چشم اندازکیاهونگچی

کیا اپتیما K5 یا هونگچی H5 وارداتی؛ مقایسه‌ی مشخصات و قیمت

سدان لوکس چینی با کره‌ای کم آپشن؟ در بازار ایران اختلاف قیمت زیادی بین کیا اپتیما K5 یا هونگچی H5 وارداتی وجود دارد.

واژه‌ی لوکس، تعریف مشخصی ندارد و برای محصولات متنوع به شکل خاص تعریف می‌شود. بعضی افراد، خودرویی که داشبورد چرم و تجهیزات پیشرفته داخل کابین داشته باشد را در کلاس لوکس قرار می‌دهند و بعضی دیگر، صرفا به قیمت تمام‌شده و محصول ساخت یک برند معتبر اهمیت می‌دهند. به هر صورت برای مردم ما، خودروهایی که بالای سه میلیارد تومان قیمت داشته باشند؛ لوکس توصیف می‌شوند؛ حتی مدل‌های ساخت چین و کره جنوبی!

برای مردم چین، باوجود دسترسی به خودروهایی از برندهای شناخته شده مثل مرسدس بنز و لکسوس، شرایط متفاوت است. برند هونگچی از معدود خودروسازان چینی محسوب می‌شود که ویژگی‌های لوکس را با قیمت مناسب، ارایه می‌دهد. به بیان بهتر، هونگچی در میان خودروهای ساخت چین، لوکس‌تر و مجهزتر است؛ اما هرگز با مرسدس بنز و لکسوس، مقایسه نمی‌شود.

هونگچی H5 نمای جلو

هونگچی یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده خودرو در چین است که با ۶۴ سال سابقه، همچنان فعالیت می‌کند. این مجموعه، هم‌اکنون زیرمجموعه‌ی گروه فاو (FAW Group) محسوب می‌شود و از سال ۲۰۰۹ با تولید مدل‌های مدرن، متحول شده است. چهار سدان و دو شاسی بلند بنزینی، همراه دو مدل برقی، مجموعه جالبی از خودروهای متنوع در سبد هونگچی را تشکیل می‌دهند. حالا بهمن موتور (BM کارز) ارزان‌ترین خودروی هونگچی به نام H5 را وارد کشورمان کرده است.

کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنه‌های متفاوت، برندی مشهور برای خریدار داخلی محسوب می‌شود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

کیا اپتیما وارداتی نمای ترکیبی

اولین اپتیما (kia K5) سال ۲۰۰۰ تولید شد. این خودرو از ابتدا، مشابهت فنی بسیار زیاد با هیوندای سوناتا داشت و همین شرایط را تا امروز ادامه داد. نسل دوم با چهره‌ی مدل ۲۰۰۹ به بازار ایران رسید؛ اما همراه نسل سوم و چهارم بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بیشترین محبوبیت را کسب کرد.  دسترسی محدود مردم ما به سدان‌های ژاپنی، مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد، هم‌زمان با واردات پرشمار با خدمات پس از فروش قابل قبول محصولات ساخت کره‌، اپتیما را به گزینه‌ای جذاب برای بازار ایران تبدیل کرد. با این شرایط، شکی نیست نسخه‌ی کیا اپتیما ۲۰۲۴ از نسل پنجم هم، مشتریان پرتعداد با قیمت نجومی داشته باشد.

مقایسه طراحی کیا اپتیما K5 و هونگچی H5

به طور خلاصه، علاقه‌مندان خودروهای مدرن و طرح‌های خلاقانه، بهتر است کیا K5 جدید با چراغ‌های باریک را انتخاب کنند. این مدل شخصیت اسپرت و انتقام‌جو، دارد؛ اما هونگچی حس کلاسیک با کمی به‌هم‌ریختگی در عقب، تداعی می‌کند.   کیا اپتیما وارداتی مشابه سوناتا با طول ۴,۹۰۵  و عرض ۱,۸۶۰  و ارتفاع ۱,۴۴۵  میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۸۵۰  میلی‌متر تولید شده؛ درحالی‌که هونگچی H5 کمی بزرگ‌تر و جادارتر است.

 

خودرو طول (mm) عرض (mm) ارتفاع (mm) فاصله محوری (mm)
کیا اپتیما K5 ۴,۹۰۵ ۱,۸۶۰ ۱,۴۴۵ ۲,۸۵۰
هونگچی H5 ۴,۹۸۸ ۱,۸۷۵ ۱,۴۷۰ ۲,۹۲۰

کیا اپتیما وارداتی نمای اصلی

اپتیما K5 مدل ۲۰۲۵ با LED پیوسته و یک‌خط زیگزاگ شبیه صاعقه ارایه می‌شود. همچنین، جلوپنجره‌ی سنتی کیا موسوم به دماغ ببر (Tiger nose) در این خودرو استفاده شده است. در نمای جانبی اپتیما ۲۰۲۴، زیاده‌روی برای خطوط حجم‌دهنده وجود ندارد. حالت ساده با خمیدگی ملایم درها، به خوبی اپیتما را متمایز از هیوندای النترا نشان می‌دهد. فرم بدنه، حس یک سدان کوپه یا فست بک را تداعی می‌کند. دیگر نکته‌ی جالب برای اپتیما ۲۰۲۴، رینگ‌های ۱۸ و نوار کروم کشیده شده از شیشه‌ی جلو تا انتهای بدنه هستند که خلاقیت در طراحی این خودرو را تایید می‌کنند.

کیا اپتیما وارداتی نمای پشت

در پشت، چراغ‌ها پیوسته و کم هیجان هستند؛ اما حجم‌دهی بدنه برای گلگیر و سپر، جذاب دیده می‌شوند. برای پلاک و اگزوزها، جایگاه ویژه وجود دارد تا حس اسپرت اپتیما کاملا متفاوت از نسل‌های قبل باشد. درپوش صندوق به نسبت دیگر اجزای بدنه، کوچک است و همراه شیشه‌ی بزرگ در عقب، باز نمی‌شود.

هونگچی H5 وارداتی

هونگچی H5 از پلتفرم مزدا GJ استفاده می‌کند و اشتراکاتی با مزدا ۶ دارد. در نمای بیرونی، جلوپنجره‌ی الهام گرفته از رولزرویس برای این خودروی چینی استفاده شده است. سدان هونگچی با چراغ‌های باریک و حجم‌دهی چشم‌نواز بدنه، ترکیبی بسیار خوب از حس لوکس اسپرت فراهم می‌کند که در میان خودروهای چینی، به‌ندرت دیده می‌شود. همچنین جاسازی مه‌شکن‌ها و عدم استفاده از مواد سیاه رنگ پلاستیکی، نکات مثبت در طراحی H5 هستند.

پشت خودرو، چراغ‌های نسبتا ساده با پیوستگی در وسط استفاده شده است. حالت بومرنگ طرفین روشنایی عقب، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و ناهماهنگی در طراحی نمای پشت H5 را تشدید می‌کند. محل نصب پلاک، خروجی اگزوزها و شکل خاص درپوش صندوق، نکات مثبت این خودرو هستند اما در مجموع، حالت جذاب و نزدیک به استاندارد جهانی ندارند.

مقایسه کابین کیا اپتیما K5 و هونگچی H5

به لطف مواد نرم و الگوبرداری از مرسدس S کلاس، حس لوکس در H5 بیشتر از کیا اخساس می‌شود. این شرایط باعث می‌شود علاقه‌مندان رانندگی آرام، در خودروی چینی حس بهتری داشته باشند و طرفداران مدل‌های اسپرت، K5 را ترجیح دهند. دسته‌دنده‌ی بزرگ و اهرمی، در کنار پنل عقربه‌ای پشت فرمان، کیا را قدیمی و دور از فناوری‌های مدرن نشان می‌دهد.

کیا اپتیما وارداتی نمای داخلی

ساختار کلی در کابین کیا اپتیما K5 و هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ مشابه است. نمایشگرهای پیوسته روی داشبورد نصب شده‌اند و کلیدهای فیزیکی برای کنترل تجهیزات مختلف، وجود دارند. مدل‌های وارداتی از این خودروها، برتری هیوندای نسبت به سدان کیا را از نظر کیفیت مواد داخل اتاق نشان می‌دهند.

در اتاق اپتیما ۲۰۲۵ دسته‌ دنده‌ی بزرگ و سنتی، بین صندلی‌ها جلو، کاملا توی ذوق می‌زند. این مورد برای غالب نسخه‌های موجود در بازار جهانی (مثل سوناتا)، حالت جوی استیک و کلیدگردان کوچک دارد. پنل دیجیتال پشت فرمان برای مدل وارداتی نیز دیده نمی‌شود. همچنین نمایشگر کوچک ۸ اینچ با کلیدهای گردان طرفین مانیتور، در نسخه‌ی وارداتی کیا اپتیما ۲۰۲۴ کوشا خودرو ارایه شده است.

هونگچی H5 نمای کابین

دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ، حس یک خودروی مدرن را به سرنشینان H5 می‌دهد. با این تجهیزات، شباهت داشبورد به مرسدس S کلاس و تسلا مدل S دیده می‌شود. از سویی دیگر، فرمان و دسته‌دنده، شکل کلاسیک خودروهای قدیمی را تداعی می‌کنند.

هونگچی H5 نمای داخلی

تودری، بخش میانی داشبورد و کنسول با چرم هم‌رنگ صندلی‌ها ارائه شده است. سرنشینان جلو، حس لوکس و راحت دارند اما صندلی‌های عقب، نسبتا ساده به نظر می‌رسند. فضای جلو زانو برای افراد بلند قد در ردیف اول و دوم، بسیار خوب است؛ ضمن اینکه نصدوق عقب ۵۵۰  لیتر نیز وجود دارد.

مقایسه فنی کیا اپتیما K5 و هونگچی H5

کوشا خودرو، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متر برای اپتیما ۲۰۲۴ معرفی کرده است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه فراهم می‌کند و میانگین مصرف سوخت، حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

همچنین در آگهی پیش‌فروش اسفند ۱۴۰۳، کیا اپتیما K5 با موتور ۱/۵ لیتر توربو نیز ثبت شده است. این مدل ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد. عملکرد فنی اپتیما با موتور ۱/۵ توربو مشابه ۲ لیتر تنفس طبیعی است اما مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

هونگچی H5  وارداتی بهمن موتور از پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربو، همراه ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند. این مدل، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. شرکت واردکننده، میانگین مصرف سوخت را ۶/۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده که البته غیرواقعی یا مخصوص سرعت ثابت بزرگراه به نظر می‌رسد. باتوجه به دیگر خودروهای چینی در حال کار با بنزین ایران، احتمالا مصرف سوخت شهری هونگچی H5 حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر است.

بدون شک، فهرست امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هونگچی H5 برتری واضح نسبت به K5 دارد. کاتالوگ رسمی هونگچی H5 بهمن موتور و کیا K5 توربو کوشا خودرو نیز قابل مشاهده هستند. در ادامه‌ی مطلب، آپشن‌های خودروی چینی ارایه شده است:

  • ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • ترمز عقب دیسکی
  • سیستم ترمز ABS-EBD
  • ترمز پارک برقی (EPB)
  • کنترل خودرو در سربالایی (HAC)
  • کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)
  • کنترل کشش (TCS)
  • کمکی ترمز هیدرولیکی (HBA)
  • بوستر ترمز هیدرولیکی (HBB)
  • توقف خودکار (Auto Hold)
  • هوشمند ورود بدون کلید (Keyless)
  • نمایش لحظه ای فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم حفاظتی ضد مانع (Anti Pinch)
  • سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو)
  • کیسه هوای راننده سرنشین جلو، پرده ای و زانوی راننده
  • کیسه هوای جانبی صندلی های جلو و عقب
  • سیستم ضد سرقت خودرو (Immobilizer)
  • کمربند ایمنی راننده و سرنشین مجهز به پیش کشنده و محدود کننده نیرو، دو مرحله ای
  • کمربندهای کناری ردیف عقب مجهز به پیش کشنده و محدود کننده نیرو
  • هشدار باز بودن کمربند ایمنی ردیف جلو و عقب
  • سیستم پایش خستگی راننده بر اساس خطوط جاده با کمک دوربین هوشمند
  • سیستم های کمک رانندگی  (ADAS)
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • سیستم رادار تشخیص نقطه کور (BSD)
  • سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW)
  • سیستم حفظ حرکت بین خطوط (LKA)
  • کروز کنترل تطبیقی (ACC)
  • رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)
  • )DOW( ودرو  سیستم هشدار عدم برخورد با مانع هنگام باز کردن درب خودرو
  • سیستم هشدار تصادف از جلو (FCW)
  • سیستم هشدار تصادف از عقب (RCW)
  • صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۱۳ جهت به همراه گرمکن سرد سردکن و حافظه
  • صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در ۴ جهت به همراه گرمکن و با  و سردکن
  • پوشش چرمی صندلی ها
  • پشت سری صندلی جلو قابل تنظیم در ۲ جهت
  • قابلیت جمع شدن پشتی صندلی های عقب
  • کنسول میانی ردیف جلو و عقب
  •  نور محیطی داخل کابین (Ambient Lighting)
  • صفحه نمایشگر لمسی ۱۲٫۶ اینچی (رادیو، بلوتوث)
  • قابلیت انتقال تصویر تلفن همراه به نمایشگر از طریق رابط اپل کارپلی
  • ۸ عدد بلندگو
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • رابط USB جلو و عقب
  • شارژر وایرلس
  • دوربین ثبت وقایع رانندگی
  • پنل پشت فرمان ۱۲٫۳ اینچ
  • چراغ های جلو LED
  • کنترل هوشمند چراغ های جلو
  • سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل (Follow me home)
  • چراغ های روشنایی در روز (دی‌لایت)
  • جراغ های موقعیت LED
  • مه شکن جلو از نوع انعکاسی با قابلیت روشن شدن هنگام دور زدن در سرعت های پایین)
  • فرمان چرم و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا
  • قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در ۴ جهت
  • ریموت کنترل
  • دارای قابلیت رانندگی با سه حالت اقتصادی، اسپرت و ترمال
  • تعویض دنده الکترونیکی
  • استارت دکمه ای
  • کنترل درب صندوق و درپوش باک بر روی ریموت
  • سانروف مجهز به پرده برقی
  • اینه داخلی با عملکرد خودکار ضد انعکاس نور
  • آینه های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرم کن
  • آینه های جانبی دارای حافظه چراغ راهنما و خوش آمدگویی
  • تغییر زاویه آینه های جانبی به صورت خودکار هنگام حرکت به عقب
  • گرم کن شیشه عقب
  • سیستم تک لمسی شیشه‌ها
  • تهویه هویه مطبوع اتوماتیک دوگانه مجهز به تصفیه هوا
  • سیستم کنترل کیفیت و تصفیه هوا
  • قابلیت نمایش فرآیند تصفیه هوا

مقایسه قیمت کیا اپتیما K5 و هونگچی H5

حدود قیمت کیا در بازار چین، ۳۰ هزار دلار است و برای هونگچی H5 نیز ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار پرداخت می‌شود. هرچند که این خودروها در کشور سازنده، اختلاف قیمت چندانی ندارند؛ برای خریدار بازار آزاد داخل ایران، حدود ۲ میلیارد تومان بودجه‌ی اضافه لازم است تا مالک کیا K5 شود. اندک نمونه‌های وارد شده از مدل ۲۰۲۴، به قیمت ۵ میلیارد تومان فروخته می‌شوند؛ اما هونگچی H5 موجود در نمایشگاه‌های تهران، ۳ تا ۳/۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Lyting

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    صد درصد هونگچی
    حس لوکس بودن داره

    موافقم 15
    مخالفم 7
    1. Car love

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      😂😂😂😂اره میباخه

  2. امین

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (496 ديدگاه)

    قطعا هونگچی. هؤنگچی با تمام چینی های دیگه فرق داره

    موافقم 11
    مخالفم 5
  3. Arsham

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    از سال ۲۰۱۵ تا الان اپتیما دارم تو هوای ۵۵ درجه و آسفالت فاجعه اهواز جز وسایل مصرفی و کمپرسور چیزی عوض نکردم و ماشین مشکلی نداره،هونگچی اگه تونست ۵ سال اینطور کار کنه اون موقع حرف داره واس گفتن.K5 تو دنیا ثابت شدست.چینی ها تو برقی مثل BYD حرف دارن واس گفتن ولی این مدل ها هرگز.
    انتخاب هونگچی بین این دوتا یا بخاطر کمبود بودجه خریدار هست یا اینکه مثلا طرف فن ژاپن باشه بخواد بخاطر کل کل و این صحبتا الکی بگه هونگچی انتخاب میکنم!

    موافقم 7
    مخالفم 12
  4. Amirmohammad

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همچنان حس خوبی به ماشین های چینی موجود در ایران ندارم بخصوص بعد از اینکه سوار آریزو و تیگو شدم!
    انتخابم K5 هست بخاطر پیشینه خوبی که داره

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6242 ديدگاه)

      آخه اریزو و تیگو ماشینه🤣🤣🤣😂😂😂
      برو سراغ 7x
      ببین من رفیقم یدونه داره
      شب که میشه بدون اینکه تو دست بزنی چراغش روشن میشه
      و موقع بارون بدون اینکه برف پاک کن روشن کنی خودش روشن میشه
      به قرآن راست میگم
      بعد صندلی‌اش هم گرمکن داره
      اصلا یه چیزی اوف ماه توپ
      بعد
      کیفیتش هم عین این تیگو اریزو و این لگن ها نیستا! کیفیتش خیلی بیشتره
      ببین قول میدم از لندکروز بیشتره کیفیتش
      حیف که بچه پولدار نشدیم از این ماشین خوشگلا سوار بشیم
      حیف و حیف و صد حیف
      شرمندتم جوانی …🥀

  5. yektachafi

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    هونگچی بنظرم بهتره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. Ehsan

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    چرا باید بین هونگچی و اپتیما بمونه آدم،دلیلی برای انتخاب H5 نیست،اختلاف قیمتشون هم بخاطر جایگاهشون تو بازار جهانیه

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. منصور

      ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (55 ديدگاه)

      سه مشکل عمده ماشینهای چینی

      اول هزینه بالای نگهداری خصوصا در کیلومتر های بالاتر از ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر که بخاطر
      عوض شدن شکل ظاهری و تجهیزات فنی در زمان های کوتاه پیدا کردن لوازم اصلی و با کیفیت مشکل ساز میشه .

      دوم: شرایط فروش ،که باید خیلی حوصله داشت و انتظار ضرر نکردن با توجه به تورم و ارزش پول ملی منطقی نیست .

      سوم: بعضا این جوری استنباط یا تصور میشه که خریداران این ماشین‌ها بیشتر از اینکه هدفشون کیفیت استفاده از ماشین باشه ، به دنبال القای حسی کاذب هستند ! که بلافاصله دم خروس بیرون میزنه
      و چیزی که طالبش هستن با ناخالصی زیادی دیده میشه!

      موافقم 4
      مخالفم 2
  7. Car love

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ۱۰۰٪؜ k5
    چینی سواری آخه؟!!! 😂

  8. Car love

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    با کمری هم مقایسش کنین ببینیم کدوم میتونه تاکسی بهتری باشه،اون موقع کار واس جاپون فنا سخت میشه 😂😂

  9. hosen

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (959 ديدگاه)

    هونگچی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا