گریت وال

چگونه گریت وال با معرفی پیشرانه V8 صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد؟

درحالی‌که خودروسازان جهانی توسعه موتورهای درون‌سوز بزرگ را کنار گذاشته‌اند، گریت وال با معرفی موتور V8 جدیدی در نمایشگاه شانگهای همه را غافلگیر کرد.

میدانیم که چین با اختلاف بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است. سال گذشته، ۳۱.۴۶ میلیون خودرو در چین به فروش رفت، درحالی‌که این رقم در آمریکا، دومین بازار بزرگ، تنها ۱۵.۹۷ میلیون بود. ژاپن با ۴.۴۲ میلیون در جایگاه سوم قرار دارد. این اعداد نشان می‌دهد بازار چین به‌تنهایی با مجموع فروش ۱۰ کشور برتر دیگر برابری می‌کند. نکته قابل‌توجه، نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در چین است. درحالی‌که خودروهای الکتریکی تنها ۸ درصد از فروش آمریکا را تشکیل می‌دهند، در چین این رقم به نزدیک ۳۰ درصد می‌رسد. بااین‌حال، در شرایطی که خودروسازان جهانی رفته‌رفته در حال کنار گذاشتن موتورهای بزرگ خود هستند، گریت وال حرکتی جسورانه انجام داده است. این شرکت در نمایشگاه شانگهای یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید با فناوری پلاگین‌هیبریدی معرفی کرد.

چرا چین به V8 نیاز دارد؟

در نگاه اول، این حرکت عجیب به نظر می‌رسد. خودروسازان چینی بیشتر به تولید خودروهای الکتریکی یا موتورهای ۱.۵ لیتری توربو چهار سیلندر معروف‌اند. حتی مدل‌های اسپرت مانند ام‌جی سایبراستر یا بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U9، تهدیدی برای خودروهای اسپرت آمریکایی مانند کوروت یا تویوتا GR86 محسوب نمی‌شوند. بااین‌حال، برند تانک گریت وال با مدل‌هایی مثل ۳۰۰ و ۵۰۰، با الهام‌گیری آشکار از شاسی‌بلندهای معروف جهانی، توجهات را جلب کرده است. این مدل‌ها در حال حاضر از موتور ۲ لیتری توربو چهار سیلندر استفاده می‌کنند که برای بازار چین قابل‌قبول است اما در بازارهای صادراتی مانند استرالیا، خاورمیانه و آفریقای جنوبی که به موتورهای قوی‌تر مانند V8 علاقه‌مندند، چندان جذاب نیست. به گفته «گو یوکون»، مدیر برند جهانی سری تانک، گریت وال مشکلاتی را حل کرده که بسیاری از خودروسازان خارجی نتوانسته‌اند. به گفتهٔ او، خودروهای انرژی نو مانند هیبریدها و الکتریکی‌ها نمی‌توانند جای موتور V8 را بگیرند.

مشخصات موتور V8 جدید گریت وال

این اولین باری نیست که یک خودروساز چینی به سراغ موتورهای بزرگ می‌رود. هونگچی HQE، یکی از لوکس‌ترین خودروهای چین، از موتور ۶.۰ لیتری V12 استفاده می‌کند اما این موتور خروجی جالبی ندارد زیرا تنها ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که مشابه خروجی موتور V8 کوروت C5 Z06 سال ۲۰۰۱ است. بااین‌حال، گریت وال قبلاً موتوری بزرگ‌تر از چهار سیلندر را ارائه کرده که خروجی قابل‌توجهی دارد. این یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو است که به‌صورت معمولی و پلاگین‌هیبریدی ارائه می‌شود و در نسخهٔ هیبریدی ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، موتور جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو که از آلومینیوم ساخته شده و از طراحی Hot V استفاده می‌کند، قطعاً عملکردی بالاتر از V6 خواهد داشت، هرچند GWM هنوز خروجی این موتور را اعلام نکرده است. به گفتهٔ گریت وال، این موتور برای تمام مدل‌های سری تانک و احتمالاً پیکاپ‌های بزرگ مانند P500 در نظر گرفته شده است.

تأثیر بر بازار جهانی

این موتور V8 جدید چینی تأثیر مستقیمی بر بازار آمریکا نخواهد داشت اما می‌تواند صادرات خودروهای آمریکایی مانند دوج دورانگو و کادیلاک اسکالید را تحت تأثیر قرار دهد. درحالی‌که این مدل‌ها به‌تدریج به موتورهای شش سیلندر توربو یا الکتریکی روی می‌آورند، گریت وال با V8 مدرن خود می‌تواند سهمی از بازارهای علاقه‌مند به موتورهای بزرگ را تصاحب کند. گریت وال با این اقدام نشان داد که نه‌تنها در خودروهای الکتریکی، بلکه در حفظ میراث موتورهای V8 نیز می‌تواند پیشرو باشد. درحالی‌که آمریکا، مهد V8، در حال کنار گذاشتن این موتور افسانه‌ای است، یک خودروساز چینی با جسارت آن را زنده نگه داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7690 ديدگاه)

    موتور ۸ با خودروسازی آمریکا گره خورده
    خودروسازان امریکایی مثل دوزنبرگ که در ۱۹۳۰ موتور ۸ سیلندر ۴۰۰ اسبی میساختن
    یا مثل کرایسلر که سال ۱۹۶۴ موتور همی ویژه نسکارش ۷۵۰ اسب داشت
    یا فورد که در نسخه ۴۲۷ که معروف بود بهcammer موتوری ۶۵۷ اسبی بود
    حجیم ترین موتور ۸ تولید انبوه آمریکا هم با افتخار برای شورولته با حجم ۶۳۲ اینچ با قدرت ۱۰۰۰ اسب و الانم قابل سفارشه
    پس چین فعلا بره بوداش رو بپرسته

    موافقم 30
    مخالفم 72
    1. PURIYA

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (673 ديدگاه)

      درسته، صنعت خودرو سازی آمریکا تاریخچه خیلی قوی ای داره اما هر چی باشه گذشته
      الان مهم لحظه حاله
      بنظرم چین داره تمام دنیا رو تو خودرو سازی تسخیر میکنه با اینکه تاریخچه ای هم در صنعت خودرو نداره، انصافا پیشرفت هم کردن
      من فکر میکنم که آینده برای چینی ها خواهد بود
      (متاسفانه یا خوشبختانه)

      موافقم 64
      مخالفم 20
      1. مازیار

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1544 ديدگاه)

        تمام دنیای خودروسازی رو ممکنه تسخیر کنه به جز طیف بالای 150K
        حالا حالاها _ شایدم هیچوقت _ برای چینی پول زیاد نخواهند داد

        (جمله آخر راجع به حفظ میراث V8 از طرف چینی‌ها بدجور بهم ریختش😄)

        موافقم 23
        مخالفم 8
      2. سوشیانت

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (4135 ديدگاه)

        یعنی برای بعضی ها واقعا سخته تعصب رو بذارن کنار دقیقا چه جوری حساب کردی که میگی چین داره خودروسازی رو تسخیر میکنه؟! هر چند پیشرفت زیادی داشته ولی همچنان در بحث خودرو های لوکس عقب تره دورن سوزش هم که همین گریت وال از موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوش فقط حدود ۳۵۰ اسب قدرت گرفته این ۸ سیلندر هم که رسما فقط در شرایط خاص کار میکنه و بیشتر موتور برقی فعاله

        موافقم 7
        مخالفم 27
        1. حمیدرضا

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (442 ديدگاه)

          این بنده خدا که مشخصه که تعصبی روی چین نداره و واقع بینانه نظر شخصی خودشو گفت و بحثی نیست ولی بنظرم تو یا نمیدونی تعصب چیه یا ویژگی ادم متعصب رو نمیدونی یا خودتو توی آینه ندیدی هنوز

          موافقم 27
          مخالفم 3
        2. سوشیانت

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (4135 ديدگاه)

          همون مگر اینکه دوستان تعصبی خودش بهش بگن متعصب نیست😁

          موافقم 3
          مخالفم 13
        3. حمیدرضا

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (442 ديدگاه)

          من که اصلا این بنده خدا رو نمیشناسم ولی من و بقیه دوستان افراد متعصب سایت رو چشم بسته میشناسیم🤪🤪

          موافقم 6
          مخالفم 1
        4. بابک

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (1 ديدگاه)

          کلا چین ۲۰سال نمیشه وارد صنعت خودرو شده…محشره کارش.‌.اصلا غیرقابل باوره..‌فک کن بااین رشد و سرعت۵ـ۶سال دیگه کجای کارن…مطمئنم تولید امریکا در خودرو یک سوم الان میشه‌.ورشکست میشن همشون….خلاقیت و نواوری عجیبی دارن..درکیفیت هم ماهانه دارن بالا میبرن

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. R

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      تو توی گذشته گیر کردی پیرمرد الان چی هستی کجایی مهمه همش داری زیر پستا خاطرات تعریف میکنی
      فراری الان با اینهمه افتخارات و جوایز و سابقه طولانی یه خودرو واسه رقابت با کونیگزگ نداره

      موافقم 30
      مخالفم 8
    3. NAVID@@98

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1279 ديدگاه)

      حین ته تهش بیاد واسه اسیایی های دیگه شاخو شونه بکشه

      ولی به گرد پای هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ که نمیرسه و

      این آرزو رو هم به کور خواهد خوانبرد

      تازه هیچ غافلگیری هم نکرده ۱۰۰ ۱۱۰ سال پیش اونا هم نی

      موافقم 2
      مخالفم 15
    4. دیمن

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (183 ديدگاه)

      کاملا با فرمایشات شما موافقم، دیسلایک ها هم که دیگه برای امریکن فن هامهم نیست

      موافقم 3
      مخالفم 8
  2. PSA

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (44 ديدگاه)

    از حق نگذریم مدل های تانک هم از لحاظ موتوری ، طراحی و … خیلی خوبن

    مخصوصا با این موتور جدیدی که قراره در آینده عرضه بشه

    البته یه قضیه همیشه در خودروسازی های چینی هست یه موتور یا باتری هایی معرفی می کنن بعد میگن این انقلابی در صنعت خودروسازی دنیا انجام میده ولی یهو فردا هیچ خبری ازش نیست و هروز یه چیز جدید معرفی می کنند ولی بعدش بازم خبری ازش نیست

    موافقم 21
    مخالفم 12
    1. javad-bmw

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (282 ديدگاه)

      آره دقیقا ، یه خبر میاد که مثلا با این اختراع جهان تغییر خواهد کرد ، بعد یهو غیب میشن ، نه عرضه میشه ، نه خبری ازش میاد ، نه هیچیی

      موافقم 7
      مخالفم 13
  3. heshmat021

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (453 ديدگاه)

    قیافه اونایی که همش موتور ۱.۵ توربو رو مسخره میکنن الان دیدنیه

    از پیشرفت چین خوشم نمیاد
    ولی ممکنه باعث بشه اروپا و امریکا به خودشون بیان

    موافقم 23
    مخالفم 16
  4. javad-bmw

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (282 ديدگاه)

    درحالی‌که آمریکا، مهد V8، در حال کنار گذاشتن این موتور افسانه‌ای است، یک خودروساز چینی با جسارت آن را زنده نگه داشته است
    نَکشیمون جسور
    قبل از هر چیزی آمریکا هیچ وقت (حتی اگه بخواد ) هم نمیتونه V8 رو کنار بزاره ، این که چین یه V8 ساخته ، باعث شده ، طبق تیر همین مقاله کل دنیا غافلگیر بشن ، ینی هیچ کس از چین توقع ساخت همچین چیزی رو نداشت ، حالا با کلی هزینه و توسعه و تحقیق و زحمت یه V8 ساختن ، دیگه براش افسانه نبافیم که ، در طی حرکتی جسورانه میراث V8 رو زنده نگه داشته

    موافقم 9
    مخالفم 29
  5. JDM سابق

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (959 ديدگاه)

    نمیدونم چرا منو خیلی یاده موتورهای TSFI فولکس واگن میندازه 🤔

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. R@min

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2236 ديدگاه)

      گریت وال با ماهله شراکت زیادی داره، احتمال ساختش توسط ماهله بیشتره.

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. JDM سابق

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (959 ديدگاه)

        ماهله که انجین رو نمی‌سازه، ماهله لوازم موتوری مثل پیستون شاتون یا یه سری از تکنولوژی ها مثل Jet injection می‌فروشه

        1. R@min

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2236 ديدگاه)

          موتور که میسازه دیگه، برای همین زنوو بود فکر کنم V12 ساخت، برای گریت وال و چندتا چینی دیگه خیلی وقته موتور میسازه و شراکت داره، موتوراسپرت هم ب کنار.

          اصلا یه بخش جدا دارن mahle powertrain !

          موافقم 1
          مخالفم 4
        2. سوشیانت

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (4135 ديدگاه)

          تا جایی که من میدونم برای ایران خودرو یه موتور ۳ سیلندر طراحی کرده بود

          موافقم 5
          مخالفم 6
      2. JDM سابق

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (959 ديدگاه)

        mahle powertrain بخشی که لوازم موتور رو تأمین میکنه
        ماهله خودش طرح موتور نداره مشارکت انجام میده
        شرکت سازنده موتور و طراحی می‌کنه بلوک و سرسیلندر میلنگ و… خودش یا میده یکی دیگه بسازه
        ماهله یسری لوازم داخلی یا برقی مثل پیستون شاتون و بوش و ادوات برقی مثل EGR وبر اساس امتیاز شرکت دانا تولید ECU و کالیبراسیون انجین رو انجام میده که در اکثره موارد کار به همون تأمین پیستون یا شاتون ختم میشه،
        اون بج mahle powertrain رو انجین زنوو به خاطر وجود تکنولوژی Jet injection هست که تو این بخش توسعه داده شده،
        یه بخش تولید یاتاقان هم داره که بعد از خرید شرکت کلوایت، همین شرکت یاتاقان هاشو طراحی و ساخت و تولید میکنه و اسم همون کلوایت میده بیرون

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. R@min

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2236 ديدگاه)

          یعنی بخاطر یه تکنولوژی اسم ماهله انداختن رو موتور ؟؟ منطقیه ؟؟ ماهله یه بخش بزرگ کارش طراحی و توسعه موتوره با خرید کاسورث تخصصی تر هم شدن رو محصولات جاده ای. اگر با یاتاق ساختن کسی معروف میشد SKF و تیمکن و…. که صد برابر خفن ترن چرا عموم اینارو نمیشناسن ؟

          بخاطر یه تکنولوژی که اسم صاحبشو نمیزنن رو بلوک و سر سیلندر، مثل این می مونه اسم IHI رو موتورهای فراری بچسبونن بخاطر اینکه فقط توربو بهشون میده پرچم ژاپنم بزارن کنارش.

          موافقم 2
          مخالفم 4
        2. سوشیانت

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (4135 ديدگاه)

          https://zenvoautomotive.com/aurora/

          خود زنوو گفته موتور رو ماهله توسعه داده

          موافقم 2
          مخالفم 3
      3. JDM سابق

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (959 ديدگاه)

        داداش چرا همه رو قاطی میکنی!!!
        تیمکن و SKF بلبرینگ میسازن یاتاقان که نمی‌سازن
        jet injection فعلا دست ماهله است فعلا کمپانی دیگه ای نساخته، علاوه بر این ماهله تو بخش mahle powertrain بقیه ادوات موتور هم تأمین میکنه حالا علاوه بر jet injection بقیه ادوات رو برای زنوو تامین می‌کنه اینو دیگه خدا داند ولی محتمل هست، در ثانی من تا حالا ندیدم ماهله مثل کاسورث مستقل یه موتور از خودش ارائه بده
        برای اینکه این موضوع شفاف سازی بشه محبورم یه تومار دیگه بنویسم ولی باشه مشکلی نیست
        .
        ببین بخش Mahle powertrain تو انگلیس قرار داره و چندین بخش داره
        Hydrogen Combustion
        Range Extenders
        Downsizing
        Boosting and EGR Technologies
        Conventional and Alternative Fuels
        Engine Calibration Methods and Tools
        Combustion System Development
        Engine Robustness and Reliability
        Emissions reduction through optimised lube oil consumption
        .
        از همین الان بخش Hydrogen Combustion میره کنار چون بحث ما از هیدروژن به دوره
        .
        اون قسمت Range Extenders هم مرتبط به برقی هاست که اونم میره کنار
        .
        بخش Downsizing هم به گفته خوده ماهله مختص انجین های کم حجم و مصارف اقتصادی هست که برای مصرف سوخت و عملکرد بهینه استفاده میشه
        .
        بخش Boosting and EGR Technologies که برای موتورهای های پرفورمنس استفاده نمیشه چون هم تولید حرارت زیادی میکنه هم وزن رو میبره بالا منم تو موتور زنوو همچین سیستمی ندیدم تو خیلی از کشورها هم اجباری نیست، خیلی مکافات و استهلاک داره
        .
        Combustion System Development
        این بخش هم تکنولوژی Jet injection رو بر عهده داره که بنظرم مهمترین بخش در توسعه زنوو V12 بوده
        .
        Engine Calibration Methods and Tools
        این بخش هم مربوط به کالیبراسیون انجین بود که تو کامنت بالا گفتم
        .
        Engine Robustness and Reliability
        اینم تست انجین رو اندازه میگیرن میذارن انجین رو زیره فشار و دوره بالا و حرارت قسمت های مختلف اندازه میگیرن و بر این اساس کالیبراسیون هم باز تنظیم میکنن
        .
        Emissions reduction through optimised lube oil consumption

        اینم قسمت آلایندگی های روغن هست ادواتی مثل همون Oil can و crankcase breather
        هست
        .
        اینا تمام کار هایی هستن تو نورت همپتون انگلیس بخش Mahle powertrain انجام میشه بج mahle powertrain بخاطر مشارکت انجین تو همچین بخش هایی هست

        1. R@min

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (2236 ديدگاه)

          خب عزیز من به اینا که گفتی چی میگن ؟!! اسمش توسعه و طراحی نیست ؟؟ قبول کن دیگه 😄

          در ضمن اونا تو کار تولید یاتاقان هم هستن دیگه اینو نزن زیرش جون هر کی دوس داری 😂

          موافقم 1
          مخالفم 4
        2. JDM سابق

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (959 ديدگاه)

          @R@min
          برای این خدمات که بالا گفتم اول باید انجین خام و بسازی بعد تحویلشون بدی 😀
          درضمن اون bearing با این bearing فرق می‌کنه 😁
          چیزی که کلوایت میده بیرون engine bearing هست

          موافقم 1
          مخالفم 0
  6. شهروند ایرانی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (925 ديدگاه)

    چین نشون داد توانایی انجام داره یه مدل دیگه هم کپی لندکروز که موتور اگه اشتباه نکنم وی ۸ با حجم ۴.۶ البته با توجه به سیستم هیبرید پیشرفته که چینی در تولیدش پیشرو هستن عملا میشه گفت که نیاز به v8 برای خودشون ندارن بجز قشر متمول

    موافقم 5
    مخالفم 5
  7. ایمان

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (82 ديدگاه)

    والا ما که غافلگیر نشدیم صنعت خودرو هم بیشتر از یک قرن پیش با اولین موتور V8 غافلگیر شد (دقیقا ۱۱۱ سال پیش توسط کادیلاک). الان دیگه یه موتور V8 ساختن چیز خاصی نیست که اینهمه تو بوق و کرنا کنین و تبلیغات الکی راه بندازین.

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. Nismo

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1819 ديدگاه)

      درود بر کادیلاک کبیر
      پدر خودروسازی جهان

      موافقم 11
      مخالفم 11
      1. Taha Ayoobi

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (5991 ديدگاه)

        پدر مرسدسه
        کادیلاک خدای خودرو سازیه

        موافقم 2
        مخالفم 2
  8. سوشیانت

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4135 ديدگاه)

    فقط تبلیغات الکی به هیچ عنوان نمیتونه با اون سیستم هیبریدیش اسکالید وی و مخصوصا دورانگو هلکت رو بخطر بندازه دورانگو هلکت همین الان از تمامی چینی های سه ردیفه حتی برقی ها و هیبریدی پرفورمنسش بهتره شتاب ۳.۵ و تاپ اسپید ۲۹۰‌ این تفاوت توانایی آمریکایی ها با چینی هه رو نشون میده که با درون سوز از هیبرید و برقی هم میتونن عملکرد بهتری داشته باشن

    موافقم 7
    مخالفم 13
  9. حمید سالمی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط موتورهای ایران خودرو خیلی عالیه مگاموتور مزنه

  10. samurai

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (656 ديدگاه)

    ساختن کاری نداره کیفیت و متریال ساختن مهمه
    الان تو ایرانم چهار سیلندر و سه سیلندر ساخته میشه ولی کیفیت و متریال اشغالش حال ادمو بهم میزنه
    این 8 سیلندر چینیم معلومه هر کی بخره باید تو تعمیرگاه چادر بزنه :))
    یه پیچ گوشتی ارزون چینی خریدم 2 تا پیچم باز نکرد سرش خورده شد یه پیچ گوشتی مال 40 سال پیشه ژاپنی هم دارم هنوزم داره کار میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 9
  11. Taha Ayoobi

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5991 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا همه با یه موتور آینده رو دادن به چین، بابا صبر کنین بیاد حداقل

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. سروش

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    کاش هیچوقت یک کشوری به اسم چین وجود نداشت و یا اینکه مثل همین نسل قبل خودشون دسته بیل و کلنگ و تبر و میخ و مداد تولید میکردن و یا مثل ده پونزده سال قبل ماشین سه چرخ تولید میکردن…
    بزارید ببرمتون به بیست سال قبل زمانی که با ورود ایرانسل تب بازار گوشی همه گیر شده بود و یهو گوشیهای چینی با امکانات عجیب و غریبشون از راه رسیدن…چهار سیم کارته پنج بلندگو صفحه لمسی، کیبورد تاشو و… ولی الان حتی به سختی تو خاطراتمون میتونیم دنبالشون بگردیم ولی از اون طرف گوشیهای ساده نوکیا از سی سال پیس به اینور هنوز زنده هستند
    خب معلومه یک ماشین چینی یک چیزی تو مایه های همون گوشیهاشونه..خدای آپشن ولی تو خالی…

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3355 ديدگاه)

      ای کاش موقع ای کاش گفتن بیشتر فکر می کردیم

      موافقم 2
      مخالفم 3
  13. sunmartin

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1906 ديدگاه)

    ساخت زباله و تل انباشت وسایل ارزان و بی مصرف هنر خاصی نیست چین جمعیت زیادی داره و وسعت زیادی
    ولی معدود کشورها مثل آلمان ژاپن فرانسه آمریکا و ایتالیا و انگلیس و کره جنوبی دارای های تک و ساخت آلیاژ و فرایند هستند
    البته مشخص که دبیر سایت پدال ارادت خاصی به اسباب بازی های یکبار مصرف داره اونم از نوع چینیش

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا