چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین دوقلوهای جهان خودرو! از تویوتا 86 تا پونتیاک GTO

هرچند در صنعت خودروسازی اشتراک پلت‌فرم موضوعی معمول است اما گاهی یک خودرو با دو برند مختلف عرضه می‌شود تا شاهد برادران دوقلو باشیم!

هرچند هر شرکت خودروسازی معمولاً به طراحی و قطعات فنی خاص خود شناخته می‌شود اما در کل صنعت خودروسازی، پلت‌فرم‌ها و پیشرانه‌های مشترک زیادی بین خودروهایی از برندهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. بهترین مثال این موضوع تویوتا سوپرا و ب‌ام‌و Z4 است. بااین‌حال، برخی خودروسازان پا را از این هم فراتر گذاشته و خودروهایی کاملاً یکسان را با برندهای مختلف عرضه می‌کنند. تفاوت بین این خودروها بسیار جزئی بوده و صرفاً در مواردی مثل جلوپنجره خلاصه می‌شود؛ بنابراین، این‌ها را می‌توان خودروهای دوقلو دانست که در ادامه با ۱۰ نمونه از جالب‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

کرایسلر ۳۰۰C و لانچیا تما

کرایسلر ۳۰۰ خودروی آشنایی است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون تولید می‌شود اما از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ یعنی زمانی که اتحاد کرایسلر و فیات شکل گرفت، این سدان آمریکایی با نام لانچیا تما به بازار آمد. تما نامی بود که لانچیا از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۴ برای یک سدان لوکس استفاده می‌کرد و با ری‌بج کرایسلر ۳۰۰C دوباره احیا شد. این خودرو با پیشرانه‌های ۳.۶ لیتری V6 بنزینی و ۳ لیتری V6 دیزلی در ایتالیا و برخی از دیگر بازارهای فرمان چپ اروپایی عرضه شد.

اوپل اومگا و کادیلاک کاترا

حضور قدرتمند برندهای آلمانی و ظهور برندهای لوکس ژاپنی در دههٔ ۹۰ در بازار آمریکا روی فروش کادیلاک تأثیر گذاشت اما این شرکت هیچ محصولی برای رقابت با این خودروها در بخش میان سایز نداشت. به همین دلیل، کادیلاک سراغ برند آلمانی جنرال موتورز یعنی اوپل رفت و یکی از سدان‌های آن را قرض گرفت. اومگا به‌عنوان یک سدان میان سایز دیفرانسیل عقب، گزینهٔ مناسبی به نظر می‌رسید و با نام کادیلاک کاترا در آمریکا عرضه شد. تنها تفاوت این دو خودرو در جلوپنجره و چراغ‌های عقب بود. کاترا اما در بازار آمریکا موفق نبود و بعداً با سدان CTS جایگزین شد که یک کادیلاک واقعی بود.

آلفارومئو توناله و دوج هورنت

در خانوادهٔ بزرگ استلانتیس، دوج که از سبد محصولات سالخورده و قدیمی رنج می‌برد، زمانی که آلفارومئو کراس‌اوور کامپکت توناله را معرفی کرد، آن را گزینهٔ مناسبی برای افزودن به سبد محصولات خود دید. بدین ترتیب، درحالی‌که آلفارومئو خیلی به این اتفاق راضی نبود، توناله با نام دوج هورنت راهی بازار آمریکا شد. تفاوت این خودرو صرفاً محدود به طراحی دماغه است یعنی جایی که جلوپنجرهٔ مثلثی مشهور آلفارومئو جای خود را به طراحی جدیدی مشابه محصولات دوج داده است. پیشرانه‌های این دو خودرو هم یکسان است.

نیسان اسکای‌لاین و اینفینیتی Q50

اسکای‌لاین یکی از مشهورترین نام‌های تاریخ نیسان محسوب می‌شود که در نسخهٔ GT-R جزء محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی تاریخ به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، نسل یازدهم اسکای‌لاین که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد، در ایالات‌متحده از طریق برند لوکس اینفینیتی و با نام G35 عرضه شد. این اولین اسکای‌لاینی بود که به آمریکا صادر می‌شد. این رویه در نسل‌های بعدی هم ادامه پیدا کرد و هم‌اکنون نسل سیزدهم اسکای‌لاین با نام اینفینیتی Q50 در آمریکا عرضه می‌شود. این در حالی است که از سال ۲۰۰۷، نسخهٔ GT-R راه خود را از اسکای‌لاین جدا کرد.

هولدن مونارو و پونتیاک GTO

جنرال موتورز در پاسخ به معرفی نسل پنجم فورد موستانگ، در سال ۲۰۰۴ پونتیاک GTO را احیا کرد. روی کاغذ به نظر می‌رسید این خودرو تمام مواد لازم یک ماسل کار یعنی بدنهٔ دودر، پیشرانهٔ V8 قدرتمند و پرفورمنس بالا را دارد اما این GTO چیزی جز هولدن مونارو از استرالیا نبود. این کوپهٔ استرالیایی نه‌تنها یک پونتیاک واقعی نبود بلکه طراحی خسته‌کننده‌ای هم داشت و در آن هیچ عنصر رترویی که در آن زمان محبوب بود دیده نمی‌شد. به همین دلیل، GTO شکست خورد و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ تنها ۴۰ هزار دستگاه فروخت.

سوبارو BRZ و تویوتا ۸۶

تویوتا GT86 که در نسل دوم به GR86 تغییر نام داد، به‌طور مشترک با سوبارو BRZ توسعه پیدا کرد تا یک خودروی اسپرت جذاب ارزان‌قیمت را در اختیار خریداران قرار دهد. برخلاف بسیاری از کوپه‌های ارزان‌قیمت بازار، این برادران دوقلو که بجای پرفورمنس صرف، روی هندلینگ تمرکز داشتند، به‌صورت دیفرانسیل عقب ساخته شدند. در این همکاری، تویوتا توسعهٔ شاسی و طراحی خودرو را انجام داد و سوبارو پیشرانه را تأمین کرد. تنها تفاوت BRZ و ۸۶ در لوگو و جزئیات کوچک داخلی است.

ساترن اسکای و اوپل GT

ساترن اسکای پروژهٔ جاه‌طلبانه‌ای بود زیرا برای اولین بار، جنرال موتورز رودستر کوچکی تولید کرد که می‌توانست با خودروهای اسپرت ژاپنی و اروپایی رقابت کند. این خودرو که روی پلت‌فرم پونتیاک سولستیس ساخته شده بود، با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ ۲۶۰ اسب بخاری، در کلاس خود خودروی بسیار سریعی محسوب می‌شد. اسکای در برخی بازارهای اروپایی با نام اوپل GT عرضه شد. جالب اینکه جنرال موتورز در کرهٔ جنوبی هم این رودستر را با نام دوو اسپیدستر عرضه کرد. با تعطیلی برند ساترن در سال ۲۰۰۹ تولید اسکای هم خاتمه یافت.

اوپل اینسیگنیا و بیوک رگال

رگال یکی از نام‌های باسابقه در تاریخ بیوک است که در سال ۲۰۰۴ کنار رفت. چند سال بعد، جنرال موتورز قصد داشت اوپل اینسیگنیا را از طریق برند ساترن در آمریکای شمالی عرضه کند اما از آنجایی تصمیم به تعطیلی این برند گرفت، اینسیگنیا در قالب نسل پنجم بیوک رگال از سال ۲۰۰۸ در آمریکا عرضه شد. این خودرو طی دو نسل تا سال ۲۰۲۰ در این کشور به فروش رسید. جذاب‌ترین نسخهٔ این برادران دوقلو، رگال GS با پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 و ۳۱۰ اسب بخار قدرت بود درحالی‌که قوی‌ترین نسخهٔ اینسیگنیا در اروپا یعنی مدل GSi با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ ۲۶۰ اسب بخاری عرضه می‌شد.

شورلت سابربن و هولدن سابربن

شورلت سابربن شاسی‌بلندی افسانه‌ای است که دهه‌ها است تولید می‌شود و احتمالاً همه با آن آشنایی دارند اما مطمئناً هرگز نمی‌دانستید که این خودرو زمانی بانام هولدن هم عرضه می‌شد. جالب اینکه هولدن سابربن در مکزیک به‌صورت فرمان راست تولید می‌شد و در استرالیا و نیوزلند به فروش می‌رسید. تنها حدود ۷۵۰ دستگاه از این خودرو بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ ساخته شده که همگی به‌جز لوگو تفاوت دیگری با همتای آمریکایی خود نداشتند.

دوج چارجر دیتونا و پلیموث سوپربرد

آخرین خودروهای این لیست از اسطوره‌های مسابقات نسکار هستند. دوج در سال ۱۹۶۹ نسخه‌ای بسیار اصلاح‌شده از چارجر را با نام دیتونا به این مسابقات فرستاد. این نسخه با دماغهٔ تیز، چراغ‌های مخفی و بال بزرگ عقب، آیرودینامیک بسیار بهتری داشت. از چارجر دیتونا تنها ۵۰۳ دستگاه ساخته شد و برای فصل ۱۹۷۰ پلیموث سوپربرد جایگزین آن شد. این خودرو تا حد زیادی با دیتونا یکسان بود اما اصلاحات مهندسی زیادی را تجربه کرد که از فصل ۱۹۶۹ آموخته شده بودند. سوپربرد هم فقط یک سال تولید شد اما از آن حدود چهار برابر بیشتر از دیتونا ساخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴۴ رای
منبع
HotCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (592 ديدگاه)

    جالب بود برام..

    موافقم 44
    مخالفم 3
  2. (Ali(chevynova

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6763 ديدگاه)

    فقط اون ۲ تای آخر
    چارجر دیتونا سال ۱۹۶۹ رکورد سرعت ۳۳۰ کیلومتر رو زد
    ماشالاه پرفورمنس
    ماشالاه طراحی
    Mopar or no car

    موافقم 43
    مخالفم 74
    1. MR.JD

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (325 ديدگاه)

      حرف بد یا نادرستی نمیزنی ها
      ولی مشکل اینجاست فکر میکنی (فقط) آمریکا بلده ماشین بسازه . بقیه فرغون میسازند . دنیای تو در سه کلمه خلاصه شده (((فقط))) !
      از 6600 کامنتی که گذاشتی این (فقط) رو بیرون بکشیم بعید میدونم صدتا کامنت ازت بمونه یا نه
      واسه همین محکوم به دیس باران شدنی بدون اینکه نظرت خوانده شود

      موافقم 21
      مخالفم 1
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (9909 ديدگاه)

    از دوستان کدومتون تا حالا سوار اپل امگا شده ؟

    در ایران خودروهای خوبی موجود داریم که در سایه خرید فروش میشوند و اصلاً در چشم‌ها نیستند که جو بازار روشون تاثیر بگذاره ، یکیش همین اپل امگا هستش !
    خودرویی که در زمان خودش در حد بنز S سواری میداد با آپشن‌های فراوان !
    اپل آلمان به سبب شراکتی که با آمریکایی‌ها داشت در آن زمان خودروهایی میساخت که هنوزم در خیابان‌های ما داره راه میره با بدنه‌های شلاق نخورده و تمیز که نشان میده به شدت کیفیت بالایی داشتند چه در فنی چه در متریال داخلی و بدنه !

    اگر سوار امگا بشید تعجب میکنید که این خودرو چقدر از عالی عالی‌تره ولی به سبب خدمات ضعیف در ایران در حقش اجحاف شده و حقیقتاً سخت میشه مالکش باشید و بتوانید جایگزینی انتخاب کنید مگر در حد سواری لکسوس ES یا اپیروس و جنسیس سدان که از نظر قیمتی زمین تا آسمان فاصله دارند !

    موافقم 48
    مخالفم 19
    1. مهرداد

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام
      یکی از دوستان من تمییزشو داره و قطعاتشو از ارمنستان تامیین می کنه، واقعا عالیه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. F22RAPTOR

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2581 ديدگاه)

    یا خدا هولدن سابربن

    موافقم 22
    مخالفم 4
  5. سالار فصل

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    سوبارو سولترا هم میتونست توی لیست باشه

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. سالار فصل

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (323 ديدگاه)

      همچنین شورلت رویال که همگی کلی خاطره داریم باهاش و ریبج اوپل بود

      موافقم 20
      مخالفم 4
      1. amir

        ۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2058 ديدگاه)

        بله اوپل کومودور بود

        موافقم 9
        مخالفم 2
        1. سالار فصل

          ۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (323 ديدگاه)

          ممنون برادر

          موافقم 6
          مخالفم 4
  6. Reza Waffen SS

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5304 ديدگاه)

    هوندا NSX و اکورا NSX م باید توی لیست میبود

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. amir

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2058 ديدگاه)

      ان اس ایکس شاید جذاب ترین ساخته های تاریخ هوندا باشه قشنگ ویژگی های یه سوپراسپرت دهه نودی رو داشت چراغ پاپ آپ و ….. دهه نود برای ژاپنی ها تکرار نشدنی بود

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. MR.JD

        ۹ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (325 ديدگاه)

        NSX تنها جی دی امی بود که واقعا عاشقش بودم
        یادش بخیر چه پوستر هایی ازین گوهر داشتم . یکی NSX یکی F40 جفتش هم قرمز بود .

        موافقم 4
        مخالفم 0
    2. خاص

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (204 ديدگاه)

      همچنین لامورگینی هوراکان و آئودی R8

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. amir

        ۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2058 ديدگاه)

        مخصوصا آئودی آر۸ نسل اولش ماندگار بود از آئودی های منحصر به فرد دوست داشتنی بود همراه با tt اما تو لامبوهای معاصر گالاردو(گایاردو) و اونتادور رو خیلی بیشتر از بقیه دوست دارم مخصوصا یه اونتادور اس ویجی بژ یا مشکی مخملی …..

        موافقم 3
        مخالفم 0
  7. mercedes

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (283 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/Cars-5-11.jpg
    توی بازی ماست وانتد برام سوال بود چرا هم قیمتن و انقد شبیه همن😂

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. amir

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2058 ديدگاه)

      من اولین بار تو underground ۲ دیدمش و برای مدت ها فکر میکردم که واقعا پونتیاکه بعدا متوجه شدم عه درواقع هولدنه و بهمون پونتیاک غالب کردن سرعت بالایی هم داشت و هندلینگش نسبت به بقیه ضعیف تر بود

      موافقم 9
      مخالفم 1
  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (741 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. amir

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2058 ديدگاه)

      ماشین بازا و کسایی که بیشتر برای اطلاعات مجله رو دنبال میکنن اینطور مقاله هارو بیشتر ترجیح میدن و دوستشون دارن

      موافقم 9
      مخالفم 4
  9. امیرعلی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پژو جی ال ایکس و اس ال ایکس چرا تو لیست نبود 🤔🤔🤔🤔

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. ممدشون

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جی ال ایکس طرح اصلی ۴۰۵ بود ولی اس ال ایکس رو ایران‌خودرو طراحیش کرده

      موافقم 7
      مخالفم 1
  10. علی جردن

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (907 ديدگاه)

    قطعا این پست جز ۱۰ پست برتر سایت تا به حال بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. Gm.saeed

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوو ریسر gteهاچبک و اپل کادت 1990تا1994 جفتشون هم یک موتور روشونه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  12. Dan

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (555 ديدگاه)

    مقاله عالی
    ولی
    بنظرم جای فورد کراون ویکتوریا و لینکلن تاون کار تو لیست خالیه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  13. BMW

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1052 ديدگاه)

    برادرهای آمریکایی باز چه میکنند👍😎یاد سریع و خشن بخیر

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. Enzo Ferrari 2008

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خیلی خوب جالب بود

    موافقم 3
    مخالفم 1
  15. روح اله یزدانی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    ماشینای چینی و کره ای و حتی ژاپنی خیلی بدترند، برا چینی ها کجاست در کل مطلب جالبی بود.

    موافقم 1
    مخالفم 11
    1. امیرم

      ۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      شما هر وقت پولشو داشتی کره ای و ژاپنی بخری برونی بعد حرف بزن همون ژاپنیا موتورای کوچیکشون میتونن پتانسیل حتی بیشتر از وی هشت و وی ۱۲ داشته باشن
      برا همینه برا لوازمی کردنش دستو پا میشکونن یا برای قدرت قابل قیاسش با امریکایی و اروپایی ، شما یا تعصب داری یا سطح سواد خودرویی درستی نداری یا از این تازه به دوران رسیده ها هستی که ریماک و تسلا میبینن ذوق میکنن.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  16. شاپور ساسان

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    جای پیکان بار دوگانه سوز با فورد اف ۱۵۰جاشون تو این لیست خالیه . شباهت عجیبی به هم دارن . برادران دوقلو . ولی پیکان بار تو بچگی چیزی خورده تو سرش

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2164 ديدگاه)

      سوءتغذیه باعث شد، پیکان ناقص و خنگ به دنیا بیاد

      موافقم 9
      مخالفم 1
  17. رومانی>چین>فرانسه

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1098 ديدگاه)

    چرا ج ام. اوپل رو فروخت تنها زیر مجمعه اش بود که مغزش کار می‌کرد

    موافقم 0
    مخالفم 3
  18. imperezasti

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اوپل وکترا و واکسهال کاوالیر هم یکین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. Rman

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این ماشین با این طراحی جدید و این قدر زیبا با ۲۰هزاردلار توی چین تولید و به فروش میرسه
    ولی خودرو شاهین اتومات با موتور ۸سوپاپ که مال ۳۰ سال پیش و طراحی قدیمی که از خودرو های دیگه گرفته شده و با این کیفیت داغون،ولی با هزینه تولید پایین در ایران،۱۳هزار دلار قیمت فروش خورده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. اشکان

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    در این خودرو ها دو کمپانی از یک پلتفرم خودرو استفاده کردند در خودروهای پژو و ایران خودرو هم هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. Omidebr

    ۹ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جنسیس و سنتینانتال هم دوقلو محسوب میشن؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    چرا شاهین و برلیانس h220 رو نگفتید

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا