خودروهای چینی

چینی جویای نام! اولین تجربه رانندگی با Nio ES8 جدید

با عرضه‌ی عمومی سهام Nio در بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک تمامی توجهات به این برند معطوف است. رقیب تسلا یکی از استارت‌آپ‌های چینی تازه‌کاری است که کار خود را پرقدرت آغاز کرده و اگرچه تاریخچه‌ای در تولید خودرو ندارد اما حضور در مسابقات فرمول E باعث شده تجربیات خوبی به دست آورد.

Nio ES8
همه‌چیز از سال پیش و با هایپرکار EP9 آغاز شد که رکورد جدیدی را در پیست مشهور نوربرگ رینگ برای خودروهای تولیدی ثبت نمود؛ اما این شرکت هم‌اکنون روی به تولید خودروهای واقعی‌تری همچون ES8 آورده که یک شاسی‌بلند هفت‌نفره‌ی رقیب برای تسلا می‌باشد.

Nio ES8
این خودرو فعلاً مختص بازار چین بوده و یک قدبلند باابهت است که ابعاد آن اندکی کوتاه‌تر از تسلا مدل X می‌باشد. ES8 در آلمان طراحی شده اما ظاهر آینده‌نگرانه‌ای دارد. Nio هنوز برنامه‌های خود برای عرضه محصولات در اروپا را اعلام نکرده اما با توجه به تیم و ساختاری بین‌المللی، احتمالاً در دو سال آینده این خودرو را در قاره سبز خواهیم دید.


در نمای جلو شاهد جلوپنجره‌ای هستیم که شرکت آن را X-Bar می‌نامد. نمای عقب نیز یک جفت چراغ “ضربان قلب” را در خود جای ‌داده است. علیرغم طول ۵۰۲۲ میلی‌متری و پهنای حدود ۲۰۰۰ میلی‌متری، ضریب درگ ES8 برابر با ۰.۲۹ می‌باشد.


محدوده حرکتی ۳۵۷ کیلومتری شاسی‌بلند مورد بحث ما بسیار خوش‌بینانه بوده اما برگ برنده‌ی Nio باتری‌های قابل سوئیچ هستند که می‌توانند در عرض سه دقیقه جایگزین شوند. با استفاده از شارژ سریع می‌توان ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را در کمتر از ۱ ساعت پر کرد درحالی‌که شارژ کامل مجموعه باتری ES8 حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. البته شارژ کامل این مجموعه با استفاده از شارژرهای خانگی ۱۰ ساعت طول می‌کشد. خریداران چینی می‌توانند بجای خرید باتری روی خودرو آن را اجاره کنند.


دو پیشرانه الکتریکی باعث ایجاد سیستم چهار چرخ محرکی می‌شوند که کمی توانایی آفرود را به همراه دارد. با سیستم تعلیقی که ارتفاعش افزایش یافته ES8 می‌تواند تا ۴۰۰ میلی‌متر در آب غوطه‌ور شود. فنرهای بادی تطبیقی نیز در اکثر اوقات و حتی با وجود رینگ‌های ۲۱ اینچی مدل سفارشی مدیران سواری نرمی را ارائه می‌کنند. ارتفاع خودرو در سرعت‌های بالا کاهش می‌یابد تا پایداری آن بهبود یابد و البته در زمان بارگیری نیز به قرارگیری وسایل سنگین کمک می‌کند.


از آنجایی که ES8 خودرویی الکتریکی است بنابراین قدرت و گشتاور آن پرفورمنس قابل‌توجهی را به ارمغان می‌آورد. با عدم وجود دنده‌ها، یک سوئیچ ساده در کنسول مرکزی برای انتخاب حالت حرکت و دنده‌عقب وجود دارد و البته یک دکمه نیز برای عملکرد پارک است. تا زمانی که خودرو را واقعاً تحت‌فشار نگذارید شاید میزان قدرت بالای آن از یادتان برود. یکی از نکات جالب ES8 هشدار صوتی مخصوص عابران پیاده در سرعت‌های پایین است.


فرمان این شاسی‌بلند در ابتدا سبک حس می‌شود اما بهتر از اکثر خودروهای چینی بوده و آن را می‌توان در حد استانداردهای اروپایی دانست. برخلاف برخی خودروهای الکتریکی، شما نمی‌توانید سطح احیای ترمز را انتخاب کنید و البته تنظیمات استاندارد در نظر گرفته شده هم کاملاً سنگین هستند. با برداشتن پا از روی پدال گاز سرعت خودرو به سرعت کاهش می‌یابد بنابراین شما به ندرت نیاز به استفاده از ترمز در شهر خواهید داشت.


Nio به خوبی از کتاب‌های اپل و روش‌های تولید آن نت برداشته و به این ترتیب کارخانه‌ای را تأسیس کرده که توسط جک موتورز اداره می‌شود. کیفیت تولید این کمپانی بالا بوده و پانل‌های بدنه به خوبی با یکدیگر چفت شده‌اند. همچنین در داخل کابین هم متریال خوبی بکار رفته است. چرم ناپا بخش اعظم کابین شامل داشبورد و بخش‌های بالایی درب‌ها را در برگرفته است.


شاید بزرگ‌ترین سورپرایز این خودرو روش باز شدن جعبه‌داشبورد باشد که باعث ایجاد فضای پای بهتری در جلو می‌شود. صندلی‌های برقی نیز بیشتر از تسلا مدل X به عقب حرکت می‌کنند و بنابراین فضای کاربردی بهتری ایجاد می‌شود.


برخلاف بسیاری از شاسی بلندهای هفت‌نفره‌ی بازار، Nio ES8 فضای کافی برای سرنشینان بالغ در ردیف سوم صندلی‌ها دارد. البته فضای سر کمی محدود می‌باشد. صندلی‌های یاد شده می‌تواند به‌صورت تخت دربیایند و باعث افزایش فضای بار شوند.


عملکردهایی همچون صندلی‌های ماساژوردار و سیستم تهویه مطبوع با استفاده از دستورات صوتی هم فعال می‌شوند. در حال حاضر سیستم هوش مصنوعی NOMI تنها با چینی‌ها هماهنگ است هرچند باید برای خریداران اروپایی هم قابل‌فهم شود. اولین بازخورد به دست آمده از این سیستم خیلی جالب نبوده و باید دستورات را به روش خاصی صادر کرد تا سیستم متوجه آن شود.

البته بزرگ‌ترین مشکل ES8 این است که بخش اعظم نرم‌افزار آن آماده نیست. به‌روزرسانی‌های آنلاین این خودرو در آینده باعث اضافه شدن عملکردهای خودران به خودرو خواهند شد و البته دیگر ویژگی قول داده شده نیز دوربین ۳۶۰ درجه است.

Nio ES8 یک شاسی‌بلند متمایز و لوکس است که تقریباً آماده‌ی رقابت با نمونه‌های اروپایی و آمریکایی می‌باشد. این خودرو از نظر پرفورمنس تسلا را به چالش می‌کشد و اگرچه محدوده حرکتی واقعی آن شاید باعث دلسردی خریداران شود اما سرویس‌های قابل سوئیچ باتری‌ها می‌تواند قواعد بازی را تا حدودی تغییر دهد.

مشخصات Nio ES8 نسخه مدیران

  • قیمت: ۶۱ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: دو واحد الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۶۴۴ اسب بخار/۸۴۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت
  • برد: ۳۵۷ کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    ما شعار میدیم باقی دنیا عمل می کنن ما منتظر روزای خوبیم اونا روزای خوبو برا خودشون میسازن
    خیلی خوش تراش هست به عنوان خودروی الکتریکی ولی خوب جا داره رو برد ماشین بیشتر کار کنن

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. hami

      ۱۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (23 ديدگاه)

      من فقط موندم اونایی که به شما دیس لایک دادن فازشون چیه

      یعنی میگن ما داریم پیشرفت میکنیم و بقیه شعار میدن
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      *****Never Give Up*****

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    خدای من چیزی که تو عکس میبینم عالیه . چین قطبیه برای خودش. میدونستم آیندرو تسخیر میکنه ولی نه به این زودی. امیدوارم مثل (((برندهای اینگیلیسی )))فقط به دنبال ساخت (((ماکت و ظاهر))) نباشه و باطن خوبی هم داشته باشه.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mahdy

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    قیافه نا پخته ای داره و حتی د شیوه عکاسی هم مخصوصا عکس 13 کپی کاری شده ولی در کل برای شروع خوب و جذابه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سام

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    خودروی واقعا زیبا و باکیفیتی است ولی قیمت آن خیلی بالاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Sajjad

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    چه پیشرفت خوبی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    فاصله چین با تکنولوژی:
    ۴.۴ ثانیه (شتاب)
    ما چند چندیم؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. پویان

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (748 ديدگاه)

    با توج هبه اینکه خودروهای برقی حدود 70 درصد قطعات پر استهلاک خودروهای معمولی رو ندارن د بنابراین رسیدن به کیفیت بالا بیش از دانش فنی نیاز به سرمایه گذاری داره .و به همین دلیل سرعت رشد چینی ها در این زمینه بسیار بالاست .
    در ضمن کیفیت جگوار از تسلا خیلی بالاتره ولی قدرت تبلیغاتی تسلا رو نداره به همین دلیل فروشش کمتره .
    در امریکا با توجه به نفوذ شرکتهای نفتی خیلی به این حوزه اجازه پیشرفت رو نمی دن بر خلاف چین.
    فراموش نکنیم چیزی بیش از شصت درصد نیاز نفت در حوزه حمل ونقله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. amin

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    اجاره باطری ایده خیلی خوب و آینده نگرانه ای است?
    یعنی هنوز افرادی هستند که از الفاظ آشغال-بنجل-زباله-خودروی بازیافتی-خودروی فیک-شبه خودرو-لگن و…. در رابطه با خودروهای چینی استفاده کنند؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امیر

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    پیشرفت چین به قدریه در خیلی صنایع وصنایع هایتک از امریکا ژاپن المان عبور کردن سخته مقاومت در برابرشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حمید

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    خوبه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. الهی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    فقط مارکش کپی فانتزی از سیتروئن هست..

    ولی در کل ایول داره برای چین……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مانی

    ۱۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    ظاهر جولوش خیلی‌ زیبا و نو آورانه هست
    نمای جانبیش چنگی به دل نمیزانه
    نمای عقبش هم خوبه هر چند در نگاه اول منو یاد میتسوبیشی انداخت
    طراحی داخلیش عالیه و در کل ماشین با کیفیتی بنظر میرسه
    ورود به چنین کلاسی و موفقیت در اون کار خیلی‌ سختیه
    آفرین به این پشکار،امیدوارم موفق باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا