خودروهای چینی

بررسی BYD QIN، پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی چین

وقتی که اسم خودروهای چینی به میان می‌آید برخی افراد به یاد خودروهای ضعیف، بی‌کیفیت و کپی ناقصی از برندهای مشهور می‌افتند. برای این افراد اینکه چین بتواند خودروی خوب بسازد و با برندهای معتبر دنیا رقابت کند محال به نظر می‌رسد چه برسد به اینکه خودروهای چینی بتوانند در رقابت با خودروهای مشهور و صاحب‌نام سربلند شوند و از میدان پیروز به در آیند. اما واقعیت چیز دیگری است. در حال حاضر حدود ۷۰ برند خودرویی چینی وجود دارد و این به این معناست که خودروهای چینی گستره وسیعی از نظر قیمت، کیفیت و امکانات فنی و رفاهی را تشکیل می‌دهند. خودرویی که قصد بررسی آن را داریم مثال نقضی برای این ایده است که چینی‌ها نمی‌توانند خودروی خوب بسازند: BYD QIN

BYD QIN
BYD QIN

کلیات:
BYD یک کمپانی چینی است که به معنای واقعی کلمه یک کمپانی پیشگام در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی محسوب می‌شود. این کمپانی که در سال ۲۰۰۳ پا به عرضه خودروسازی گذاشت، توانست در سال ۲۰۱۳ در زمره پرفروش‌ترین برندهای خودروهای سواری در چین و پرفروش‌ترین برند چینی در خود چین محسوب شود. این کمپانی در پنجمین سال تأسیس بخش خودروسازی خود یعنی در سال ۲۰۰۸ مدل F3DM که یک خودروی پلاگین هیبرید (PHEV) بود را در نمایشگاه خودروی بین‌المللی آمریکای شمالی در دیترویت ایالات‌متحده رونمایی کرد. همین خودرو وقتی‌که در سال ۲۰۰۹ به تولید انبوه رسید توانست اولین خودروی پلاگین هیبرید جهان نام بگیرد که به تولید انبوه رسیده است و این تازه آغاز روند نوآوری‌های BYD بود. هم‌اکنون اتوبوس‌های تمام الکتریکی BYD در سراسر جهان از شن‌زن چین تا بن آلمان و از نیویورک تا استنفورد آمریکا به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی با آلایندگی صفر مشغول خدمت هستند. در سال ۲۰۱۴ نیز این کمپانی با رونمایی از مدل تانگ، سریع‌ترین SUV هیبریدی جهان را معرفی کرد تا باز هم نام خود را به‌عنوان یک برند پیشگام در زمینه خودروهای برقی بر سر زبان‌ها بیندازد.

BYD QIN
BYD QIN

مطالب فوق انتظارات را از خودرویی که قصد معرفی آن را داریم به‌شدت بالا می‌برد. در نتیجه بدون بحث اضافی به سراغ BYD Qin می‌رویم. این خودرو نام خود را از اولین سلسله امپراطوری چین گرفته است و تلفظ صحیح نام آن همان “چین” می‌باشد. شاید علت این نام‌گذاری این باشد که BYD امیدوار است مدل Qin آغاز امپراطوری این کمپانی در زمینه خودروهای پلاگین هیبرید باشد. این خودرو در سال ۲۰۱۳ و به‌عنوان جایگزین مدل F3DM معرفی شد و در سال اول ورودش به بازار، یعنی سال ۲۰۱۴ توانست با فروش نزدیک به ۱۵ هزار دستگاهی به‌راحتی مقام اول پرفروش‌ترین خودروی برقی چین را کسب کند. همچنین این خودرو در همان سال در جایگاه هفتمین خودروی پلاگین پرفروش دنیا قرار گرفت. روند مثبت فروش این خودرو در سال ۲۰۱۵ هم ادامه داشته، به‌گونه‌ای که تنها در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۵ این خودرو توانست با فروش بیش از ۱۶ هزار دستگاهی باز هم مقام اول پرفروش‌ترین خودروی برقی چین را از آن خود کند.

BYD Qin
BYD Qin

کاستاریکا اولین مقصد Qin در خارج از چین بود و کم‌کم بازار این خودرو به سایر کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی گسترش پیدا کرد. برنامه‌ریزی شده است که فروش Qin تا پایان سال ۲۰۱۵ در ایالات‌متحده آمریکا آغاز شود. تاکنون درمجموع ۳۱.۳۶۶ عدد از این خودرو به فروش رفته که عدد قابل‌توجهی است. پس اکنون وقت آن است که با نگاهی به این خودرو دریابیم که علت این موفقیت‌های Qin چه بوده است.

