پیشفروش مدل جدید جک S3 به زودی توسط کرمان خودرو آغاز میشود. این محصول در نمای اصلی و طراحی داخلی، متحول شده است؛ اما همچنان روی پلتفرم قدیمی خواهد بود.
دلیل فروش بسیار خوب جک S3 کرمان موتور طی سالهای اخیر، کیفیت فنی یا چهرهی زیبا نبوده است. این خودرو با ابعاد نزدیک به یک کراساور خانوادگی عرضه شده و در بازار غیر رقابتی ایران، به راحتی مشتری جذب کرده است. به بیان سادهتر، X22 مدیران خودرو و جک S3 کرمان موتور، بهترین استفاده را از شرایط موجود در کشورمان میبرند و حتی رقیب چینی ندارند.
بیشتر بخوانید:
↵ جک J7 برقی کرمان موتور؛ مشخصات و قیمت
↵ نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایران
هونگچی H5 مشخصات و قیمت سدان لوکس چینی در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، کمتر از ۱۵ سال سابقهی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیشتر بر تولید کامیونهای سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است. تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J4 ،J5 ،J6 و A60، همراهبا چهار شاسیبلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل میشود. از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارد. این خودروساز چینی، سرمایهگذاری گستردهای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و در حال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراساور از این نوع، تولید میکند. در مجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمدهی محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته میشوند.
جک S3 وارد شده به ایران، در بازارهای خارج از چین، با نام S3 جدید (Refine S3) شناخته میشود؛ چرا که نسخهی اول آن، در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. پلتفرم S3 با سواری J4 مشترک است و از همان شاسی استفاده میکند. فیسلیفت جدیدی از جک S3 سال ۱۳۹۸ در چین رونمایی شده و حالا پس از ۵ سال به بازار ایران میرسد. این نسخه صرفا چراغهای جلوی جدیدتری دارد و خصوصا در نمای عقب، چندان متفاوت نیست. جک S3 طی ۱۰ سال اخیر در کشورهای آمریکای لاتین و مناطقی از شمال آفریقا، فروش خود را ادامه داده و تقریبا در همهجا، امکانات فنی و ظاهری مشابه دارد. شرکت جک، با هدف تولید یک محصول اقتصادی، مدل S3 را تولید میکند و شاید به همین دلیل، نسخهی دو دیفرانسیل یا نمونهای با پیشرانهی قدرتمند، برای جک S3 وجود ندارد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی جک S3جدید
در مدل قبلی، الگوبرداری ناقص از هیوندای توسان دیده میشد؛ اما ترکیب چراغها و جلوپنجره بسیار ناهماهنگ بود. این نقص و بدسلیقگی، تا حد زیادی برای جک S3جدید رفع شده؛ هرچند که همچنان دنبالهروی هیوندای توسان باقی مانده است.
چراغهای باریک در جک S3جدید، حس اسپرت و مدرن خودرو را تقویت میکند. کشیدگی لبهی کاپوت تا نزدیکی چراغها، دیگر نکتهی مثبت در نمای اصلی است. ابعاد جلوپنجره نسبت به قبل بهبود یافته و حالا با خطوط افقی، جک S3 را بزرگتر نشان میدهد. روشنایی نور بالا، از طریق چراغهای نصب شده در طرفین سپر تامین میشود و قاب سیاه دارد. در مجموع، بخش بزرگی از نمای روبرو با ادوات پلاستیکی مشکی ارایه شده اما چندان توی ذوق نمیزند.
نمای جانبی جک S3جدید، فرم شیشهها و زاویهی سقف S5را تداعی میکند که البته نکته مثبت در طراحی برادر بزرگتر محسوب میشوند. هماهنگی ادوات مختلف در این نما از خودرو، مثل خط بدنه که از گوشهی چراغ عقب تا لبهی در جلو کشیده شده است و پلاستیک سیاهرنگ رکاب که تا سپر عقب با شیب ملایم ادامه دارد، همگی از معدود اجزای زیبا در بدنهی S۳ هستند. کوتاه بودن کاپوت و پهنای زیاد شیشهی جلو، از زاویه دید جانبی، این خودرو را به یک اسباب بازی شبیه کرده است. ریلهای باربند و دستگیرههای کروم با نوار نقرهای رنگ در قسمت رکاب و قاب پنجره ارائه میشوند. فرم کلی بدنه، خصوصا برای درها و گلگیر جلو، فاقد خطوط حجمدهنده و بسیار ساده است. کوچکبودن چرخهای ۱۶ اینچ و تایرهای کمعرض ۲۰۵ میلیمتر دیگر نکتهی منفی برای S3 است.
نمای پشت S3بهخوبی اختلاف قیمت این محصول با S5 و X5 کرمان موتور را نشان میدهد؛ هرچند از نظر پیشرانه و قوی فنی هم این دو خودرو قابل مقایسه نیستند؛ اما اختلاف عرض قابل توجهی نیز دارند. شاید ۷.۵ سانتیمتر اختلاف عرض بدنهی S3 با X5، روی کاغذ کماهمیت به نظر برسد، اما در ابعاد واقعی یک خودرو، خصوصا از نوع کراساور، کاملا چشمگیر است. در مدل جدید، فرم چراغهای عقب بهبود یافته و ارتقای حجمدهی صندوق، به وضوح دیده میشود؛ اما سپر پلاستیکی شدیدا توی ذوق میزند و مهمترین نکتهی منفی در طراحی S3 جدید است.
ابعاد جک S3جدید، شامل طول ۴۳۲۵ میلیمتر و عرض ۱۷۶۵ میلیمتر است که با ارتفاع سقف ۱۶۶۰ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۵۶۰ میلیمتر ارائه میشود. با این حساب، کراساور S۳ حدود ۱۰.۵ سانتیمتر طول کمتری نسبت به X5 دارد، درحالیکه با ۷.۵ سانتیمتر عرض کمتر و ارتفاع سقف مشابه ارائه میشود. از نظر فاصله محورها هم S3 حدود ۸.۵ سانتیمتر کوتاهتر است که مسلما بر اندازهی کابین و فضای صندوق بار، تأثیر میگذارد.
طراحی داخلی و نمای کابین جک S3جدید
به جرات میتوان تغییر در طرح داشبورد S3 جدید را عاملی مهم در جذب مشتری جدید برای کرمان موتور دانست. هرچند که همچنان، مواد سخت پلاستیکی در زوایای مختلف داشبورد دیده میشوند؛ اما انتقال نمایشگر به بخش بالایی و طراحی جدید فرمان، نکات مثبت S3 جدید هستند.
از تصاویر موجود در سایتهای چینی، اینگونه برداشت میشود که دستهی دندهی بزرگ با طرح بیامو، روی S3 جدید ارایه خواهد شد و سیستم الترونیک با اهرم کوتاه، مشابه X55 نخواهد داشت. همچنین خبری از پنل دیجیتال پشت فرمان نیست و صرفا طرح سیلندری برای دور موتور و سرعتسنج، بازطراحی شده است. فرمان D کات نیز برای این خودرو ارایه نمیشود که البته با توجه به ارزش دلاری S3 در بازار جهانی، نکته منفی نیست.
صندلیهای چرم مصنوعی، به خوبی ۴ سرنشین را جای میدهند و از این نظر، S3 را برتر از X22 نشان میدهند. بهتر است S3 را یک خودروی چهارسرنشینه بدانیم که هم در قسمت جلوی زانو و هم بالای سر، فضای مناسبی فراهم میکند؛ اما صندلیها کمعرض و نامناسب برای افراد درشتاندام هستند. در صندوق S3، حدود ۶۰۰ لیتر فضای مفید از کف تا سقف وجود دارد که برای خودرویی در کلاس کراساور کوچک، رضایتبخش است؛ ضمن اینکه با قابلیت جمع کردن صندلیهای عقب، میتوان فضای بیشتری در اختیار داشت.
پیشرانه و مشخصات فنی جک S3
تنها یک پیشرانه برای جک S3 قابل سفارش است. موتور تنفس طبیعی ۱/۶ لیتری مشابه دیگر خودروهای چینی، قدرت ۱۰۷ اسببخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر دارد. بیشترین قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود که آمار نسبتا خوبی است؛ اما برای خودرویی به وزن ۱۲۲۰ کیلوگرم، مسلما شتاب قابل قبول، ارائه نمیکند. گیربکس ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT بدون امکان تعویض دستی نیز تنها گزینه برای جعبه دنده است.
آزمایش رسمی از زمانگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت جک S3 در دسترس نیست؛ اما در ایران حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه زمان لازم است تا این خودرو به از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت S3 در در سایت شرکت سازنده، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. در کاتالوگ اصلی جک S3 میانگین مصرف سوخت هم با بنزین استاندارد چین، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دیده میشود که با شرایط سوخت کشور ما، حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است.
احتمال عرضهی جک S3 جدید با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی نیز وجود دارد. این مدل، برخلاف انتظار، قویتر از ۱/۶ لیتری قدیمی است و ۱۱۴ اسب بخار قدرت با ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. دیگر مشخصات S3 مجهز به موتور ۱/۵ لیتر، شامل شتاب و سرعت و مصرف سوخت، مشابه نسخهی ۱/۶ لیتری است.
قیمت جک S3 در بازار جهانی و پیشبینی هزینه خرید از کرمان موتور
قیمت ۱۰ هزار دلاری، کراساور کوچک جک را در روسیه و امریکای لاتین نگه داشته است. مدل اتوماتیک CVT با امکانات بیشتر، هزینه خرید ۱۲ هزار دلاری دارد و احتمالا پس از مونتاژ توسط کرمان موتور، حدود ۱/۱ تا ۱/۲ میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
در بازار ایران، X33 کراس همقیمت جک S3 است اما ابعاد کوچکتر نسبت به محصول کرمان موتور دارد. همچنین X55 مدیران خودرو که هماکنون به قیمت ۱/۵ میلیارد تومان پیشفروش میشود نیز، رقیب مهم برای S3 است؛ چراکه در ازای پرداخت بیشتر، امکانات بهتر با پیشرانه قویتر و ابعاد بزرگتر فراهم میکند
علیرضا سلطانمحمدی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳پدیده مصرف زدگی کالاهای چینی ونیزخودروهای آنها رایگان پدیده شوم ومضحکی شده.اگرجهت سفرزیارتی به کربلا وعتبات داشته باشیدبهترین برندهای آمریکاوکره وژاپن راباقیمت نصف خودروهای چینی خریداری می کنیم.این یک دردسرهای کشوری است که درنیمه قرن گذشته شورلت وبنز مونتاژی کرد.اگربه چین سفرکرده باشیدجزسیترئن.بنز.آئودی.فولکس واگن ورودیهای آمریکایی نخواهدبود.مافیای کرمان موتور.ایرانخودرو.سایپا.و…شده اندمونتاژکاربرندهای درجه چندانی…وتوخودحدیث مفصل بخوان ازاین مجمل….
میثم
۲ مهر ۱۴۰۳منطقی این است که هر فردی که اظهار نظر می کند بر اساس آمار حرف بزند نه حرف های غیر واقعی. برعکس اظهار نظر شما 60% فروش خودرو در چین متعلق به خود شرکت های چینی است و مابقی فروش هم تولید مشترک گروه های چینی و غیر چینی است که اطلاعات این داده ها به طور مفصل در پایگاه زیر قابل مشاهده و قابل استناد است : https://www.marklines.com/en/statistics/flash_sales/automotive-sales-in-china-by-month#:~:text=Year%2Dto%2Ddate%20(YTD,%25%20y%2Fy%2C%20respectively.
مهدی
۳ مهر ۱۴۰۳عمو ما تو ایران زندگی میکنیم یا باید آشغالهای ایران خودرو و سایپا رو بخریم یا آشغال های چینی. تو یه مقایسه میفهمیم سگ خودرو چینی شرف داره به محصولات داخلی. یه زمانی خودمونو با سوئیس مقایسه میکردیم الان با عراق. خدایا چرا ظهور نمیکنی
آرش
۱ مهر ۱۴۰۳من با نسخه قبایش خیلی حال نکردم.
نسخه جدیدشم خیلی خوب نیست.به نظرم باز قبلیش قشنگ تر بود.
ولی واقعا اگر قیمت ۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ باشه می ارزه
الان دنا پلاس ۷۰۰ میلیون شده
بازم ماشین چینی بهتر از فرغون های ایرانه.
امیر
۳ مهر ۱۴۰۳وقتی مجبور شدی برای یه پیچ،رادیات،و…یا یه قطعه ساده ماهها خودرو،رو تو نمایندگی پارک کنی،و بعد یه قطعه دو تومنی رو شانزده ملیون بهت فروختن اون موقع فرق فرغونهای ایرانی با خودرو های از رده خارج ،دست پنجم مونتاژی چینی رو می فهمی جناب پرفسور بنده بعنوان کارشناس گمرک، ترجیح می دم پراید سوار شم تا کی ام سی،و….یا سایر آشغال های چینی!! ماشین خارجی اول ژاپن بعد کره جنوبی،!! آلمان و….در حد خیابانهای بی قانون ایران نیست!!
حامد خیر دستجردی طرقی
۶ مهر ۱۴۰۳قیمت ش واسه کرمان خودرو اینقدر میوفته و قیمت فروش ش به ملت حدود یک میلیارد و سیصد تا چهارصد میشه عزیز دل برادر
SAMS
۱ مهر ۱۴۰۳والا من ۸۵۰نقد دارم دوست دارم ریرا بخرم که توبازارنیست و بعدش کمی دلم پیش kmc ایکس5رفته…که آزادش شده ۱و۷۰۰…البته تا۱میلیارد میتونم نقد داشته باشم موندم چکارکنم…مبین خودرو هم کی ام سی قسطی میده امانزدیک ۲تومن درمیاد به نظرتون می ارزه؟
حامد خیر دستجردی طرقی
۶ مهر ۱۴۰۳ریرا نخر که خیلی مزخرفه.چینی بگیر سگش شرف داره به خودرو ایرانی
سیامک
۱ مهر ۱۴۰۳به لحاظ فنی وکم استهلاکی باتوجه به قیمتش یکی ازبهترین گزینه هاست، اطاق بی صداوسواری نرم وامکانات قابل قبول والبته که به طراحی ظاهرخودرو انتقاداتی واردهست
علی
۲ مهر ۱۴۰۳بنده خریدم واقعامفت گرونن .هیچیش بههیچ جاش نمیخونه.ووعده های دروغ شرکت.
قاسم
۲ مهر ۱۴۰۳من هم سه ساله دارم،از خریدش به شدت پشیمونم. قطعات نامرغوب ، گیربکس ضعیف و پر صدا، یدکی های گران قیمت و شتاب ضعیف پیشرانه هنگام رانندگی دیوونه ت میکنه. نقطه مثبت اون طراحی اتاق خوب و سیستم سرمایشی عالی و نرم بودن خودرو است.
رامین
۳ مهر ۱۴۰۳اگر میخواین چینی بخرین که امتحان پس داده باشه برین سراغ برلیانس.واقعا بی آزاره،هفت سال دستم بود مدل h220 با موتور 1500cc فقط روغن و بنزین.یکبار هم لنت عقب عوض کردم.خرابی اصلا تو کارش نیست.
ناشاش
۳ مهر ۱۴۰۳فقط خدا مارا از چنگ این خون آشامان نجات بده خلایق هرچه لایق وقتی برای خریدش میرید تو صف می ایستد و پول تون را ۶ماه می خوانید که ارزشش با عذر معذرت از پهن خر هم کمتر میشه اونها هم دست من و شما را خوب خواندند هر بنجلی را بهمون می اندازند نوش جان ماند
مومنی
۴ مهر ۱۴۰۳یه جوری دوستان نظر میدن و غر میزنند که انگار واقعا کسی به نظرشون اهمیت میده.
واقعا باورتون شده که نظر من و شما مهمه؟
اینجا ایرانه
میخواهی بخواه
نمیخواهی همینه که هست.
احمد
۴ مهر ۱۴۰۳خدایا نجاتمون بده….
جهان
۸ مهر ۱۴۰۳اگر یک روز از دو اختاپوس سایپا و ایران خودرو رها شویم اونوقت خودروهای با کیفیت چینی هم وارد ایران خواهد شد اگر خودرو با کیفیت چینی الان بیاد دو خودرو ساز درش تخته خواهد شد .بله دوستان کمی فکر کنید !!!