ارش

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من می خوام ما شین دنده اتوماتیک بگیرم جک s5 بگیرم یا mvm x33 لطفا منو راهنمایی کنید ممنون 09125010551

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرمین

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جک اس 5 ، از همه نظر یک سرو گردن از x33 بالاتره، مشخصات فنی آن را ببینی متوجه میشی
      اما فقط دنده اتومات نیست،باید خودت تصمیم بگیری یک شاسی بلند دنده ای همه چی تمام رقیب IX35 و اسپورتیج یا شاسی بلند فقط دنده اتومات،

      قیمت بازار و میزان فروش آن کاملا گویاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. علی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینجانب به عنوان یک استاد دانشگاه از طراحان خواهشمندم یک سپر استیل مناسب
    برای جلو وعقب طراحی فرمایند تا در این خیابانهای شلوغ کمی ایمن باشند مطابق آن
    طراحی که برخی از شاسی بلندها دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمد مهدی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام ، جک اس 5 بنظرم بهترین و خارق العاده ترین شاسی بلند چینی هستش که دیدم ، نسبت به قیمتش واقعا از امکانات و آپشن های خوبی برخورداره، چند روز پیش واسه پیش خرید این خودرو به نمایندگی کرمان موتور ( ارومیه ) رفتیم از نزدیک همه جای ماشین رو دیدم واقعا ارزش خریدن رو داره ، داخل ماشین واقعا با کیفیت و شیک به رنگ مشکی طراحی شده بود، از زیبایی و کیفیت این خودرو هرچقدر بگم کم گفتم …
    نسبت به رقبای خود مثل : جیلی x7 واقعا بالاتره ، در رابطه با قیمت این خودرو میتونم بگم چون تو ایران مونتاژ میشه یه خورده ارزان تره وگرنه اگه این خودرو هم مثل جیلی وارداتی بود یقینا قیمته بالایی داشت .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مجید

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام خدمت مدیران کرمان موتور
    لطفاًدرارتباط باکیفیت رنگ محصولات تون تجدیدنظرکنیدحیف نیست s5 بااین رنگ بی کیفیت به بازارارائه شود تا شرکتهایی که لگن تولیدمی کنندبه تولیدات این شرکت گیربدهند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کیفیت رنگ قابل قبول است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. مهدي

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    آقا رامین ماشین مبارکتون باشه
    لطفا در مورد ماشین یه توضیح بدین که وضعیت کلیش چطوره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. فرامرز

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    سلام،
    بنده تکمیل وجه کردم(البته زیاد خوشحال نیستم)-امیدوارم رنگش مثل j5 سفیدم بی کیفیت نباشه
    تا حالا 3 بار کارواش بردم(تازه سفارش کردم سرعت نازل آب را کم کنه )،ولی باز 1 خال کوچک (سپر جلو و عقب )پیدا کردم -روابط عمومی هم پیغام گذاشتم ،ولی کو گوش شنوا….
    دیگه بی کیفیتی رنگ جک کرمان موتور داره زبان زد میشه.
    اگه اینم رنگش بی کیفیت باشه میفروشم میرم سراغ MG6 توربو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. نیما

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام
    آیا کیفت رنگ سفید با سیاه یا با نقره ای برابره ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. بیگی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    شرکت محترم کرمان موتور لطفا به نظر مشتریان احترام بذارید وکیفیت رنگ خودروهاتون بالا ببرید .
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. رامین

