مقایسه لوتوس الترا R با رقبا، شاسیبلند برقی با 900 اسب بخار قدرت
خودروهای لوتوس هیچگاه فروش خوبی نداشتند اما طی هفت دههٔ گذشته، اگر یکی از ساختههای این شرکت را میخریدید، میدانستید چه چیزی به دست میآورید: یک خودروی اسپرت ساده با تمرکز روی کاهش وزن. حال اما به الترا R نگاه کنید. یک شاسیبلند الکتریکی با 900 اسب بخار قدرت و حدود 2640 کیلوگرم وزن. آیا در این ماشین اثری از رویکرد کالین چپمن میبینید؟ لوتوس در فاز اول یک بازآفرینی کامل قرار دارد که اولین تجسم آن را در الترا میبینیم.
بنابراین، بجای بحث در مورد اینکه آیا الترا یک لوتوس واقعی است یا نه، بهتر است بپرسیم این لوتوس خوبی است یا نه. صرفنظر از برند، این ماشین با چه رقبایی مواجه است و آیا شانس پیروزی دارد؟ پس از گذراندن چند ساعت پشت فرمان یک نمونهٔ پیشتولید از شاسیبلند لوتوس، میتوان گفت الترا R خودرویی فوقالعاده سریع با چسبندگی و کنترل عالی در جادههای پیچدرپیچ و رفتاری بالاتر از حد متوسط در بزرگراه است. این ماشین بهاندازهٔ شاسیبلندهای سنتیتر جعبهای شکل جادار نیست اما مطمئناً فضای کافی برای استفادهٔ روزمرهٔ مجردها، زوجهای جوان و خانوادههای کوچک دارد. برد تخمینی 500 کیلومتری الترا هم در قیاس با دیگر خودروهای الکتریکی قدرتمند بسیار خوب است.
بااینحال، برچسب قیمتی ششرقمی الترا آن را از دسترس بسیاری مردم خارج میکند. البته لوتوس هنوز قیمت رسمی شاسیبلند خود را اعلام نکرده است اما گفته شده نسخهٔ R فول آپشن حدود 150 هزار دلار قیمت خواهد داشت. با چنین رقمی، خودروهای جذاب زیادی میتوان خرید اما لوتوس با توجه به پرفورمنسی که ارائه میکند، ارزش توجه خواهد داشت. بیایید بررسی رقبا را با پورشه شروع کنیم زیرا لوتوس از سالهای بسیار دور رقابت سختی با باکستر و 911 داشته است.
پورشه هنوز کاین الکتریکی را به بازار عرضه نکرده است که رقیب مستقیم الترا خواهد بود ولی بااینحال، مطمئناً تایکان توربو کراس توریسمو را میتوان رقیب شایستهای برای شاسیبلند لوتوس دانست. قدرت 670 اسب بخاری، شتاب 3.1 ثانیهای و برد 375 کیلومتری پورشه همگی از الترا R ضعیفتر هستند. این استیشن آلمانی همچنین 370 لیتر صندوق بار کوچکتری دارد و قیمت آن بدون سفارش آپشنهای همیشه گران پورشه از 163 هزار دلار آغاز میشود.
میتوان سراغ تایکان توربو S کراس توریسموی 195 هزار دلاری هم رفت که قدرت را به 750 اسب بخار و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را به 2.5 ثانیه میرساند و سریعتر از الترا R با شتاب 2.9 ثانیه است. بااینحال، هرچند هنگام خرید یک پورشه سابقهٔ برند و حفظ بهتر ارزش دستدوم موردتوجه قرار میگیرد ولی روی کاغذ، ترجیح دادن یک تایکان 200 هزار دلاری به الترا R دشوار خواهد بود.
از سوی دیگر اما مقایسهٔ این شاسیبلند بریتانیایی با تسلا مدل X پلد، شرایط را برای لوتوس بسیار سخت خواهد کرد زیرا شاسیبلند تسلا با تنها 66 میلیمتر طول کمتر، از لحاظ اندازه کاملاً به الترا نزدیک است و درعینحال حدود 230 کیلوگرم وزن کمتری دارد. مدل X پلد همچنین تنها رقیب مستقیمی است که با 1020 اسب بخار قدرت و شتاب 2.5 ثانیه، از الترا R قویتر و سریعتر است. مهمتر از همه، قیمت تسلا است که از تنها 95 هزار دلار آغاز میشود و برد 535 کیلوگرمی آنهم از لوتوس بیشتر است.
آئودی، بامو و مرسدس نیز هر سه شاسیبلندهای الکتریکی پرفورمنس بالایی تولید میکنند که تقریباً هماندازهٔ الترا R هستند و همگی قیمت کمی ارزانتری دارند اما در پرفورمنس هم ضعیفتر هستند. آئودی SQ8 اسپرتبک e-Tron یکی از این خودروها است که با قیمت 92,600 دلار، ارزانترین گزینه محسوب میشود اما برد 400 کیلومتری، قدرت 495 اسب بخاری و شتاب 4.2 ثانیهای آن بسیار با الترا R فاصله دارد. علاوه بر این، آئودی با وزن 2775 کیلوگرم، یکی از سنگینترین خودروهای این کلاس محسوب میشود.
بامو iX M60 و مرسدس EQE SUV AMG نیز کندتر و ضعیفتر هستند اما قیمت بسیار ارزانتری هم دارند؛ بنابراین، این شاسیبلندها در اصل رقیب نسخهٔ پایهٔ الترا با 603 اسب بخار قدرت خواهند بود اما بهطورکلی، لوتوس تمام تلاش خود را کرده است تا در این بخش از بازار برجسته شود. در همین حال، اگر فقط به قیمت توجه کنیم، گزینههای بنزینی یا سدان را هم میتوان بررسی کرد که یکی از برجستهترین آنها آستونمارتین DBX707 با کابین لوکستر، برند جذابتر و مشهورتر و سرعت و شتاب عالی خواهد بود. لوسید ایر گرند تورینگ پرفورمنس هم با هر معیاری فوقالعاده است.
بهطورکلی، علاقهمندان به خودرو، ماشینهایی مثل الیزه، اوورا و الن را بهعنوان لوتوسهای واقعی میشناسند و هرچند الترا بیشتر در نام خود به این مدلها نزدیک است تا DNA اما احتمالاً از لحاظ تجاری موفقتر از تمام لوتوسهای تاریخ عمل خواهد کرد.