تفاوت موتور XU7 با XU7P در چیست؟

پنج‌شنبه 7 دی 1402 - 15:30
مطالعه 6 دقیقه
111-e1702499670236
در جدیدترین مقاله آموزشی پدال به بررسی کامل موتور سری XU7 و XU7P پژو و ایران‌خودرو پرداخته و تفاوت آن‌ها با یکدیگر را ذکر می‌کنیم.
تبلیغات

بی‌شک موتور یا پیشرانه هر وسیله نقلیه‌ای جزو مهم‌ترین اجزای آن خواهد بود. پیشرانه‌های درون‌سوز از صدها قطعه ثابت و متحرک تولید شده‌اند و خرابی یا عملکرد نادرست هریک از آن‌ها می‌تواند باعث از کار افتادن کل مجموعه شود. در دنیا برخی خودروسازان همچون تویوتا به تولید پیشرانه‌های مطمئن و کارا شهره هستند اما در کشور ما داستان به کلی متفاوت است. متأسفانه پیشرانه‌های بکار رفته در خودروهای داخلی همچون دیگر اجزای آن‌ها از تکنولوژی بسیار قدیمی‌ای استفاده می‌کنند و به همین خاطر راندمان بسیار پایینی دارند. از جمله قدیمی‌ترین پیشرانه‌های مورد استفاده در خودروهای داخلی پیشرانه XU7 است که از چندین دهه قبل در محصولات ایران‌خودرو بکار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت موتور XU7 با XU7P بپردازیم و مزایا و معایب هریک را مرور کنیم پس همراه ما باشید.

کپی لینک

تاریخچه موتور XU7

سری پیشرانه‌های XU پژو سیتروئن از دهه 80 میلادی در دل بسیاری از محصولات این برند فرانسوی قرار داشته‌اند. اولین بار در سال 1981 بود که خودروی پژو 305 از پیشرانه سری XU استفاده کرد. این پیشرانه‌ها با حجم 1.6 تا 2 لیتر تولید شده‌اند و همگی سوخت بنزین را مصرف می‌کنند. پژو سیتروئن در ادامه این پیشرانه‌ها را با سری پیشرانه‌های مدرن‌تر EW/DW جایگزین کرد؛ اما پیشرانه XU7 با حجم 1.8 لیتر خود دارای سیستم تزریق انژکتوری و قدرت بین 90 تا 112 اسب بخار است. این پیشرانه در خودروهای مختلفی همچون سیتروئن برلینگو، زانتیا و پژو 306، 405، پارس و همچنین ایران‌خودرو سمند بکار رفته است.

به جرات می‌توان گفت این موتور حق بزرگی بر گردن صنعت خودروی کشور و به ویژه ایران‌خودرو دارد چراکه علاوه بر قرار گرفتن در بطن خودروهای مختلف از جمله اولین خودروی ملی یعنی سمند، به لطف استهلاک بالا سبب امرارمعاش بخش بزرگی از جامعه به ویژه مکانیک‌ها و فروشندگان لوازم‌یدکی خودروها شده است. ایران‌خودرو به سبب همین مشکلات و همچنین استانداردهای آلایندگی جدیدتر مجبور به اعمال تغییراتی در این موتور شد که نتیجه آن تولد موتور XU7P است. ایران‌خودرو می‌گوید این پیشرانه به سبب بهبودهای رخ داده مشکلاتی نظیر سوختن واشر سر سیلندر را ندارد و درعین‌حال مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش یافته است.

همچنین بخوانید: هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو در سال ۱۴۰۲

کپی لینک

تفاوت موتور XU7 با XU7P

پیشرانه XU7 مورد استفاده توسط ایران‌خودرو با کد دقیق‌تر XU7JP/L3 شناخته می‌شود. این پیشرانه 4 سیلندر با حجم دقیق 1761 سی‌سی توانایی تولید 100 اسب بخار قدرت در دور 6 هزار پیشرانه و گشتاور 153 نیوتون متر در دور 3 هزار را دارد. وجود 8 سوپاپ در این نیروگاه آهنین و همچنین قدرت و گشتاور تولیدی‌اش به خوبی نشان دهنده تکنولوژی قدیمی آن خواهد بود. پیشرانه‌های مدرن امروزی با چنین مشخصاتی قدرت و گشتاور بسیار بیشتری تولید می‌کنند و درعین‌حال مصرف سوخت پایین‌تری دارند.

موتور XU7 در خودروهایی همچون پژو 405، سمند و پارس قرار گرفته است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات این پیشرانه به سوختن واشر سر سیلندر و همچنین مشکلات بخش خنک کاری مربوط می‌شود که در نهایت می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به مالک از بابت تراشکاری سر سیلندر و حتی تعویض کامل آن شود. این موضوع به همراه استانداردهای آلایندگی جدیدتر باعث شدند ایران‌خودرو به فکر بازنگری در این پیشرانه سالخورده بیفتد. نتیجه این کار تولید نسخه جدیدی از موتور موردبحث با نام XU7P است.

مهندسان ایران‌خودرو تغییراتی را در بخش‌های منیفولد ورودی، سیم‌کشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میل‌لنگ، پیستون و... اعمال کرده‌اند تا هم موتور XU7P استانداردهای جدید را پاس کند و هم مشکلات پیشرانه قبلی را نداشته باشد. تفاوت موتور XU7 با XU7P علاوه بر این موارد در قدرت و گشتاور تولیدی نیز دیده می‌شود. علیرغم اعمال تغییرات یاد شده، قدرت پیشرانه XU7P در حقیقت کاهش یافته و به 97 اسب بخار و 146 نیوتون متر رسیده است. البته این امر به معنی مصرف سوخت کمتر نیز هست هرچند اختلاف فاحشی بین دو موتور دیده نمی‌شود. همچنین وجود 8 سوپاپ در موتور XU7P همچنان خبر از تکنولوژی قدیمی این نیروگاه آهنین می‌دهد. در جدول زیر مشخصات هر دو موتور ذکر شده‌اند:

مقایسه موتور XU7 با XU7P

موتور XU7

موتور XU7P

حجم موتور

1761 سی‌سی

1761 سی‌سی

حداکثر توان موتور

100 اسب بخار در دور 6 هزار

97 اسب بخار در دور 5500

حداکثر گشتاور

153 نیوتون متر در دور 3 هزار

146 نیوتون متر در دور 4500

نسبت تراکم

9.3

10.5

تعداد سوپاپ

8

8

سیستم انژکتوری

پاشش چندنقطه‌ای

پاشش چندنقطه‌ای

یکی دیگر از تفاوت‌های دو موتور موردبحث به ‌ظاهر آن‌ها مربوط می‌شود. یکی از انتقادات وارده به موتور XU7 طراحی نامنظم آن و وجود شلنگ‌ها و اجزای مختلف در معرض دید بود که ایران‌خودرو با بازنگری در آن و تولید موتور XU7P وضعیت بهتری را به وجود آورده است. هم‌اکنون پیشرانه XU7P ظاهر یکدست‌تری دارد هرچند ایران‌خودرو می‌توانست از کاور پلاستیکی روی پیشرانه استفاده کند تا علاوه بر ایجاد ظاهری زیباتر، آلودگی و گردوغبار به بخش‌های زیرین نفوذ نکند.

در بحث استهلاک پیشرانه باید گفت موتور XU7 جزو بدترین گزینه‌های بازار است و مشکلات مختلفی دارد که سوختن واشر سر سیلندر جزو مشهورترین آن‌هاست؛ اما ایران‌خودرو می‌گوید XU7P با کارایی بهتر خود این مشکلات را رفع کرده و درعین‌حال مصرف سوخت کمتری دارد. اکثر مالکان پژو پارس XU7P نیز به این نکته اشاره کرده‌اند هرچند باید منتظر تست‌های بلندمدت این پیشرانه ماند. همچنین نکته مثبت دیگر درباره موتور به‌روز شده ایران‌خودرو به سر و صدای کمتر آن مربوط می‌شود اما در مقابل موتورهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته تمامی موارد یاد شده به قیمت هزینه‌های سرویس و نگهداری بالاتر تمام شده‌اند. در واقع باید گفت هزینه تعویض روغن و دیگر سرویس‌های موتور XU7P بسیار بیشتر از موتور XU7 است و شاید در بار اول از دیدن صورت‌حساب تعویض روغن خودروی خود شوکه شوید!

همچنین بخوانید:

نهایتاً به بحث استقبال مشتریان در بازار می‌رسیم که دراین‌باره باید گفت پیشرانه XU7P نسبتاً تازه‌وارد محسوب می‌شود و اصطلاحاً در بازار جا نیفتاده است اما درصورتی‌که نقاط ضعف موتور XU7 را رفع کرده و استهلاک کمتری داشته باشد قطعاً با بازخورد خوب مشتریان مواجه خواهد شد. این پیشرانه مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد و در کل پربازده‌تر نشان می‌دهد. همچنین ایران‌خودرو نیز پیشرانه XU7P را علاوه بر پارس سال در آریسان 2 و سورن پلاس بکار برده و به دنبال حذف موتور XU7 است. در نهایت از نظر ما پیشرانه XU7P بهتر از XU7 است و می‌تواند انتخاب خوبی باشد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

موتور XU7

موتور XU7P

نقاط قوت

فراوانی قطعات و خدمات، قیمت پایین‌تر قطعات، هزینه سرویس و نگهداری کمتر

مصرف سوخت و آلایندگی کمتر، استهلاک پایین‌تر، سر و صدای کمتر

نقاط ضعف

استهلاک بالا، سوختن واشر سر سیلندر، مصرف سوخت بالا، سر و صدای بیشتر

هزینه سرویس و نگهداری بالا، کاهش قدرت و گشتاور پیشرانه

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.