بررسی جامع اکستریم LX شامل مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی، مزایا و معایب و مقایسه با رقبا را در پدال بخوانید.
اکسید برند لوکس چری محسوب میشود که در اواسط سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و صرفاً به تولید شاسیبلندهای لوکس میپردازد. در کشورمان، مدیران خودرو که سالها است به مونتاژ خودروهای چری میپردازد، در سال ۱۴۰۲ سراغ محصولات اکسید رفت تا این شاسیبلندهای لوکس چینی را هم به ایران بیاورد. مدیران خودرو برای عرضهٔ خودروهای اکسید، برند جدیدی بنام اکستریم را ایجاد کرد تا در جایگاهی بالاتر از فونیکس قرار گیرد. مدیران خودرو سه شاسیبلند مختلف از اکسید را در ایران عرضه کرده که کوچکترین آنها LX نام دارد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای اکستریم LX یا همان اکسید LX خواهیم پرداخت.
طراحی خارجی اکستریم LX
LX که در اواسط سال ۲۰۱۹ معرفی شد، کراساووری کامپکت و کوچکترین محصول برند اکسید محسوب میشود. این خودرو روی پلتفرم T1X چری ساخته شده که با تیگو ۷ پرو مشترک است. بااینوجود، اکستریم LX از طراحی متفاوت و لوکستری بهره میبرد تا خود را از کراساوور ارزانتر چری متمایز کند. در جلوی این خودرو، چراغهای کشیده و نسبتاً باریکی را میبینیم که توسط یک نوار LED باریک به هم متصل شدهاند. کمی پایینتر در طرفین سپر ورودیهای هوای عمودی دیده میشود که بین آنها جلوپنجرهای بدون قاب با الگوی زیبای لوزی شکل خودنمایی میکند. همین سبک طراحی را در مدل بزرگتر اکستریم TXL هم میبینیم.
در نمای پشتی اکستریم LX طراحان از عنصر محبوب در بین خودروهای چینی یعنی چراغهای سراسری پیوسته استفاده کردهاند که باعث شده طراحی این قسمت بهاندازهٔ جلو منحصربهفرد نباشد. زیر این چراغها، نوشتهٔ بزرگ EXEED یا XTREM جلبتوجه میکند درحالیکه روی سپر تریم نقرهایرنگ دیفیوزر مانند همراه با دو سر اگزوز تزئینی دیده میشوند. رینگهای جذاب ۱۹ اینچی و فلاپهای مشکی دور گلگیرها هم از دیگر ویژگیهای ظاهری اکستریم LX هستند. این کراساوور لوکس چینی ۴,۵۳۳ میلیمتر طول، ۱,۸۴۸ میلیمتر عرض و ۱,۶۹۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۷۰ میلیمتراست. این یعنی کوچکترین کراساوور اکستریم ابعادی مشابه تیگو ۷ پرو دارد.
طراحی داخلی اکستریم LX
در داخل اکستریم شاهد طراحی چشمگیری هستیم که حال و هوای لوکس خودرو را منعکس میکند. البته دو نمایشگر پیوستهٔ ۱۲.۳ اینچی برای صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر مرکزی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نمایی تکراری را ایجاد کرده است زیرا این سبک طراحی را در خودروهای چینی زیادی دیدهایم. بااینوجود، طراحان با غربیلک فرمان D شکل چهارپره، کنسول مرکزی لوکس با شیفتر کوچک الکترونیکی، طراحی خاص رو دریها و دریچههای تهویهٔ طرح سراسری، سعی در ایجاد فضایی متفاوت و لوکستر داشتهاند. البته هنوز هم نمیتوان انکار کرد که طراحی داخلی کلی اکستریم LX شبیه کراساوورهای ارزانتر تیگو ۷ پرو مکس و فونیکس FX به نظر میرسد.
امکانات اکستریم LX
اکستریم LX از امکانات فراوانی بهره میبرد که شامل موارد زیر میشود:
- ۶ ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- هشدار باز کردن درها
- هشدار برخورد عقب
- کروز کنترل تطبیقی هوشمند
- هشدار برخورد جلو
- سیستم تشخیص نقاط کور
- هشدار خروج از خط
- دستیار ترافیک
- نوربالای هوشمند
- سیستم تشخیص علائم رانندگی
- دوربین ۵۶۰ درجه
- دستیار تغییر خط
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ
- سقف پانورامیک
- فرمان برقی حساس به سرعت
- سنسور نور و باران
- سنسورهای پارک جلو و عقب
- دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی خمیده
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- شارژر بیسیم گوشی
- تنظیم برقی صندلیهای جلو
- کول باکس
- در صندوق برقی خودکار
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و حافظه
- استارت از راه دور
- سیستم صوتی سونی با ۹ بلندگو
- کروز کنترل هوشمند
- انتخاب حالات رانندگی
- سیستم پخش رایحه داخل کابین
- دکمههای لمسی روی فرمان
- دستیار صوتی
- شیشههای دودی عقب
- حافظه صندلی راننده
- گرمکن غربیلک فرمان
و…
مشخصات فنی اکستریم LX
اکستریم LX به همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو GDI آشنای چری مجهز است که در خودروهای مختلف این شرکت مثل فونیکس FX، آریزو ۶ جیتی و تیگو ۷ پرو مکس دیدهایم. این موتور ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و برای انتقال نیرو به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل است. ویژگی خاص اکستریم LX اما برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که کمتر در کراساوورهای چینی با این ابعاد دیده میشود. اکستریم LX با وزن ۱۵۸۳ کیلوگرم، ظرف حدود ۸.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این کراساوور چینی در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر بنزین مصرف میکند و به باک سوخت ۵۵ لیتری مجهز است.
مزایا و معایب اکستریم LX
مزایا: سامانهٔ چهارچرخ محرک، امکانات فراوان، پیشرانهٔ قدرتمند، طراحی بهروز
معایب: قیمت گران نسبت به ابعاد و رقبا، طراحی داخلی تکراری، حساسیت موتور به بنزین
مقایسه اکستریم LX با رقبا
اصلیترین رقبای اکستریم در بازار ایران از خود مدیران خودرو یعنی فونیکس FX و تیگو ۷ پرو مکس هستند. این دو کراساوور هردو از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو GDI اکستریم LX استفاده میکنند و بهتازگی هردو در نسخهٔ چهارچرخ محرک هم عرضه شدهاند؛ بنابراین، سه کراساوور مذکور از لحاظ قوای محرکه کاملاً یکسان هستند درحالیکه تیگو ۷ پرو مکس و فونیکس FX کمی قیمت ارزانتری دارند. از مدیران خودرو که فاصله بگیریم، فیدلیتی پرستیژ گروه بهمن هم میتواند رقیبی برای اکستریم LX باشد. این خودرو هم از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری استفاده میکند ولی تنها دیفرانسیل جلو است درحالیکه از سوی دیگر، کابین بزرگتری با سه ردیف صندلی دارد. از دیگنیتی پرستیژ و لوکانو L7 هم میتوان از دیگر رقبای اکستریم LX یاد کرد.
قیمت اکستریم LX
اکستریم LX از سوی مدیران خودرو با قیمت کارخانهای دو میلیارد ۴۳۹ میلیون تومان عرضه میشود ولی با توجه به لیست قیمت اکستریم LX صفر در کارخانه و بازار، این کراساوور چینی در بازار اسفند ماه ۱۴۰۳ حدود ۲ میلیارد و ۶۸۵ میلیارد تومان قیمت دارد. این رقم برای یک کراساوور کامپکت هرچند لوکس کمی گزاف به نظر میرسد. برای آگاهی از شرایط خرید اکستریم LX به شرایط فروش مدیران خودرو مراجعه کنید.
جدول مشخصات فنی اکستریم LX
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو GDI |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۸.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۵ لیتر |
وزن | ۱۵۸۳ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۳۳ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۹۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۳۵۰ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۹ اینچی ۲۲۵ |
سؤالات متداول
اکستریم LX در چه کشورهایی تولید شده است؟
این خودرو علاوه بر چین، در برزیل هم توسط گروه Caoa تولید میشود.
کدام ویژگیهای ایمنی در اکستریم LX وجود دارد؟
۶ ایربگ، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار خروج از خط، سیستم تشخیص علائم رانندگی و دوربین ۵۶۰ درجه ازجمله ویژگیهای ایمنی اکستریم LX هستند.
آیا اکستریم LX ارزش خرید دارد یا مدلهای دیگر گزینه بهتری هستند؟
با قیمتی کمتر میتوان سراغ فونیکس FX یا تیگو ۷ پرومکس رفت که قوای محرکهٔ یکسانی با اکستریم LX دارند و چهارچرخ محرک هستند.
Saeedfarshchian
۱۸ اسفند ۱۴۰۳دوربین ۵۶۰ درجه😱
۱۸ اسفند ۱۴۰۳چرت میگه
امید
۲۴ اسفند ۱۴۰۳دوربین 560 دیگه چیه؟
مگه از دید 360 درجه بیشتر هم داریم؟
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۴خیلی ازیت میکنند ثبت نام کردم میگن پنج ماهه تحویل میدن
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۴خیلی دیرتحویل مین .
میگن برای تولید قطعه کم داریم
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۴اره زیرش هم برای برخورد با اجسام دوربین داره
تامر
۱۹ اسفند ۱۴۰۳من همین ماشین رو دارم کاملا بسیار نرم و عالی و با شتاب و مصرف عالی روی حالت اسپرت گذاشتم تو سربالایی کامرانیه سراتو کل انداخت سوسک شد. تازه نمی خواستم برای اب بندی ماشین گاز بدم تا 1000 تا. اگر پولشو دارید بخرید بسیار ماشین خوبیه با این قیمت بازار الان. شک نکنید ماشینی که شناخته بشه قیمتش بالاتر میره.
رامین صفایی
۲ فروردین ۱۴۰۴صبر کن تا صبح دولتت بدمد .
اندکی صبر سحر نزدیک است .
با تغییر و تحولات سیاسی که در ایران در پیش است ، دولت آینده در روابط اقتصادی
با رژیم چین تجدید نظر اساسی خواهد کرد و آنوقت از ورود لوازم یدکی این آشغالهای چینی به ایران جلوگیری خواهد شد .
حالا تعریف کن . بعدش باید توی سرت بزنی .
نوبت خنده ما هم فرا خواهد رسید .
Tehrani
۱۹ اسفند ۱۴۰۳درسته با تیگو ۷ موتوری یکیه ولی از نظر متریال داخل با تیگو و پرستیژ قابل مقایسه نیست جزوه ماشین های هست که اگر آرم هیوندای یا کیا روش نصب بود کسی نمی فهمید ماشین چینی اینو اقرار نمکنم از کسانی که این خودرو رو سوار شدن میتونید بپرسید
حسین
۱۹ اسفند ۱۴۰۳من ۱۶ روزه این ماشینا تحویل گرفتم و ۱/۲۰۰ کیلومتر راه رفتم واقعا تو همردههای خودش یه سرو گردن بالاتره
مسعود قاسمی
۲۲ اسفند ۱۴۰۳سلام از کدوم نمایندگی من ۱۳ آذر تکمیل وجه کردم هنوز شماره شاسی برام نزدن هرچی پیگیری میکنم هم جواب نمیدن…!!!
مجید
۳ فروردین ۱۴۰۴اره زیرش هم برای برخورد با اجسام دوربین داره
رامین صفایی
۲ فروردین ۱۴۰۴صبر کن تا صبح دولتت بدمد .
اندکی صبر سحر نزدیک است .
با تغییر و تحولات سیاسی که در ایران در پیش است ، دولت آینده در روابط اقتصادی
با رژیم چین تجدید نظر اساسی خواهد کرد و آنوقت از ورود لوازم یدکی این آشغالهای چینی به ایران جلوگیری خواهد شد .
حالا تعریف کن . بعدش باید توی سرت بزنی .
نوبت خنده ما هم فرا خواهد رسید .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲ فروردین ۱۴۰۴از ورود لوازم یدکی چینی حلوگیری خواهد کرد
چون ماشین چینی دوست ندارد
دولت بعدی ماشین امریکایی می آورد و ما سوار می شویم
خیلی خوب خواهد شد
————————————————-