کیا اپتیما کارکرده یا گک امپو هیبرید؟ مقایسه سدان های جذاب 3 میلیاردی بازار

دوشنبه 30 تیر 1404 - 14:00
مطالعه 12 دقیقه
مقایسه کیا اپتیما کارکرده با گک امپو هیبرید
علیرغم تفاوت‌های فراوان، کیا اپتیما کارکرده و گک امپو هیبرید صفرکیلومتر در بازه قیمتی مشابهی هستند و مقایسه آن‌ها می‌تواند جذاب باشد.
تبلیغات

در مقاله بهترین خودروهای بازار تا 3 میلیارد تومان که چندی پیش توسط پدال منتشر شد دو سدان آسیایی حضور داشتند که یکی صفرکیلومتر و دیگری دست‌دوم بود. این دو خودرو گک امپو هیبرید چینی و کیا اپتیما کارکرده کره‌ای هستند که هریک طرفداران خاص خود را دارند. اگر فردی با بودجه 3 میلیارد تومان بخواهد از بین این دو خودرو یکی را انتخاب کند دچار شک و تردیدهای فراوانی خواهد شد اما ما به شما کمک می‌کنیم تا با مقایسه کیا اپتیما کارکرده با گک امپو هیبرید بتوانید تصمیم نهایی را بگیرید.

از همان آغاز واردات جدی خودرو به کشورمان در سال‌های قبل، خودروهای کره‌ای جا پای خود را به خوبی در بازار باز کردند و یکی از آن‌ها کیا اپتیما است که طرفداران فراوانی داشته و بازار دست‌دوم داغی دارد. نسل TF این خودرو در مدل‌های 2014 تا 2016 با اوج واردات به کشورمان مواجه شد و البته نسخه‌های قبل و بعد از فیس لیفت آن در دسترس هستند اما اگر بودجه شما حدود 3 میلیارد تومان باشد خواهید توانست نسخه‌های کم کارکرد و تمیز این سدان را پیدا کنید.

در چند سال اخیر و هم‌زمان با موج ورود خودروهای چینی به کشورمان یک سدان شرقی با چهره و عملکردی متمایز در بین هم‌وطنان خود خوش درخشیده است. این خودرو گک امپو نام دارد که در نسخه‌های بنزینی و هیبریدی قابل خریداری است و با توجه به نزدیک بودن قیمت نسخه هیبریدی به اپتیما کارکرده، ما این مدل را برای مقایسه انتخاب کرده‌ایم. امپو هیبرید هم به خاطر قوای محرکه قدرتمند و هم مصرف سوخت مناسب می‌تواند رقیب قابل‌تأملی برای اپتیما باشد.

کپی لینک

مقایسه کیا اپتیما کارکرده با گک امپو هیبرید

کپی لینک

طراحی ظاهری

کیا اپتیما
نمای عقب کیا اپتیما

فلسفه طراحی متفاوت هر دو خودرو از همان ابتدای کار مشخص است. درحالی‌که طراحی اپتیما بیش از یک دهه پیش صورت گرفته و شاید در مقابل محصولات مدرن امروزی خیلی جلب‌توجه نکند اما طراحی شکیل آن هنوز هم جذاب و خاطره‌انگیز نشان می‌دهد. ظاهر اپتیما به ویژه در نسخه فیس لیفت ترکیبی از شاخصه‌های لوکس و اسپرت است و کاملاً هماهنگ و دل‌چسب به نظر می‌رسد.

نمای جلوی گک امپو هیبرید
نمای پشتی گک امپو هیبرید

در مقابل باید به گک امپو هیبرید اشاره کنیم که طراحان کاملاً به دنبال ارائه فرمی جذاب و اسپرت بوده‌اند و این موضوع از جلوپنجره بزرگ، عناصر رنگی بدنه و همچنین فرم فست بک مانند پروفایل جانبی مشخص است. چراغ‌های باریک و کشیده جلو به همراه رینگ‌های بزرگ و خروجی‌های اگزوز عقب باعث شده‌اند امپو طراحی هیجان‌انگیز و باب میل جوانان داشته باشد و برخلاف برخی محصولات چینی طراحی کاملاً پذیرفتنی و امروزی‌ای دارد. در این بخش هر دو خودرو عملکرد خوبی داشته‌اند اما از فلسفه طراحی متفاوتی سود می‌برند و شاید بتوان گفت اپتیما بیشتر مناسب خریداران میان‌سال و امپو مناسب جوان‌ترها طراحی شده است.

کپی لینک

طراحی داخلی

تفاوت سن کیا اپتیما کارکرده و گک امپو هیبرید در کابین مشهودتر است. درحالی‌که اپتیما فاقد ویژگی‌هایی همچون پشت آمپرهای دیجیتالی و شیفترهای جذاب خودروهای مدرن است اما در کل طرحی قابل‌قبول برای سال‌های عرضه داشته است هرچند کلیت کار می‌توانست بهتر نیز باشد.

گک امپو هیبرید اما کاملاً منطبق با ترندهای روز خودرو طراحی شده و یک نمایشگر بزرگ که ترکیبی از پشت آمپرهای دیجیتالی و نمایشگر مرکزی است همه‌چیز را تحت سلطه خود درمی‌آورد. کنسول مرکزی و میانی نیز جذاب از کار درآمده و اسپرت به نظر می‌رسند. همین موضوع درباره فرم صندلی‌ها و فرمان نیز صدق می‌کند. از نظر طراحی داخلی بی‌شک امپو هیبرید طرح برتر خواهد بود. با اینکه ابعاد بدنه اپتیما کارکرده‌ اندکی بزرگ‌تر از رقیب چینی خود است اما فاصله بین محوری دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد و فضای بار آن‌ها نیز کاملاً پاسخگوی نیازهای خانواده‌هاست.

کپی لینک

تجهیزات و امکانات

پشت آمپر کیا اپتیما
شیفتر دنده کیا اپتیما
سیستم صوتی کیا اپتیما
درگاه USB کیا اپتیما
سقف پانورامیک کیا اپتیما

شاید مقایسه تجهیزات و امکانات خودرویی با سن بیش از 10 سال با خودروی مدرن امروزی منصفانه نباشد اما با توجه به قیمت مشابه ناگزیر به انجام چنین مقایسه‌ای هستیم. در این بخش برتری با گک امپو خواهد بود هرچند اپتیما نیز تمامی تجهیزات ضروری ایمنی و رفاهی را ارائه می‌کند. از جمله مهم‌ترین تجهیزات این خودروی کره‌ای می‌توان به کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حالت‌های رانندگی مختلف، سنسور نور و باران، کنترل فشار باد لاستیک، اتوهلد، گرم‌کن صندلی و فرمان، نمایشگر 8 اینچی، ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما و... اشاره کرد. شایان ذکر است تجهیزات اپتیما کارکرده بر حسب واردات متفرقه یا شرکتی بودن اندکی باهم فرق دارد که این موضوع در زمان خرید باید موردتوجه قرار گیرد.

کابین گک امپو هیبرید
کابین گک امپو هیبرید
پشت آمپر گک امپو هیبرید
شیفتر دنده گک امپو

اما گک امپو هیبرید در بخش تجهیزات با دست پر وارد میدان شده است. در این خودرو شاهد تجهیزاتی همچون دوربین 360 درجه، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابران پیاده، رادار کمکی راننده، کروز کنترل تطبیقی، سنسور نور، ورود بدون کلید، شروع به حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، استارت دکمه‌ای، هشدار برخورد از جلو، استارت از راه دور، رادار تابلوخوان، رادار نگهداری بین خطوط و هشدار خروج از خط، سیستم صوتی با 8 بلندگو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سانروف، روکش چرم صندلی، پشت آمپر 10.25 اینچی دیجیتال و... هستیم که مجموع این موارد باعث می‌شود خریدارانی که اولویت خود را آپشن های یک خودرو می‌دانند کاملاً راضی شوند.

کپی لینک

مشخصات فنی

در ادامه مقایسه کیا اپتیما کارکرده با گک امپو هیبرید به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها می‌رسیم. اپتیما به موتور مشهور 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی با 178 اسب بخار قدرت و 229 نیوتون متر گشتاور مجهز شده و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز نیرو را روانه چرخ‌ها می‌کند تا این خودرو در حدود 10 ثانیه از سکون به تندی 100 کیلومتر در ساعت برسد. اپتیما TF مدل 2014 و 2015 مصرف سوخت حدود 8 لیتر در صد کیلومتر دارد و حداکثر سرعتش نیز حدود 210 کیلومتر خواهد بود.

رقیب چینی اپتیما از موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و یک موتور برقی سود می‌برد و قدرت ترکیبی 238 اسب بخاری و گشتاور 300 نیوتون متری دارد. با وجود گیربکس اتوماتیک DHT این خودرو در حدود 7.3 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد تا از بابت شتاب و حرکت در خط مستقیم کاملاً بر اپتیما برتری داشته باشد. مزیت دیگر این خودرو مصرف سوخت مناسب 4.7 لیتری است که برای مشتریان می‌تواند حائز اهمیت باشد. در مجموع از نظر قدرت و شتاب امپو هیبرید برتری محسوسی نسبت به اپتیما دارد، اپتیمایی که از ضعف شتاب اولیه کند نیز رنج می‌برد.

کپی لینک

سواری

هر دو خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب استفاده می‌کنند و با اینکه چنین ترکیبی می‌تواند سواری نرم و هندلینگ مطلوب را به‌صورت نسبی فراهم سازد اما باید اذعان کرد سواری اپتیما کارکرده نرم‌تر خواهد بود هرچند در زمان عبور از ناهمواری‌ها می‌توانید رگه‌هایی از سواری خشک و اسپرت را نیز احساس کنید. همین موضوع کمی پررنگ‌تر در گک امپو هیبرید نیز وجود دارد سواری آن نسبتاً خشک و اسپرت است و به همین خاطر اپتیما خودروی خانوادگی‌تر خواهد بود. همان‌طور که گفته شد از نظر شتاب گیری و سرعت امپو دست برتر را دارد و به دلیل قدرت و گشتاور بالاتر بی‌تردید سواری هیجان‌انگیزتری را به ارمغان خواهد آورد.

از نظر فضای کابین هر دو خودرو می‌توانند چهار سرنشین بزرگ‌سال را به خوبی در خود جای دهند و فضای بار آن‌ها نیز تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد؛ بنابراین در بخش سواری اگر نرمی بیشتر مدنظر شماست اپتیما گزینه اول و اگر سواری اسپرت را می‌خواهید گک امپو انتخاب منطقی‌تر خواهد بود.

کپی لینک

قیمت، بازار فروش و خدمات

در این بخش برتری بی چون و چرا با اپتیما است چراکه سدان کره‌ای از بازار خرید و فروش داغی بهره می‌برد و به راحتی می‌توان آن را با حداقل افت قیمت فروخت؛ اما گک امپو همانند اکثر خودروهای چینی وارداتی بازار دست‌دوم پررونقی ندارد و قافیه را به حریف می‌بازد. از نظر قیمتی نیز در حال حاضر امپو با بهای حدود 3 میلیارد تومان در نسخه هیبریدی عرضه می‌شود و شما با همین بودجه می‌توانید کیا اپتیما کارکرده 2014 و 2015 را انتخاب کنید که البته آن‌هم ریسک‌های خاص خود را دارد. مشکل بزرگ خودروهای کارکرده در کشورمان دست‌کاری کیلومتر، مشکلات فنی پیدا و پنهان و استهلاک بیشتر است که همین موارد افراد زیادی را به فکر خرید خودروی صفرکیلومتر می‌اندازد.

در بحث خدمات و تأمین قطعات نیز اپتیما به لطف حضور چند ساله در کشور و اشتراکات فنی با دیگر محصولات کیا و هیوندای بهتر عمل کرده است. گک امپو هیبرید اما با محدودیت‌های خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مواجه است. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه فرمایید.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

کیا اپتیما کارکرده و گک امپو هیبرید نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. سدان جذاب چینی اگرچه طراحی ظاهری و داخلی زیبا، تجهیزات و امکانات فراوان، موتور قوی و مصرف سوخت پایینی دارد اما در عوض از بازار خرید و فروش نه چندان خوب و محدودیت خدمات و تأمین قطعات رنج می‌برد. در مقابل باید گفت اپتیما هم علیرغم ظاهر شکیل و بازار خرید و فروش داغ و سواری نرم‌تر با مشکلاتی همچون شتاب اولیه کند، صندلی‌های نه چندان راحت و البته ریسک‌های خرید یک خودروی دست‌دوم مواجه است و بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به سراغ خودروهای صفرکیلومتر بروند.

انتخاب نهایی بین کیا اپتیما کارکرده و گک امپو هیبرید به اولویت‌های شما بستگی خواهد داشت. اگر هنوز احساس جوانی می‌کنید، برند و پرستیژ خودرو برای شما اهمیت ندارد، نمی‌خواهید ریسک یک خودروی کارکرده را به جان بخرید و در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید و البته به دنبال شتاب بهتر و امکانات بیشتر هستید، گک امپو هیبرید انتخاب بهتری خواهد بود؛ اما اگر فردی میان‌سال هستید که نمی‌خواهید با مسئله افت قیمت مواجه شوید و برند برای شما اهمیت داشته و به بازار خرید و فروش دست‌دوم نیز اهمیت می‌دهید کیا اپتیما کارکرده را انتخاب کنید؛ اما فارغ از تمامی اولویت‌های یاد شده، این مقایسه نشان می‌دهد چینی‌ها چقدر پیشرفت کرده‌اند و ما نیز فکر می‌کنیم در این مقایسه امپو هیبرید برتری خود را نشان داده باشد. نظر شما چیست؟

ویژگی

کیا اپتیما TF

گک امپو هیبرید

موتور

4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی

4 سیلندر 2 لیتری هیبریدی

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

178/229

238/300

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

DHT اتوماتیک

صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه)

10

7.3

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

210

200

مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر)

8.1

4.76

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4845/1830/1455

4700/1850/1432

فاصله بین محوری (میلی‌متر)

2795

2736

وزن (کیلوگرم)

1411

1500

ظرفیت فضای بار (لیتر)

505

480

 

نظرسنجی
کدام خودروی سدان وارداتی را بیشتر می‌پسندید؟
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.