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه دوستان وآقا مهدی عزیز.خدمت شما عارضم که بنده در این چهار روزی که ماشینم رو تحویل گرفتم خیلی ازش راضیم .شتاب و قدرت خیلی خوبی داره .تو سربالایی اصلا کم نمیاره .صدای موتور اصلا داخل اتاق نمیاد.کمک های خیلی نرمی داره و لرزش زیادی رو دست انداز احساس نمیشه . عایق بندی نوارهای درها خیلی خوبه و هیچ صدایی داخل اتاق نمیاد. خلا صه در مورد این ماشین هر چی بگم کم گفتم.فقط زمانی که ماشینو تحویل گرفتم روی کامپیوتر سفری مصرف بنزین رو صدی 25 نشون میداد و الان که هر چی بیشتر باهاش راه میرم داره کمتر میشه و الان 21 رسیده و پرسیدم گفتن همینطورکم میشه تا به 9 برسه.خلاصه این که من همه جوره ازش راضیم امیدوارم دوستانی هم که ثبت نام کردن زودتر ماشینشو تحویل بگیرن و لذتش رو ببرند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      بله درست می فرمائید ، مصرف بعد 1000 کیلومتر در جاده به 7.7 لیتر میرسه
      بدون تعصب ماشین معرکس

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سيروس

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (49 ديدگاه)

      رامین جان مبارکت باشه
      ایشالا به خیر ازش استفاده کنی
      دیزاین داخلش واقعا از اسپرتیج قشنگتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. مهدی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقا رامین عزیز ممنونم از وقتی که گذاشتی شرمنده ام کردی اگر لطف کنی دوسه تا سوال دارم
    1 کیفیت رنگ اس 5 چطوره؟
    2 بهتون کارت سوخت هم دادن، اصلا داره؟
    3 نکنه مصرف سوختش همینطوری زیاده یا کمتر و کمتر میشه؟
    4 کارکرد آپشنها چطوره .؟آخه شایع شده کار نمیکنه؟
    ممنون میشم دقیق جواب بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. رامین

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا مهدی متاسفانه در مقایسه با خودروساز های داخلی دیگه کیفیت رنگ زیاد مطلوب نیست اما نسبت به تمامی رنگها . رنگ سفید کیفیت بهتری داره.در مورد کارت سوخت هم پرسیدم گفتن به این خودرو تعلق میگیره که پست درب منزل میاره.در مورده مصرف سوخت پرسیدم گفتن طبیعیه و با کارکرد ماشین کاهش پیدا میکنه و در مورد آپشن ها بنده تمامی آپشن های ماشینم رو امتحان کردم و کاملا درست کار میکنه وافرادی هم که در مورد آپشن ها شایعه پراکنی میکنن و میگن کار نمیکننه بهتره برن یه آموزشی ببینن و یاد بگیرن که چه جوری باید ازش استفاده کنن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. جلال

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان گرامی اگربخواهیم منطقی نظربدیم بایدگفت که هنوززوده درمورداین خودرونظرقطعی داد اگه یادتون باشه درموردلیفان ایکس 60 هم اولش خیلی سروصداشدحتی درمقطعی قیمتش به نودمیلیون نزدیک شدوصحبت ازاین بودکه بازارراقبضه خواهدکردو…
    تااینکه مشکلات گیربوکس واستهلاک بالا پیش امدوالان قیمت بازارازقیمت کارخانه پایینتره!!
    درموردجک اس پنج هم بایدمدتی بگذره وامتحانشوپس بده
    تنهاچیزی که فعلامیشه گفت اینه که نسبت به پولی که می پردازی خوبه ولی طبیعتابه پای محصولات کیاوهیوندای نمی رسه طبیعی هم هست چون قیمتش نصف اوناهست
    درهرحال هرکی گرفته مبارکش باشه واونایی که استفاده می کنن لطفا نظراتشونوبگن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammad reza

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (27 ديدگاه)

      دوست عزیز اصلی ترین دلیل کاهش قیمت x60 البته بعد از تخلیه حباب 90 ملیونی عرضه همین جک s5 هست وقتی به کامنت اکثر سایتها نگاه میکنی میبینی که عمده خریداران این ماشین برای ثبت نام x60 رو فروختن خوب معلومه وقتی یک ماشین زیباتر و قویتر عرضه میشه مدل قبلی بازار را از دست میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. مهدی

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقا رامین عزیز ممنونم لطف کردین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا