سودای بوگاتی برای ساخت هواپیما: با مدل 100 آشنا شوید
با بردن نام بوگاتی، سریعترین خودروهای جهان مانند ابرخودروهای ویرون، شیرون و بولاید به ذهن خطور میکند. این خودروساز در عمر صد و چند ساله خود خودروهای متنوعی را تولید کرده است که با وجود تفاوتهای بسیاری که داشتند، همگی دو المان مشترک داشتند: لوکس بودن و قدرت زیاد. چندی پیش مطلبی را درباره قطار بوگاتی نوشتیم که چگونه اتوره بوگاتی، بنیانگذار این برند، مجبور شد بهخاطر فروش پایین لیموزین عظیمجثهاش، به ساخت چندین رام قطار لوکس روی بیاورد. نکته جالب اینجاست که حافظه تاریخی این برند پیشگام به قطار و خودرو ختم نمیشود و ظاهرا تولید یک فروند هواپیمای سبکوزن هم در کارنامه بوگاتی به ثبت رسیده است.
مقالات مرتبط:
با مدل 100 آشنا شوید. این پرنده گمنام که هماکنون در موزه هوانوردی EAA آمریکا زندگی میکند نخستین طرح پرنده اتوره به شمار نمیرود. این مهندس و طراح ایتالیایی در دهه 20 میلادی و با آغاز جنگ جهانی اول مجبور به ترک کشور خود میشود و شهروندی فرانسه را میگیرد. او در این دوره به طراحی دو پیشرانه 8 سیلندر برای هواپیمای U-16 مشغول میشود که اولی یک نمونه 250 اسب بخاری خطی و دومی یک واحد 450 اسب بخاری خطی دوگانه به شمار میرفت. طرح بوگاتی به موفقیت زیادی رسید و قرار بود 2 تا 5 هزار واحد از آن تولید شود. او لیسانس تولید پیشرانهاش را به قیمت 100 هزار دلار آن زمان به فروش رساند و موفقیت زیادی کسب کرد.
در ادامه، علاقه اتوره بوگاتی به هواپیماها افزایش پیدا کرد تا آنجا که با پایان جنگ جهانی تصمیم گرفت در مسابقات هوانوردی آلمانی «دویچ دلا مورته کاپ» شرکت کند. او برای موفقیت در این رویداد ورزشی و غلبه بر آلمانها، یک هواپیمای تکموتوره را توسعه داد اما نهایتا تصمیم گرفت به سراغ مدلی با دو پیشرانه 50B تولید خودش برود. اتوره میخواست رکورد سرعت هواپیماها را بشکند؛ درست همان کاری که روی جاده انجام داده بود.
تولید هواپیمای بوگاتی در طبقه دوم یک کارخانه تولید مبلمان آغاز شد. دولت فرانسه که از طراحی پیشرفته محصول اتوره باخبر بود، قراردادی را برای تولید هواپیمای سبکوزن مدل 110P با او بست. این هواپیما بر پایه هواپیمای مسابقهای بوگاتی یعنی مدل 100 توسعه پیدا میکرد. درحالیکه روند ساخت این هواپیما پیشرفت میکرد، آتش جنگ بیشازپیش شعلهور میشد. اتوره مجبور بود تا سپتامبر 1939 پرنده خود را آماده پرواز کند اما از انجام آن باز ماند و مدل 100 هیچگاه رنگ آسمان را ندید.
با حمله آلمانها به پاریس در سال 1940، تصمیم بر آن میشود که بوگاتی مدل 100 از کارخانه خارج شده و به شهرهای حومه پاریس منتقل شود. این پرنده بهمدت 30 سال در یک انباری ساده نگهداری میشده است. با مرگ سازنده این دستگاه، مالکیت آن تغییر پیدا کرد و پس از چند دست خرید و فروش، در دهه 70 میلادی به دست یک آمریکایی رسید که پیشرانههای آن را خارج کرد و بدنه را به شخص دیگری فروخت. مالک بعدی به مدت 4 سال روی بازسازی مدل 100 وقت گذاشت و نهایتا آن را به موزه هوانوردی اهدا کرد.
هر چند بوگاتی مدل 100 بازسازی شد اما هیچوقت پرواز نکرد. با این وجود یک تیم خوشذوق آمریکایی از طراحی آن استفاده کردند و با صرف 7 سال و 10 هزار ساعت وقت نسخه کاربردی مدل 100 را تولید کردند. این پرنده در تاریخ 19 آوریل 2015 به آسمان رفت و سازنده خود را به قتل رساند. بنابراین هر چند آرزوی بوگاتی برای به پرواز درآوردن مدل 100 به حقیقت پیویست اما همچنان بیهمتا باقی مانده است. نظر شما درباره بوگاتی مدل 100 چیست؟
مشخصات هواپیمای بوگاتی مدل 100
طول | 7.74 متر |
ارتفاع | 2.23 متر |
تعداد سرنشین | 1 |
حداکثر سرعت | طراحی شده برای گذر از 800 کیلومتر بر ساعت |
پیشرانه | دو واحد بوگاتی تایپ 50B |
قدرت | 450 اسب بخار |