در این مقاله هزینه و اجرت تعمیرات رانا در سال ۱۴۰۲ بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو خدمت شما عزیزان تقدیم میشود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
رانا که بر پایه پژو ۲۰۶ صندوقدار شکل گرفته در زمان عرضه اولیه به بازار یعنی سال ۱۳۹۱ با استقبال چندانی مواجه نشد. کیفیت پایین مونتاژ به همراه رقابت خانوادگی با ۲۰۶ صندوقدار از جمله دلایل ناکامی رانا در بازار بودند اما ایرانخودرو با وقفهای کوتاه نسخه پلاس این خودرو را تولید کرد. رانا پلاس که برخی تغییرات جزئی در ظاهر و کابین را تجربه کرده هماکنون بازار خریدوفروش خوبی نسبت به قبل دارد و البته توقف تولید ۲۰۶ صندوقدار نیز خریداران را به سمت آن سوق داده است. از آنجایی که رانا چندین سال است در بازار حضور دارد بنابراین اطلاع از هزینههای تعمیرات آن برای مالکان مهم خواهد بود به همین خاطر قصد داریم هزینه و اجرت تعمیرات رانا در سال ۱۴۰۲ را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.
هزینه و اجرت تعمیرات رانا در سال ۱۴۰۲
بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال ۱۴۰۲، هزینه و اجرت تعمیرات رانا به شرح زیر است:
ردیف | شرح خدمات | رانا |
۱ | تعمیر کامل موتور | ۴۶,۲۰۰,۰۰۰ |
۲ | تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سر سیلندر و کارتل | ۳۶,۳۰۰,۰۰۰ |
۳ | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | ۱۴,۹۰۰,۰۰۰ |
۴ | تعمیر کامل سر سیلندر | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۵ | باز و بست منیفولد هوا | ۲,۶۰۰,۰۰۰ |
۶ | باز و بست منیفولد دود | ۴,۳۵۰,۰۰۰ |
۷ | تعویض واشر گلویی اگزوز | ۹۵۰,۰۰۰ |
۸ | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ | ۳,۴۰۰,۰۰۰ |
۹ | تعویض اورینگ های پایه فیلتر | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۰ | تعویض فشنگی روغن | ۷۰۰,۰۰۰ |
۱۱ | تعویض شلنگ های بخار روغن | ۵۵۰,۰۰۰ |
۱۲ | تعویض واشر درب سوپاپ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۳ | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۴ | تعویض تسمه و بلبرینگ تایمینگ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۵ | تعویض تسمه دینام | ۷۰۰,۰۰۰ |
۱۶ | تعویض فولی سر میلنگ و باز و بست تسمه دینام | ۹۵۰,۰۰۰ |
۱۷ | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | ۹۵۰,۰۰۰ |
۱۸ | تعویض کاتالیست | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۱۹ | تعویض شمع | ۵۵۰,۰۰۰ |
۲۰ | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۱ | تعویض هوزینگ ترموستات | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
۲۲ | تعویض ترموستات | ۷۰۰,۰۰۰ |
۲۳ | تعویض رادیاتور آب | ۸۵۰,۰۰۰ |
۲۴ | تعویض منبع انبساط | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
۲۵ | هواگیری و ریختن ضدیخ | ۷۰۰,۰۰۰ |
۲۶ | تعویض شلنگ از منبع به سه راهی | ۸۵۰,۰۰۰ |
۲۷ | تعویض شلنگ از رادیاتور به منبع انبساط | ۴۵۰,۰۰۰ |
۲۸ | تعویض شیلنگ پلیمری | ۳,۸۰۰,۰۰۰ |
۲۹ | تعویض شیلنگ بالای رادیاتور | ۷۰۰,۰۰۰ |
۳۰ | تعویض شیلنگ پایین رادیاتور | ۹۵۰,۰۰۰ |
۳۱ | تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
۳۲ | تعویض شیلنگ بخاری بلند | ۹۵۰,۰۰۰ |
۳۳ | تعویض فشنگی آب | ۵۵۰,۰۰۰ |
۳۴ | تعویض پایه دسته موتور راست | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
۳۵ | تعویض دسته موتور راست | ۹۵۰,۰۰۰ |
۳۶ | تعویض دسته موتور چپ (زیر باتری) | ۹۵۰,۰۰۰ |
۳۷ | تعویض دسته موتور پایین درجا | ۹۵۰,۰۰۰ |
۳۸ | تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | ۲,۷۰۰,۰۰۰ |
۳۹ | تعویض باک بنزین | توافقی |
۴۰ | تعویض پمپ بنزین | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
۴۱ | تعویض فیلتر بنزین | ۵۵۰,۰۰۰ |
۴۲ | تعویض لوله رفت بنزین | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۴۳ | تعویض شلنگ برگشت بنزین | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۴۴ | تعویض منبع کنیستر | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
۴۵ | تعمیر کامل گیربکس | ۹,۲۰۰,۰۰۰ |
۴۶ | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | ۵,۷۰۰,۰۰۰ |
۴۷ | تعویض سیم کلاچ | ۹۵۰,۰۰۰ |
۴۸ | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | ۹۵۰,۰۰۰ |
۴۹ | تعویض بوش های دوشاخه کلاچ | ۵۵۰,۰۰۰ |
۵۰ | تعویض قیفی گیربکس | ۷۰۰,۰۰۰ |
۵۱ | تعویض لیور دنده داخل اتاق | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۵۲ | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
۵۳ | تعویض ماهک دنده هر کدام | ۵۵۰,۰۰۰ |
۵۴ | تعویض سنسور کیلومتر | ۹۵۰,۰۰۰ |
۵۵ | تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | ۷۰۰,۰۰۰ |
۵۶ | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | ۲,۲۵۰,۰۰۰ |
۵۷ | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۵۸ | باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۵۹ | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | ۲,۲۵۰,۰۰۰ |
۶۰ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | ۲,۲۵۰,۰۰۰ |
۶۱ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۶۲ | تعویض رام زیر موتور | ۵,۶۵۰,۰۰۰ |
۶۳ | تعویض کمک های جلو هر عدد | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۶۴ | باز و بستن طبق و تعویض بوش هر طرف | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
۶۵ | تعویض میل موج گیر جلو هر طرف | ۷۰۰,۰۰۰ |
۶۶ | تعویض قرقری فرمان هر طرف | ۱,۰۵۰,۰۰۰ |
۶۷ | تعویض سیبک فرمان هر طرف | ۷۰۰,۰۰۰ |
۶۸ | تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر | ۱,۰۵۰,۰۰۰ |
۶۹ | تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۷۰ | باز و بست اکسل جهت تعمیرات | ۷,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۱ | میزان فرمان دستی | ۸۵۰,۰۰۰ |
۷۲ | میزان فرمان با دستگاه | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
۷۳ | باز و بست ژامبون هر طرف | ۲,۶۵۰,۰۰۰ |
۷۴ | تعویض کمک عقب هر طرف | ۷۵۰,۰۰۰ |
۷۵ | تعویض توپی چرخ عقب و بلبرینگ هر طرف | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۶ | تعویض شفت بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۷ | باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان | ۷,۲۵۰,۰۰۰ |
۷۸ | تعویض پمپ هیدرولیک | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۹ | تعمیر پمپ هیدرولیک | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۸۰ | تعویض منبع هیدرولیک | ۲,۲۰۰,۰۰۰ |
۸۱ | تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک | ۲,۶۵۰,۰۰۰ |
۸۲ | تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک | ۲,۶۵۰,۰۰۰ |
۸۳ | تعویض پایه دینام | ۳,۸۰۰,۰۰۰ |
۸۴ | تعویض گردگیر فرمان چپ | ۷۰۰,۰۰۰ |
۸۵ | تعویض گردگیر فرمان راست | ۷۰۰,۰۰۰ |
۸۶ | تنظیم غربیلک فرمان | ۹۰۰,۰۰۰ |
۸۷ | تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | ۳,۷۵۰,۰۰۰ |
۸۸ | تعویض چهارشاخه فرمان | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
۸۹ | باز و بستن تلسکوپی فرمان | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
۹۰ | تعویض بوستر و باز و بستن پدال | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۹۱ | تعویض موتور ABS و کالیبراسیون | ۳,۴۰۰,۰۰۰ |
۹۲ | تعویض سنسور ABS چرخ جلو هر طرف | ۹۵۰,۰۰۰ |
۹۳ | تعویض پمپ ترمز | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۹۴ | تعویض کالیپر چرخ جلو هر طرف | ۷۰۰,۰۰۰ |
۹۵ | تعویض دیسک چرخ جلو دو طرف | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
۹۶ | تعویض شلنگ ترمز جلو هر طرف | ۷۰۰,۰۰۰ |
۹۷ | تعویض لنت جلو دو طرف | ۷۵۰,۰۰۰ |
۹۸ | بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی | ۱,۲۵۰,۰۰۰ |
۹۹ | تعویض سنسور ABS چرخ عقب | ۷۰۰,۰۰۰ |
۱۰۰ | تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
۱۰۱ | تعویض شلنگ ترمز عقب | ۹۵۰,۰۰۰ |
۱۰۲ | تعویض لنت عقب دیسکی دو طرف | ۱,۱۰۰,۰۰۰ |
۱۰۳ | تعویض سیم ترمز دستی راست | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
۱۰۴ | تعویض سیم ترمز دستی چپ | ۱,۳۵۰,۰۰۰ |
۱۰۵ | تعویض تفنگی ترمز دستی | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
مالکان خودرو در صورت هرگونه شکایت درباره هزینه و اجرت تعمیرات رانا میتوانند با شماره تلفن ۱۲۴ سازمان بازرگانی استان تهران، شمارههای ۸۵۵۴۳۲۰۰ و ۸۵۵۴۳۲۰۱ اتاق اصناف تهران و ۷۷۵۳۱۷۲۳ اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تماس حاصل نمایند.
مشخصات فنی رانا
در جدول زیر مشخصات فنی رانا ذکر شده است:
رانا پلاس | |
نوع موتور | ۴ سیلندر TU5 |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۸۷ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۵ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۱.۶ |
گیربکس | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۵.۶۹/۷.۳ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۲۹۲/۱۶۸۴/۱۴۵۳ |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۴۴۵ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | ۱۱۳۳ |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | ۴۰۰ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۵۰ |
قیمت رانا
در ادامه قیمت رانا پلاس معمولی و پانوراما خدمت شما تقدیم میشود:
نام خودرو | تیپ | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
رانا پلاس | معمولی | ۳۲۲,۲۰۰,۰۰۰ | ۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | پانوراما | ۳۴۳,۵۵۵,۰۰۰ | ۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مزایا و معایب رانا
اکثر خودروهای داخلی در واقع نمونههای تغییر شکل یافتهای هستند که در زیر پوست خود پلتفرم و قوای محرکه قدیمی را به اشتراک میگذارند. رانا هم از این قضیه استثنا نیست و همانطور که گفتیم بر پایه ۲۰۶ صندوقدار تولید شده است. به همین خاطر نقاط قوت و ضعف این دو خودرو کموبیش مشابه یکدیگر خواهد بود. پیشرانه کممصرف، پشتیبانی گسترده خدمات پس از فروش و ارزش مناسب در برابر مبلغ پرداختی جزو نقاط قوت رانا هستند درحالیکه فضای کم بخش عقب کابین، بازار خریدوفروش نسبتاً ضعیف در مقایسه با برخی رقبا و کیفیت پایین بعضی قطعات جزو نقاط ضعف این خودرو خواهند بود.
علی جردن
۲۹ شهریور ۱۴۰۲غربیلک فرمان دقیقا مشابه ۲۰۷i
موتور همان ۲۰۷i
شاسی و درب ها همون ۲۰۷i
سقف شیشه ایی دقیقا همون ۲۰۷i
قیمت = منصفانه تر از ۲۰۷i
اونم به علت اینکه آرم فیک و ایرانیزه پژو نداره بجاش اسب فراری ایرانی داره
محمد
۲۹ شهریور ۱۴۰۲پنل تهویه شخمی، صندلی غیر برقی و نداشتن مالتی مدیا هم هست
البته اینا رو با ۳۰ تومن میشه جمع کرد
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ببین دوست عزیز موضوعی هست به اسم ارزش و پرستیژ برند. حالا من با رانا یا ۲۰۷ کاری ندارم اما این موضوع تو خودروهای خارجی کاملا مشخصه. مثلا طرف اگه مثل شما فکر می کرد بجای لامبورگینی اوروس می رفت آئودی می خرید و مثال ها از این دست زیاد هست.
من خودم رانا رو به ۲۰۷ ترجیح میدم اما در دنیای مدرن افراد پولدار خوشبختانه یا متاسفانه برای برند خیلی خیلی خرج میکنن.
محمد
۲۹ شهریور ۱۴۰۲اخه اوروس رو لامبورگینی میزنه ائودی هم خودش
ائودی نمیاد که آرم لامبورگینی رو a1 بزنه
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲منظورم این بود جفتشون یه ماشینن با ظاهر و برند متفاوت.
کسی که دنبال عملکرد باشه میره همون آئودی رو میخره اما خب خود من و شما هم پولشو داشته باشیم اوروس رو میخریم چون تو خیابون همه بهش نگاه میکنن.
علی جردن
۲۹ شهریور ۱۴۰۲پاسختون درسته و موافقم.
چینی های بازار ایران از پرومکس بگیر تا فوتون ارزش و پرستیژ برند ندارن اما با قیمت های میلیاردی فروخته می شن علتش هم فقط بازار محدود ایران است.
برام سوال شد علت اینکه شما بین ۲۰۷i و رانا پلاس رانا رو انتخاب کردید چه بود؟
یک نکه هم بخوام بگم قیمت هواگیری و ریختن ضد یخ تو هزینه های انواع ۲۰۶ قیمت ۵۰۰ هزار تومان بود در رانا که عملا یک ماشین هستن با چراغ های متفاوت این هزینه نوشته شده ۷۰۰ تومان چرا؟
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲واقعا فاز اونایی که ۲۰۷ میخرن رو درک نمی کنم. بخاطر دو تا چراغ و یه سپر چند ده میلیون بیشتر از ۲۰۶ تیپ ۵ خرج می کنن در حالی که ۲۰۶ بنظرم طراحی منسجم تر و زیباتری داره. علت ترجیح رانا پلاس به ۲۰۷ هم همین موضوع هست چون ذاتا یه خودرو هستن اما رانا ارزش بالاتری در برابر مبلغ پرداختی داره. به این مورد صندوق عقب رو هم اضافه کنیم که برای من و خانواده کاربردی تر هست.
نویدی
۳۰ شهریور ۱۴۰۲پنل تهویه پرایدی،دریچه کولر پرایدی،ایمنی در حد پراید،فضای کابین کوچیک تر از پراید،قیمت بالاتر از پراید…رانا پلاس از صفر تا صد ایرانیزه و تو خالی شده و دیگه هیچ صنمی با ۲۰۶ نداره.
۲۹ شهریور ۱۴۰۲آقا اگه شما دقت کنین اون. رانا معمولی که سال ۹۰ اومده بود اوائل چراغ ال ای دی داشت(مثل همون رانا صورتیه که بالا عکسشو گذاشتن) که ایرانخودرو تو ماشینای تحویلی برش داشت مثل همون کروز کنترل شاهین که سایپا برش داشت 😐
Enzo Ferrari 2008
۲۹ شهریور ۱۴۰۲همون ۲۰۶sdخودمونه
optima
۲۹ شهریور ۱۴۰۲رانا ماشین خوبیه؟
شاهین
۳۰ شهریور ۱۴۰۲از چه نظر؟ در حالت کلی اگه بخوایم مقایسه کنیم در برابر مدل های کارکرده ۲۰۶ صندوقدار یا پارس من رانا رو ترجیح میدم. در مجموع ارزش بالاتری نسبت به مبلغ پرداختی داره.