درحالیکه خودروسازان جهانی توسعه موتورهای درونسوز بزرگ را کنار گذاشتهاند، گریت وال با معرفی موتور V8 جدیدی در نمایشگاه شانگهای همه را غافلگیر کرد.
میدانیم که چین با اختلاف بزرگترین بازار خودروی جهان است. سال گذشته، ۳۱.۴۶ میلیون خودرو در چین به فروش رفت، درحالیکه این رقم در آمریکا، دومین بازار بزرگ، تنها ۱۵.۹۷ میلیون بود. ژاپن با ۴.۴۲ میلیون در جایگاه سوم قرار دارد. این اعداد نشان میدهد بازار چین بهتنهایی با مجموع فروش ۱۰ کشور برتر دیگر برابری میکند. نکته قابلتوجه، نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در چین است. درحالیکه خودروهای الکتریکی تنها ۸ درصد از فروش آمریکا را تشکیل میدهند، در چین این رقم به نزدیک ۳۰ درصد میرسد. بااینحال، در شرایطی که خودروسازان جهانی رفتهرفته در حال کنار گذاشتن موتورهای بزرگ خود هستند، گریت وال حرکتی جسورانه انجام داده است. این شرکت در نمایشگاه شانگهای یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید با فناوری پلاگینهیبریدی معرفی کرد.
چرا چین به V8 نیاز دارد؟
در نگاه اول، این حرکت عجیب به نظر میرسد. خودروسازان چینی بیشتر به تولید خودروهای الکتریکی یا موتورهای ۱.۵ لیتری توربو چهار سیلندر معروفاند. حتی مدلهای اسپرت مانند امجی سایبراستر یا بیوایدی یانگوانگ U9، تهدیدی برای خودروهای اسپرت آمریکایی مانند کوروت یا تویوتا GR86 محسوب نمیشوند. بااینحال، برند تانک گریت وال با مدلهایی مثل ۳۰۰ و ۵۰۰، با الهامگیری آشکار از شاسیبلندهای معروف جهانی، توجهات را جلب کرده است. این مدلها در حال حاضر از موتور ۲ لیتری توربو چهار سیلندر استفاده میکنند که برای بازار چین قابلقبول است اما در بازارهای صادراتی مانند استرالیا، خاورمیانه و آفریقای جنوبی که به موتورهای قویتر مانند V8 علاقهمندند، چندان جذاب نیست. به گفته «گو یوکون»، مدیر برند جهانی سری تانک، گریت وال مشکلاتی را حل کرده که بسیاری از خودروسازان خارجی نتوانستهاند. به گفتهٔ او، خودروهای انرژی نو مانند هیبریدها و الکتریکیها نمیتوانند جای موتور V8 را بگیرند.
مشخصات موتور V8 جدید گریت وال
این اولین باری نیست که یک خودروساز چینی به سراغ موتورهای بزرگ میرود. هونگچی HQE، یکی از لوکسترین خودروهای چین، از موتور ۶.۰ لیتری V12 استفاده میکند اما این موتور خروجی جالبی ندارد زیرا تنها ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که مشابه خروجی موتور V8 کوروت C5 Z06 سال ۲۰۰۱ است. بااینحال، گریت وال قبلاً موتوری بزرگتر از چهار سیلندر را ارائه کرده که خروجی قابلتوجهی دارد. این یک موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو است که بهصورت معمولی و پلاگینهیبریدی ارائه میشود و در نسخهٔ هیبریدی ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، موتور جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو که از آلومینیوم ساخته شده و از طراحی Hot V استفاده میکند، قطعاً عملکردی بالاتر از V6 خواهد داشت، هرچند GWM هنوز خروجی این موتور را اعلام نکرده است. به گفتهٔ گریت وال، این موتور برای تمام مدلهای سری تانک و احتمالاً پیکاپهای بزرگ مانند P500 در نظر گرفته شده است.
تأثیر بر بازار جهانی
این موتور V8 جدید چینی تأثیر مستقیمی بر بازار آمریکا نخواهد داشت اما میتواند صادرات خودروهای آمریکایی مانند دوج دورانگو و کادیلاک اسکالید را تحت تأثیر قرار دهد. درحالیکه این مدلها بهتدریج به موتورهای شش سیلندر توربو یا الکتریکی روی میآورند، گریت وال با V8 مدرن خود میتواند سهمی از بازارهای علاقهمند به موتورهای بزرگ را تصاحب کند. گریت وال با این اقدام نشان داد که نهتنها در خودروهای الکتریکی، بلکه در حفظ میراث موتورهای V8 نیز میتواند پیشرو باشد. درحالیکه آمریکا، مهد V8، در حال کنار گذاشتن این موتور افسانهای است، یک خودروساز چینی با جسارت آن را زنده نگه داشته است.
(Ali(chevynova
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴موتور ۸ با خودروسازی آمریکا گره خورده
خودروسازان امریکایی مثل دوزنبرگ که در ۱۹۳۰ موتور ۸ سیلندر ۴۰۰ اسبی میساختن
یا مثل کرایسلر که سال ۱۹۶۴ موتور همی ویژه نسکارش ۷۵۰ اسب داشت
یا فورد که در نسخه ۴۲۷ که معروف بود بهcammer موتوری ۶۵۷ اسبی بود
حجیم ترین موتور ۸ تولید انبوه آمریکا هم با افتخار برای شورولته با حجم ۶۳۲ اینچ با قدرت ۱۰۰۰ اسب و الانم قابل سفارشه
پس چین فعلا بره بوداش رو بپرسته
PURIYA
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴درسته، صنعت خودرو سازی آمریکا تاریخچه خیلی قوی ای داره اما هر چی باشه گذشته
الان مهم لحظه حاله
بنظرم چین داره تمام دنیا رو تو خودرو سازی تسخیر میکنه با اینکه تاریخچه ای هم در صنعت خودرو نداره، انصافا پیشرفت هم کردن
من فکر میکنم که آینده برای چینی ها خواهد بود
(متاسفانه یا خوشبختانه)
مازیار
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴تمام دنیای خودروسازی رو ممکنه تسخیر کنه به جز طیف بالای 150K
حالا حالاها _ شایدم هیچوقت _ برای چینی پول زیاد نخواهند داد
(جمله آخر راجع به حفظ میراث V8 از طرف چینیها بدجور بهم ریختش😄)
سوشیانت
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی برای بعضی ها واقعا سخته تعصب رو بذارن کنار دقیقا چه جوری حساب کردی که میگی چین داره خودروسازی رو تسخیر میکنه؟! هر چند پیشرفت زیادی داشته ولی همچنان در بحث خودرو های لوکس عقب تره دورن سوزش هم که همین گریت وال از موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوش فقط حدود ۳۵۰ اسب قدرت گرفته این ۸ سیلندر هم که رسما فقط در شرایط خاص کار میکنه و بیشتر موتور برقی فعاله
حمیدرضا
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴این بنده خدا که مشخصه که تعصبی روی چین نداره و واقع بینانه نظر شخصی خودشو گفت و بحثی نیست ولی بنظرم تو یا نمیدونی تعصب چیه یا ویژگی ادم متعصب رو نمیدونی یا خودتو توی آینه ندیدی هنوز
سوشیانت
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴همون مگر اینکه دوستان تعصبی خودش بهش بگن متعصب نیست😁
حمیدرضا
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴من که اصلا این بنده خدا رو نمیشناسم ولی من و بقیه دوستان افراد متعصب سایت رو چشم بسته میشناسیم🤪🤪
بابک
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴کلا چین ۲۰سال نمیشه وارد صنعت خودرو شده…محشره کارش..اصلا غیرقابل باوره..فک کن بااین رشد و سرعت۵ـ۶سال دیگه کجای کارن…مطمئنم تولید امریکا در خودرو یک سوم الان میشه.ورشکست میشن همشون….خلاقیت و نواوری عجیبی دارن..درکیفیت هم ماهانه دارن بالا میبرن
R
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴تو توی گذشته گیر کردی پیرمرد الان چی هستی کجایی مهمه همش داری زیر پستا خاطرات تعریف میکنی
فراری الان با اینهمه افتخارات و جوایز و سابقه طولانی یه خودرو واسه رقابت با کونیگزگ نداره
NAVID@@98
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴حین ته تهش بیاد واسه اسیایی های دیگه شاخو شونه بکشه
ولی به گرد پای هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ که نمیرسه و
این آرزو رو هم به کور خواهد خوانبرد
تازه هیچ غافلگیری هم نکرده ۱۰۰ ۱۱۰ سال پیش اونا هم نی
دیمن
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴کاملا با فرمایشات شما موافقم، دیسلایک ها هم که دیگه برای امریکن فن هامهم نیست
PSA
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴از حق نگذریم مدل های تانک هم از لحاظ موتوری ، طراحی و … خیلی خوبن
مخصوصا با این موتور جدیدی که قراره در آینده عرضه بشه
البته یه قضیه همیشه در خودروسازی های چینی هست یه موتور یا باتری هایی معرفی می کنن بعد میگن این انقلابی در صنعت خودروسازی دنیا انجام میده ولی یهو فردا هیچ خبری ازش نیست و هروز یه چیز جدید معرفی می کنند ولی بعدش بازم خبری ازش نیست
javad-bmw
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴آره دقیقا ، یه خبر میاد که مثلا با این اختراع جهان تغییر خواهد کرد ، بعد یهو غیب میشن ، نه عرضه میشه ، نه خبری ازش میاد ، نه هیچیی
heshmat021
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴قیافه اونایی که همش موتور ۱.۵ توربو رو مسخره میکنن الان دیدنیه
از پیشرفت چین خوشم نمیاد
ولی ممکنه باعث بشه اروپا و امریکا به خودشون بیان
javad-bmw
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴درحالیکه آمریکا، مهد V8، در حال کنار گذاشتن این موتور افسانهای است، یک خودروساز چینی با جسارت آن را زنده نگه داشته است
نَکشیمون جسور
قبل از هر چیزی آمریکا هیچ وقت (حتی اگه بخواد ) هم نمیتونه V8 رو کنار بزاره ، این که چین یه V8 ساخته ، باعث شده ، طبق تیر همین مقاله کل دنیا غافلگیر بشن ، ینی هیچ کس از چین توقع ساخت همچین چیزی رو نداشت ، حالا با کلی هزینه و توسعه و تحقیق و زحمت یه V8 ساختن ، دیگه براش افسانه نبافیم که ، در طی حرکتی جسورانه میراث V8 رو زنده نگه داشته
JDM سابق
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴نمیدونم چرا منو خیلی یاده موتورهای TSFI فولکس واگن میندازه 🤔
R@min
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴گریت وال با ماهله شراکت زیادی داره، احتمال ساختش توسط ماهله بیشتره.
JDM سابق
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ماهله که انجین رو نمیسازه، ماهله لوازم موتوری مثل پیستون شاتون یا یه سری از تکنولوژی ها مثل Jet injection میفروشه
R@min
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴موتور که میسازه دیگه، برای همین زنوو بود فکر کنم V12 ساخت، برای گریت وال و چندتا چینی دیگه خیلی وقته موتور میسازه و شراکت داره، موتوراسپرت هم ب کنار.
اصلا یه بخش جدا دارن mahle powertrain !
سوشیانت
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴تا جایی که من میدونم برای ایران خودرو یه موتور ۳ سیلندر طراحی کرده بود
JDM سابق
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴mahle powertrain بخشی که لوازم موتور رو تأمین میکنه
ماهله خودش طرح موتور نداره مشارکت انجام میده
شرکت سازنده موتور و طراحی میکنه بلوک و سرسیلندر میلنگ و… خودش یا میده یکی دیگه بسازه
ماهله یسری لوازم داخلی یا برقی مثل پیستون شاتون و بوش و ادوات برقی مثل EGR وبر اساس امتیاز شرکت دانا تولید ECU و کالیبراسیون انجین رو انجام میده که در اکثره موارد کار به همون تأمین پیستون یا شاتون ختم میشه،
اون بج mahle powertrain رو انجین زنوو به خاطر وجود تکنولوژی Jet injection هست که تو این بخش توسعه داده شده،
یه بخش تولید یاتاقان هم داره که بعد از خرید شرکت کلوایت، همین شرکت یاتاقان هاشو طراحی و ساخت و تولید میکنه و اسم همون کلوایت میده بیرون
R@min
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴یعنی بخاطر یه تکنولوژی اسم ماهله انداختن رو موتور ؟؟ منطقیه ؟؟ ماهله یه بخش بزرگ کارش طراحی و توسعه موتوره با خرید کاسورث تخصصی تر هم شدن رو محصولات جاده ای. اگر با یاتاق ساختن کسی معروف میشد SKF و تیمکن و…. که صد برابر خفن ترن چرا عموم اینارو نمیشناسن ؟
بخاطر یه تکنولوژی که اسم صاحبشو نمیزنن رو بلوک و سر سیلندر، مثل این می مونه اسم IHI رو موتورهای فراری بچسبونن بخاطر اینکه فقط توربو بهشون میده پرچم ژاپنم بزارن کنارش.
سوشیانت
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴https://zenvoautomotive.com/aurora/
خود زنوو گفته موتور رو ماهله توسعه داده
JDM سابق
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴داداش چرا همه رو قاطی میکنی!!!
تیمکن و SKF بلبرینگ میسازن یاتاقان که نمیسازن
jet injection فعلا دست ماهله است فعلا کمپانی دیگه ای نساخته، علاوه بر این ماهله تو بخش mahle powertrain بقیه ادوات موتور هم تأمین میکنه حالا علاوه بر jet injection بقیه ادوات رو برای زنوو تامین میکنه اینو دیگه خدا داند ولی محتمل هست، در ثانی من تا حالا ندیدم ماهله مثل کاسورث مستقل یه موتور از خودش ارائه بده
برای اینکه این موضوع شفاف سازی بشه محبورم یه تومار دیگه بنویسم ولی باشه مشکلی نیست
.
ببین بخش Mahle powertrain تو انگلیس قرار داره و چندین بخش داره
Hydrogen Combustion
Range Extenders
Downsizing
Boosting and EGR Technologies
Conventional and Alternative Fuels
Engine Calibration Methods and Tools
Combustion System Development
Engine Robustness and Reliability
Emissions reduction through optimised lube oil consumption
.
از همین الان بخش Hydrogen Combustion میره کنار چون بحث ما از هیدروژن به دوره
.
اون قسمت Range Extenders هم مرتبط به برقی هاست که اونم میره کنار
.
بخش Downsizing هم به گفته خوده ماهله مختص انجین های کم حجم و مصارف اقتصادی هست که برای مصرف سوخت و عملکرد بهینه استفاده میشه
.
بخش Boosting and EGR Technologies که برای موتورهای های پرفورمنس استفاده نمیشه چون هم تولید حرارت زیادی میکنه هم وزن رو میبره بالا منم تو موتور زنوو همچین سیستمی ندیدم تو خیلی از کشورها هم اجباری نیست، خیلی مکافات و استهلاک داره
.
Combustion System Development
این بخش هم تکنولوژی Jet injection رو بر عهده داره که بنظرم مهمترین بخش در توسعه زنوو V12 بوده
.
Engine Calibration Methods and Tools
این بخش هم مربوط به کالیبراسیون انجین بود که تو کامنت بالا گفتم
.
Engine Robustness and Reliability
اینم تست انجین رو اندازه میگیرن میذارن انجین رو زیره فشار و دوره بالا و حرارت قسمت های مختلف اندازه میگیرن و بر این اساس کالیبراسیون هم باز تنظیم میکنن
.
Emissions reduction through optimised lube oil consumption
اینم قسمت آلایندگی های روغن هست ادواتی مثل همون Oil can و crankcase breather
هست
.
اینا تمام کار هایی هستن تو نورت همپتون انگلیس بخش Mahle powertrain انجام میشه بج mahle powertrain بخاطر مشارکت انجین تو همچین بخش هایی هست
R@min
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴خب عزیز من به اینا که گفتی چی میگن ؟!! اسمش توسعه و طراحی نیست ؟؟ قبول کن دیگه 😄
در ضمن اونا تو کار تولید یاتاقان هم هستن دیگه اینو نزن زیرش جون هر کی دوس داری 😂
JDM سابق
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴@R@min
برای این خدمات که بالا گفتم اول باید انجین خام و بسازی بعد تحویلشون بدی 😀
درضمن اون bearing با این bearing فرق میکنه 😁
چیزی که کلوایت میده بیرون engine bearing هست
شهروند ایرانی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴چین نشون داد توانایی انجام داره یه مدل دیگه هم کپی لندکروز که موتور اگه اشتباه نکنم وی ۸ با حجم ۴.۶ البته با توجه به سیستم هیبرید پیشرفته که چینی در تولیدش پیشرو هستن عملا میشه گفت که نیاز به v8 برای خودشون ندارن بجز قشر متمول
ایمان
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴والا ما که غافلگیر نشدیم صنعت خودرو هم بیشتر از یک قرن پیش با اولین موتور V8 غافلگیر شد (دقیقا ۱۱۱ سال پیش توسط کادیلاک). الان دیگه یه موتور V8 ساختن چیز خاصی نیست که اینهمه تو بوق و کرنا کنین و تبلیغات الکی راه بندازین.
Nismo
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴درود بر کادیلاک کبیر
پدر خودروسازی جهان
Taha Ayoobi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴پدر مرسدسه
کادیلاک خدای خودرو سازیه
سوشیانت
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط تبلیغات الکی به هیچ عنوان نمیتونه با اون سیستم هیبریدیش اسکالید وی و مخصوصا دورانگو هلکت رو بخطر بندازه دورانگو هلکت همین الان از تمامی چینی های سه ردیفه حتی برقی ها و هیبریدی پرفورمنسش بهتره شتاب ۳.۵ و تاپ اسپید ۲۹۰ این تفاوت توانایی آمریکایی ها با چینی هه رو نشون میده که با درون سوز از هیبرید و برقی هم میتونن عملکرد بهتری داشته باشن
حمید سالمی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴فقط موتورهای ایران خودرو خیلی عالیه مگاموتور مزنه
samurai
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ساختن کاری نداره کیفیت و متریال ساختن مهمه
الان تو ایرانم چهار سیلندر و سه سیلندر ساخته میشه ولی کیفیت و متریال اشغالش حال ادمو بهم میزنه
این 8 سیلندر چینیم معلومه هر کی بخره باید تو تعمیرگاه چادر بزنه :))
یه پیچ گوشتی ارزون چینی خریدم 2 تا پیچم باز نکرد سرش خورده شد یه پیچ گوشتی مال 40 سال پیشه ژاپنی هم دارم هنوزم داره کار میکنه
Taha Ayoobi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴نمیدونم چرا همه با یه موتور آینده رو دادن به چین، بابا صبر کنین بیاد حداقل
سروش
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴کاش هیچوقت یک کشوری به اسم چین وجود نداشت و یا اینکه مثل همین نسل قبل خودشون دسته بیل و کلنگ و تبر و میخ و مداد تولید میکردن و یا مثل ده پونزده سال قبل ماشین سه چرخ تولید میکردن…
بزارید ببرمتون به بیست سال قبل زمانی که با ورود ایرانسل تب بازار گوشی همه گیر شده بود و یهو گوشیهای چینی با امکانات عجیب و غریبشون از راه رسیدن…چهار سیم کارته پنج بلندگو صفحه لمسی، کیبورد تاشو و… ولی الان حتی به سختی تو خاطراتمون میتونیم دنبالشون بگردیم ولی از اون طرف گوشیهای ساده نوکیا از سی سال پیس به اینور هنوز زنده هستند
خب معلومه یک ماشین چینی یک چیزی تو مایه های همون گوشیهاشونه..خدای آپشن ولی تو خالی…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ای کاش موقع ای کاش گفتن بیشتر فکر می کردیم
sunmartin
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ساخت زباله و تل انباشت وسایل ارزان و بی مصرف هنر خاصی نیست چین جمعیت زیادی داره و وسعت زیادی
ولی معدود کشورها مثل آلمان ژاپن فرانسه آمریکا و ایتالیا و انگلیس و کره جنوبی دارای های تک و ساخت آلیاژ و فرایند هستند
البته مشخص که دبیر سایت پدال ارادت خاصی به اسباب بازی های یکبار مصرف داره اونم از نوع چینیش