آئودی Q4 ای ترون وارداتی؛ مشخصات و بررسی شاسی بلند برقی نادین خودرو
هنوز مشخص نیست آئودی Q4 ای ترون موجود در گمرک، از طریق طرح واردات مخصوص جانبازان پیشفروش میشود یا برای دیگر افراد جامعه قابل خرید خواهد بود. همچنین، کشور سازندهی خودروی مذکور، اعلام نشده؛ درحالیکه خطوط تولید آلمان و چین، مونتاژ آئودی Q4 e-Tron را انجام میدهند.
آئودی، در کنار پورشه و مرسدس بنز و بیامو، یکی از چهار ضلع خودروسازان لوکس آلمان محسوب میشود. آئودی، زیرمجموعهی گروه خودروسازی فولکس واگن است و سرپرستی لامبورگینی، بنتلی و دوکاتی را هم در اختیار دارد. تاسیس آئودی به سال 1909 برمیگردد و حالا با 13 کارخانهی بزرگ در 10 کشور فعالیت میکند. تیراژ تولید این برند آلمانی، حدود 1/8 میلیون دستگاه در سال است.
بیشتر بخوانید:
↵بایک BJ40 مونتاژ ایران؛ شاسی بلند دو دیفرانسیل دیار خودرو برای آفرود↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
گروه فولکس واگن با کارخانههای متعدد در چین فعالیت میکند. اولین عضو این مجموعه (Volkswagen Group Chin: VGC)، حدود 39 سال پیش تاسیس شد و حالا، بیش از 100 هزار نفر پرسنل دارد. خطوط مونتاژ آئودی در چین، غالبا حاصل سرمایهگذاری مشترک فولکس واگن و فاو (FAW) هستند. دیگر نکتهی جالب اینکه، تقریبا 40 درصد کل خودروهای آئودی در جهان، توسط کارخانههای چین، تولید میشوند و قطعات چینی دارند.
آئودی Q4 ای ترون، سال 2021 رونمایی شد و یک کراساور مدرن با پیشرانه تمام الکتریکی محسوب میشود. این خودرو، دو نوع بدنهی استاندارد و اسپرت بک (با طرح کوپه ) دارد. از نظر توان پیمایش، باتری و قوای محرک هم، مدلهای مختلف ارایه میدهد. آئودی Q4 e-Tron در سه ناحیه شامل اروپا و امریکا و چین، فروخته میشود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی آئودی Q4 ای ترون
عامر وایا (Amar Vaya) و مارک لیشت (Marc Lichte) طراحان Q4 e-Tron هستند. این دو نفر در پروژههای آئودی e-tron_GT و سه نسل اخیر فولکس واگن گلف هم حضور داشتند.
در نمای اصلی، جلوپنجرهی کاملا بسته با رنگ متفاوت از بدنه استفاده شده است تا برداشت بیننده از Q4 ای ترون، چندان متفاوت از یک خودروی اسپرت بنزینی نباشد. لبهی کاپوت، به خوبی تا جلوپنجره کشیده شده و ظرافت در طراحی را نشان میدهد. حجمدهی سپر جلو و فرم تهاجمی برای چراغها، نقش مهمی در حس اسپرت آئودی Q4 ای ترون دارند.
براساس اطلاعات موجود، مدل استاندارد با بدنهی ساده برای صندوق عقب، وارد ایران خواهد شد. این محصول در نمای جانبی، یک کراساور اسپرت با شیب ملایم در انتهای سقف را تداعی میکند. پایین بدنه و بین چرخها، خطوط عمیق و ادوات سیاه روی رکاب دیده میشوند. خطوط کشیده شده روی گلگیرها در نزدیکی چراغهای طرفین جلو و عقب هم، تاثیر مثبت در افزایش حس عضلانی آئودی Q4 ای ترون دارند. چرخهای این خودرو، 19 و 20 اینچ هستند.
در نمای پشت، ادوات پلاستیکی سیاه، ارزش اقتصادی خودرو را کاهش میدهند. فرم کلی چراغها با ساختار پیوسته نیز، آنچنان که مخاطب از یک خودروی لوکس ساخت آئودی انتظار دارد، زیبا و عالی به نظر نمیرسد. البته حجمدهی بدنه، طراحی درپوش صندوق، جایگاه مخصوص پلاک، بال عقب و حتی قاب پلاستیکی پیرامون شیشه، رضایت بخش و چشمنواز است.
آئودی Q4 e-Tron با طول 4,588 و عرض 1,865 و ارتفاع 1,632 میلیمتر، همراه فاصله محوری 2,764 میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، Q4 برقی کمی بزرگتر از کیا اسپورتیج و هیوندای توسان موجود در ایران است.
طراحی داخلی و نمای کابین آئودی Q4 ای ترون
طرح داشبورد، خروجی هوا و محصل نصب نمایشگرهای آئودی Q4 e-Tron متفاوت از دیگر کراساورهای دنیا، جلب نظر میکند. خطوط تیز با زاویههای تند، تقریبا در همه جای اتاق دیده میشود و حالت یک فضاپیمای عجیب با ساختار آیندهنگر را تشکیل میدهند.
آئودی Q4 ای ترون از معدود کراساورهایی است که فرمان 6 ضلعی و چند حفرهای دارد. پنل دیجیتال 10/25 اینچ و نمایشگر لمسی 10/1 اینچ نیز برای این خودرو ارایه میشود. خروجیهای هوا، بسیار بزرگ و فراتر از انتظار به نظر میرسند. نمای کلی داشبورد، فاقد چرم و مواد نرم است.
کنسول میانی، حالت برجسته و جدا از داشبورد دارد. کلیدهای فیزیکی، کمتعداد هستند و صرفا در بخش زیر مانیتور برای کنترل تهویه مطبوع یا دیگر تجهیزات گرمایش –سرمایش دیده میشوند. طراحی دستگیرههای داخل در نیز، هماهنگ با دیگر اجزای داشبورد انجام شده است.
صندلیهای آئودی Q4 ای ترون، چرم باکیفیت و طراحی اسپرت دارند تا راحتی مورد انتظار از یک خودروی مدرن را فراهم کنند. این خودرو برای سفرهای بلند مدت چهار سرنشین بلندقد، مناسب است و 520 لیتر فضای صندوق فراهم میکند. خواباندن صندلیهای عقب، 1490 لیتر برای حمل بار، در اختیار میگذارد.
پیشرانه و تجهیزات آئودی Q4 ای ترون
هنوز مشخص نیست کدام نوع محرک و باتری برای نسخهی وارداتی ارایه شود. گیربکس تک سرعته برای انواع مختلف، ثابت است اما ساختار چهار چرخ محرک، تجهیز سفارشی محسوب میشود.
احتمالا ضعیفترین نمونه با یک موتور برقی روی محور محور عقب به بازار ایران میرسد که البته تواناییهای قابل قبول دارد. این مدل، با 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتنمتر گشتاور، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 8/5 ثانیه و نهایت سرعت160 کیلومتر برساعت فراهم میکند. ارزانترین آئودی Q4 eTron، وزن خالص 2050 کیلوگرم دارد و همراه باتری 52 کیلووات ساعتی، توان پیمایش 400 کیلومتر ارایه میدهد. نسخههای مجهز به باتری 77 کیلووات ساعتی، 520 کیلومتر شعاع حرکتی دارند.
در چین، آئودی Q4 ای ترون با موتور برقی 140 اسب بخار و باتری 35 کیلووات ساعت نیز وجود دارد اما این مدل، از سال 2023 به بعد تولید نشده است. در بازار اروپا و امریکا، Q4 eTron مجهز به پیشرانههای 286 تا 340 اسب بخار، هرماه سیستم دو موتور دو دیفرانسیل، عرضه میشود. قویترین نمونه، در زمان 5/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
قیمت آئوی Q4 ای ترون در بازار جهانی و ایران
مدل 204 اسب بخار (150 کیلووات) محرک عقب، در کشور چین 41 هزار دلار قیمت دارد. مدل دو دیفرانسیل، 4 هزار دلار گرانتر است. نسخهی 300 اسب بخار، به قیمت 51 هزار دلار در امریکا فروخته میشود.
اگر فرض کنیم، وعدههای داده شده برای 50 درصد تخفیف مالیات و عوارض گمرکی، جهت واردات خودروهای برقی به آئودی Q4 eTron اختصاص داده شود، هزینه خرید 3/5 میلیارد تومان برای ارزانترین نمونهی مونتاژ چین، قابل پیشبینی است. طبیعتا واردات کمتعداد و محدود این خودرو در ایران، منجر به قیمتهای نجومی خواهد شد. هماکنون، اندک نمونههای آئودی Q5 مدل 2016 پلاک ملی با کارکرد بیش از 100 هزار کیلومتر، حدود 6 میلیارد تومان قیمت دارند. برای اطلاع از قیمت آئودی Q5 وارداتی به این صفحه مراجعه کنیدو