بوگاتی

چگونه بوگاتی سریع ترین قطار جهان را ساخت؟

این قطار توانست در دهه ۳۰ میلادی به سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

با آغاز قرن ۲۱ میلادی و شکسته شدن رکورد سرعت خودروهای جاده‌ای توسط برند بوگاتی، این شرکت به ساختن محصولات لوکس و سریع معروف شد. البته که تاریخچه بوگاتی و ارتباط آن با سرعت به خودروهای مدرن محدود نمی‌شود؛ این شرکت در دهه ۹۰ از سوپراسپرت EB110 رونمایی کرد که رقیبی برای دریافت لقب سریع‌ترین خودروی جهان بود اما نهایتا توسط مک‌لارن F1، نخستین ابرخودروی جهان، شکست داده شد. اگر عقب‌تر یعنی به دهه ۳۰ میلادی برگردیم، می‌بینیم علاقه وافر خانواده بوگاتی به ساخت محصولات سریع باعث شده تا درکنار خودرو، به فکر تولید قطار هم باشند.

مقالات مرتبط:

«اتوتریل» نام قطار سریع‌السیر آن زمان بود. داستان تولید ایین قطار از این قرار است که بوگاتی در سال ۱۹۲۶ از یک سدان بسیار بزرگ و لوکس به نام «تایپ ۴۱ رویال» رونمایی کرد. این خودرو آنقدر بزرگ بود که برای حرکت مناسب، مهندسان فرانسوی آن را به یک پیشرانه ۱۲.۸ لیتری ۸ سیلندر خطی مجهز کرده بودند. موتور یادشده هم می‌توانست در دور ۱,۸۰۰rpm به حداکثر قدرت ۳۰۰ اسب بخار دست پیدا کند که برای آن زمان تحسین برانگیز محسوب می‌شد. به این ترتیب، بدنه ۳.۵ تنی تایپ ۴۱ رویال می‌توانست به سرعت ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

روند تولید این خودرو آنقدر طولانی شد که نخستین دستگاه از آن، ۸ سال پس از معرفی به دست مشتری این برند رسید. رویال آنقدر گران بود که فروش آن برای بوگاتی دشوار شد و در نهایت تنها ۶ دستگاه از آن را فروخت؛ درحالی‌که پیشتر و برای عرضه قدرتمندتر این خودرو، ۲۵ پیشرانه ۸ سیلندر را آماده کرده بود. بوگاتی موتور داشت اما کسی خودروهایش را نمی‌خرید.

در پی این رخداد، «اتوره بوگاتی»، بنیان‌گذار برند، تصمیم می‌گیرد از آن‌ها در یک قطار چهار محوری استفاده کند. شبکه ریلی فرانسه قدرتمند بود اما هیچ قطار سریعی در آن تردد نمی‌کرد. بنابراین بوگاتی تنها در ۹ ماه اتوتریل سبک‌وزن را توسعه داد تا به سازنده نخستین قطار لوکس سریع‌السیر تبدیل شود. هر اتوتریل به ۴ پیشرانه تایپ ۴۱ رویال مجهز شده بود که روی‌هم‌رفته ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند.

اتوتریل با پیشرفت بیشتر در سال ۱۹۳۴ به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد که رکوردی جهانی به شمار می‌رفت. این قطار به‌لطف بهره‌وری از ترمزهای کاسه‌ای در ۱۶ چرخ خود، برای توقف از سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴۰۰ متر فضای ریلی نیاز داشت که رکوردی تازه قلمداد می‌شد. بوگاتی برای ساخت این قطار به طراحی آیرودینامیک، پنجره‌های بزرگ و طرح بدنه دورنگ خودروهای جاده‌ای خود روی آورد. اتوتریل نخستین قطار مجهز به کابین مرکزی راننده بالای پیشرانه‌ها بود.

صندلی‌های ساده این قطار به دسته‌های استراحت مجهز بودند و قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشتند؛ نمونه‌های رده بالاتر امکانات بیشتری هم داشتند. سخنگوی بوگاتی درباره اتوتریل می‌گوید:

اتوره مصمم بود تا فضای داخلی و ظاهر بیرونی با بالاترین کیفیت ممکن اجرا شوند تا معنای حقیقی هنر، فرم و تکنیک را به رخ بکشند.

نسخه اولیه این قطار با ۳۲ متر طول، گنجایش ۴۸ صندلی را داشت اما بعدا نمونه دو و سه‌گانه آن هم رونمایی شد به‌ترتیب ۴۲ و ۶۰ متر طول داشتند و ۷۴ تا ۱۴۴ تن را در خود جای می‌دادند. مهندسان فرانسوی نهایتا ۸۸ رام (واحد شمارش قطار) اتوتریل را تا سال ۱۹۵۸ از خط تولید خارج کردند. امروزه تنها یک رام اتوتریل باقی مانده است که در دوران خود، وظیفه جابه‌جایی رئیس‌جمهور وقت فرانسه را برعهده داشته است.

چندی پیش یک پیشرانه قطار اتوتریل به قیمت ۷۰ هزار دلار در یک حراجی به فروش رسید. متاسفانه خبری از کاربردی بودن این موتور نیست اما احتمال می‌رود از آن به‌عنوان یک پیشرانه نمایشی یا دکوری استفاده شود. علاقه بشر از آن زمان به قطارها کم نشد و این روش حمل‌ونقل، هنوز هم محبوبیت بالایی دارد. قطارهای سریع‌السیر امروزی مانند «TGV فرانسوی» یا «ماگلِو چینی» به‌ترتیب به سرعت‌های ۳۲۰ و ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کنند.

هر چند سیستم ریلی فرانسه هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد اما پرچمداران صنعت آن مانند بوگاتی دیگر علاقه‌ای به ورود به آن ندارد؛ به‌ویژه که پس از ادغام با ابرخودروسازی ریمک، به‌کلی مسیر خود را تغییر داده است و آینده‌ای نامعلوم دارد. نظر شما درباره محصولات کلاسیک بوگاتی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (567 ديدگاه)

    چرا من نمیدونستم بوگاتی همچین چیزی ساخته
    مقاله مفیدی بود👌

    موافقم 17
    مخالفم 0
  2. JaMsHiD-R1988

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1898 ديدگاه)

    کالای فرانسوی تلفیقی از هنر و صنعت

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. علیزاده

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (245 ديدگاه)

      پژو ۴۰۵ سلام میرسونه

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. ALI.S

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (248 ديدگاه)

      ایتالیا: ما داریم اینجا زحمت می‌کشیم!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    عجیبه! چرا نداشتم

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1287 ديدگاه)

      منظورم خبر نداشتم بود

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. ! i M α η δ υ α R

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1970 ديدگاه)

    مقاله خیلی حس و حال عجیب و غریب و خوبی داشت …

    کلا هر چیزی که کلاسیک میشه ارزشمند تر به نظر میاد …

    عکس ها هم که بی نظیر …

    دو سه تا ایده داستان از عکسها به ذهن آدم متبادر میشه …

    اتوره بوگاتی هم هرگز به قدر توانایی هاش حداقل برای ما معرفی نشد …

    خدابیامرز مغز پلاس بود …

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Aradkhodaverdi

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      از همچین مغزی لوکس ترین خودروسازی جهان اومده بیرون علاوه برای سرعت بی‌نظیر

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. omqali

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    بوگاتی هواپیما هم ساخت، اگر میشه درباره اون هم مقاله آماده کنید ممنون میشیم

    موافقم 15
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    ممنون از این مقاله‌ی خوبتون‌.

    موافقم 8
    مخالفم 0
  7. 18:45

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (513 ديدگاه)

    آقای صفرپور و دوباره مقاله های خاص و کیمیا
    واقعا درود… 👍🥇🥇🥇

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. H

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اتوره بوگاتی،کسی که پدرش اونو فرستاد کارگاه ساخت چرخ خیاطی و سال ها بعد خودرویی مثل type57 رو ساخت

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    بنظر من
    یه ریل قطار سریع السیر به سمت تهران به شمال
    و چند تا قطار بوگاتی مخصوص این ریل درست کنن با سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت به سمت دل کوه دماوند بره و همه سرنشین هاش فوت شن
    سرنشین هاش هم بچه های بدی باشه که به جای امتحان خرداد میان پدال…
    بچه جون درستو بخون نیا پدال وسط امتحانات 😉

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. Amirsh

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    ممنون مقاله جالبی بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. mehran

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    فقط چند لحظه تمرکز کنید این مقاله داره راجع به حدود صد سال پیش صحبت میکنه. همجین تکنولوژی پیچیده ای … صدسال پیش داشتن….

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. johnmarston

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    مقالات آقای صفرپور جور دیگه ای به آدم حال میده
    شما فکر کن بعد یه روز خسته کننده میای پدال و مقالات آقای صفرپور چه شود

    موافقم 4
    مخالفم 0
  13. ALI.S

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    آقای صفرپور تشکر.
    خیلی باحال بود.
    اصلاً نمی‌دونستم.
    می‌دونستم هواپیما داره ولی قطار نه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا