پیشرانه V6 هیبرید فراری، وقتی تکنولوژی جایگزین حجم موتور می‌شود

یک‌شنبه 20 اسفند 1402 - 12:30
مطالعه 2 دقیقه
Ferrari-F163-4
هرچند پیشرانهٔ V6 جدید فراری سیلندر و حجم کمتری نسبت به نمونه‌های V8 و V12 دارد اما به لطف تکنولوژی‌های جدید، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.
تبلیغات

هرچند هنوز غرش موتورهای V8 فراری همچنان در SF90 و روما ادامه دارد و هنوز می‌توانیم از سمفونی گوش‌نواز نیروگاه V12 مارانلو در 812 لذت ببریم اما با وضع قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، تیفوسی‌ها هم مجبور شده‌اند روند کوچک‌سازی پیشرانه‌ها را در پیش بگیرند. بااین‌حال، هرچند بعید است که هیچ موتور شش سیلندری بتواند جایزهٔ گرمی (ارزشمندترین جایزهٔ موسیقی جهان) را از آن خود کند اما موتور 3 لیتری V6 جدید فراری با نام F163 ممکن است بتواند به‌عنوان نامزد دریافت این جایزه انتخاب شود!

در F163 فراری برای محل نصب توربوشارژرها شیوه‌ای که در موتورهای V8 خود استفاده می‌کرد را کنار گذاشته و سراغ ترکیب Hot-V رفته است که پاسخگویی توربوشارژرها را افزایش می‌دهد. در این ترکیب، توربوها داخل قسمت V موتور نصب می‌شوند. این توربوها هنگامی‌که با تمام توان خود در حال کار باشند، 29 psi بوست را در گلوی موتور V6 فراری می‌ریزند که باعث تولید 663 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور می‌شود. این به معنای 221 اسب بخار بر هر لیتر است که بیشتر از 199 اسب بخار بر هر لیتر موتور 4 لیتری V8 فراری SF90 XX است.

در این موتور همچنین سیلندرها فاصلهٔ زیادی از هم دارند و زاویهٔ بین آن‌ها 120 درجه است. این باعث شده ارتفاع موتور 8.5 سانتی‌متر از موتور V8 فراری F8 کمتر شود که مرکز ثقل را کاهش می‌دهد. هرچند به دلیل افزایش فاصله بین سیلندرها طول کلی موتور F163 فقط یک سانتی‌متر کمتر شده اما طبق گزارش‌ها، پکیج کلی موتور 30 کیلوگرم از پیشرانهٔ V8 فراری سبک‌تر است. مثل مک‌لارن آرتورا، در 296 GTB هم یک موتور الکتریکی شار محوری که بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته، مکمل موتور V6 است. موتورهای شار محوری بسیار جمع‌وجورتر و فشرده‌تر از نمونه‌های شعاعی هستند. این موتور با تولید 167 اسب بخار قدرت و 315 نیوتن متر گشتاور، با پیشرانهٔ V6 تبانی می‌کند تا یک فراری سریع خلق کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.