وانت تیگارد L7 پلاس؛ مشخصات و قیمت پیکاپ دو دیفرانسیل وارداتی

شنبه 25 اسفند 1403 - 16:30
مطالعه 10 دقیقه
Tigard L7 plus iran (13) - Copy
تیگارد L7 ساخت زیرمجموعه‌ی بایک چین است و به‌تازگی پلاک ملی دریافت کرده است. این پیکاپ دو دیفرانسیل با گیربکس دستی و قیمت رقابتی در ایران عرضه می‌شود.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر، بازار وانت‌ در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این شرایط، با واردات تویوتا هایلوکس از دهه‌ی ۸۰ خورشیدی شکل گرفت؛ اما پس از افزایش ارزش دلار و ممنوعیت واردات خودرو، به سمت وانت‌های چینی، تغییر کرد. حالا مونتاژکاران ایرانی، درحال رقابت با یکدیگر برای تقسیم بازار هستند و تنوع وانت‌های چینی را افزایش می‌دهند. از سویی دیگر، مالکیت وانت‌های بزرگ برای جلب توجه و رانندگی در طبیعت، بین جوانان ایرانی رواج یافته است.

بیشتر بخوانید:

خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک  (BAIC)، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین است و رتبه‌ی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه در سال ۱۹۸۵ با سرمایه‌گذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعه‌ی بایک محسوب می‌شوند درحالی‌که بزرگ‌ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز هم سهام‌داران اصلی بایک هستند.

تنوع محصولات بایک به خودروهای جدید مثل X7 یا X35 محدود نمی‌شود و چند مدل قدیمی نیز، همچنان روی خط تولید باقی مانده‌اند. وانت پیکاپ ترالرد (Terralord) ساخت ZX زیرمجموعه بایک که قرار است در ایران به نام تیگارد L7 پلاس عرضه شود، سال 2016 معرفی شده و حالا حدود 10 سابقه دارد. ظاهرا پلتفرم این مدل با بهمن G9 مشترک است اما تیگارد L7 امکانات کمتر و قیمت ارزان‌تر خواهد داشت. شرکت سانیار موتور پارسیان با نام تجاری تیگارد موتور در ایران فعالیت می‌کند و عرضه‌کننده‌ی L7 خواهد بود.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی تیگارد L7 پلاس

شباهت تیگارد L7 به تویوتا سکویا و سبک طراحی وانت‌های مشهور در سال‌های 2010 تا 2015 مشخص است. از سویی دیگر، ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره، چندان قدیمی به نظر نمی‌رسد. این شرایط، برای علاقه‌مندان پیکاپ‌های کلاسیک، جالب خواهد بود.

چراغ‌های چهار گوش و بزرگ، تیگارد L7 را کم‌هیجان جلوه می‌دهند. ادوات کروم در جلوپنجره، همراه خطوط افقی، حس لوکس را افزایش می‌دهند؛ ضمن اینکه تصاویر منتشر شده توسط سانیار موتور، سپرهای هم‌رنگ بدنه، فاقد ادوات پلاستیکی سیاه رنگ دارد. حجم‌دهی بدنه برای کاپوت جلو و گلگیرها، هماهنگی بسیار خوب با جوپنجره و چراغ‌ها را نشان می‌دهد.

در نمای جانبی، مطابق انتظاری که از یک وانت نسبتا بزرگ می‌رود، سادگی و پرهیز از خطوط مورب حاکم است. برخلاف بهمن G9 و جک KMC T8، ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت در گلگیرهای تیگارد L7 استفاده نشده است. رکاب‌های فلزی برای کمک به سوار و پیاده‌شدن نیز، نکته‌ی مثبت L7 پلاس هستند. رینگ 17 با تایر 265 میلی‌متر برای مدل وارداتی ارایه خواهد شد.

در پشت، ابعاد نسبتا بزرگ چراغ‌ها، هماهنگ با دیگر اجزا دیده می‌شود و حس خوبی به مخاطب می‌دهد. دست‌گیره برای دسترسی به قسمت بار، پوشش کروم براق دارد و وسط نصب شده است. حجم‌دهی درپوش با خطوط مورب، سادگی مرسوم در نمای عقب وانت‌های چینی را کاهش می‌دهد.

تیگارد L7 پلاس با طول 5,341  میلی‌متر، عرض 1,885  میلی‌متر و ارتفاع 1,815 میلی‌متر، همراه فاصله محوری 3,250  میلی‌متر، عرضه می‌شود. این وانت مشابه بهمن G9 و کلوت مکث موتور، یکی از بزرگ‌ترین پیکاپ‌های مونتاژ ایران خواهد بود. ابعاد قسمت حمل بار، 1530 در 1620 میلی‌متر است.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین تیگارد L7 پلاس

سطح بالای داشبورد از پلاستیک سخت تشکیل شده و بخش میانی، چرم مصنوعی است. فرمان و کلیدهای گران، نمای کابین تیگارد L7 پلاس را کاملا قدیمی نشان می‌دهند. همچنین ترمز دستی اهرمی و استارت با سوئیچ، فناوری‌های قدیمی در این مدل را ثابت می‌کنند.

پشت فرمان، خبری از پنل دیجیتال و نمایشگر رنگی نیست. طرح سیلندری مشابه  بسیاری دیگر وانت‌های اقتصادی ساخت چین، برای تیگارد L7 پلاس ارایه می‌شود. نسخه‌ی وارداتی، متفاوت از نمونه‌ی اصلی ساخت چین، نمایشگر عمودی بزرگ دارد و به همین دلیل، فاصله‌ی خالی به مانیتور و خروجی‌های هوا ایجاد شده که البته ناخوشایند است. صندلی‌های تیگارد L7 پلاس تمام چرم هستند و راحتی قابل قبول برای 4 سرنشین بلند قد فراهم می‌کنند.

 

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی تیگارد L7 پلاس

بهمن G9 فوتون G7 و جک KMC T9 مجهز به موتور 2 لیتر توربو با حدود 230 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور
هستند؛ اما تیگارد L7 از پیشرانه‌ی 2/4 لیتر تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی چین استفاده می‌کند. البته سانیار موتور، عرضه‌ی این مدل با موتور 2 لیتر توربو در آینده را وعده داده است.

تیگارد L7 با موتور 2/4 لیتر، 150 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. اطلاعات رسمی از عملکرد فنی این مدل در دسترس نیست اما با توجه به وزن 1800 کیلوگرم، احتمالا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 14 ثانیه خواهد داشت. تیگارد L7 در ایران، همراه گیربکس 6 سرعته دستی ارایه خواهد شد؛ اما قفل دیفرانسیل مکانیکی با حالت‌های 2H(دیفرانسیل عقب)، 4H (چهار چرخ سبک) و 4L (چهارچرخ سنگین) فراهم خواهد کرد.

مجموعه امکانات اعلام شده توسط سانیار موتور در کاتالوگ رسمی تیگارد L7 پلاس به شرح ذیل است:

  • چراغ مه شکن
  • چراغ ترمز نصب شده در بالای کابین
  • قفل کودک درب های عقب
  • کمربند ایمنی سه نقطه - ردیف جلو
  • کمربند ایمنی - ردیف عقب
  • فرمان به همراه کلید مولتی مدیا
  • قفل مرکزی از راه دور کلید تاشو
  • رابط Bluetooth
  • سنسور پارک عقب
  • دوربین دنده عقب
  • شیشه بالابر اتومات به همراه آنتی ترپ
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع بصورت دستی
  • روشنایی کابین
  • تهویه مطبوع الکترونیکی
  • سیستم فیلتر گرد و غبار محفظه کابین
  • تنظیم آینه برقی
  • مه زدای شیشه های عقب
  • تنظیم ستون فرمان
  • کمک فرمان هیدرولیکی
  • ترمز ضد قفل و سیستم‌های کنترل تعادل ABS  و EBD و  ESP
  • کیسه هوا راننده
  • کیسه هوا سرنشین
  • سیستم پایش فشار و دمای باد تایر
  • هشدار سرعت
  • چراغ رانندگی در روز
  • چراغ جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

 

کپی لینک

قیمت ترالرد در چین و پیش‌بینی تیگارد L7 پلاس وارداتی

نمونه‌ی موجود از ترالرد در چین و دیگر کشورها، مجهز به موتور 2/4 لیتر توربو دیزل تحت لیسانس ایسوزو است. این مدل همراه سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس دستی با حدود قیمت 15 هزار دلار فروخته می‌شود. اگر فرض کنیم نسخه‌ی بنزینی و دیزلی تقریبا هم‌قیمت باشند؛ احتمالا تیگارد L7 پلاس سانیار موتور برای خریدار ایرانی، 1/8 تا 2 میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

دیگر وانت‌های دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک در بازار، G9 بهمن موتور، آمیکو آسنا و کلوت مکث موتور هستند. برای G9 موتور ۲ لیتر مشابه فوتون G7 و جک KMC T9  وجود دارد اما آمیکو آسنا و کلوت مکث موتور، مجهز به پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر توربو هستند. نکته‌ی مهم، قدرت و گشتاور بیشتر برای فوتون G7 و جک  T9 با وجود حجم موتور کمتر است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.