چشم اندازخودروهای سنگینهفته نامه

گران ترین کشنده و کامیون ایران؛ از داف و ولوو تا اسکانیا و مرسدس

در این مقاله گران ترین کشنده و کامیون های بازار ایران را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

وسایل نقلیه سنگین به ویژه انواع کشنده‌ها و کامیون‌ها نقش مهمی در توسعه یک کشور ایفا می‌کنند چراکه جریان اصلی حمل کالا به شمار می‌روند. به همین خاطر است که شاهد آزاد شدن واردات کشنده‌ها و کامیون های صفرکیلومتر و کارکرده به کشور در سال‌های اخیر بوده‌ایم هرچند افزایش قیمت ارز و سایر عوامل باعث شده‌اند قیمت این وسایل نقلیه به ارقام قابل‌توجهی برسد. با توجه به استقبال شما عزیزان از معرفی کشنده‌های موجود در کشور این بار تصمیم گرفتیم گران ترین کشنده و کامیون ایران را خدمت شما معرفی کنیم.

گران ترین کشنده و کامیون ایران

لیست پیش رو به ترتیب از گران ترین به ارزان‌ترین کشنده‌ها و کامیون های بازار مرتب شده هرچند باید دقت داشت قیمت‌های ذکر شده مربوط به مدل‌های صفرکیلومتر و قیمت بازار است و به‌صورت حدودی درج شده چراکه نوسان‌های ارزی و سایر عوامل باعث می‌شوند قیمت کشنده‌ها نیز افزایشی باشد. درصورتی‌که اطلاعات بیشتری درباره خود کشنده‌ها و یا قیمت آن‌ها دارید حتماً آن را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید.

داف XF 530

قیمت: حدود ۱۱ میلیارد تومان

محصولات شرکت هلندی داف از قدیم در کشورمان طرفداران زیادی داشته‌اند. دو کشنده XF 480 و XF 530 هم‌اکنون در کشورمان حضور دارند و مدل XF 530 را می‌توان گران ترین کشنده بازار ایران دانست. این کشنده به پیشرانه ۶ سیلندر ۱۲.۹ لیتری با ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است و ظرفیت حمل بار ناخالص آن تا ۵۰ تن نیز ذکر شده است. همان‌طور که انتظار می‌رود این کشنده از طیف وسیع امکانات رفاهی و ایمنی سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، هشدار خروج از خط، دوربین‌های جانبی، کولر و بخاری درجا، دو تخت خواب، صندلی راننده برقی و… اشاره کرد.

اکتروس ۱۸۵۱

قیمت: حدود ۱۰.۹ میلیارد تومان

دیگر محصول حاضر در لیست گران ترین کشنده و کامیون ایران به مرسدس بنز تعلق دارد. اکتروس در کشورمان به خوبی شناخته شده و اخیراً نیز نسخه‌های جدید این کشنده در جاده‌ها به چشم می‌خورند. نسخه به‌روز این کشنده با نام اکتروس ال عرضه شده و نسخه ۱۸۵۱ آن از پیشرانه ۶ سیلندر ۱۵.۶ لیتری با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰۰ نیوتون متر گشتاور سود می‌برد. همانند محصولات سواری مرسدس بنز، اکتروس ال نیز دارای امکانات متنوعی همچون کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم حفظ کشنده بین خطوط، نمایشگرهای لمسی مرکزی و پشت آمپرها، پایش نقاط کور، ترمز ضد لغزش، گرم‌کن و سردکن صندلی، دوربین جانبی بجای آینه‌های سنتی، چراغ‌های جلوی LED و… است.

ولوو FH500

قیمت: حدود ۱۰.۶ میلیارد تومان

محصولات سنگین ولوو در کشورمان کاملاً محبوب و مورد اعتماد هستند. گل سرسبد کشنده‌های ولوو در کشورمان مدل FH500 است که از پیشرانه ۶ سیلندر ۱۲.۸ لیتری توربو دیزل با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. این کشنده سوئدی وزن ناخالص ۴۴ تنی دارد و می‌توان با آن حدود ۳۶.۵ تن بار را جابجا کرد. ولوو FH500 به دو تخت خواب مجهز است و صندلی‌های راننده و سرنشین نیز راحتی بالایی دارند و از تنظیمات زیادی سود می‌برند. سیستم تهویه مطبوع، آینه‌های گرم شونده و… نیز در این کشنده وجود دارند. اکثر کنترل‌های داشبورد در دسترس راننده هستند و یک نمایشگر ۷ اینچی نیز اطلاعات را در اختیار راننده می‌گذارد.

اسکانیا ۵۰۰S

قیمت: حدود ۱۰.۵ میلیارد تومان

تا همین چند سال پیش محصولات اسکانیا در کشورمان مونتاژ می‌شدند اما هم‌اکنون شاهد واردات محصولات کارکرده و صفرکیلومتر آن به کشور هستیم. کشنده ۵۰۰S به تعداد بسیار محدود در کشورمان حضور دارد و همین امر باعث شده قیمت آن در بازار بسیار بالاتر از ارقام اعلامی باشد. این کشنده دارای پیشرانه ۶ سیلندر ۱۳ لیتری با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵۰ نیوتون متر گشتاور است. مجموع وزن ناخالص مجاز ۵۰۰S نیز به حدود ۴۴ تن می‌رسد. اگرچه ذکر تمامی تجهیزات این کشنده در مطلب گران ترین کشنده و کامیون ایران از حوصله خارج است اما از برخی موارد می‌توان به سیستم هشدار انحراف از مسیر، فرمان دی شکل با تنظیم در دو جهت، کروز کنترل تطبیقی، چراغ جلوی خودکار، یخچال، بخاری و کولر درجا، گرم‌کن و سردکن صندلی، دریچه سقفی، آینه‌های برقی گرم‌کن دار، تهویه مطبوع خودکار، قفل مرکزی، نمایشگر و تاخوگراف دیجیتال، چراغ‌های روز روشن، پروژکتورهای سقف و جلوپنجره، فلاپ بغل اشاره کرد.

رنو T520

قیمت: حدود ۹ میلیارد تومان

رنو با کشنده‌های سری T خود حضور متفاوتی در کشورمان دارد. این کشنده با ظاهر جذاب خود جزو متمایزترین محصولات سنگین جاده‌های کشور است. مدل T520 از پیشرانه ۱۳ لیتری با ۵۲۰ اسب بخار قدرت سود می‌برد. ظرفیت حمل بار آن نیز به حدود ۴۲ تن می‌رسد. کشنده‌های رنو نیز همانند محصولات ولوو از تجهیزات ایمنی و رفاهی زیادی سود می‌برند که از جمله آن‌ها می‌توان مواردی همچون دو تخت خواب، کروز کنترل، سیستم کنترل مدیریت تهویه و کولر درجا هستند. تاخوگراف دیجیتال، یخچال ۲۴ لیتری، خروجی برق ۱۲ ولت در کابین، سیستم گرم‌کننده آب رادیاتور و روغن گیربکس، سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس، تعلیق بادی اتاق و صندلی راننده، آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن و سانروف برقی را نام برد.

رنو T480

قیمت: حدود ۸.۲ میلیارد تومان

دیگر کشنده سری T رنو با نام T480 شناخته می‌شود که به وفور وارد کشور شده است. پیشرانه مورد استفاده در مدل T480 مشابه برادر خود است با این تفاوت که ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس اپتی درایور با ۱۲ دنده جلو و ۳ دنده‌عقب نیز نیروی تولیدی را به چرخ‌ها می‌رسانند. رنو T480 نیز در بخش امکانات و تجهیزات کمبودی ندارد و تجهیزاتی همچون یخچال ۲۴ لیتری، سیستم تهویه مطبوع خودکار، بخاری و کولر درجا، جک بالابر ۲۰ تن، پروژکتور عقب، قفل مرکزی و ایموبلایزر، سانروف برقی، عایق حرارتی کابین، شیشه‌بالابر برقی، چراغ‌خواب، صندلی راننده با تنظیمات کامل و گرم‌کن دار، تاخوگراف، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن، بادگیر جانبی، نمایشگر دیجیتال در آن دیده می‌شوند.

داف XF 480

قیمت: حدود ۸.۱ میلیارد تومان

دیگر کشنده داف در لیست گران ترین کشنده و کامیون ایران مدل XF 480 است. داف به عنوان زیرمجموعه شرکت پاکار از پیشرانه ۱۳ لیتری ساخت این برند آمریکایی با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. گیربکس ساخت ZF آلمان نیز با ۱۲ دنده جلو و ۶ دنده‌عقب نیرو را به چرخ‌ها منتقل خواهد کرد. در داف XF 480 تجهیزاتی همچون کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، کنترل پایداری، پایش فشار باد لاستیک‌ها و… وجود دارد. در بخش رفاهی نیز مواردی همچون صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات کامل به همراه گرم‌کن و سردکن، سانروف، دو تخت خواب، بخاری و کولر درجا و… به چشم می‌خورند.

پیلسان ۴۸۰

قیمت: حدود ۵.۴ میلیارد تومان

کشنده‌های چینی نیز همانند مدل‌های سواری به وفور در کشورمان یافت می‌شوند و یکی از گران ترین آن‌ها پیلسان ۴۸۰ است که از پیشرانه ۶ سیلندر ۱۳ لیتری تحت لیسانس مان با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. وزن ناخالص ترکیبی مجاز این کشنده به ۴۴ تن می‌رسد و از جمله امکانات آن می‌توان به سیستم صوتی و تصویری با مانیتور ۵.۵ اینچی لمسی و بلوتوث، صندلی راننده با تعلیق بادی قابل تنظیم، صندلی شاگرد با جک بادی، فرمان چرمی با دکمه‌های کنترلی، پدال و فرمان قابل تنظیم، پرده‌های جانبی، شیشه‌بالابر برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ مطالعه، هشداردهنده صوتی دنده‌عقب، ریموت قفل درها، تاخوگراف، کروز کنترل، خروجی ۲۴ ولتی، دوربین پیرامونی، بخاری درجا، قطع کن باتری داخلی و بیرونی اشاره کرد.

جک دیما

قیمت: حدود ۵.۴ میلیارد تومان

آخرین کشنده‌ای که در لیست گران ترین کشنده و کامیون ایران بررسی می‌کنیم جک دیما نام دارد. دیما به پیشرانه کامینز ISGe5 مجهز است. این نیروگاه پرحجم در سایر کشنده‌های چینی همچون امپاور، شاکمن و… بکار رفته و با حجم ۱۱.۸ لیتری خود ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیز نیرو را به چرخ‌ها می‌رساند. صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال جزو تجهیزات این کشنده چینی هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3687 ديدگاه)

    خود یارو چقدر حقوقش هست
    تقریبا یک هزارم یا یک صدم قیمت ماشین حقوقشه
    ارزش داره؟

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. خسرو

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (35 ديدگاه)

      برای دافی که تا آخر عمرت باهات می‌مونه بدک نیست…

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3687 ديدگاه)

        اینا همشون آهن پرستن

        موافقم 13
        مخالفم 4
    2. الف.ی

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1651 ديدگاه)

      تا جایی که من میدونم خیلی وقت ها خود شرکت ماشین در اختیار راننده قرار میده
      حقوق راننده های ترانزیت هم کم نیست
      شغلشون پر خطره بالاخره

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3687 ديدگاه)

        ولی باید کلی هزینه ماشین کنن

        موافقم 6
        مخالفم 0
    3. Avan

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (338 ديدگاه)

      درامد کامیون ها نسبتا بالا است. البته سختی های خاص خودش را دارد.

      موافقم 8
      مخالفم 10
    4. ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      نه ، اینطوری های هم نیست ،
      یکی از فامیل های ما تریلی داره
      میگه حدود ۳۰۰ میلیون به طور متوسط پول در میار (هر دفعه که بار میبره)
      البته که خرج ماشین سنگین هم زیاده ، ولی در کل حدود ۱۰۰ میلیون میمونه واسشون

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. net

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3145 ديدگاه)

    طراحی داخلی و بیرونی اسکانیا زیباترین و لوکسترین تریلی پرچمدار اروپایی هست فقط اون پروژکتور بالا سقف اسکانیا سری اس که مثل تریلی داف هست خیلی بد هست. جلوپنجره کج رنو که تا پایین سپر اومده با خطوط پهن اطراف جلوپنجره بد هست

    موافقم 9
    مخالفم 11
    1. JaMsHiD

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1185 ديدگاه)

      داداش دیگه از تریلی ایراد نگیر

      موافقم 12
      مخالفم 1
  3. froG-driVer

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (293 ديدگاه)

    اول آکتروس بعد ولوو

    موافقم 14
    مخالفم 4
  4. زیزیگولو

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (5441 ديدگاه)

    هم مرسدس و هم داف و هم اسکانیا و هم ولوو جدیدترین مدلهاشون وارد ایران شده و از همشون ارزونتر داف هستش

    موافقم 19
    مخالفم 1
  5. mercedes

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    انتخابم ولوو و اکتروس

    موافقم 15
    مخالفم 1
  6. BMW

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1310 ديدگاه)

    فقط ولوو

    موافقم 9
    مخالفم 5
  7. بابک

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    نسبت به قیمت های ماشین سواری ، این ماشین سنگین ها ارزش خریدن دارند.
    اگر کسی اهلش باشد و به خودش و ماشینش فشار هم نیاورد ، ماهیانه ۲۰۰ تومن سود خالص دارد…
    به مرور زمان خود ماشین هم رشد قیمت دارد‌ .
    از لحاظ استهلاک ، بنز و ولوو از همه بهتر است
    از لحاظ توان و سرعت در سربالایی اسکانیا
    داف پر هزینه ترین است…
    در مجموع هیچ ماشین سنگینی از لحاظ دوام و استهلاک و توان حمل بار به ماک نمی رسد

    موافقم 11
    مخالفم 10
    1. مهران ۱۲۱

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا بابک باعرض سلام . همه توضیحات جنابعالی برعکس بود چه از لحاظ به قول شما سووود ۲۰۰میلیونی چه از لحاظ توصیف کشنده ها . لطفا آدرس اشتباه ندهید ممنون

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. محمد هادی

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماک حرف نداره سلطانیه واسه خودش

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. P

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (287 ديدگاه)

    پدال جان ای کاش قیمت جهانی این مدل ها هم باهم مقایسه کنید که ببینیم گرونترین چینی با بقیه در قیمت جهانی چقدر متفاوت هستند

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. غلام تیزباز

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ولوو نسخه فول تری داره با اتاق بزرگتر و قدرت ۵۴۰ اسبی و فیس متفاوت.بدون تعصب چندین و چند سال پشت سرهم جایزه بهترین کشنده سال اروپارو ولوو برنده شده.قیمت هاهم اینطوری نیست مثلا نسخه فول داف ۵۳۰ ۷ میل هست نه ۱۱ و نسخه های معمولی تر ۶ رنو هم از لحاظ قیمت درحد داف هست

    موافقم 8
    مخالفم 3
  10. es

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا وقتی میخایی یه مطلب بدی بیرون درباره چیزی اظهار نظر کنی اول ی تحقیق کوچیک بکن
    تو ایران رتبه اول گرونترین کامیون به اسکانیا میرسه رتبه دوم و سوم و چهارم هم به ترتیب به بنز و ولوو و رنو میرسه داف از همه قیمتش پایین تره

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. شاهین

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4546 ديدگاه)

      سلام قیمت ها بر اساس اون چیزی که وبسایت های مختلف اعلام کردن نوشته شده و توی متن هم اشاره شد که شاید گرون تر باشن. مثلا اسکانیا 500s شاید تا پنج میلیارد تومن گرون تر هم باشه چون به تعداد محدود وارد شده.

      موافقم 10
      مخالفم 1
  11. Khan

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    درخصوص داف 480 نوشته شده برند آمریکایی که اشتباه است. این برند هلندی است که در داف530 اشاره شده .
    اول آکتروس
    دوم ولوو و اسکانیا و داف ۵۳۰
    سوم رنو و داف ۴۸۰

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. شاهین

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4546 ديدگاه)

      سلام منظور از این برند آمریکایی شرکت پاکار هستش.

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. Khan

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (55 ديدگاه)

        😂🙂🙃🙂😂

        موافقم 1
        مخالفم 2
    2. غلام

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موتور ساخت پاکار امریکا میباشد

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. Khan

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (55 ديدگاه)

        ولی فکر کنم داف از موتور بنز استفاده میکنه

        موافقم 1
        مخالفم 3
  12. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1123 ديدگاه)

    داف چند وقته خیلی زیاد شده فکر میکردم از ولوو هم بهتره که دوستان گفتن ماشین پرخرجیه

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. امیر علی

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (169 ديدگاه)

      داف خنک ترین موتور، راحت ترین سواری و کم هزینه ترین کشنده لیست هست
      موتور برند پاکارش تا ۵ سال هیچ خرابی نداره

      موافقم 6
      مخالفم 5
  13. امیر

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گرون ترین ماشین وارداتی، ولوو سوپر فول جلو پنجره هفتصد و پنجاهی هست با قیمت دوازده میلیارد… لطفا اطلاعات غلط ندید. بهترین مدل داف که ایکس جی پلاس باشه الان قیمتش 8 میلیارد هست

    موافقم 5
    مخالفم 3
  14. علی جردن

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1205 ديدگاه)

    پیلسان ۴۸۰ & جک دیما & ایک بیجینگ ایکس ۹ بهترین هجده چرخ های جهان هستند


    چین ۱۸ چرخ ساخت کجایین طرفداران ۴۰۵ شوتی؟ کجایین سایپا شاهین سوارای مغرور ! به کدوم تکنولوژی صنعت خودروسازی ایرانی افتخار میکنید؟ به زیان ده بودن کارخانه هاتون افتخار میکنید یا به کیفیت ورق های نازک سقف هاتون ؟ یا … شما بگین؟

    موافقم 1
    مخالفم 14
  15. pouria ganji

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیلسان و دیما رو گذاشتید تو لیست بعد R500 و R450 اسکانیا که از S500 بیشتر هم وارد ایران شده رو نزاشتید…؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4546 ديدگاه)

      جسارتا اصلا مطلب رو خوندین؟ گران ترین کشنده های صفر کیلومتر بازار رو معرفی کردیم.

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. مسعود

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        کلا اشتباهه مثلا ولوو۵۴۰ بالای یک میلیارد از پونصد گرونتره. این که نوشتید ترتیب قدرته نه قیمت. اول اسکانیا اس. دوم ولوو۵۴۰ بعد بنز بعد رنو۵۲۰ نیوفیس ,بعد داف. چندتا کامیون خاص مثله ولوو۷۵۰هم هست که توی کار نیست…مان هم اومده که قیمتش بالای ده میلیارد تو مدل صفر۵۱۰ سقف بلند فول هست

        موافقم 2
        مخالفم 0
  16. قدیر

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صدای دهل از دور خوش است
    با تمام تجهیزات وهزبنه های زیادی که یه مالک کامیون پرداخت میکنه بخدا قسم اگه یکی که اهل این کار نباشه یا چاره‌ای جز این کار نداشته باشه محاله که بیاد سرمایه گذاری کنه ،اونهایی هم که یدفه میان ومالک میشن یا ترقی بازار بهشون خورده یا دلایل دیگه ،هیچ مالکی با این سرمایه گذاری ،حتی درامدش جواب سرمایه گذاریشو نمیده

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا