تعلیق برنامه توسعه جانشین برقی مازراتی کواتروپورته
طبق گزارشی، به دلیل تغییر جایگاه برندهای سطح بالای گروه استلانتیس با هدف جلوگیری از همپوشانی بین آلفارومئو و مازراتی، پروژهٔ کواتروپورته الکتریکی معلق شده است.
احیای مجدد مازراتی که سالها پیش با معرفی سدانهای جدید کواتروپورته و گیبلی شکل گرفت طبق برنامه پیش نرفت زیرا خریداران هیچگاه استقبال خوبی از این خودروها نکردند. بااینحال، پس از چند شکست، امروز مازراتی به لطف مدلهای جدیدی مثل گریکاله، MC20 و نسل جدید گرنتوریسمو، شرایط بهتری دارد؛ اما با وجود این خبرهای خوب، مشکلات همچنان گریبان گیر این برند ایتالیایی است زیرا گزارش جدیدی ادعا کرده که پروژهٔ توسعهٔ کواتروپورته الکتریکی تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است.
طبق این گزارش، قطعهسازان اواخر نوامبر مطلع شدهاند این پروژه که با کد M9S شناخته میشود، تعلیق شده و آنها باید اقدامات مربوط به این پروژه را متوقف کنند. قرار بود تولید این خودرو سال آینده آغاز شده و در سال 2025 به خریداران تحویل داده شود که با توجه به این تعلیق، بعید به نظر میرسد. البته مازراتی با این توضیح که توسعه، مهندسی و تولید تمام محصولات آیندهٔ این شرکت بهصورت صددرصدی در ایتالیا انجام خواهد شد و موتورهای الکتریکی به کار گرفته میشوند، سعی کرده خیال قطعهسازان را راحت کند.
هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا مازراتی پروژهٔ کواتروپورته فولگوره را تعلیق کرده اما به گفتهٔ گزارش مذکور، بحثهایی در مورد تغییر جایگاه برندهای سطح بالای گروه استلانتیس با هدف جلوگیری از همپوشانی بین آلفارومئو و مازراتی در جریان است. به همین دلیل، تصمیم بر توقف پروژهٔ M9S گرفته شده تا استلانتیس از وجود فاصلهٔ کافی بین نسخههای الکتریکی کواتروپورته و جولیا مطمئن شود. جولیای الکتریکی قرار است در سال 2025 یا 2026 وارد بازار شود و در نسخهٔ کوادریفولیو 1000 اسب بخار قدرت داشته باشد.
این اما شاید تنها مشکل مازراتی نباشد زیرا طبق گزارشها، این شرکت با ارسال ایمیلی به قطعهسازان ایتالیایی، از آنها خواسته تا هزینهٔ توسعهٔ قطعات را تا 6 درصد کاهش دهند. در همین حال، گفته میشود استلانتیس معرفی نسل جدید فیات 500e را هم از سال 2027 به 2030 به تعویق انداخته است. این خودرو در سال 2020 راهی بازار اروپا شد.