نگاهی اجمالی به برلیانس H230، چینی میان‌قیمت

خودروسازان کشورمان را می‌توان مردان واقع‌بین و دوراندیشی دانست! آن‌ها واقف‌اند که علیرغم تمامی ادعاها و لاف و گزاف‌ها، از آورده چندانی برخوردار نیستند و در عالم صنعت نیز جایگاه درخوری را واجد نمی‌باشند؛ شاید به همین خاطر است که در اولین فرصت بلیت ممالک راقیه را خریداری نموده و جهت اخذ تکنولوژی راهی این سرزمین‌ها می‌گردند. زمانی این مقاصد سئول و پاریس بود و اکنون هم سرزمین اژدهای سرخ.

Brilliance H230
Brilliance H230

خودروسازی ما را می‌توان آینه تمام نمای فرصت سوزی نامید، به همین سبب است که هرگز نتوانسته رضایت خاطر عامه را به خود جلب نماید و هر اندازه که مدیران این صنعت از موفقیت‌ها و فتوحات خود دم زده و شمارگان تولیدشان را به رخ خریداران می‌کشند، به همان نسبت هم بر حجم دلزدگی ها و کراهت‌ها نیز افزوده می‌گردد، شاید این مسئله بدان علت است که این صنعت همچون جزیره‌ای دورافتاده، از دستاوردهای دنیای نوین گریزان است و قصد دارد یک‌تنه و با مدیریتی ضعیف، صنعتی قوی را اداره کند؛ لی ایا کوکا مدیرعامل سابق فورد و کرایسلر در کتابش به نام «فراز و شیب» می‌نویسد:

هر سازمان تولیدی سه وجه عمده دارد: نیروی انسانی، کالا، سود. اول نیروی انسانی است. وقتی افراد خوبی نداشته باشی، دو وجه دیگر را نخواهی داشت. یعنی بدون وجود مدیریت تخصصی و شایسته‌سالاری در یک مجموعه، نه کالای مرغوبی تولید خواهد شد و نه سود مناسبی به دست خواهد آمد (منظور کسب سود در یک بازار رقابتی است نه انحصاری).

چند وقتی است که خودروسازان کشورمان دست به دامان شرکت‌های چینی شده و از آن‌ها مدد می‌طلبند، جالب اینجاست که زمانی برخی از همین افراد، حتی کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها و… را هم‌شأن خود ندانسته و در برابر هر نوع سرمایه‌گذاری مؤثر آنان سنگ‌اندازی می‌نمودند؛ روزی این کار را با شعار خودکفایی انجام می‌دادند و زمانی هم به نام استفاده از استعدادهای جوان داخلی! و……عدم سرمایه‌گذاری درست در سال‌های گذشته و فرصت سوزی‌ها و ندیدن واقعیت‌ها و……خودروسازی‌مان را به روزی انداخته است که همگان شاهدیم!

Brilliance H230
Brilliance H230

حال که بر سر ناچاری و نیز تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی در پی همکاری با شرکت‌های چینی هستیم، لااقل سعی کنیم شیوه صحیح خودروسازی را از آنان بیاموزیم! شاید این سخن من برای متصدیان خودروسازی‌مان بسیار سنگین باشد و آن‌ها چینی‌ها را به هیچ عنوان همسنگ خود ندانند؛ ولی باید این مسئله را درک نمود که بازار جهانی عرصه واقعیات است نه پندار و توهمات. واقعیت دردناک هم این است که چینی‌ها در بسیاری از موارد از ما پیشی گرفته و محصولاتی زیباتر، مجهزتر و عامه‌پسندتر و حتی تا حدی باکیفیت‌تر و ایمن‌تری نسبت به مجموعه‌های داخلی به بازار عرضه می‌نمایند.

Brilliance H230
Brilliance H230

یکی از محصولات چینی که قرار است در آینده‌ای نزدیک وارد بازار کشورمان شود و علاوه بر آن از بهایی نسبتاً رقابتی برخوردار است، خودروی برلیانس H230 است. این خودرو درصورتی‌که با قیمت اعلامی به بازار عرضه گردد و کیفیت خود نیز را تا حدی اثبات نماید، می‌تواند نمونه‌های قدیمی و پرفروش داخلی را کاملاً به دردسر اندازد. حال به بررسی اجمالی این خودرو می‌پردازیم.

Brilliance H230
Brilliance H230

برلیانس H230 برای نخستین بار در آگوست سال 2012 میلادی پا به عرصه بازار نهاد. طراحی این خودرو کار دست طراحان ایتالیایی می‌باشد. در وب‌سایت این شرکت تنها به نام جیوجیارو (GIUGIARO) بسنده شده است؛ اما از آنجایی که این فرد در شرکت ایتال دیزاین مشغول به فعالیت است، می‌توان این حدس را زد که طراحی بدنه آن دست‌پخت همین موسسه است. شرکت برلیانس به مدت 5 سال نیز با موسسه پنین فارینا ایتالیا ارتباط تنگاتنگی داشته و برخی از مدل‌های جدید این شرکت، از جمله H330 و H530 و…. هم با همکاری این مجموعه طراحی شده‌اند. اما چندی پیش، شرکت برلیانس، رئیس تیم طراحی شرکت پنین فارینا را به استخدام خویش درآورد. آن فرد هم کسی نبود جز دیمیتری ویکدومینی (DIMITRI VICEDOMINI)، که از 15 سال تجربه کاری در این زمینه برخوردار است. نامبرده، پیش از این، رهبری تیم پنین فارینا را در طراحی خودروهایی همچون برلیانس BS4 نیز به عهده داشته است.

Brilliance H230
Brilliance H230 2014

در چند سال اخیر استفاده از طراحان غربی به پدیده‌ای نوین در میان خودروسازان چینی درآمده است. به طور مثال، شرکت BAIC از مشاوره طراح پیشین کمپانی فراری به نام لئوناردو فیوراونتی (LEONARDO FIORAVANTI)، برای طراحی برخی مدل‌هایش بهره برده است و یا می‌توان شرکت جیلی را مثال آورد که طراحی خودروهای جدید خود را به پیتر هاربی (PETER HORBUY)، رئیس تیم طراحی ولو سوئد، واگذار نموده است.

Brilliance H230
Brilliance H230

در کل، منابع چینی طراحی برلیانس H230 را خوب و مناسب و خطوط بکار رفته در جلوپنجره آن را قوی ارزیابی نمودند. در جای‌جای بدنه آن نیز خطوط تیز به‌کاررفته و طراحی بخش پشتی آن نیز متناسب است. چراغ‌های این خودرو نیز به‌خوبی کناره‌های های بدنه را فرا گرفته‌اند. در مجموع، این رسانه‌ها، طراحی خودروهای جدید برلیانس و از جمله این مدل را گواهی بر پیشرفت سریع این برند در زمینه طراحی دانسته‌اند.

Brilliance H230 Interior
Brilliance H230 Interior

داشبورد این خودرو هم از طراحی نسبتاً زیبایی برخوردار بوده و در بخش‌های گوناگون آن نیز از پلاستیک‌های سخت و ارزان‌قیمت بهره گرفته شده است. برخی منابع چینی، کیفیت مونتاژ این بخش را در حد مناسبی ارزیابی نمودند. شاخص‌های اسپرتی در نقاط گوناگون آن مشاهده می‌گردد و فرمان آن نیز از طرح مهیجی برخوردار است؛ البته همه این موارد چندان بی‌دلیل هم نیست! زیرا بنا به ادعای برخی از وب‌سایت‌های غربی، داشبورد این خودرو از شباهت بسیاری به برخی از ساخته‌های کمپانی سیتروئن همچون مدل C3 و DS3 برخوردار است و این مسئله‌ای نیست که از چشم‌های تیزبین مغفول مانده باشد. یکی دیگر از مزایای این خودرو نیز صندوق بار نسبتاً بزرگ آن است که جوابگوی نیازهای یک خانواده معمولی در هنگام سفر است.

Brilliance H230 2014
Brilliance H230 2014

این مدل از یک پیشرانه 1.5 لیتری بهره می‌برد که توان آن معادل 103 اسب بخار و گشتاور خروجی آن هم برابر با 143 نیوتن‌متر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت هم این مدل در دو نسخه 5 سرعته دستی و 6 سرعته AMT عرضه می‌شود. منبع گیربکس AMT این خودرو هم از شرکت GETRAG آلمان است، که در حال حاضر از بزرگ‌ترین سازندگان این سازه در دنیاست. همچنین بنا به ادعای وب‌سایت شرکت برلیانس، این خودرو برای توقف از سرعت 100 کیلومتر به صفر، به مسافتی معادل 44.4 متر جهت ترمزگیری نیازمند است. از آنجایی که ممکن است که برخی از خوانندگان آشنایی چندانی با کارکرد گیربکس AMT نداشته باشند در اینجا به طور خلاصه نحوه کار این نوع جعبه‌دنده را بررسی می‌نماییم.

Brilliance H230 2014
Brilliance H230 2014

گیربکس AMT: عبارت AMT مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION است که به معنی گیربکس دستی اتوماتیک شده می‌باشد. این سامانه برای نخستین بار در سال 1996 میلادی توسط شرکت BMW به بازار معرفی شد. AMT، همان گیربکس دستی است، با این تفاوت که فرایند تعویض دنده و کلاچ گیری در آن به وسیله یک مجموعه رباتیکی هوشمند انجام می‌گیرد. در این نوع از جعبه‌دنده، پدال کلاچ از زیر پای راننده حذف شده است، زیرا عمل کلاچ‌گیری به طور خودکار و توسط یک برنامه کامپیوتری و یک سیستم الکتریکی انجام می‌شود. دنده‌ها نیز می‌تواند به صورت خودکار و با هدایت سیستم مدیریت کامپیوتری تعویض شوند، هر چند که راننده نیز می‌تواند به صورت دستی در کار این سیستم دخالت کرده و دنده‌ها را سبک یا سنگین کند، در این وضعیت نیز فرمان راننده مبنی بر سبک یا سنگین کردن دنده‌ها مانند گیربکس‌های موسوم به تیپ‌ترونیک و به صورت «+» و یا «-» است و در نهایت فرمان راننده به صورت یک پالس الکتریکی به سیستم می‌رسد و ادامه کار همچنان بر عهده واحد مدیریت کامپیوتری و مجموعه الکتریکی است. در سطح بین‌المللی این سیستم جزو سیستم‌های پیشرفته محسوب شده و از جایگزین‌های سیستم دستی به حساب می‌آید. مزیت اصلی این سیستم شامل قیمت کم، سادگی تعمیر و نگهداری و کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان و بالابردن عمر قطعات خودرو و نیز راحتی در رانندگی است.

Brilliance H230 2014
Brilliance H230 2014

به لحاظ ایمنی نیز این خودرو 5 ستاره را از موسسه C-NCAP چین دریافت نموده است و در برخی از تیپ‌هایش نیز از 4 عدد کیسه هوای ایمنی بهره می‌برد؛ اما نمونه‌های ارائه شده در ایران تنها مجهز به 2 ایربگ می‌باشد. علاوه بر این، خودروی مذکور از سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) و همچنین سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز برخوردار است و از کمربندهای سه نقطه‌ای هم بهره می‌برد. کمپانی برلیانس مدعی است که ساختار کابین این خودرو را بسیار مستحکم طراحی نموده و بدین لحاظ در بیش از 50 درصد از بخش‌های بدنه آن از فولاد با استحکام بالا بهره گرفته است.

Brilliance H230 2014
Brilliance H230 2014 1.5 Engine

از نظر قیمت نیز این خودرو با بهایی معادل 37.5 میلیون در دنده دستی و 42.9 میلیون تومان در دنده اتوماتیک عرضه می‌شود که به طور مستقیم بازار خودروهایی همچون تندر و پژو پارس و MVM 530 و دنا را هدف گرفته است.

Brilliance H230 2014
Brilliance H230 2014

مشخصات فنی

حجم موتور: 1498 سی‌سی

توان: 103 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

گشتاور: 143 نیوتن‌متر در 3800 – 4200 دور در دقیقه

حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت

سیستم تعلیق جلو: مک فرسون

سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی

سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده

سیستم ترمز عقب: کاسه‌ای

استاندارد آلایندگی: یورو 4

مصرف سوخت ترکیبی: 6.3 لیتر در 100 کیلومتر

Brilliance H230 2014
Brilliance H230 2014

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4390/1703/1482 میلی‌متر

فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2570 میلی‌متر

وزن خالص: 1207 کیلوگرم (نمونه دارای دنده دستی)- 1214 کیلوگرم (نمونه دارای دنده اتوماتیک)

حجم صندوق بار: 500 لیتر

حجم باک بنزین: 42 لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: 185/60 R 15

Brilliance H230 2014
Brilliance H230 2014

ایمنی

5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP

2 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو) – در برخی از تیپ‌های عرضه شده در چین و بازارهای جهانی 4 عدد کیسه هوا وجود دارد.

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD


برخی از تجهیزات رفاهی این خودرو

لامپ‌های مه شکن جلو و عقب

سانروف برقی

6 عدد بلندگو

سیستم صوتی + CD + MP3 + پورت USB و AUX

سنسور دنده عقب

سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)

رینگ‌های آلومینیمی

آینه‌های برقی

محفظه برای عینک

ریموت بازکننده درب صندوق عقب

تنظیم کننده نور چراغ‌های جلو

قفل مرکزی خودکار (در سرعت 24 کیلومتر فعال می‌شود)

آینه داخلی عقب ضد تشعشع

نگه‌دارنده‌های فنجان برای سرنشینان جلو و عقب

روشن شدن چراغ‌های جلو همراه با استارت خودرو

قیمت

در ایران: 47.5 میلیون تومان (دنده دستی – ثبت‌نام در نمایندگی) – 53.2 میلیون تومان (دنده AMT – ثبت‌نام در نمایندگی)

در چین: 55,800 الی 62,800 یوآن (دنده دستی) – 66,800 الی 68,800 یوآن (گیربکس AMT)


[دانلود ویدئو]
نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

مطالب مرتبط

325 دیدگاه

  1. منصور
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    میگم آوا دوستان من دست اون سازنده اچ ۲۳۰ دستی می‌بوسم که همچین ماشینی رو ساخته من همه نوع ماشین ایرانی داشتم حتی ۲۰۷ ولی این یه چیز دیگه است خودمم از ۱۵ سالگی ماشین سوار بودم انتخاب بعدیم هم دوبارهh230دستی خواهد بود

    پاسخ
  2. سجاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام
    من تازه این ماشینو خریدم مثلا پارس خودرو زده اصلا ازش راضی نیسم صدای زیادی وارد اتاق میشه که باعث سردرد میشه
    دنده هاشم مشکل داره به خصوص دنده ۲ که بعضی وقتا اصلا جا نمی ره کلا خوب نیس

    پاسخ
    1. kiyanosh
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      سلام من کیانوش طاهری که درشهرزیبای خرم ابادزندگی میکنم همه ماشین ایرانی داشتم ولی حدودیکسال پیش ماشین H230اتومات شش سرعته خریداری کردم خدای این باربه خودم تبریک میگم چون راضیم ازهرلحاظ

      پاسخ
  3. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان ظاهرا این ماشین کیفیت زیادی داره ولی مشکلی که هست اینه که چون ماشین چینیه بعد از چند سال نمیشه روش قیمت گذاشت ولی من مثلا سمند 86 دارم هرجا بردم گفتم نقره ای بدون رنگ همه جا میگن 16 میلیون ولی ماشین های چینی اکثرا اینطوری نیستن حالا من نمیدونم برلیانس اینطوریه یا نه اکثرا ماشین های مدیرن خودرو چنین مشکلی دارن ولی درمورد این برلیانس هنوز نمیفهمم افت داره یا نه لطفا راهنمایی کنید برای من مهمه که این ماشین تو بورس هست یا نه لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. kiyanosh
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      افت قیمت برای همه هست امامن باخودنمایندگی که ماشین راخریدم خواستم معامله کنم گفتن شش میلیون ازقیمت اصلی کم میکنم حالاشمادوست عزیزخوب فکراتوبزارروهم ببین بصرفه هست یانه

      پاسخ
  4. ۰۹۳۸۹۹۹۴۵۰۹
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام میخواستم بدونم مدلهای سری ۲۰۰ بهتره یا ۳۰۰ و اینکه گیریبکسمدل ۲۳۰ خوبه و از چه کشوریه و اینکه بین ۲۰۶ صندوق دار و ۲۳۰ کدوم بهتره واسه خرید

    پاسخ
  5. فرشید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    درود بدوستان.
    من الان هفت ماه هست که یه 230 خریدم و با توجه به اینکه قبلا 206 داشتم، الان از خریدم راضیم. حداقل خدارو شکر میکنم که ماشین ایرانی نخریدم. درسته که مونتاژه ولی سگش به ماشینایه ایرانی شرف داره. فقط تنها عیبش اینه که نباید توقع داشته باشی دنده یک که میزنی با شتاب 206 یا 405 یا غیره بپره بره. توی دنده یک یه مقدار لشه. ولی توی سرعت که میوفته، خوبه .

    پاسخ
  6. امیر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام یه ساله برلیانس 230 اتو دارم فوق العاده است کم مصرف کم صدا و طراحی زیبا و به روز

    پاسخ
  7. مهدی جلودار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام،من h۲۳۰ دارم،گازم با تاخیر عمل میکنه. یعنی پامو که برمیدارم بازم گاز میخوره. مثلا بین تعویض دنده که پامو از رو گاز برمیدارم یهو دور موتور میره رو ۶-۷. شما هم این موشکلو دارید ؟

    پاسخ
  8. ماموستا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام ، آقا مهدی شما چک کن ببین اون سنسور کلاچت تنظیم بالای اهرم کلاچ ، در ضمن موقع روشن کردن ماشین سویچو بردی رو استارت یه چند لحظه وایستا تنظیماتشو انجام بده احتمالا مشکل مشکل از ایناس یا از نحوه تعویض دنده‌ت

    پاسخ
  9. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من از بهمن 96 این ماشینو دارم دستیشو واقعا خیییییییلی نرمه شتابشم راضی ام بدنشم خیلی محکمه یه تصادف جزعی با ی پراید داشتم هیچیش نشد اما پرایده رفت تو گلگیرش قطعاتشم ک تو نمایندگیا میگی راحت میارن برات بی صدا نرم خیلی خیلی جادار من ک خیلی راضی ام ظاهرشم ک عالیه مصرفشم خیلی خیلی خوبه

    پاسخ
  10. بهدین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام

    دوستان قبل از این اشفته بازار خودرو من اشتباه کردم سورن مدل ۹۱ را فروختم که پارس شرایطی بردارم..متاسفانه سایت بسته شد و مجبورشدم برلیانس ثبت نام کنم.هنوز به دستم نرسیده..جایی که زندگی میکنم جاده ها بسیاز خراب وپر چاله چوله وحتی جاهایی خاکی هستن..البته سورن بخوبی این جاده ها در می نوردید

    لطفا راهنمایی ام کنید..بر دارم یا معامله رو فسخ کنم؟

    پاسخ
    1. سجاد
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اگر مصرف کننده هستی و قصد فروش دست دومشو نداری نگران نباش ماشین خوبیه

      پاسخ
  11. هادی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام از دوستان عزیز برادرانه راهنمایی میخوام
    من بین ال نود و دنا و برلیانس 230 موندم بیشتر دس دارم دنا بردارم اما 230 هم خوبه مصرف کننده ام اما همه سرمایه من همین پنجاه تومن پوله میگم اگه یه وقت نیاز باشه بفروشمش چطوری و از نظر استهلاک و قیمتای سرویسش چطوریه

    پاسخ
    1. امیرعلی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دنا بردار حرف نداره.
      افت قیمت هم اصلا نداره.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.