خودروهای چینیهفته نامه

معرفی جدیدترین کراس‌اوورهای چینی (قسمت آخر)

سرانجام به آخرین قسمت از سری مطالب معرفی جدیدترین کراس‌اوورهای چینی رسیدیم. طی سه قسمت قبلی تعداد ۳۰ کراس‌اوور جدید چینی را معرفی کردیم و حالا امروز با معرفی ۱۰ کراس‌اوور دیگر، این سری مطالب را به پایان می‌رسانیم.

مکسوس D90

تاریخ معرفی نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷
کلاس فول سایز
طول ۵.۰۰ متر
قیمت پایه ۲۳,۳۰۰ دلار

LDV یک شرکت بریتانیایی بود که پس از ورشکستگی توسط گروه خودروسازی چینی سایک خریداری شد. سپس سایک LDV را احیاء کرده و نام آن‌را به مکسوس تغییر داد. (مکسوس در اصل نام یک ون ساخت LDV بود). بدین ترتیب سایک که به دنبال گسترش محصولات مکسوس بود، در ابتدا در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ کراس‌اوور فول سایزی بنام D90 را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس حدود یک سال بعد در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷ نسخهٔ تولیدی این خودرو معرفی شد. D90 کراس‌اوور بزرگی است که در دو نسخهٔ پنج‌نفره و هفت‌نفره عرضه می‌شود. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو با ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی آن از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

رووی RX3

تاریخ معرفی نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۷
کلاس ساب‌کامپکت
طول ۴.۴۰ متر
قیمت پایه ۱۳,۴۰۰ دلار

رووی هم یکی دیگر از برندهای متعلق به گروه خودروسازی سایک است. این برند که در اصل بر اساس بقایای شرکت بریتانیایی ورشکستهٔ روور شکل گرفته، تحت مالکیت سایک به یکی از برندهای موفق در بازار چین تبدیل شده است. رووی در نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۷ کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدیدی بنام RX3 را رونمایی کرد. این خودرو که در سبد محصولات رووی در جایگاهی پایین‌تر از کراس‌اوور کامپکت RX5 قرار می‌گیرد، پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوور ام‌جی ZS دارد. RX3 با دو موتور مختلف به بازار عرضه می‌شود. موتور اول از نوع ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۲۵ اسب بخار قدرت بوده و دومی یک واحد ۱.۳ لیتری توربو با ۱۶۳ اسب بخار قدرت است.

رووی RX8

تاریخ معرفی نمایشگاه پکن ۲۰۱۸
کلاس فول سایز
طول ۴.۹۳ متر
قیمت پایه ۲۵,۱۰۰ دلار

رووی در نمایشگاه پکن امسال از کراس‌اوور پرچم‌دار خود با نام RX8 رونمایی کرد. این خودرو کراس‌اووری فول سایز با طراحی واقعاً زیبا و باابهت بوده و یکی از محصولات قابل‌تحسین گروه سایک محسوب می‌شود. RX8 اما روی همان پلت‌فرم مکسوس D90 یعنی دیگر کراس‌اوور فول سایز گروه سایک ساخته شده و از همان موتور ۲ لیتری توربوشارژ D90 استفاده می‌کند. البته قدرت این موتور در RX8 با کمی افزایش به ۲۲۴ اسب بخار رسیده درحالی‌که گشتاور آن تغییری نداشته است. رووی RX8 هم مانند مکسوس D90 در دو نسخهٔ پنج‌نفره و هفت‌نفره ارائه می‌شود اما پرچم‌دار رووی حدود دو هزار دلار گران‌تر از D90 است.

ترام Seek5

تاریخ معرفی فوریهٔ ۲۰۱۸
کلاس میان سایز
طول ۴.۷۷ متر
قیمت پایه

ترام برندی جدیدی متعلق به شرکت زوتی بوده که به‌تازگی تأسیس شده است. هدف زوتی از ایجاد این برند جدید جذب خریداران جوانان است. زوتی از طریق برند ترام فعلاً فقط اقدام به معرفی خودروهای کراس‌اوور کرده است و اولین محصول آن‌هم کراس‌اوور سه ردیف‌های بنام S70 بود. اوایل امسال اما ترام کراس‌اوور جدیدی بنام Seek5 را معرفی نمود. این خودرو پس از کراس‌اوورهای S70 و Meet3، سومین محصول برند ترام محسوب می‌شود. Seek5 روی همان پلت‌فرم مدل S70 ساخته شده و از همان موتورهای S70 استفاده می‌کند. این موتورها شامل ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱.۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت می‌شود.

ترامپچی GS3

تاریخ معرفی نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۷
کلاس ساب‌کامپکت
طول ۴.۳۵ متر
قیمت پایه ۱۱,۰۰۰ دلار

ترامپچی برندی نسبتاً تازه تأسیس متعلق به گروه خودروسازی گوانگژو یا همان GAC است که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و به‌سرعت پیشرفت کرده است. این شرکت که قصد دارد محصولات خود را تا سال آینده در ایالات‌متحده هم عرضه کند، در نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۷ کراس‌اوور ساب‌کامپکت جدیدی بنام GS3 را رونمایی کرد. ترامپچی برای این خودرو دو موتور مختلف را در نظر گرفته است. پیشرانهٔ اول از نوع ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که دومی یک واحد ۱.۳ لیتری توربو با ۱۳۷ اسب بخار قدرت است. انتقال نیروی هردو موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد.

ترامپچی GS8 و GS7

تاریخ معرفی نمایشگاه پکن ۲۰۱۶
کلاس فول سایز / میان سایز
طول ۴.۸۱ متر / ۴.۷۳ متر
قیمت پایه ۲۴,۴۰۰ / ۲۲,۳۰۰ دلار

ترامپچی در نمایشگاه پکن ۲۰۱۶ کراس‌اوور پرچم‌دار خود را با نام GS8 رونمایی کرد. این خودرو یک کراس‌اوور فول سایز سه ردیفه با استایلی جذاب و باابهت است. همان‌طور که گفته شد، ترامپچی قصد حضور در بازار ایالات‌متحده را دارد و به همین دلیل GS8 چندی بعد در نمایشگاه دیترویت هم به نمایش درآمد. این خودرو به یک موتور ۲ لیتری توربو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند. تیپ‌های پایینی GS8 به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما تیپ‌های بالایی به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. در سال ۲۰۱۷ اما ترامپچی نسخهٔ کوچک‌تر و پنج‌نفرهٔ GS8 را هم با نام GS7 معرفی کرد. این مدل فاصلهٔ محوری و طول کمتری نسبت به GS8 دارد اما ظاهر آن کاملاً با برادر بزرگ‌ترش یکسان بوده و فقط در طراحی ستون C با آن متفاوت است. GS7 هم به همان موتور ۲ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است اما در کنار آن یک موتور کوچک‌تر ۱.۸ لیتری توربو با ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور هم برای آن ارائه شده است.

Wey VV7

تاریخ معرفی آوریل ۲۰۱۷
کلاس میان سایز
طول ۴.۷۵ متر
قیمت پایه ۲۵,۳۰۰ دلار

Wey برند پریمیوم شرکت گریت وال است که به‌تازگی تأسیس شده و اولین محصول آن همین کراس‌اوور VV7 است که اوایل سال گذشته معرفی شد. این خودرو یک کراس‌اوور میان سایز لوکس است که در دو نسخهٔ مختلف با نام‌های VV7C و VV7S عرضه می‌شود. VV7S مدل اسپرت‌تری بوده و نمای جلویی آن با جلوپنجره و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، تهاجمی‌تر است؛ اما تفاوت‌های این دو مدل در همین‌جا به پایان می‌رسد چراکه پیشرانهٔ آن‌ها یکسان بوده و هردو از یک موتور ۲ لیتری توربو با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کنند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۷ نیز نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی این ماشین با نام Wey P8 رونمایی شد.

وولینگ هونگ‌گوانگ S3

تاریخ معرفی نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷
کلاس کامپکت
طول ۴.۶۵ متر
قیمت پایه ۸,۵۰۰ دلار

وولینگ یک شرکت چینی است که صرفاً به تولید ام‌پی‌وی، ون و پیکاپ می‌پردازد؛ اما این شرکت در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷ اولین کراس‌اوور خود را با نام هونگ‌گوانگ S3 رونمایی کرد. البته این خودرو هم در اصل ترکیبی از کراس‌اوور و ام‌پی‌وی محسوب می‌شود و روی پلت‌فرم یک ام‌پی‌وی ساخته شده است. S3 یک کراس‌اوور کامپکت با سه ردیف صندلی است که برای آن دو موتور مختلف در نظر گرفته شده است. موتور اول یک واحد ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با تنها ۱۱۲ اسب بخار قدرت است که مطمئناً برای کراس‌اووری هفت‌نفره پیشرانهٔ ضعیفی محسوب می‌شود. موتور دوم اما از نوع ۱.۵ لیتری توربو است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. انتقال نیروی هردوی این موتورها توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انجام می‌گیرد و گیربکس اتوماتیک برای آن ارائه نشده است.

زوتی T500

تاریخ معرفی نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷
کلاس کامپکت
طول ۴.۶۳ متر
قیمت پایه ۱۰,۴۰۰ دلار

شرکت زوتی در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷ کراس‌اوور کامپکت جدیدی بنام T500 را معرفی نمود. این خودرو یکی از معدود محصولات زوتی است که طراحی آن کپی خودروهای دیگر نیست! زوتی برای این خودرو تنها یک موتور ۱.۵ لیتری توربو در نظر گرفته که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد.

زوتی T700 و T800

تاریخ معرفی نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷
کلاس میان سایز / فول سایز
طول ۴.۷۵ متر / ۴.۹۱ متر
قیمت پایه ۱۵,۹۰۰ / ۲۳,۸۰۰ دلار

زوتی در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۷ در کنار مدل T500، کراس‌اوور جدید دیگری بنام T700 را هم رونمایی کرد. این خودرو یک کراس‌اوور میان سایز است که استایل کلی آن از رنجروور کپی شده است. لیست موتورهای این خودرو شامل سه پیشرانهٔ مختلف می‌شود که هرکدام به سازندگان مختلفی تعلق دارند. موتور اول یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری با ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور است که از گروه Tieniu گرفته شده است، موتور دوم از نوع ۲ لیتری توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور ساخت میتسوبیشی است و موتور سوم نیز بازهم ۲ لیتری توربو اما ساخت شرکت سایک است و ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی موتور ۱.۸ لیتری توسط دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه انجام می‌گیرد اما این کار در موتورهای ۲ لیتری صرفاً توسط گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه انجام می‌شود. چند وقت بعد از معرفی T700، زوتی نسخهٔ بزرگ‌تری از آن‌را نیز با نام T800 معرفی کرد که حدود ۱۶ سانتیمتر طول بیشتری داشته و به سه ردیف صندلی مجهز است. البته T800 در ظاهر کاملاً با T700 یکسان است و فقط طول آن بیشتر است که این افزایش طول در قسمت اوورهنگ عقب اعمال شده و بنابراین فاصلهٔ محوری آن نیز با T700 تفاوتی ندارد. T800 صرفاً با نسخهٔ قدرتمندتری از پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ ساخت سایک ارائه می‌شود که ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

طی این سری مطالب دیدیم که خودروسازان چینی که اکثراً تازه‌کار و نوپا هستند و سابقه فعالیت جدی بسیاری از آن‌ها در زمینه خودروسازی به دو دهه هم نمی‌رسد، ظرف تنها دو سال بیش از چهل کراس‌اوور کاملاً جدید را معرفی کرده‌اند آن‌هم کراس‌اوورهایی با طراحی‌های قابل‌توجه، کیفیت مناسب و ویژگی‌های بروز. این نشان می‌دهد که خودروسازان سخت‌کوش چینی به‌سرعت در حال کاهش فاصله خود با خودروسازان معتبر و باسابقه هستند و ساخته‌های آن‌ها بیشتر از همیشه به خودروهای روز دنیا نزدیک شده است. همچنین طراحی‌های بسیاری از برندهای چینی از کپی‌کاری فاصله گرفته و اکثراً به زبان طراحی خاصی برای خود رسیده‌اند. این نشان می‌دهد که خودروسازان چینی در مسیر درستی گام برداشته و به‌سرعت در آن در حال حرکت هستند؛ بنابراین شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد حضور خودروهای چینی شانه‌به‌شانه خودروهای مشهور جهانی در سراسر دنیا باشیم درحالی‌که صنعت به‌اصطلاح خودروسازی ما همچنان درگیر ارائه زه جانبی پراید به‌عنوان آپشن بوده و خودروهای از رده خارج را روزبه‌روز با کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر به این مردم محروم تحمیل می‌کنند. اگر ذره‌ای از سخت‌کوشی، درایت و مدیریت صحیح شرکت‌هایی چون چری، جیلی و چانگان در مسئولین صنعت خودروسازی ایران وجود داشت، شاید پس از حدود نیم‌قرن سابقه، وضعیت خودروهای داخلی این‌گونه نبود.

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (688 ديدگاه)

    تو کله اینا فقط BYD song ماشین واقعی بود و به چینیا بابت چنین ماشینی تبریک میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمید

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    یاد رهام افتادم باید به …. زنگوله بست اینها که بعد ما شروع کردند چقدر مدلهای نسبتا خوبی دارند ما بعد سی سال پراید درست کردن یکدونه ماشین جدید طراحی کردیم
    بیخود نیست کار تو کشور نیست این خودرو سازها فقط پولها رو میگیرند بدون سرمایه گذرای

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سام

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    بهای فروش رووی RX3 با 13,400دلار،ترامپچی GS3 با 11,300 دلارو زوتی T500 با 10,400 دلار و وولینگ هونگ گوآنگ S3 با 8,500 دلار واقعا مناسب و به صرفه است.تقریبا نصف مشابه کره ای آنها.البته ناگفته نماند که بهای صادراتی این خودروها حتی از این مقدار نیز کمتر است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سام

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    از میان نمونه های بالا،خودروهایی همچون رووی RX3 با 13,400 دلار،ترامپچی GS3 با 11,000 دلار،زوتی T500 با 10,400 دلار و وولینگ هونگ گوآنگ S3 با 8,900 دلار،از بهای بسیار مناسب و به صرفه ای برخوردارند.البته ناگفته نماند که بهای فروش صادراتی این خودروها از این مبلغ نیز کمتر است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چه قیمت هایی دارن چه رشدی دارن و این نشون میده که سرمایه چقدر میتونه در رشد یک کشور و برندینگ موثر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرهاد کرمستجی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (254 ديدگاه)

    ماشین خوب زیاد ساختن ولی من از wey خوشم اومد کاملا طراحی متفاوت و جالبی داشت. افرین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Muty

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    خدا وکیلی تنوع را آدم میبینه کیف می کنه
    حالا کپی یا هر داستانی که بعضیآ میگن !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Reza

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    از بین این همه مدل فقط Wey VV7 پسندیدم که اونم تلفیقی از طراحی پژو و جگوار بود
    اما در کل با این همه تنوع هیچ کدوم از طراحی ها “اصالت” نداشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Reza

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چری Exeed TX
    هایما S6
    Wey VV7
    این 3 تا مدل در صورت واردات به کشور فروش بالایی خواهند داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. میثم

    ۲۹ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط بی وای دی تانک
    به نظرم از هر بعد ماشین خوبیه مخصوصا با خروجی موتورهای معرکش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا