اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت کوروت C8، زنگ خطری جدی برای رقبا
اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت کوروت C8، زنگ خطری جدی برای رقبا

اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت کوروت C8، زنگ خطری جدی برای رقبا

پس از جنجال‌ها و وعده‌های فراوان، نسل جدید شورلت کوروت سرانجام آمادهٔ آزمایش شده است. شیوهٔ کار تیم مهندسی کوروت کاملاً روشن است. آن‌ها تا حد ممکن پلت‌فرم خودروی اسپرت موتور جلو، محور عقب را ارتقاء دادند و تنها راه باقیمانده انتقال موتور به عقب بود؛ بنابراین بعد از زیر پا گذاشتن 65 سال تاریخ و میراث کوروت، C8 موتور وسط با وعده‌های باورکردنی معرفی شد؛ اما حالا بعد از چندین دهه شایعات و گمانه‌زنی‌ها، درنهایت می‌توان تأیید کرد که شورلت به وعده‌های خود عمل کرده است.

شورلت گفته است انتقال موتور به عقب، اضافه کردن 35 اسب بخار به قدرت و استفاده از گیربکس دوکلاچه، موجب شده کوروت C8 استینگری 495 اسب بخاری، علیرغم نسبت قدرت به وزنی به‌مراتب پایین‌تر، در شتاب صفر تا 96 کیلومتر سریع‌تر از کوروت C7 ZR1 با 755 اسب بخار باشد و این در حالی است که این کار را با نصف قیمت انجام می‌دهد. ادعای شورلت کاملاً صحت داشته است زیرا در آزمایش واقعی، کوروت C8 با پکیج Z51، فعال بودن لانچ کنترل و 61 درصد از وزن روی محور عقب، در زمان سرسام‌آور 2.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و مسافت 400 متر را ظرف 11.1 ثانیه با سرعت 198 کیلومتر بر ساعت طی کرد.

بهتر است کمی بیشتر در مورد این اعداد صحبت کنیم. بهترین زمانی که کوروت C7 در شتاب صفر تا 96 کیلومتر به ثبت رساند، 3 ثانیه با مدل ZR1 بود که تنها چند کیلوگرم سنگین‌تر از این کوروت جدید 1643 کیلوگرمی است؛ بنابراین، درحالی‌که نسبت قدرت به وزن C7 ZR1 برابر با تنها 2.1 کیلوگرم بر هر اسب بخار بود، این نسبت در C8 معادل 3.3 کیلوگرم بر هر اسب بخار است. بهترین زمان C7 پایهٔ Z51 نیز با نسبت قدرت به وزنی مشابه C8 استینگری، 3.7 ثانیه بود. حتی C7 گرند اسپرت با لاستیک‌های چسبنده و تعلیق Z06، ظرف 3.6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید؛ بنابراین، C8 پایه با پکیج Z51 سریع‌ترین کوروت کارخانه‌ای تاریخ محسوب می‌شود.

البته شاید انتظار باشید بخش عمدهٔ برتری C8 در شتاب اولیه باشد و در ادامه نتواند این برتری را حفظ کند اما با مقایسهٔ اعداد مسافت 400 متر قطعاً متعجب خواهید شد. سریع‌ترین زمان C7 ZR1 در مسافت 400 متر 10.8 ثانیه با سرعت 214 کیلومتر بر ساعت بوده است که تنها سه دهم ثانیه از C8 پایه سریع‌تر است. همچنین C7 ZR1 در مسافت 400 متر با تنها 16 کیلومتر بر ساعت اختلاف، به‌سختی می‌تواند از C8 پیشی بگیرد.

از شتاب فوق‌العاده که بگذریم، شکستن مرز شتاب جانبی 1 جی هم برای C8 دستاورد بزرگی محسوب می‌شود اما وقتی در خودرو بجای لاستیک‌های چهارفصل از نمونه‌های تابستانی استفاده شود، این کار راحت‌تر است و این درحالی‌که است که لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S که در پکیج Z51 ارائه می‌شود بسیار به لاستیک‌های تابستانی نزدیک هستند. با این لاستیک‌ها، C8 Z51 شتاب جانبی 1.04 جی را به ثبت رساند که کمتر از 1.11 جی C7 Z51 با لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپراسپرت است.

اما چرا این اتفاق افتاده است؟ دلیل اصلی کم‌فرمانی است. به عبارت ساده، C8 خودروی دریفت نیست و البته سیستم‌های کنترل خودرو مثل کنترل پایداری عالی و سیستم مدیریت پرفورمنس کشش هم در این موضوع نقش دارند. در توضیح این موضوع باید گفت انتقال موتور (و همین‌طور تعادل وزن) به مرکز، گشتاور قطبی اینرسی را کاهش داده و درنتیجه خودرو بیشتر مستعد اسپین (چرخش به دور خود) شده است. کم‌فرمانی، حرکت خودرو به طرفین را دشوارتر می‌کند و احتمال اسپین را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، توجه به اینکه تیم کوروت توانایی بیشتری برای تنظیم رفتار متعادل‌تر C8 داشته‌اند، موجب می‌شود فکر کنیم این کم‌فرمانی عمدی بوده است.

اکثر کوروت‌های C8 که به فروش خواهند رسید از نوع پایه خواهند بود و به‌احتمال‌زیاد کسانی که آن‌ها را خریداری می‌کنند هرگز تابه‌حال با خودروی موتور وسطی که در زمانی کمتر از زمان موردنیاز برای روشن کردن پیشرانه از صفر به 96 کیلومتر می‌رسد رانندگی نکرده‌اند؛ بنابراین کم‌فرمانی به این افراد کمک می‌کند تا بهتر خودرو را کنترل کنند؛ اما با همهٔ این‌ها، همچنان انتظار می‌رود در نسخه‌های پرفورمنس آینده از گرند اسپرت گرفته تا Z06 و ZR1 و هر چیز دیگری، برای بهبود عملکرد، کم‌فرمانی کاهش پیدا کند.

همکاری گیربکس فوق‌سریع و قدرت بیشتر در C8 موجب کاهش زمان بین پیمودن پیچ‌ها شده است. شاهد این ادعا زمان 23.3 ثانیه‌ای C8 Z51 در پیست هشت شکل (پیست موتورترند که به شکل عدد 8 لاتین است) است که 0.4 ثانیه بهتر از C7 Z51 و تنها 0.2 کُندتر از C7 Z06 است؛ اما ترمزها جایی است که C8 هیچ برتری بر C7 ندارد. 29.5 متر، بهترین مسافت توقف C8 Z51 از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت است که از C7 استینگری هم بیشتر است و این موجب می‌شود زمان ارزشمندی را در دورهای کوتاه پیست هشت شکل از دست بدهد. البته ترمزهای C8 در رانندگی‌های روزمره و حتی اسپرت کار خود را خوب انجام می‌دهند اما زمانی که تا آخرین حد به آن‌ها فشار وارد می‌شود ضعیف عمل می‌کنند.

هرچند کوروت خوب متوقف می‌شود اما احساس پدال ترمز اطمینان چندانی ندارد و ABS قبل از رسیدن پدال به انتها فعال می‌شود؛ بنابراین راننده باید به‌مرور متوجه شود که چه زمانی به حد مجاز ترمز نزدیک می‌شود زیرا خودرو هنگام ترمز گیری عادی به‌مراتب بهتر متوقف می‌شود تا زمانی که نرم‌افزار ABS وارد عمل می‌شود. هنگامی‌که مسیر ترمز گیری کاملاً صاف نباشد، این موضوع تشدید می‌شود زیرا حتی ضعفی جزئی در چسبندگی چرخ‌های جلو موجب فعال شدن ABS می‌شود. به گفتهٔ شورلت، میزان فاصلهٔ فشار پدال ترمز بسته به حالت رانندگی تغییر می‌کند ولی در هنگام آزمایش تفاوتی احساس نشد.

هرچند شاید ترمزها نقطه‌ضعف کوروت C8 باشد اما از سوی دیگر، سواری ایزولهٔ C8 در پیمایش‌های طولانی هم نقطهٔ قوت آن است. کمک‌فنرهای مغناطیسی با تنظیم در حالت تور، سواری‌ای مانند یک سدان اسپرت لوکس را ارائه می‌کنند و عبور از روی اتصالات پل‌ها، آسفالت‌های ترک‌خورده و تقاطع‌های راه‌آهن بیشتر از آنکه احساس شود شنیده می‌شود؛ اما قرار دادن خودرو روی حالت اسپرت یا پیست سواری را سفت‌تر می‌کند ولی حتی در سفت‌ترین حالت نیز سواری هرگز خشن نخواهد بود.

اما این تنها یکی از ویژگی‌های غیرمعمول برای یک کوروت است زیرا در C8 دیگر نمی‌توان شورلت را به خاطر متریال ارزان‌قیمت، کیفیت ساخت متوسط و صندلی‌های غیرحمایتی سرزنش کرد. قیمت نمونهٔ مورد آزمایش که از تیپ 3LT است، با آپشن‌ها به نزدیک 90 هزار دلار رسیده و می‌توان دید و احساس کرد که هرکدام از این دلارها کجا رفته است. صندلی‌های GT2 در هنگام رانندگی خشن از حمایتی عالی برخوردارند و در دیگر مواقع کاملاً راحت هستند. تودوزی چرمی بهترین کیفیتی را دارد که تاکنون در یک کوروت دیده شده و کابین تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت حتی برای پچ‌پچ کردن هم به‌اندازهٔ کافی ساکت است.

یکی دیگر از ویژگی‌های کوروت C8 فاصله گرفتن از پرفورمنس خالص است. در این خودرو پیشرانه برای یک کوروت نسبتاً ساکت است (هرچند هنوز آن صدای متمایز موتور بلوک کوچک جنرال موتورز حفظ شده است) و گیربکس در حالت تور آن‌قدر راحت است که راننده حداقل تا زمانی که ترمز نکند نمی‌فهمد چقدر سریع در حال حرکت است. به همین دلیل، C8 مانند یک خودروی زیر ثانیه‌ای احساس نمی‌شود اما اعداد دروغ نمی‌گویند. در این خودرو تحویل قدرت پیشرانه همیشه کاملاً یکسان است و راننده فقط افزایش سرعت را احساس می‌کند. گیربکس دوکلاچه نیز به‌عنوان اولین تلاش جنرال موتورز استثنایی است و با معیار این زمینه یعنی گیربکس PDK پورشه برابری می‌کند. فرمان نیز دقیق است اما درعین‌حال می‌تواند احساس بیشتری از جاده را منتقل کند.

برای ده‌ها سال همهٔ ما ایرادات زیادی به ضعف‌های کوروت می‌گرفتیم و گفته می‌شد در این خودرو دلارها فقط برای پرفورمنس هزینه می‌شوند؛ اما C7 نشان داد که شورلت می‌تواند کوروت را به‌گونه‌ای بسازد که علاوه بر سریع بودن، خوب هم باشد؛ اما بااین‌حال هنوز هم C7 به‌خوبی خودروهایی که می‌توانست آن‌ها را در دنیای اعداد و کرنومترها مغلوب کند نبود. ولی در C8 اوضاع کاملاً تغییر کرده است. این نسل نه‌تنها قدرتمند است بلکه به جرأت می‌توان گفت بیشترین احساس پریمیوم را در بین تمامی کوروت‌هایی دارد که شورلت تاکنون ساخته است. همچنین این سریع‌ترین کوروتی است که تاکنون از خط تولید شورلت بیرون آمده است و هنوز هم قیمت آن از زیر 60 هزار دلار آغاز می‌شود و این تازه اول کار است.

 

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette Z51 2020

ترکیب موتور وسط، محور عقب
پیشرانه 6.2 لیتری V8
سوپاپ 2 سوپاپ در هر سیلندر، OHV
قدرت 495 اسب بخار
گشتاور 637 نیوتن متر
ردلاین 6,400 rpm
نسبت قدرت به وزن 3.3 کیلو به اسب بخار
گیربکس 8 سرعته دوکلاچه
طول 4,630 میلی‌متر
عرض 1,932 میلی‌متر
ارتفاع 1,234 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,722 میلی‌متر
وزن خالص 1643 کیلوگرم
توزیع وزن 39 به 61 جلو، عقب
ظرفیت سرنشین 2 نفر
ظرفیت بار 113 لیتر جلو، 243 لیتر عقب
شتاب صفر تا 96 2.8 ثانیه
شتاب صفر تا 160 7.1 ثانیه
مسافت 400 متر 11.1 ثانیه
ترمز از 96 تا صفر 29.5 متر
شتاب جانبی 1.04 جی
ظرفیت باک 70 لیتر
مصرف سوخت 11.7 لیتر ترکیبی
قیمت پایه 59,995 دلار
قیمت تست‌شده 88,305 دلار

 

منبع: MotorTrend

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

21 دیدگاه

  1. ارش
    سوابق: (834 دیدگاه) ,

    شورلت کوروت zr1 نسل قبل استاد پیست بود و در پیچها عالی حالا مدل جدید موتور وسط هم شده و مطمئنا حرفهایی زیادی برای گفتن خواهد داشت.

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (863 دیدگاه) ,

      وای به روزی که z06بیاد بدا به روزی که zr1 رو بشه.راستی دورهای رعد آسای ویر 2019 پخش شد.کوروت zr1 رکورد پارسال gt2پورشه رو زده خارج از برنامه.مکلارن سنا هم رکورد رو نزدیک به 4 ثانیه کاهش داد.

      پاسخ
  2. JDM
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    صفر تا 60 مایل در 2.8 ثانیه
    رقبا حواستون باشه😏

    پاسخ
    1. P.K.H
      سوابق: (110 دیدگاه) ,

      اره واقعا ولی هرچی کنه پورش اول و جدیدا مک لارن جلو راهشن

      پاسخ
    2. سعید(تهران)
      سوابق: (415 دیدگاه) ,

      والا با این وضعیتی که این درست کرده رقبا حواسشون باشه یا نباشه زیاد فرقی نمیکنه!!!

      پاسخ
  3. علیx76
    سوابق: (584 دیدگاه) ,

    امید وارم موتور بلک وینگ کادیلاک هم روش سوار بشه که نتیجه ش میشه کاهش وزن
    افزایش قدرت
    بهبود هندلینگ و بهبود تقسیم وزن
    در کنارش ترمز رو هم بهبود بدن دیگه حرفی برای گفتن و دلیلی برای نخریدن نمیمونه

    پاسخ
    1. یانکی
      سوابق: (863 دیدگاه) ,

      داداش موتور پوشراد فعلی سبکتر از بلک وینگه.با این دلایل.2تا توربو نداره.3تا میل سوپاپ کمتر 16 سوپاپ کمتر سرسیلندرهای جمع و جورتر.سیستم اگزوز جمع و جورتر نداشتن اینتر کولر و متعلقات.ولی در عوض تک میل سوپاپش بزرگه.سوپاپهاش بزرگه و میل تایپید و استکانی رو اضافه داره.در ضمن تسمه تایم بزرگ رو با یه زنجیر تایم بسیار کوچک داریم.تماما هم ألمینیومی هست.

      پاسخ
      1. datsun
        سوابق: (1454 دیدگاه) ,

        دقیقا این از مزایای موتورهای ohv نسبت به ohc البته اونم یه سری مزایا دیگه واسه خودش داره

        پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (1716 دیدگاه) ,

    همچنان منتظر رکورد زنیش در پیشت هستم
    امیدوارم با موفقیت این کار انجام بشه

    پاسخ
  5. Alireza
    سوابق: (338 دیدگاه) ,

    و این تازه اول راه است😎

    پاسخ
  6. Abbas.Lambo
    سوابق: (536 دیدگاه) ,

    جدا از قیمت بسیاااار رقابتیش و عملکرد محشرش،من بیشتر محو کابینش شدم علل خصوص اینکه کرم رنگ باشه و لوکس بودنو بهتر نشون بده

    پاسخ
  7. MehdiTurbo
    سوابق: (727 دیدگاه) ,

    من همچنان دلتنگ c7 ام میدونید رو بازی اون یه چیز دیگه بود موتور وسط اون وسعت دید و بازیو به راننده ارائه نمیده خفه تره،ای کاش جفتش تولید میشد.

    پاسخ
  8. Elmiraj
    سوابق: (1056 دیدگاه) ,

    سه خط آخر :
    (( این سریعترین کوروتی هست که تاکنون از خط تولید شورولت بیرون آمده است و قیمت آن هنوز از زیر ۶۰ هزار دلار شروع می شود و این تازه اول کار است…..!!!! ))
    درسته و این تازه اول کاره و شورولت هنوز کاری نکرده ، فقط و فقط رقبای اسپورت زیر ۱۲۰ هزار دلارو با خاک یکسان کرده و هنوز Zo6 و ZR1 موندن تا مثل همیشه رقبای چند صد هزار دلاری و چند میلیون دلاری را رسوا کنن………!!!!

    پاسخ
  9. Ferrari Fxx K Evo
    سوابق: (783 دیدگاه) ,

    چه در درگ و چه در پیست کدوماشون رو رسوا کرد ؟

    مکلارن ۷۲۰S رو ؟
    فراری ۴۸۸ پیستا رو ؟
    پورشه ۹۱۱ GT2RS رو ؟
    لامبورگینی اونتادور SVJ رو ؟
    لامبورگینی هوراکان پرفورمانته رو ؟

    بله این ماشین هایی که اسم بردم ، قیمتشون خیلی زیادتر از کوروت ZR1 هست دلیلشم اینه که کیفیت ساخت بالایی دارن قابلیت اطمینان بالایی دارن کابین خیلی خیلی بهتر و با کیفیت تری دارن و و و ……….

    تکرار میکنم حالا شما بگو کدوم یک از اینا رو
    چه در پیست و چه در، درگ شکست ، داده ؟

    پاسخ
    1. Amir Machine
      سوابق: (632 دیدگاه) ,

      تایم کوروت ZR1 تو پیست VIR آزمایش Car & Driver:
      2:39.5
      تایم مک‌لارن 720S تو همین پیست:
      2:39.7
      تایم هوراکان پرفورمانته تو همین پیست:
      2:44.0
      تایم کوروت ZR1 تو پیست آزمایش Road & Track:
      1:25.9
      تایم فراری پیستا تو همین پیست:
      1:27.3
      حالا فهمیدی تو کدوم پیست‌ها شکست داده؟ سند این تایم‌ها تو همین پدال هست
      اگه این مطلب بالا رو هم خونده باشی میبینی که تو این نسل جدید مشکل کیفیت کابین بطور کامل برطرف شده و در این مورد دیگه هیچ انتقادی به کوروت وارد نیست

      پاسخ
  10. Hamid SS
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    یدونشو خواهم خرید!!! D:
    اولا که میدیدمش ازش خوشم نمی اومد ولی حالا که بهش دقت می کنم …
    میبینم که عاشقش شدم عاشق!

    پاسخ
    1. Saeed
      سوابق: (388 دیدگاه) ,

      داداش بزار Play station 5 بیاد بعد بگو خواهم خرید D:
      اول هم باید قیمت کنسول رو جور کنی 😀

      پاسخ
  11. Behrouz. anzali
    سوابق: (217 دیدگاه) ,

    اینو مطمئن باشید کوروت z06 بیرون بیاد یه هیولای واقعی هست. حالا این جای خود داره

    پاسخ
  12. حسن
    سوابق: (280 دیدگاه) ,

    کلا این با c7 دوتا ماشین مجزان درسته اسمشون یکیه . اون یه ماشین موتور جلو دف عقب بود که قدرت مانورش عالی بود و با اینکه فشاروزنی رو چرخ عقبش کم بود تو تمام مراحل از درگ و رولینگ و پیست عالی عمل میکرد مخصوصا دریفت . تنها جایی که این ضرب المثل نو که اومد به بازار کاربرد نداره در مورد کوروته zr1 c7همیشه محبوب و ماندگاره اینم که همه چی تمومه .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.