مقایسه پژو پارس با رانا پلاس؛ قیمت و مشخصات و هر آنچه باید بدانید
دو نمونه از پرطرفدارترین و پرفروشترین خودروهای تولیدی شرکت ایرانخودرو پژو پارس و رانا پلاس هستند که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند و با توجه به اینکه برخی نسخههای آنها از نظر قیمتی در یک بازه مشابه قرار میگیرند بنابراین برخی خریداران شاید بر سر دو راهی خرید آنها قرار داشته باشند. ما در این مقایسه مفصل به تمامی جنبههای مثبت و منفی پژو پارس و رانا پلاس خواهیم پرداخت تا خریداران با خیال آسودهتری نسبت به انتخاب این دو خودرو اقدام نمایند.
پژو پارس یا همان پرشیا جزو قدیمیترین محصولات ایران خودروست که از سال 1379 تاکنون تولید میشود. این خودرو در واقع نسخه بهروزتر 405 محسوب میشود و تنها تغییراتی در چراغها، سپرها و برخی تریم های کابین اعمال شده است. از طرف دیگر باید به رانا پلاس اشاره کنیم که در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو 206 صندوقدار به شمار میرود و بر اساس آن شکل گرفته است. اگرچه نسخه ساده رانا از سال 91 تاکنون در بازار حضور دارد اما ایرانخودرو پس از وقفهای کوتاه تولید نسخه بهروز شده آن با پسوند پلاس را شروع کرده است. رانا معمولی اگرچه در آغاز تولید با استقبال چندانی روبرو نشد اما مدل پلاس آن در نبود پژو 206 صندوقدار خریداران بیشتری دارد. حال ببینیم در مقایسه پژو پارس با رانا پلاس کفه ترازو به سمت کدام خودرو سنگینی خواهد کرد.
مقایسه پژو پارس با رانا پلاس
- طراحی ظاهری
پژو پارس یکی از قدیمیترین محصولات حال حاضر بازار محسوب میشود و طبیعی است که طراحی آن کاملاً قدیمی و از مد افتاده جلوه کند. در دورانی که خودروهای برقی و هیبریدی با طراحی مدرن معرفی میشوند صحبت از طراحی خودروهایی همچون پارس یا رانا پلاس صورت خوشی نخواهد داشت. در مجموع باید گفت طراحی هر دو خودرو به سادهترین شکل ممکن صورت گرفته و این طراحی ظاهری شاید برای 20 یا 30 سال پیش نسبتاً جذاب جلوه میکرد اما حتی در مقایسه با خودروهای چینی بازار که زرقوبرق بیشتری دارند اصلاً به چشم نمیآید.
همچنین بخوانید: بهترین خودروهای حدود ۶۰۰ میلیون تومان در بازار ایران
چراغهای جلو و عقب ساده، خطوط بدنه مستقیماً و زه بزرگ روی دربها نشان میدهد پژو پارس و رانا پلاس خودروهایی کاملاً قدیمی هستند اما اگر مجبور به انتخاب بین این دو خودرو باشیم شاید طراحی رانا پلاس با اندکی ریزهکاریهای جذابتر بهتر از کار درآمده باشد. نکته منفی هر دو خودرو مربوط به دیلایت های بکار رفته در مه شکن آنهاست که به بدترین شکل ممکن طراحی شده و هیچگونه هماهنگیای با مجموعه چراغهای دو خودرو ندارد.
- طراحی داخلی
همان داستان طراحی ظاهری پژو پارس و رانا پلاس در کابین آنها نیز صدق میکند چراکه با مجموعهای از جنس پلاستیک بیکیفیت روبرو هستیم که با گذشت چندین ماه به صدا میافتد و خریدار مجبور به تحمل این وضعیت خواهد بود. پژو پارس تا سال 1393 با همان داشبورد قدیمی 405 تولید میشد اما از آن سال به بعد طراحی جدیدی بکار گرفته شد که اگرچه از نظر طراحی نسبت به قبل بهبود یافته اما کیفیت متریال آن تعریف چندانی ندارد. در نسخههای فول پارس که با پسوند سفارشی شناخته میشوند مواردی همچون نمایشگر لمسی، پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ اضافه شدهاند که بر جذابیت کابین این خودرو میافزایند.
تغییرات رخ داده در کابین رانا پلاس بیشتر به چشم میآید و ایرانخودرو از غربیلک فرمان متعلق به پژو 207، رودری های جدید، صندلیهای مشابه 207، پشت آمپرها و دستهراهنما و برفپاککن جدید برای آن استفاده کردهاند. گفته میشود کیفیت متریال بکار رفته در کابین رانا پلاس نیز نسبت به نسخههای معمولی قبلی بهبود پیدا کرده است. به نظر ما در بخش طراحی داخلی رانا پلاس هماهنگتر و جذابتر به نظر میرسد هرچند اختلاف دو خودرو زیاد نیست و طراحی ظاهری و داخلی آنها تعیین کننده نظر نهایی خریدار نخواهد بود.
- تجهیزات و امکانات
دیگر جنبه مقایسه پژو پارس با رانا پلاس به تجهیزات و امکانات آنها مربوط میشود که از این نظر هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند و ایرانخودرو تلاش داشته موازنه مناسبی بین آنها برقرار کند به گونهای که نبود یک آپشن در یک خودرو با حذف آپشن دیگر در خودروی دوم جبران شده است! در جدول زیر میتوانیم لیست تجهیزات و امکانات پارس و رانا پلاس را مشاهده کنیم. با توجه به تجهیزات هر دو خودرو میتوان گفت رانا پلاس در این بخش با دست پر حاضر شده و تجهیزاتی همچون کروز کنترل را ارائه میکند. البته میزان اختلاف دو خودرو خیلی تعیین کننده نیست. همچنین باید گفت به دلیل اختلاف قیمت کمتر رانا پلاس با پژو پارس سال مجهز به موتور XU7P، این نسخه از پارس در مقایسه حضور دارد.
رانا پلاس | پژو پارس سال با موتور XU7P | |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكی، ترمز عقب کاسهای، كد كلاس 61018: سيستم كنترل پايداری (ESC) و سیستم كنترل كشش (TCS) | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو ديسكي و عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هيدروليك، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC) | هيدروليكی، كليدهای كنترل روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | دستی | اتوماتيك |
سیستم صوتی | راديو پخش | راديو پخش |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجموعه چراغهای جلو و عقب جديد، سيستم روشنايي ترك خودرو (Follow Me Home)، كد كلاس 61017 و 61018: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp | چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان 35106: مجهز به چراغ روز، روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آينهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه، طرح جديد | آینههای جانبی برقی راهنما دار |
شیشهها | شیشهبالابر برقي درهای جلو و عقب | شیشهبالابر برقی درهاي جلو و عقب |
تزئینات | تريم مشكی، روكش پارچهای صندلی | تريم دورنگ، قطعات دکوراتيو طرح چوب، تودوزی پارچهای |
تجهیزات ایمنی | قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپی، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، سيستم قطع خودكار سوخت، كد كلاس 61018: اخطار كاهش باد لاستیکها (TPMS)، كد كلاس 61018: دارای استاندارد ايمنی عابر پياده | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع، سنسور دندهعقب |
رینگ و لاستیک | 14 اينچ فولادی | فولادی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشين جلو دستی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظيم | تنظيم دستی صندلیهای جلو |
سایر تجهیزات | كروز كنترل، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل، جلوپنجره طرح جديد، مجموعه کنسول میانی یكپارچه، دستگیرهها و زههای جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)، مجموعه رودری های جديد، عایق صداگیر در موتور، مجموعه جديد داشبورد (دستهراهنما و دسته برفپاککن طرح جديد، جلو آمپر دیجیتالی با هشدار كمربند، صفحه نمايشگر روی داشبورد، نمايشگر دماي محيط)، كد كلاس 61018: سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI) | دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق |
- قوای محرکه
یکی از مهمترین تفاوتهای پژو پارس و رانا پلاس در بخش قوای محرکه است. از آنجایی که به دلیل تفاوت قیمت کمتر، نسخه سال پارس با موتور XU7P در این مقایسه حضور دارد بنابراین از ذکر مشخصات مربوط به سایر نسخههای پارس از جمله پارس TU5 خودداری میکنیم. این پیشرانه از نظر میزان مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید میکند. ایرانخودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید میکند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میلسوپاپ، سر سیلندر و… ایجاد میشود. طبق اظهارات ایرانخودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته میشود یکی از مهمترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سر سیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است و اکثر مالکان نیز این موضوع را تائید میکنند.
همچنین بخوانید:
رانا پلاس به همان پیشرانه معروف TU5 مجهز است. این پیشرانه 1.6 لیتری 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور دارد و در طول این سالها نیز کارایی خود را اثبات کرده است. برخلاف نسخههای قدیمی پارس که با مشکل خرابی واشر سر سیلندر دستوپنجه نرم میکردند اما چنین مشکلی در پیشرانه TU5 وجود ندارد. همچنین میزان مصرف سوخت این پیشرانه نیز کمتر از پیشرانه پارس است و سر و صدای کمتری تولید میکند و در کل نرمتر به نظر میرسد. هر دو پیشرانه نیروی خود را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخهای جلو میکنند. جدول زیر مقایسه پژو پارس با رانا پلاس در بخش مشخصات فنی را نشان میدهد:
رانا پلاس | پژو پارس سال | |
نوع موتور | TU5 | XU7 P |
حجم موتور (cc) | 1587 | 1761 |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | 97 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | 146 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه |
نسبت تراكم | 10.5 | 10.5 |
تعداد سوپاپ | 16 | 8 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزين بدون سرب اكتان 87 و 95 |
سيستم انژكتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | 185 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.6 | 12 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي | 5 دنده دستي |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.69 | - |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 7.3 | 7.06 |
طول خودرو (mm) | 4292 | 4498 |
عرض خودرو (mm) | 1684 | 1704 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1453 | 1410 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2445 | 2669 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1133 | 1165 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 | 66 |
حجم فضاي صندوقعقب (Lit) | 400 | 470 |
- بررسی سواری، هندلینگ و فضای داخلی
مهمترین تفاوت پژو پارس با رانا پلاس در بحث سواری و فضای داخلی است. استفاده از پیشرانه TU5 در رانا پلاس باعث ورود صدای کمتر به کابین به ویژه در دورهای پایینتر میشود. این پیشرانه به خاطر عملکرد نرمتر خود و مصرف سوخت کمتر گزینه ایده آلی بین انبوه پیشرانههای از رده خارج و قدیمی خودروسازان محسوب خواهد شد و به نظر میرسد نسبت به پیشرانه XU7P برتری خود را حفظ کرده است. اگرچه مشکلات مربوط به خرابی واشر سر سیلندر پیشرانه یاد شده رفع شده اما استفاده از روغنموتور مخصوص آن باعث تحمیل هزینههای بیشتر به مالکان میشود. ضمن اینکه دستیابی به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر به قیمت افت توان و گشتاور خودرو تمام شده است.
از نظر سواری نباید انتظار چندانی از هر دو خودرو داشت و در سرعتهای بالا با کمترین انحراف در فرمان شاهد آشفتگی پارس و رانا پلاس خواهید بود و بنابراین هندلینگ آنها چندان درخور نیست؛ اما از نظر نرم بودن سواری میتوان پارس را خودروی نرمتری دانست. شتاب گیری هر دو سدان ایرانخودرو نیز تقریباً مشابه یکدیگر است و در ترددهای روزمره رضایتبخش خواهد بود؛ اما یکی از مهمترین تفاوتهای دو خودرو که تا حد زیادی میتواند روی انتخاب خانوادهها تأثیرگذار باشد بحث فضای کابین است. در بخش جلوی کابین تفاوت زیادی بین پارس و رانا پلاس وجود ندارد و دو سرنشین جلو فضای مناسبی خواهند داشت اما از آنجایی که رانا پلاس بر پایه پژو 206 شکل گرفته بنابراین فضای صندلیهای عقب آن بسیار تنگ است و افراد بزرگسال در این بخش با مشکل کمبود فضا به ویژه فضای پا و زانو مواجه خواهند بود. چنین مشکلی در پارس وجود ندارد و بخش عقب کابین آن جادارتر است. فضای بار پارس نیز عمق و ظرفیت بیشتری دارد هرچند اختلاف دو خودرو در فضای صندوقعقب خیلی چشمگیر نیست.
- قیمت
در جدول زیر قیمت خودرو پژو پارس و رانا پلاس ذکر شده است:
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
پژو پارس XU7P | سال | ۲۹۴,۱۳۳,۰۰۰ | ۴۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | سفارشی | ۳۰۹,۵۴۵,۰۰۰ | ۵۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | سفارشی ELX | ۳۳۰,۸۹۷,۰۰۰ | ۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس TU5 | LX-سیمی | ۲۷۵,۲۰۰,۰۰۰ | ۶۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | معمولی | ۳۲۹,۱۳۴,۰۰۰ | ۴۸۷,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | پانوراما | ۳۴۳,۵۵۵,۰۰۰ | ۵۳۸,۰۰۰,۰۰ |
- جمعبندی
مقایسه دو خودروی موردبحث با توجه به وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور و بضاعت آن صورت گرفته است و نباید خودروهایی همچون پارس و رانا را با محصولات روز دنیا مقایسه کرد؛ اما اگر فردی به دنبال خرید خودرویی در بازه قیمتی حدود 500 میلیون تومان باشد شاید بر سر دو راهی انتخاب پارس سال با موتور XU7P یا رانا پلاس قرار بگیرد. اگر خانوادهای پرجمعیت دارید و فضای داخلی کابین و صندوقعقب برای شما اهمیت زیادی دارد و دنبال خودرویی با سواری نرمتر هستید پارس گزینه بهتری خواهد بود؛ اما اگر خانواده شما کمجمعیت است و فرزند خردسالی دارید و اهمیتی به فضای محدود صندلیهای عقب نمیدهید رانا پلاس میتواند نظر شما را جلب کند. به همین موضوع باید پیشرانه نرمتر، کممصرفتر و کم سر و صداتر TU5 را نیز اضافه کنیم که نسبت به پیشرانه XU7P برتری خود را نشان میدهد. شایان ذکر است هر دو خودرو به دلیل حضور چندین ساله در خط تولید ایرانخودرو مشکل خاصی از نظر تأمین قطعات و خدمات پس از فروش ندارند.
پژو پارس سال با موتور XU7P | رانا پلاس | |
نقاط قوت | فضای داخلی جادار، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، پیشرانه بهبود یافته با مشکلات کمتر | پیشرانه کممصرف با استهلاک پایین، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، تجهیزات نسبتاً مناسب |
نقاط ضعف | کیفیت نازل بدنه و کابین، استهلاک بالای قطعات، ایمنی پایین، طراحی قدیمی | فضای محدود صندلیهای عقب، تغییرات جزئی نسبت به رانا معمولی، نبود تهویه مطبوع دیجیتالی |
مقایسه رانا پلاس با پارس TU5
یکی دیگر از نسخههای پارس با موتور TU5 عرضه میشود که اختلاف قیمت بیشتری با رانا پلاس دارد. این نسخه پارس سواری نرمتری داشته و با توجه مصرف سوخت و سر و صدای کمتر نسبت به پارس XU7P و همچنین فضای کابین و بار بیشتر نسبت به رانا انتخاب بهتری برای خانوادههای پرجمعیت خواهد بود.
مقایسه رانا پلاس با رانا پلاس پانوراما
رانا پلاس در دو نسخه سقف فلزی و پانوراما عرضه میشود. جدای از وجود سقف شیشهای پانوراما، مهمترین تفاوت این دو مدل به استفاده از پیشرانه TU5 بهبود یافته و گیربکس 6 سرعته دستی در رانا پلاس پانوراما مربوط میشود. طبیعی است که این نسخه رانا پلاس چند ده میلیون تومان گرانتر از مدل استاندارد خواهد بود.