ایستگاه خبر

چند نکته مهم در خرید لنت ترمز خودرو

رپورتاژ: قطعات بسیار زیادی در یک خودرو به کار رفته است که شاید مهم‌ترین بخش آن را بتوان لنت ترمز دانست. لنت ترمز نقش بسیار مهمی را در کاهش سرعت و توقف خودرو ایفا می‌کند که این قسمت مهم با عملکرد خوب خود مانع از برخورد اتومبیل با اشیا یا عابر پیاده می‌شود و در واقع می‌توان گفت که ایمنی سرنشینان خودرو در گرو عملکرد صحیح این قطعه خواهد بود. در این مقاله به نکات مهمی در مورد لنت ترمز اشاره شده است که این اطلاعات در هنگام خرید لنت ترمز به کمک شما خواهد آمد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز قسمت مهمی از سیستم ترمز است که با اصطکاکی که در چرخ ایجاد می‌کند سبب کاهش سرعت خودرو و متوقف شدن آن می‌گردد.
برخی از لنت‌های ‌ترمز دارای موادی هستند که بر اثر اصطکاک، گرما ایجاد می‌کنند و به راحتی ذوب می‌شوند این گونه لنت‌های ‌ترمز با اینکه عملکرد بسیار خوبی دارند اما از دوام و عمر کوتاه‌تری برخوردارند. برخی دیگری از لنت‌های ‌ترمز نیز از‌ مواد کربنی سرامیکی تشکیل شده‌اند که عمر طولانی‌تری دارند ولی متاسفانه در‌ ترمزهای شدید کارایی زیادی ندارند.

لنت ترمز

انواع لنت‌های موجود در بازار

 

  • لنت‌های اورگانیک که معمولا ارزان‌تر و کم ‌عمرتر نسبت به سایر لنت‌هاهستند. در ساخت این لنتها از مواد آلی استفاده شده است لنت‌های ارگانیک در مسافت‌های طولانی و یا در هنگام برخورد با آب عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهند.

 

  • لنت‌های کم‌فلز (Low Metallic) که ممکن است کمی سر و صدا داشته باشند، اما عمر آن‌ها از لنت‌های اورگانیک بیشتر است. در ساخت این لنت‌ها از فلز نرم استفاده شده تا در مقابل قدرت ترمز مقاوم باشند.
  • لنت‌های سرامیکی طول عمر بیشتری نسبت به لنت‌های دیگر دارند. اما در مقابل، قیمت آن‌ها نیز بالاتر است. در ساخت لنت‌های سرامیکی از خاک رس و رشته‌های مسی استفاده شده است که در مقابل حرارت بسیار مقاوم می‌باشند. لنت‌های سرامیکی جز کم صداترین و پرقدرت ترین لنت‌ها به شمار می‌آید.
  • لنت ترمز فلزی از الیاف فلزی ساخته شده است و طول عمر بالایی دارند اما در هنگام عملکرد میزان کمی صدا تولید می‌کنند. این نوع لنتها مناسب برای اتومبیل‌های مسابقه‌ای می‌باشد.

 

طول عمر لنت ترمز خودرو

 

برای عمر مفید لنت ترمز هیچ قانون مشخصی وجود ندارد طول عمر لنت‌ها به نوع خودرو، شیوه رانندگی و محل آن بستگی دارد. بدیهی است هرچقدر بیشتر رانندگی کنید از ترمز بیشتر استفاده می‌شود و بنابراین لنت‌های ترمز زود تر فرسوده می‌شوند. به این فکر کنید که در طول یک روز، یک هفته، یک ماه یا یک سال، چند بار لنت‌‌ها روی دیسک‌ها فشرده می‌شوند؟ در نتیجه نیاز به تعویض مرتب لنت‌ها یک امر ضروری است.

یکی از راههایی که بر طول عمر لنت ترمز تاثیر می‌گذارد همگام شدن با ترافیک است در هنگام ترافیک سعی کنید محدوده سرعت را رعایت کنید و سپر به سپر خودروی جلویی حرکت نکنید و فضای کافی با خودروی جلویی را در نظر بگیرید زیرا این کار باعث می‌شود تعداد دفعات ترمز کردن کمتر شود و تولید گرما، اصطکاک و فرسایش آن نیز کمتر ‌شود و در نتیجه لنت ترمز خودروی شما دیر تر از بین می‌رود.

خرید لنت ترمز خودرو

چه زمانی باید لنت ترمز خودرو را تعوض کنیم؟

مقیاس‌های گوناگونی برای اندازه‌گیری مدت زمان لازم برای تعویض لنت‌های ترمز وجود دارند که این عوامل و شاخص‌ها عبارتند از:

  • اولین و مهمترین نشانه برای تعویض لنت ترمز صدای آن است. اگر صدایی شبیه جیر جیر شنیده شد حتما باید لنت‌ها تعویض شوند زیرا لنت‌های ترمز به وسیله پرچ‌های ریزی به نگهدارنده آن پرچ شده است‌. اگر قطر لنت‌ ترمز خیلی کم شده باشد، صدایساییده شدن این پرچ‌ها بر روی دیسک یا کاسه چرخ تغییر می‌کند و این هشدار را می دهد که لنت‌ها باید تعویض شوند.
  • اگر در هنگام فشردن پدال ترمز چرخ‌ها از حرکت باز نمی‌ایستند. حتما باید لنت‌ها ترمز و کاسه چرخ را بررسی کنید زیرا ممکن است سطح کاسه چرخ از نمد یا لنت سوخته پر شده باشد و خاصیت خود را برای ترمز کردن از دست بدهد یا اینکه لنت ترمز خودرو تمام شده است و اصطکاکی با سطح کاسه دیسک برقرار نمی‌کند.
  • هر زمان که چرخ‌ها روغنی می‌شوند و یا سطح روغن ‌ترمز کاهش می‌یابد، لنت‌های ترمز باید مورد بازبینی قرار بگیرند.

 

مهمترین نکته در خرید لنت ترمز خرید لنت‌های استاندارد است. برای داشتن لنت‌های با دوام و استاندارد سعی کنید از شرکت‌های تولید کننده و فروشگاههای معتبر خریداری کنید. لنت‌های استاندارد با برندهای معتبر شاید از نظر قیمت بالاتر باشند اما مسلما طول عمر بیشتری دارند خریداری لنت‌های نامرغوب هزینه‌های بیشتری را در پی خواهند داشت زیرا هم طول عمر کمتری داشته و هم از نظر امنیت ممکن است موجب حوادث ناگوار شوند. یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه لوازم خودرو فروشگاه اینترنتی یدک لند می‌باشد. یدک لند با سابقه درخشان در زمینه فروش لاستیک، لنت ترمز، باتری و … یکی از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی تخصصی خودرو محسوب می‌شود. برای خرید لوازم یدکی خودرو می‌توانید به این فروشگاه مراجعه کرده و به آسانی با مشاهده مشخصات کالا، خرید خود را انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. s.h

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    من قدیما مکانیکی کار میکردم
    اوسام میگفت اگر برند لنتو نمیشناسی لنتی که بو ماهی میده لنت خوبیه ( واسه ماشینای ایرانی )
    واقعانم حرفش درست بود اگر یه موقعی یه برند جدید میومد بو میکرد به مشتری میگفت خوبه یا نه بعد درستم از اب در میمود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (10201 ديدگاه)

    اگر اشتباه نکنم ،
    همیشه ، لنت نو را به هم دیگه مالیده و خیلی با ضربه کوچک ، دوتا لنت را به هم میکوبید ، اگر در هوا گرده پخش کرد ، یعنی لنت دمبه ای و عالی هست و اگر گَرده نداشت ، بدونید که لنت خشکه و دیسک ترمز شما را خَش میندازه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پد ترمز برا سمند خریدیم۱۲۰ هزار تومن
    پد ترمز برا ترمز دیسکی دوچرخه خودم خریدم ۱۸۰ هزار تومن برای یک جفت. هر دونش کوچیکتر از یک بند انگشت دسته
    یه دونه شیرینی هم از دم راه خریدم شد ۲۴ هزار تومن. یه تیکه شیرینی پای تمشک با یه مقدار خامه و دوتا تمشک روش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا