مقایسه سایپا اطلس و پژو 207 با موتور TU3؛ هاچبکهای نیم میلیارد تومانی!
سایپا اطلس تیپ G با قیمت کارخانهٔ 406 میلیون تومان، در بازار با رقیبی بنام پژو 207 با موتور TU3 مواجه خواهد بود که قیمت آن به 550 میلیون تومان رسیده است.
علیرغم محبوبیت کراساوورها در بازارهای سراسر جهان، هاچبکهای کوچک سگمنت B هنوز هم خریدار دارند تا جایی که پژو 208 پرفروشترین خودروی بازار اروپا محسوب میشود. این محبوبیت در بازار خودروی کشورمان هم خصوصاً در بین جوانان و بانوان دیده میشود اما در ایران تنوع این کلاس بسیار پایین بوده و با خروج پژو 206، تیبا 2 و امویام 315 از خط تولید، انتخابها بسیار محدودتر شده است. به همین دلیل، سایپا و ایرانخودرو سعی کردهاند با عرضهٔ مدلهای بهاصطلاح جدید، تنوعی ظاهری به بخش هاچبکها ببخشند. سایپا با فیسلیفت کوییک، مدل جدیدی بنام اطلس را به بازار فرستاده و ایرانخودرو با افزودن به تیپهای پژو 207، سعی دارد جای خالی پژو 206 را پر کند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم این دو هاچبک بازار کشور را باهم مقایسه کنیم.
همچنین بخوانید: مقایسه سهند و ساینا، بررسی تغییرات، امکانات و قیمت
طراحی بیرونی
هردوی این خودروها در اصل فیسلیفتی روی مدلهای قدیمی هستند و ریشهٔ آنها به تیبا 2 و پژو 206 بازمیگردد. سایپا پسازاینکه با فیسلیفت تیبا 2 و تبدیل آن به کوییک که به لطف حال و هوای کراس مانند و البته بازار انحصاری به فروش فوقالعادهای دست پیدا کرد و آن را در انواع و اقسام تیپها و مدلها تولید کرد، دوباره اتاق جراحی خود را آماده کرده و با یک فیسلیفت دیگر، اطلس را شکل داده است. این خودرو در عقب و جلو بازطراحی کاملی را تجربه کرده تا ظاهر مدرنتری پیدا کند. تغییرات اطلس شامل چراغها، سپرها و جلوپنجره جدید میشود که علیرغم الهام گیری واضح از خودروهایی مثل فورد کا پلاس و رنو کپچر، توانسته نمایی زیباتر و مدرنتر از کوییک را به نمایش بگذارد.
در همین حال، خودرویی که با نام 207 سالها است در کشورمان عرضه میشود، در اصل نسخهٔ فیسلیفت 206 است که در سال 2008 توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال 1389 با نام 207 به کشورمان آمد درحالیکه در اروپا با نام 206 پلاس عرضه شد. این خودرو در قسمت دماغه با چراغها و سپر جدید، تغییرات بزرگی را تجربه کرده تا شبیه 207 اصلی شود اما در عقب با 206 یکسان بود و صرفاً گرافیک داخلی چراغها و سپر عقب آن تغییر کرد. پس از اینکه بعد از چهار سال وقفه ایرانخودرو در سال 1395 دوباره تولید این خودرو را از سر گرفت، گرافیک جدیدی برای چراغهای عقب و آینههای جانبی جدید را طراحی کرد و به چراغهای جلو دیلایت افزود تا ظاهر این پژوی سالخورده را کمی بروزتر کند.
بهطورکلی، هرچند پایه و اساس هردوی این هاچبکها کاملاً قدیمی است اما اطلس به لطف طراحی جدیدتر و همینطور برخورداری از عناصر کراس مانند مثل ریلهای روی سقف و روکشهای پلاستیکی روی گلگیرها، تا حدودی بروزتر از رقیب خود به نظر میرسد هرچند که در قسمت جانبی کاملاً ریشههای قدیمی خود را نشان میدهد. از سوی دیگر، با وجودی که سالها از زمان معرفی 207 میگذرد اما این خودرو در بازار محدود کشورمان هنوز هم در برابر رقبای مدرنتری مثل اطلس میتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
داخل
در مورد داخل پژو 207 حرف چندانی نمیتوان زد زیرا سالها است آن را دیدهایم و کاملاً تکراری شده است خصوصاً با توجه به اینکه قسمت پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دریها با 206 یکسان است. به همین دلیل، هرچند در سری جدید این خودرو که در سال 1395 به بازار آمد نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدیدی ارائه شد اما کابین 207 کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. از سوی دیگر، درحالیکه کوییک از کابین بسیار بیروح و کسلکنندهای با داشبورد تمام پلاستیکی سیاه رنج میبرد، سایپا برای اطلس داشبورد و رودیهای کاملاً جدیدی را طراحی کرده است که با دریچههای تهویه دایرهای، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، تریم دورنگ مشکی و کرم و صفحه آمپر جدید، چند سر و گردن نسبت به کوییک بهتر به نظر میرسد.
البته برخی از این ویژگیها مثل تریم دورنگ و نمایشگر لمسی فقط در تیپهای فول ارائه میشود ولی بااینحال، فضای کلی کابین اطلس لوکستر و بروزتر از کوییک به نظر میرسد؛ بنابراین، در اینجا باید برتری را با اطلس سایپا دانست. همچنین از لحاظ جاداری کابین و فضای پای عقب هم کفهٔ ترازو به سمت اطلس سنگینی میکند زیرا همه از فضای بسیار تنگ صندلیهای عقب 206 و 207 خبر داریم. صندوق بار اطلس نیز با 285 لیتر ظرفیت، کمی از 207 با 245 لیتر بزرگتر است. بااینحال، از لحاظ کیفیت داخلی دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و هردو از کابین پلاستیکی بیکیفیت رنج میبرند هرچند که شاید بتوان 207 را کمی از این لحاظ بهتر دانست.
پیشرانه
ایرانخودرو قبلاً 207 را فقط با پیشرانهٔ 1.6 لیتری 16 سوپاپ TU5 عرضه میکرد اما پس از خاتمهٔ تولید پژو 206 در اواخر سال 1401، این شرکت برای پر کردن جای خالی هاچبک محبوب خود، پیشرانهٔ 1.4 لیتری 8 سوپاپ TU3 پژو 206 تیپ دو را هم برای 207 ارائه کرد. این موتور تنها 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، اطلس به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه 1.5 لیتری خانواده کوییک و ساینا مجهز شده که همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی سوپاپها حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر تولید میکند؛ بنابراین، هرچند پیشرانهٔ اطلس هم قدیمی است و بازدهی پایینی دارد اما در مقایسه موتور TU3 گزینهٔ بهتری بهحساب میآید.
امکانات و تجهیزات
نسخهٔ TU3 پژو 207 از امکانات کامل این خودرو بهره میبرد و چیزی از نسخهٔ TU5 کم ندارد؛ بنابراین، در اینجا هم شاهد ترمز ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با دکمههای کنترلی، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، نمایشگر لمسی با پورت USB، سنسور و دوربین دنده عقب، آینههای جانبی برقی با راهنما، پنجرههای برقی جلو و عقب، دیلایت و کروز کنترل هستیم. بااینحال، 207 از لحاظ امکانات در برابر اطلس حرفی برای گفتن نخواهد داشت زیرا تیپ دستی فول این خودرو که با نام G شناخته میشود، از تجهیزات قابلتوجهی مثل کنترل کشش و کنترل پایداری، دو ایربگ، نشانگر تعویض دنده، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، سنسور دنده عقب، کامپیوتر سفری، دیلایت، غربیلک فرمان D شکل، سیستم پایش باد تایرها، چراغهای خودکار، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، آینههای جانبی تاشو برقی، تریم دورنگ داخلی، آنتن کوسهای و سانروف بهره میبرد.
اطلس علاوه بر این تیپ، در سه تیپ دیگر هم ارائه خواهد شد که در تیپ پایه بسیاری از این امکانات وجود ندارد و سطح تجهیزات تقریباً در حد کوییک خواهد بود اما سایپا فعلاً فقط قیمت تیپ G را اعلام کرده و اولین نسخهٔ این خودرو که به بازار خواهد آمد همین تیپ خواهد بود؛ بنابراین، اطلس G در تجهیزات کاملاً نسبت به 207 برتری دارد و پژوی ایرانخودرو در برابر رقیب سایپایی کاملاً خودروی فقیری بهحساب میآید.
رانندگی و سواری
هرچند اطلس هنوز به خریداران تحویل داده نشده و تجربهٔ رانندگی با آن را نداشتهایم ولی ازآنجاییکه این خودرو صرفاً یک فیسلیفت با تغییراتی در طراحی است، انتظار نمیرود کیفیت سواری خودرو با کوییک تفاوتی داشته باشد. همچنین هرچند پیشرانهٔ اطلس هم ارتقاء پیدا کرده است اما با قضاوت از روی کوییک GX که از همین پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده میکند، در کارکرد موتور هم تفاوت چشمگیری صورت نگرفته است. این یعنی مشکلاتی که در کوییک میدیدیم یعنی لرزش و سروصدای آزاردهندهٔ پیشرانه، در اطلس هم همچنان بر قوت خود باقی خواهد بود.
از سوی دیگر، 207 هرچند از لحاظ سروصدا، لرزش و کیفیت کلی سواری شرایط بهتری دارد اما از مشکل دیگری رنج میبرد. توان موتور TU3 حتی برای چنین هاچبک کوچکی پایین است و در سربالاییها، هنگام سبقتگیری، هنگام استفاده از کولر و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد کاملاً راننده را ناامید خواهد کرد؛ بنابراین، این نسخهٔ 207 بیشتر برای ترددهای شهری مناسب خواهد بود درحالیکه اطلس کشش بهمراتب بهتری دارد و قدرت 90 اسب بخاری پیشرانهٔ آن برای وزن حدود یک تنی خودرو نسبتاً کافی خواهد بود.
البته اگر خواهان پیشرانهٔ قویتر TU5 در 207 هستید میتوانید سراغ تیپ 5 این خودرو بروید که از لحاظ قیمت اختلاف چندانی با نسخهٔ TU3 ندارد اما در این تیپ باید قید تعدادی از همان امکانات اندک 207 مثل نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب و کروز کنترل را بزنید و با داشبورد قدیمی 206 کنار بیایید.
جمعبندی
اگر قیمت کارخانه را در نظر بگیریم، 207 شانس بیشتری برای پیروزی در این مقایسه خواهد داشت زیرا قیمت نسخهٔ TU3 آن از سوی ایرانخودرو 323 میلیون تومان اعلام شده درحالیکه قیمت کارخانهای اطلس G برابر با 406 میلیون تومان است اما در بازار شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود زیرا قیمت این نسخه از 207 در بازار به حدود 550 میلیون تومان رسیده است. چون اطلس هنوز تحویل داده نشده، قیمت بازار آن مشخص نیست اما ازآنجاییکه قیمت محصولات جدید سایپا در بازار اختلاف چندانی با کارخانه ندارد، انتظار نمیرود اطلس در بازار بیش از 50 میلیون تومان گرانتر از قیمت کارخانه باشد؛ بنابراین، هاچبک جدید سایپا در بازار بیش از 100 میلیون تومان از 207 با موتور TU3 ارزانتر خواهد بود. با توجه این اختلاف قیمت و همینطور طراحی بیرونی بروزتر، کابین زیباتر، پیشرانهٔ قویتر و امکانات بیشتر، در این مقایسه باید اطلس را گزینهٔ برتر دانست.
مقایسه مشخصات فنی
سایپا اطلس | پژو 207 TU3 | |
پیشرانه | 4 سیلندر M15I | 4 سیلندر TU3 |
حجم موتور | 1500 سیسی | 1360 سیسی |
سوپاپ | 8 | 8 |
قدرت | 90 اسب بخار | 75 اسب بخار |
گشتاور | 137 نیوتن متر | 118 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | 6.9 لیتر | 6.4 لیتر |
طول | 4,020 میلیمتر | 3,872 میلیمتر |
عرض | 1,685 میلیمتر | 1,669 میلیمتر |
ارتفاع | 1540 میلیمتر | 1,441 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,410 میلیمتر | 2,443 میلیمتر |
وزن | 1070 کیلوگرم | 1060 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 285 لیتر | 245 میلیمتر |
قیمت کارخانه | 406 میلیون تومان | 323 میلیون تومان |
قیمت بازار | نامشخص | 550 میلیون تومان |
[poll id="172"]