بررسی پژو 207 جدید ایران‌خودرو

تقریباً در دورانی که تولید پژو 206 در فرانسه رو به پایان بود، به دلیل محبوبیت این خودرو، پژو تصمیم گرفت آن‌را فیس‌لیفت کرده و چند سالی به تولید آن ادامه دهد. 206 فیس‌لیفت شده، 206+ نام گرفت و سعی شده بود ظاهر آن به مدل 207 شبیه گردد. در 206+ قسمت جلو به‌طور کامل مورد بازنگردی قرارگرفته و چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تغییر کردند؛ اما در قسمت عقب به جهت کاهش هزینه‌ها فقط گرافیک داخلی چراغ‌ها و سپر تغییر نمود. به همین دلیل 206+ در جلو تقریباً ظاهر جدید و بروزی پیداکرده بود اما در قسمت عقب تفاوت چندانی با 206 نداشت. در داخل هم تغییراتی ایجادشده و بازهم سعی شده بود تا داشبورد خودرو به 207 شبیه گردد.

پژو 207 اصلی
پژو 207 اصلی

در سال 1389 ایران‌خودرو تصمیم گرفت 206+ را به‌عنوان نسل جدید 206 یعنی 207 در ایران عرضه کند؛ بنابراین نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ 206 با عنوان مدلی کاملاً جدید و بانام 207i به بازار عرضه شد! آن‌هم درحالی‌که ازلحاظ آپشن، موتور و گیربکس تقریباً هیچ تفاوتی با 206 تیپ 5 نداشت. بااین‌حال در سال 1390 و وضع تحریم‌ها علیه صنعت خودروی ایران، تولید پژو 206 و به‌تبع آن 207 در ایران با مشکل مواجه شد. البته ایران‌خودرو توانست به هر نحوی که شده تولید 206 را ادامه دهد اما امکان ادامهٔ تولید 207 یا همان 206+ وجود نداشت و تولید آن در سال 1391 متوقف شد.

نسخۀ قبلی پژو 206+ یا 207i
نسخۀ قبلی پژو 206+ یا 207i

پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، بعد از مذاکرات فراوان سرانجام دوباره همکاری ایران‌خودرو و پژو آغاز گردید. بدین ترتیب زمزمه‌هایی مبنی بر تولید مجدد پژو 207 مطرح شد و حتی ایران‌خودرو در دی‌ماه سال گذشته اقدام به‌ پیش‌فروش این خودرو با موعد تحویل مرداد، شهریور و مهر امسال کرد. سپس در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو که در اسفند سال گذشته برگزار شد، ایران‌خودرو مدل جدید 207 را رونمایی نمود که دستخوش فیس‌لیفت و تغییراتی جزئی در داخل و خارج‌شده بود.

xbpzn000vr

البته مدیرعامل ایران‌خودرو، هاشم یکه‌زارع در نشست مطبوعاتی سال گذشته اعلام نمود که تولید مجدد 207 ربطی به قرارداد جدید ایران‌خودرو نداشته و مالکیت آن به‌طور کامل به ایران‌خودرو واگذارشده است. بااین‌حال معلوم نیست اگر تولید مجدد 207 ارتباطی با قرارداد با پژو نداشته است پس چرا در دوران تحریم و قطع روابط پژو با ایران‌خودرو تولید آن متوقف شد؟

jl0uikmkya

علاوه بر این، گزارشاتی نشان می‌دهد که پژو خط تولید 207 را بابت بخشی از غرامت خود به ایران‌خودرو، به‌صورت رایگان راه‌اندازی کرده و گفته می‌شود راه‌اندازی مجدد خط تولید این خودرو 11 میلیون یورو هزینه داشته است. درهرحال چندی پیش ایران‌خودرو به‌صورت رسمی مشخصات و جزئیات نسخهٔ جدید پژو 207 را اعلام نمود که در ادامه به بررسی تغییرات و بهسازی‌های آن می‌پردازیم.

mvhv2axjtp

تغییرات خارجی

در بخش خارجی صرفاً به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و تغییر آینه‌های جانبی بسنده شده است. در 207 جدید یک ردیف لامپ LED ابرویی به بالای چراغ‌های جلو اضافه‌شده است که احتمالاً نقش چراغ‌های روشنایی در روز را دارند. در چراغ‌های عقب نیز از LED استفاده‌شده و گرافیک و طراحی داخلی آن‌ها بسیار زیباتر از چراغ‌های عقب قبلی 207 شده است. آینه‌های جانبی جدید آن نیز از طراحی بهتری نسبت به قبل بهره می‌برند چراکه آینه‌های مدل قبلی 207 متعلق به پژو 206 بوده و تغییری نداشتند.

تغییرات داخلی

در داخل نیز کلیت داشبورد دست‌نخورده باقی‌مانده و از تغییرات مهم آن می‌توان به نصب یک نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز به سیستم چندرسانه‌ای و GPS در بالای داشبورد و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد. غربیلک فرمان جدید 207 ضمن برخورداری از طراحی بهتر، مجهز به دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تماس تلفنی نیز شده است و تصویر عقب خودرو با استفاده از دوربین دید عقب بر روی نمایشگر داشبورد به نمایش درمی‌آید. در داخل 207 جدید غیر از موارد مذکور تغییر عمدهٔ دیگری دیده نمی‌شود.

i7uz2invxj

تجهیزات و امکانات

پژو 207 جدید با توجه به شرایط قیمتی بازار خودروی ایران، از تجهیزات و امکانات نسبتاً مناسبی سود می‌برد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از ترمز ABS، EBD و MBA، ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم پخش DVD، پورت USB، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، GPS، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های برقی چهاردر، سنسور دنده‌عقب، رینگ اسپرت آلومینیومی و کروز کنترل.

موتور و گیربکس

207 جدید همانند گذشته از پیشرانهٔ آشنای TU5 با 1600 سی‌سی حجم استفاده می‌کند که قدرت و گشتاور آن از سوی ایران‌خودرو 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر اعلام‌شده است. البته علت اختلاف قدرت 5 اسب بخاری میان 207 و 206 تیپ 5 مشخص نیست. طبق اعلام سازنده، 207 جدید فعلاً فقط با گیربکس دستی عرضه خواهد شد و بازهم مشخص نیست که گیربکس دستی آن از نوع ایرانی (متعلق به پژو 405) است یا مانند نمونه‌های قبلی 206 از نوع فرانسوی خواهد بود. شتاب صفرتا صد 207 جدید 11.6 ثانیه، مصرف سوخت ترکیبی آن 6.6 لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعتش 190 کیلومتر در ساعت اعلام گردیده است.

قیمت و رقبا

هنوز قیمت رسمی و قطعی 207 جدید از سوی ایران‌خودرو اعلام‌نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که نسخهٔ دستی آن قیمتی در حدود 40 میلیون تومان خواهد داشت که با توجه به اختلاف قیمت 3 میلیون تومانی با پژو 206 تیپ 5 قیمت نسبتاً معقولی محسوب می‌شود. در این بازهٔ قیمتی، اصلی‌ترین رقیب 207 جدید رنو ساندرو است که توسط پارس‌خودرو مونتاژ شده و نسخهٔ دستی آن 43 میلیون تومان قیمت دارد. ام‌وی‌ام 315 جدید با قیمت 42,3 میلیون تومان و برلیانس H320 دستی با 46,2 میلیون تومان قیمت نیز از دیگر رقبای پژو 207 جدید بشمار می‌روند.

سخن پایانی

درحالی‌که دو نسل بعد از پژو 206 یعنی پژو 208 در بازارهای جهانی عرضه‌شده و حتی در شرف عرضه در ایران هم هست، همچنان شاهد هستیم که سازندهٔ وطنی با تغییراتی در چراغ‌ها و داشبوردِ نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ پژو 206، آن‌را بانام مدلی جدید در بازار محدود کشور عرضه کرده و خریدارانِ تشنهٔ خودروهای جدید و خسته از ماشین‌های قدیمی نیز برای خرید آن هجوم می‌آورند درحالی‌که هنوز نه کیفیت آن مشخص است و نه حتی قیمت دقیقش. از آن مهم‌تر باوجودی که چندهفته‌ای بیشتر به موعد تحویل نمونه‌های پیش‌فروش شدهٔ 207 باقی نمانده است، ایران‌خودرو هنوز تولید آن‌را آغاز نکرده و یکه‌زارع تاریخ تولید آن‌را احتمالاً در تیر یا مرداد اعلام نموده است! از سوی دیگر هنوز کیفیت این خودرو نیز مشخص نبوده و معلوم نیست که آیا کیفیت فاجعه باری همانند 206های جدید موسوم به ایرانیزه دارد یا از سطح کیفی بهتری برخوردار خواهد بود.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

552 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام گیر بکس های ۲۰۷نیو مال ۴۰۵ هستش من از اشنامون تو خط تولید ش پرسیدم دوستانی که دارن تو سرعت ۱۲۰ لرزشی حس نمیشه

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      مال من عملکرد گیربکس خیلی خوبه
      هیچ لرزشی تو سرعت بالا نداره
      فقط دنده یک و دو خیلی کم وقتی گازش میدی داره

      پاسخ
  2. مصطفی
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    با سلام.ایجور که معلومه 207 جدید مشکلاتی داره که برای هرخودرویی بخشی از این مشکلات پیش میاد.ایران خودرو نتونسته به طور کامل ماشین بدون ایراد تولید کنه وهمیشه تو تولیداتش شک و شبهه وجود داره. 207 من باهاش 8000 کار کردم،روغن کم میکنه کروزش ست نمیشه مشکل داره پشت آمپرش هنگ کرده گفتند که باید عوض بشه طبقش مشکل داشت که عوضش کردم خوب شد الان هم داشبوردش صدا میده . در مورد کم کردن روغن سوال کردم گفتند روغنها 1040 گرمن و مقدار کمی تبخیر میشن. البته 207 های قدیمی اینطور نیست. دوستان مشکلات ای خودرو بطور کامل حل خواهد شد و کسانی که فقط این ماشینو دوست دارن میتونند با مشکلاتش کنار بیان، مثل من که دوسش دارم ازش خوشم میاد. ناگفته نماند که ساندرو،اچ سی کراس،برلیانس و همه ماشینهای هم لول 207 مشکلات زیادی دارن ولی من 207 و میپسندم .

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      ٢٠٧عشق منه
      مال شما این ایرادارو داره
      ماشین تو ایران شانسیه

      پاسخ
  3. سجاد
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    واقعا این ماشین حرف نداره از همه لحاظ عالیه
    سوار بشید حالشو ببرید
    من عموم از تهران تا تحویل گرفته سوار شده باهاش امده شیراز.
    بدون اببندی کردن
    انشا اله ک گیرتون بیا و لزت ببرین ازش

    پاسخ
  4. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    به نظرتون میارزه من ۹۱ دارم بفروشم صفر بگیرم؟

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      اره بابا میارزه
      اپشناش بیشتره
      خوشکل تره

      پاسخ
  5. حامد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من ماشین 207 صفر خریدم آوردم خونه دیدم داخل اتاق اصلا باد نمیزنه و فنش کار نمیکنه بعد دو روز هم روی مانیتور نوشت باطری ضعیف است بردم نمایندگی گفته دو روز باید بخوابه ماشین، واقعا اول برای ایرانخودرو بعد برای خودم متاسفم که باز هم گولشونو خوردم.

    پاسخ
  6. علیرضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. تو خرید 206 صندوق دار با 207 شک دارم کدوم بهتره بگیرم. ازلحاظ موتورکه هردو یکسان هست دوستان عزیزاگه اطلاعات کافی در دوخودرو 206 و 207 دارند اعلام نمایند. باتشکرفراوان

    پاسخ
    1. فرزاد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      قطعا 207 ، از لحاظ نرمی، آپشن و صدای موتور به داخل اتاق عالیه

      پاسخ
  7. بهاری
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    میشه در مورد سودش بگین . این شما دعوت نامه بیاد شما پولشو تکمیل کنین ماشین با تاخیر بدن ایا سود تعلق میگیره ! همون ۲۱ درصد ! موقه تحویل ماشین نقدی میدن سودشو ! میشه بگین ممنون میشم . این سواله خیلی هاست
    تشکر

    پاسخ
  8. بهاری
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سود تا دعوت نامه تعلق میگیره یا تا تحویل ماشین !

    پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام ، من تحویل گرفتم با چند روز تاخیر ماشین واقعا خوشکل و عالی هست تو رنج قیمتی فعلا که مشکلی شکر خدا نداشته

    پاسخ
  10. على
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه تیپ دو داشتم مدل نود و شش سه ماه کار کرد ردش کردم یه ٢٠٧ صفر خریدم و واقعا پشیمونم

    پاسخ
  11. سینا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان من تازه تحویل گرفتم 300 کیلومتر راه رفته ماشین چندتا ایراد داره ممنوم میشم راهنمایی کنید.
    از عقب ماشین فکر کنم از چرخ ها تو سرعت پایین و دست اندارها صدا میاد مثل صدای خرابی کمک.
    ماشین بعد از اینکه یک ساعت کار میکنه به صدا میوفته ولی خلاص میکنم قطع میشه . صداش عین مثلا جیر جیر تسمه یا یک همچین چیزیهکه تو دنده 1 و 2 خیلی بیشتره صدا و واقعا صدای رو مخیه
    مشکل بعدیم اینه که هروقت ماشین خاموش میشه ضبط فلش رو از اول میخونه ادامه فلش رو نمیخونه

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      سلام
      سیستم صوتی منم همینجوریه
      کسی نمیدونه باید چکارش کنیم
      شما هم ماشین رو ببر یه نمایندگی خوب
      اینجا کسی مهندس نیست ک راهنمایی کنه

      پاسخ
    2. محسن
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز توی جعبه فیوز. فیوز مخصوص ضبطو پیدا کن دو پله. وسلش کن به پل بعدی. بخاطر همونه اون دیگه قطع نمیکنه سیستم ضبطو و فلش برنمیگرده از اول

      پاسخ
    3. Hazhir
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دقیقا منم مشکل صدارو دارم راهنمایی کنید

      پاسخ
  12. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان سلام .الان با این همه توضیح و تفصیر ما چیکاره ایم خرید کنیم یا اینکه فعلا بیخیال .لطفا کسی اطلا ع کافی داره اطلاع بده.با تشکر..

    پاسخ
  13. سيامك
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستانی که با ماشین حدود ۵ هزارتا یاربیشتر رانندگی کردن نظر بدن که ماشین واقعا بدون ایراد هست یا نه..
    ضمنا هیچ ماشین مونتاژ شده بدون ایراد نیست..
    من ام وی ام ٣١۵ هاچ بک داشتم با این که ماشین چینی بود و دیفرانسل ضعیف ماشین خوبی بود..۴ سال و حدود ٩۵ هزراتا کار کردم باهاش خوب بود اما ضعیف اصلا یک بار هم نرفت مکانیکی جز تعویض قطعات جزئی..
    در کل با این تنوع کم تو رنج ٢٠٧i این ماشین رو بخریم یا نه..
    دوستان هم اتومات و هم دنده ای رو نظر بدن

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (10 دیدگاه) ,

      سلام
      من دنده ایش رو گرفتم
      الان ۵٠٠٠رفته
      فقط لاستیکای خودش فکر کنم میکوبه هنوز با خارجی عوضش نکردم
      و تا الانم به مشکل بر نخوردم
      گیر بکسشم ک نه صدا میده
      و دنده ها به راحتی جا میره
      شتابشم ک خوبه

      پاسخ
  14. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان تازه تحویل گرفتم
    اهل فن دوتا سوال دارم.یکی لاستیکشو میخاسم عوض کنم چی خوب جواب داده در حال حاضر تو بازار لاستیک خارجی منظورمه؟
    با ضبط فابکریک خودش .بلندگو کامپونت برا رو دریا چی پیشنهاد میکنید.کیفیت مهمه برام

    پاسخ
  15. Professor
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من خودم ٢٠٧مدل نود دارم و واقعا فوق العاده و عالى هستش اما متاسفانه چیزى که تو ایران رایج هستشو راجب همه چیز صدق میکنه اینه که جنس هاى قدیمی کاملا با کیفیت تر و بهترن نصبت به جنساى جدید و تازه تولید شده
    همین قانون راجب ٢٠٧ هم هستش و من که قدیمیشو دارم فرقاشو متوجه شدم
    یکى از فرقاش جنس داشبوردش هستش که خیلی خشک تر و بی کیفیت تر از قدیمیاس
    شتابش کمتر از قدیمیاس و من خودم تاحالا با ماشین ۶سال کار کردم ٢٠٧ هاى صفر رو چند بار گرفتم
    به نظر من به ٢٠٧ تمیز مدل ٩١ بخرینو روش مانیتور نصب کنین خیلی بهتره تا این جدیدا

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x