BYD Qin
BYD Qin

طراحی ظاهری
قانونی نانوشته در بین خودروسازان وجود دارد که مبنی بر این است که خودروهای برقی باید از ظاهری عجیب و فضایی بهره ببرند. شاید هدف از این سبک طراحی اغراق‌آمیز و پست‌مدرن این باشد که به مخاطب احساس دیدن یک خودروی پیشرو و متعلق به آینده را القا کنند. Qin هم از این قاعده مستثنی نیست و در ظاهرش اغراق زیادی صورت گرفته. این خودرو بر اساس BYD Surui ساخته شده که بی‌شباهت به تویوتا کرولا نیست.

BYD Qin
در قسمت جلو با خطوطی شکسته و تند طرف هستیم که چراغ‌ها و جلوپنجره را تشکیل می‌دهند. چراغ‌های جلو در زیر با LED های آبی‌رنگی تزئین شده و به سمت عقب کشیده شده‌اند. در نمای جلو همچنین چراغ‌های روشنایی در روز و مه شکن‌ها دیده می‌شوند.

BYD Qin
در نمای جانبی با ظاهری ساده و به دور از اغراق‌های جلو و عقب خودرو مواجه هستیم. دو خط نه چندان برجسته در بالا و پایین وجود دارند که تا حدی از سادگی نمای جانبی می‌کاهند. خط بالایی هم به چراغ‌های عقب منتهی می‌شود. نکته مثبت در نمای جانبی این است که برخلاف اکثر خودروهای چینی نسبت رینگ و لاستیک با ابعاد بدنه عدد متناسبی است و رینگ‌های ۱۷ اینچی دو رنگ با طراحی خوب کمک شایانی به بهبود نمای جانبی کرده است.

BYD Qin
اما در نمای عقب با چراغ‌هایی مواجه هستیم که مشابه آنها را در کمتر خودرویی می‌توان مشاهده کرد. چراغ‌های بزرگی که از LED تشکیل شده‌اند و از پایین به هم متصل شده‌اند. همچنین خطوط منحنی بر روی سپر که ظاهر فضایی Qin را تکمیل می‌کنند.

BYD Qin
همچنین محل اتصال شارژر برقی خودرو در زیر آرم BYD در پشت خودرو قرار دارد.

BYD QIN Interior
BYD QIN Interior

سپس به سراغ کابین خودرو می‌رویم. همانند بیرون خودرو، در داخل نیز به عجایب و شگفتی‌های زیادی برخواهیم خورد. در طراحی کابین از ترکیب رنگ‌های سبز و سفید و مشکی استفاده شده است. ترکیبی که در کمتر خودرویی می‌توان نظیر آن را مشاهده کرد. اما ترکیبی هوشمندانه است، چراکه به شما یادآوری می‌کند که در داخل خودرویی سبز نشسته‌اید.

BYD Qin
طراحی کنسول و کلیدهای روی آن همگی قدری نامتعارف هستند و جایگاه قرارگیری بعضی از کلیدها از جمله کلید چراغ خطر و خاموش کردن ESP بسیار عجیب و دور از ذهن می‌باشد.

در بالای کنسول می‌توانید یک مانیتور بزرگ ۸ اینچی را مشاهده کنید که در دو طرف آن دریچه‌های هوا قرار دارند و در پایین آن کلیدهای کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع را مشاهده خواهید کرد. در مرکز این کلیدها، کلید مربوط به روشن و خاموش کردن سیستم صوتی با ابعاد بسیار بزرگش جلب توجه می‌کند.

سیستم صوتی این خودرو دارای ۱۲ بلندگو و مجهز به ساب ووفر است. این سیستم همچنین دارای یک گیرنده دیجیتال تلویزیون است و هم در حال حرکت و هم در حالت پارک می‌توان تصویری شفاف را از آن دریافت کرد. همچنین بلندگوهای این سیستم قابل تنظیم هستند تا حجم صدای متفاوتی در بخش‌های مختلف کابین به سرنشینان برسد.

در پایین نیز دسته‌دنده عجیب این خودرو را مشاهده خواهید کرد که دنده را در سه وضعیت D، N و R قرار می‌دهد. در کنار آن نیز کلید حالت پارک را مشاهده خواهید کرد.

BYD Qin
در جلوی دسته‌دنده نیز کلید روشن شدن خودرو را می‌بینیم که برخلاف اغلب خودروها بر روی کنسول قرار گرفته است.

BYD Qin
آخرین نکته قابل‌توجه در این بخش هم انتخاب‌گر وضعیت رانندگی است که با استفاده از آن می‌توان حالت‌های تمام برقی یا هیبریدی و حالت اقتصادی یا اسپرت را انتخاب نمود.

BYD Qin
با نشستن در پشت فرمان این خودرو متوجه خواهید شد که صفحه کیلومتر این خودرو برخلاف اکثر خودروها، یک صفحه آنالوگ نیست. بلکه یک صفحه‌نمایش TFT-LED با اشکال گرافیکی متنوع در برابر شماست که علاوه بر اطلاعات معمول، اطلاعاتی در زمینه میزان شارژ باتری‌ها و شرایط خودرو را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

BYD Qin
بر روی فرمان این خودرو نیز کلیدهای زیادی تعبیه شده که می‌توان به‌وسیله آن‌ها سیستم صوتی و کروز کنترل خودرو را مدیریت کرد.

BYD Qin
اما یکی از خاص‌ترین نکات قابل توجه در این خودرو روباتی با نام BYD i است که بر روی داشبورد ظاهر می‌شود که نقش رابط کاربری هوشمند BYD را بازی می‌کند و در ادامه به شرح ویژگی‌ها و عملکرد آن خواهیم پرداخت.

BYD Qin
پیشرانه و عملکرد:
با توجه به سابقه BYD و مطالبی که در مورد فروش بی‌نظیر مدل Qin بیان شد، انتظارات از عملکرد فنی آن بالاست. پس وقت آن رسیده تا بگوییم در زیر کاپوت این خودرو چه چیزی قرار دارد.

BYD Qin
BYD Qin یک خودروی پلاگین هیبرید است. اساس کار کلی خودروی‌های پلاگین هیبرید بدین گونه است که در این خودروها یک موتور درون‌سوز مانند همه خودروهای دیگر وجود دارد که می‌تواند به‌تنهایی ایفای نقش کند. در کنار این موتور درون‌سوز، یک موتور الکتریکی نیز وجود دارد که انرژی خود را علاوه بر انرژی تولید شده توسط موتور برقی و ترمزهای خودرو، از برق شهر و یا جایگاه‌های شارژ تأمین می‌کند. درنتیجه خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV) ترکیبی از خودروهای تمام برقی (PEV) و خودروهای درون‌سوز معمولی هستند و برتری آن‌ها نسبت به خودروهای هیبریدی (HEV) این است که می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را از برق شهر نیز تأمین کنند، در حالی که خودروهای هیبریدی این توانایی را ندارند.

BYD Qin
BYD Qin از یک موتور ۱۱۰ کیلوواتی برقی با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری و یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم با توان ۱۱۳ کیلووات در دور موتور ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۷۵۰-۳۵۰۰ دور بر دقیقه استفاده می‌کند. که خروجی مجموع آنها در عمل ۲۱۷ کیلووات (۲۹۰ اسب بخار) توان و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور می‌باشد. این خودرو حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت دارد و شتاب صفر تا صد آن ۵.۹ ثانیه است. ظرفیت باتری‌های این خودرو ۱۳ کیلووات ساعت است و این خودرو می‌تواند در حالت تمام الکتریکی مسافت ۷۰ کیلومتر را بپیماید.

وظیفه انتقال قدرت این چینی قدرتمند را نیز یک گیربکس ۶ دنده دو کلاچه اتومات بر عهده دارد. مصرف این خودرو در حالت تمام برقی فقط ۱.۶ لیتر بر صد کیلومتر است که یکی از بهترین‌ها در بین خودروهای هیبریدی است.

BYD Qin
برای این که ببینیم این اعداد چقدر خوب هستند، اعداد اعلامی برای Qin را با دو خودروی پلاگین هیبرید دیگر که هر یک به جهتی از سرآمدان این کلاس هستند مقایسه می‌کنیم. رقیب اول شورولت ولت است که از محبوب‌ترین خودروهای های برقی آمریکاست و در اروپا تحت عنوان اوپل/واکسهال آمپر و در استرالیا تحت عنوان هولدن ولت به فروش می‌رسد. رقیب دوم نسخه پلاگین پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروی برقی دنیا یعنی تویوتا پریوس است. در نتیجه برای مقایسه یک چینی، یک آمریکایی و یک ژاپنی را در برابر یکدیگر قرار داده‌ایم.

شورولت ولت تویوتا پریوس PHEV BYD Qin
حجم موتور بنزینی ۱.۴ لیتر ۱.۸ لیتر ۱.۵ لیتر توربوشارژ
توان موتور برقی (اسب بخار) ۱۴۹ ۸۰ ۱۴۷
توان موتور بنزینی (اسب بخار) ۸۴ ۹۸ ۱۵۱
مجموع توان (اسب بخار) ۱۳۴ ۲۹۰
مجموع گشتاور (نیوتن متر) ۴۴۰
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) ۱۷.۱ ۴.۴ ۱۳
حداکثر مسافت (کیلومتر) ۸۸۲ ۵۵۰
حداکثر مسافت در حالت برقی (کیلومتر) ۶۱ ۲۳ ۷۰
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) ۱۶۰ ۱۸۰ ۱۸۵
صفرتا صد کیلومتر (ثانیه) ۹ ۱۰.۷ ۵.۹
مصرف سوخت (لیتر بر صد کیلومتر) ۲.۵ ۴.۷ ۱.۶
وزن(کیلوگرم) ۱۷۱۷ ۱۴۴۸ ۱۷۲۰
قیمت (هزار دلارآمریکا) ۳۴-۳۸ ۳۲-۳۹.۵ ۳۰-۳۲

 

البته هدف از بیان اعداد فوق مقایسه خودروهای نامبرده نیست. زیرا برای مقایسه کامل دو یا چند خودرو باید آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داد و همه جنبه‌های آنها را با هم سنجید. اما می‌توان با مقایسه این اعداد، ارزش کار چینی‌ها را متوجه شد.

ایمنی
همان‌طور که قبلاً عنوان شد Qin بر پایه مدل surui بنا شده است. BYD surui موفق شده است که از موسسه ایمنی چین ۵ ستاره کسب کند. Qin در زمینه‌های مختلف از جمله ایمنی پیشرفت‌هایی نسبت به surui دارد که درنتیجه می‌توان ایمنی آن را در سطح بالایی در نظر گرفت. این خودرو دارای تجهیزات ایمنی زیر است:

BYD Qin
کیسه‌های هوا: مجموعاً ۱۰ کیسه هوا شامل دو کیسه هوا در جلو، دو کیسه هوای جانبی جلو، دو کیسه هوای پرده‌ای، دو کیسه هوای زانویی در جلو و دو کیسه هوای جانبی در عقب

سنسورهای سرعت و تصادف

سیستم‌های ایمنی: ABS+EBD, EPS, TCS, HAC, HBA, CDP, EPB, BOS, R-EPS

سیستم اندازه‌گیری باد لاستیک‌ها TPMS

میله‌های برخورد جلو و عقب+ میله‌های برخورد جانبی در درها

کمربندهای پیش کشنده جلو

ستون فرمان جذب‌کننده انرژی

دو سنسور پارک در جلو+ چهار سنسور پارک در عقب

دوربین ۳۶۰ درجه

BYD Qin
امکانات و تجهیزات

خودروهای چینی معمولاً به ارائه امکانات زیاد در برابر مبلغ پرداختی معروف هستند. Qin را می‌توان یکی از سرآمدان تکنولوژی، تجهیزات فنی و رفاهی و ایمنی در بین خودروهای چینی دانست. این خودرو از سطح تجهیزات بالایی نیز بهره می‌برد.

BYD Qin
تجهیزات داخلی:

کروز کنترل، سیستم رانندگی از راه دور، کلید هوشمند، بسته خدمات ابری، پاور ویندوز، نور محیطی، آینه وسط ضد نور شدید مجهز به قطب‌نما، حافظه برای صندلی راننده، فرمان و آینه‌های جانبی، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی دارای صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، پخش‌کننده DVD، GPS، اتصال بلوتوث، تلویزیون دیجیتال، رادیو، مجهز به پورت‌های USB/AUX/SD و دارای ۱۲ بلندگو، سیستم تهویه خودکار به همراه تصفیه‌کننده هوا

BYD Qin

تجهیزات خارجی:

چراغ‌های خودکار همراهی تا منزل، سانروف دو حالته، چراغ‌های مه شکن جلو، چراغ خوش‌آمد هوشمند، پنجره‌های ضد نفوذ گرما، جمع شدن آینه‌های جانبی به‌صورت برقی، گرم‌کن آینه‌های جانبی

گذشته از این تجهیزات عمومی که در بسیاری از خودروها ممکن است یافت شوند، به سراغ نوآوری‌های BYD در زمینه تجهیزات خودرو می‌رویم.

سیستم i:

در قسمت‌های قبلی به روباتی که بر روی داشبورد این خودرو ظاهر می‌شود اشاره کرده بودیم. این روبات BYD-i نام دارد و وظیفه آن فراهم کردن یک رابط کاربری هوشمند برای ارتباط با خودروست. سیستم i به مالکان خودرو اجازه مدیریت خودرو را هم از طریق صفحه نمایش وسط و هم از راه دور از طریق تلفن‌های هوشمند و یا سایر وسایل می‌دهد. این سیستم خود از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:

  • i-safety: شامل کمک در هنگام تصادف، کمک در هنگام ماندن در کنار جاده، کمک اضطراری، گزارشات سیستم خودرو، اطلاعات خودرو و زمان‌بندی تعمیرات و نگهداری
  • i-efficiency: شامل قفل کردن و باز کردن درها از راه دور، روشن کردن تهویه با استفاده از کنترل از راه دور، پیدا کردن محل خودرو، راهبری، گزارشات لحظه‌ای ترافیک، زمان‌بندی تعمیرات، رهیاب از راه دور، کنترل از راه دور، مدیریت زمان‌بندی روزانه، یابنده موقعیت
  • i-share: گزارشات آب و هوا، خدمات تجاری، مشاهده داخل و اطراف خودرو از راه دور توسط گوشی‌های هوشمند یا وسایل دیگر، ایمیل، گزارشات بورس، خدمات شبکه و i-chat که به مالکان اجازه می‌دهد که با سایر مالکان این خودرو ارتباط برقرار کنند.
  • i-no limits: شامل App Store، دانلود موسیقی و تعمیرات از راه دور
سیستم رانندگی از راه دور:
شاید مشابه این کار را در فیلم‌ها و یا تلویزیون دیده باشید، اما BYD با معرفی سیستم E-Driver به این مسئله رنگ واقعیت داده است. این سیستم به مالکان امکان می‌دهد که خودروی خود را از راه دور روشن کنند و آن را در یک رنج ۲۰ متری حرکت دهند. این سیستم همچنین برای رانندگان این قابلیت را فراهم می‌کند که از راه دور رانندگی کنند و به خودرو فرمان بدهند.

BYD Qin

سیستم دو حالته
سیستم دو حالته BYD به رانندگان اجازه می‌دهد که بین حالت تمام الکتریک و حالت پلاگین هیبرید انتخاب کنند. در حالت تمام الکتریک تمام نیرو از طریق موتور الکتریکی تأمین می‌شود و در حالت هیبریدی تمرکز اصلی همچنان بر روی موتور الکتریکی است و موتور بنزینی فقط نقش کمکی را بازی می‌کند. برای هر کدام از دو حالت فوق نیز حالت اقتصادی و اسپرت وجود دارد که به رانندگان اجازه می‌دهد حالت رانندگی مطلوب خود را انتخاب کنند. در رانندگی روزانه حالت الکتریکی می‌تواند نیاز راننده را به اندازه کافی تأمین کند و هنگامی‌که شارژ باتری‌ها رو به اتمام باشد می‌توان با سوئیچ کردن به حالت هیبریدی گستره حرکت را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

BYD Qin

اگر کسی قصد خرید این خودرو را داشته باشد لازم نیست نگرانی چندانی بابت خدمات پس از فروش این خودرو داشته باشد. چرا که مدت زمان گارانتی این خودرو ۶ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است. علاوه بر این، باتری‌های این خودرو در تمام طول عمر خودرو توسط BYD گارانتی شده‌اند و همین مسئله یکی از نگرانی‌های بزرگ در مورد خودروهای برقی که هزینه‌های بسیار زیاد تعویض باتری‌هاست را مرتفع می‌سازد. (جهت مقایسه باید ذکر شود که مدت گارانتی تویوتا پریوس و شورولت ولت در بازار ایالات‌متحده ۳ سال یا ۵۸ هزار کیلومتر است).

سخن پایانی:
BYD از سرواژه‌های عبارت Build Your Dream به معنی “رؤیای خود را بساز” ساخته شده است. چینی‌ها با سرلوحه قرار دادن چنین شعارهایی و با هدف‌گذاری صحیح و کار و تلاش خستگی‌ناپذیر موفق شده‌اند که رؤیای خود را بسازند و یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علم و فناوری لقب گیرند. کشوری که روزی حتی صحبت کردن در مورد رقابت آن با ابرقدرت‌ها در حد شوخی بود، امروزه پنجه در پنجه بزرگان انداخته و سعی دارد که در عرصه رقابت حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

اما در نقطه مقابل، کشور ما با آن سابقه درخشان مدام در حال درجا زدن و حتی عقب‌گرد است و متأسفانه بوی بهبودی نیز از اوضاع آن شنیده نمی‌شود. در واقع هرچقدر که چینی‌ها با تکیه بر روش‌های درست و استفاده از تجارب پیشینان روزبه‌روز بیشتر پیشرفت کرده‌اند، ما با تکیه بر سیاست‌های غلط و روش‌هایی که ناکارآمدی آن بارها به اثبات رسیده است به‌جایی رسیده‌ایم که تبدیل به خوان نعمتی برای قدرتمندان این عرضه شده‌ایم و هر از چند گاهی یک کمپانی از راه می‌رسد و از این خوان نعمت ۸۰ میلیونی بهره‌های فراوان می‌برد و در آخر ما همان چیزی که بودیم باقی می‌مانیم. امید است که مسؤولین با درس گرفتن از اشتباهات پیشین، از فرصت‌های به دست آمده نهایت استفاده را ببرند و با اتخاذ سیاست‌های درست و اصولی، ایران را به جایگاه حقیقی آن در جهان بازگردانند.


منبع: topspeed

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. مروت

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    واقعاً عالی، خوش به حالشون که مملکتشون حساب و کتاب داره، وقتی بدون هیچ مماشاتی متخلفین اقتصادی در هر رتبه و مقامی که باشند اعدام می‌شوند معلومه که کار داره درست پیش میره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alizeus

      ۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (420 ديدگاه)

      ماشین خیلی خوبیه با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی چین…اما تا حالا ندیده بود وضعیت یک مملکت رو از رو ماشینش ارزیابی کنن!! چین نظام سیاسیش کمونیستی دیکتاتوری هستش..اما نظام اقتصادیش سرمایه داری آزاد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مروت

        ۹ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (57 ديدگاه)

        دوست عزیز، از متن من مشخصه که منظور من حوزه اقتصادیشونه، وگرنه تواین سایت کسی به نظام سیاسی جایی کار نداره، با این حال آیا شما معتقدی نظام اقتصادی مملکت ما چیه؟ اسلامی، آزاد، دولتی، یا در انحصار اشخاص و جریانات خاص. به هر حال فکر نمی‌کنم اوضاع اقتصادی ما جایی برای دفاع داشته باشه؟ مگر برای همان جریانات خاص.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      عالییه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نیما

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (276 ديدگاه)

    من دیگه حرفی ندارم . . . !

    :/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    وای خدا چقد زشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Armin

      ۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (421 ديدگاه)

      اسباب بازیه یه ماشین هیبریدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Carbonado Aventador

      ۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      اتفاقا خیلی هم خوشگله!!!!
      قیمت 30000 دلار تو ایران بیاد میشه یه چیزایی بین 110 تا 150 میلیون(با احتساب مالیات و دلال)
      به نظرم تو این رنج قیمت ماشین بسیار خوبیه!!!!!!
      از طراحیش هم خوشم اومد!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Mostafa

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اولا ممنون از مقاله کاملتون
    ببنید چینی هایی که مسخره میکردیم به کجا رسیدن واقعا کارشون قابل احترام و تحسین
    و جای تاسف برای ما همین دیشب اخبار از اوضاع نابسامان خودرو میگفت که دارن از قطعات غیر استاندارد استفاده میکنند یعنی ما هر روز پسرفت میکنیم چون به جای اینکه همانند چینی ها رویاهامونو بسازیم میخوایم جیبهامونو زودتر پر کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (810 ديدگاه)

    واقعاً اعداد و ارقام ارائه شده در خصوص این خودرو آدمو به تحسین وا میداره.
    درود بر چینی ها که دست از تلاش نمیکشن.
    اما چند تا ایراد به نظرم وارد هست بر این خودرو؛طراحی ضعیف هست خصوصاً طراحی عقب بسیار مبتدیانه صورت گرفته و طراحی جلو خیلی بهتر هست.
    بخش کنسول میانی خودرو هم کپی فاحشی از نسل قبلی شورولت ولت هست طوری که در نگاه اول بنده جا خوردم وقتی کابین رو دیدم.
    یک موضوع دیگه هم اینه که نام خودرو(به نظر بنده)مضحکه!خب تمام حروف انگلیسی رو میذاشتن به عنوان نامش. :D یعنی چی BYD QIN؟
    اما دست مریزاد.پیشرفتشون چشمگیر بوده.
    از آقای حقیقی هم بابت مطلب تشکر میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. میثم

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    هر کشوری میاد فقط ماشینهای آشغالشو به ما قالب میکنه. چرا این ماشین هیبریدی نیاد ایران و بجاش چری و لیفان و …. ماشینهای آشغالشونو بیارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ALiHidden

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    ایول

    خیلی قشنگه

    ولی پشتش یکم منو اذیت میکنه

    اما داخلش و جلوش عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. AHMADREZA

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عقبش زشته داخلش هم قسمت وسط خیلی شبیه هیوندا ها هست و لی در کل خیلی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمدرضا

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (187 ديدگاه)

    من فکر میکردم که چینی ها اقلاً یک دهه تا کره فاصله داشته باشند ولی با دیدن این ماشین اصلاً حرفی ندارم. فقط ای کاش اگه ماشین چینی وارد این مملکت میشه خوبهاش هم وارد بشه. دوستان به طعنه بعضاً میگن که یک زمان میاد که آرزوی خرید ماشینهای چینی داشته باشیم فکر میکنم اون زمان رسیده چون بعیده دست ما حتی به این ماشین چینی هم برسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ALL CARS

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    سپاس از علیرضا رحیقی

    واقعا خوب کارکردن ونظر بیشتر دوستان درموردظاهرش درست وبجاست
    متاسفانه واردکنندگان خودرو فقط به فکر پول جیب خودهستن و نه مردم
    به همین خاطر که بی کیفیت ترین محصولات راازاکثر کشورها واردمیکنن مخصوصا همین چین.وقتی خبر تخفیف خودروهای جیلی از 16 میلیون تا26میلیونو شنیدم بیشتر از قبل متوجه کلاه بزرگی که بر سر ملت گذاشتن پی بردم که، مگه میشه خودرویی رو با این همه اختلاف نسبت به قیمت واقعی بفروشن که بعد اتفاقات مربوط به مذاکرات 5+1 ، یکدفعه خودروهاروبا این تخفیف بشدت عجیب که درهیچ کجای دنیا چنین تخفیفی را روی هیچ محصولی نمیبینیم بیان ارائه بدن !!!؟؟؟.مطمئناهنوز هم درحال سود بسیاری هستند که راضی به چنین تخفیفی شدن و الا عمرا این سودجوها از سود خودشون بگذرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sunmartin

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    Byd? قیمت این خودرو به اندازه قیمت خودروهای اروپایی و کره و ژاپنی هست فکر میکنید اصلا وارد میشه؟خیر تا لیفان و گیفان و جیلی و بیلی جک و جونور و چری و وری هست کسی سراغ برند رو به جلو BYD نمیره و وارد کنندگان که عمدتا افراد سودجویی هستند ترجیح میدن بی کیفیت های بی نام و نشان وارد بشن ..ضمنا نویسنده یادش رفت راجع به روبوت سخنگو توضیح کامل بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (15 ديدگاه)

      قاشق و چانگان یادت رفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. mohammad 7

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    توی آمار و ارقام از شورلت و تویتا بهتره، درسته فروشش به اندازه اونا نبوده، اما همیشه فروش زیاد نشونه بهتر بودن نیست، چون میتونه به شرایط فروش وتعداد نمایندگی ها و پخش بودنشون تو مناطق مختلف بستگی داشته باشه. واقعا از اون دو تا توی عملکرد بهتره که کار بزرگی واسه یه کمپانی چینیه و واقعا قابل تحسینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    واقعا قابل تقدیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. هادی

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (458 ديدگاه)

    30 هزار ماشین خوبیه کاش چینی نبود یا اینو یه گارانتی 5 ساله میکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (512 ديدگاه)

    خوشکله اما عقبش اصلا…
    امکانات خوب خوبی خوبی داره…اما کیفیت یه اشغال چینی هست دیگه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۹ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      مشتی چینی کجاش اشغاله!!!!
      شما چون پول نداری از یه برند خوب وسیله بخری میری سراغ چینی درجه 3!!!!
      این حرفت منو یاد حرف دیروز دوستم انداخت که گفت گوشی های هوآوی آشغاله!
      منم بهش گفتم چون پولشو نداشتی هوآوی گرفتی اگه داشتی یا میرفتی اپل میخریدی یا موتورولا یا بلک بری…
      حالا حرف من به شما:
      کیفیت چینی آشغاله؟؟؟
      باشه برو 3 برابر پول این ماشینو بده شورولت کروت آمریکایی سوار شو حالشو ببر…
      والسلام نامه تمام.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. شنتیا فراریه

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    وای قیوفشو ببین چقدرم بیریخته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سپهر

    ۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هر چند که من به شخصه از طراحی عقبش خوشم نیومد اما با اعداد و ارقام توان موتور و رابط کاربری بسیار جالب و کنترل از راه دور و امکانات بسیار زیادش نشان از ماشینی داره که واقعا راه برای پیشرفتش فراهمه.امیدوارم روزی خودروسازان و مسوولان ما هم عبرت بگیرن و بتونن راه این کشور ها رو در پیش بگیرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ارمان

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    چراغ عقبش منو نصف کرد از وسط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امین

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چی بگم خداوکیل نمیدونم…بخدا راه صد ساله رو در عرض ده سال طی کردن . البته با برنامه ریزی و پایبندی بر اصول رعایت حقوق مصرف کننده. یکی از علتهای اون هم رقابت آزاد هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. امیر

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    واقعا عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. نریمان

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه پراید88 دارم یه پیچش نمیدم این آشغالهای چینی روبگیرم.
    جنس چینی یعنی اسباب بازی که دوروزه خراب میشه /یعنی فرداش بنداز دور

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. سینا5445

    ۲۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    از نظر طراحی جلو و داخلیش مشکلی یا ایرادی توش من نمیبینم ولی طراحی عقبش خیلی مزخرفه
    ولی از نظر امکانات خیلی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. آشنا

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدمت دوستان عرض کنم به نظر من هیچوقت نمیشه به یه جنس خوب گفت آشغال اونم بخاطر اینکه ساخت چینه همینطور از یه جنس بی کیفیت هم نمیشه تعریف کرد صرفا بخاطر اینکه ساخت اروپا و آمریکاست .برای مثال اگه دوستان تشریف برده باشن بازار بانه میبینن که اجناس بنجول کشورهای اروپایی هم کم نیستن . همانطور که میدونین محصولات چینی به تمام بازارهای دنیا نفوذ کردن ولی سوال اینجاست که آیا واقعا دیدگاه همه کشورها به محصول چینی اینجوریه ؟ یا اینکه فقط ما و چند کشور معدود دیگه که بخاطر سیاست گذاری غلط و سواستفاده افرادی خاص مجبور به استفاده از جنس بنجول چینی شدیم این دیدگاه رو داریم ؟ آیا کالاهای چینی بی کیفیتی که ما تا حالا دیدیم قدرت تسخیر بازارهای آمریکا رو دارن ؟ شرکت های چینی اجناس بونجول و بی کیفیت رو فقط بخاطر تقاضا در بازارهای فروش خودشون که از طرف امسال ما دارن تولید میکنن نه بخاطر عدم توانایی در ساخت کالای با کیفیت . با کمی جستجوی اینترنتی متوجه میشیم اکثر ابداعات و اختراعات بنیادی بشر ریشه چینی دارن و اولین بار چینی ها موفق به کشف اون شدن . این خودرو که دوستان زحمت کشیده و بررسی کردن حرفهایی برای گفتن در بین بزرگان این صنعت داره امیدوارم مسئولین مربوطه کشورمون هم با نگاه به گذشته و حال صنعت خودرو سازی مون حداقل برای آینده برنامه ریزی درستی داشته باشن . وضعیت فعلی تحقیر آمیزه بخدا . موفق باشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. جاویدی

    ۹ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام و تشکر از آقای مهندس در معرفی این خودرو.
    من این خودرو رو تو عراق دیدم و در نوع بنزینیش که خیلی عالی بود. امیدوارم ماهم به حرف قران یعنی اندیشیدن توجه کنیم و کاریکه ژاپنی ها و کشورهای جهان اول میکنند. امیدوارم بتوانیم. من به شخصه خودم مهندس برق و با ایده های فراوان. که هیچ وقت بخاطر امکانات نتونستم در زمینه خودرو های داخل کمکی کنم. اولین چیز عوض کردن طرز فکرمون و اعتماد به خودمون هست. امید بخدا که ماهم بتوانیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مصطفی

    ۱۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شرکت BYD کلا تو طراحی ظاهری خیلی ضعیف عمل میکنه! امیدوارم یه شرکتی مثل زوتی بیاد یه خودروی خوب هیبریدی تولید کنه …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا