بررسی تخصصی اکستریم LX؛ مشخصات، مزایا و مقایسه با رقبا
اکسید برند لوکس چری محسوب میشود که در اواسط سال 2017 تأسیس شد و صرفاً به تولید شاسیبلندهای لوکس میپردازد. در کشورمان، مدیران خودرو که سالها است به مونتاژ خودروهای چری میپردازد، در سال 1402 سراغ محصولات اکسید رفت تا این شاسیبلندهای لوکس چینی را هم به ایران بیاورد. مدیران خودرو برای عرضهٔ خودروهای اکسید، برند جدیدی بنام اکستریم را ایجاد کرد تا در جایگاهی بالاتر از فونیکس قرار گیرد. مدیران خودرو سه شاسیبلند مختلف از اکسید را در ایران عرضه کرده که کوچکترین آنها LX نام دارد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای اکستریم LX یا همان اکسید LX خواهیم پرداخت.
طراحی خارجی اکستریم LX
LX که در اواسط سال 2019 معرفی شد، کراساووری کامپکت و کوچکترین محصول برند اکسید محسوب میشود. این خودرو روی پلتفرم T1X چری ساخته شده که با تیگو 7 پرو مشترک است. بااینوجود، اکستریم LX از طراحی متفاوت و لوکستری بهره میبرد تا خود را از کراساوور ارزانتر چری متمایز کند. در جلوی این خودرو، چراغهای کشیده و نسبتاً باریکی را میبینیم که توسط یک نوار LED باریک به هم متصل شدهاند. کمی پایینتر در طرفین سپر ورودیهای هوای عمودی دیده میشود که بین آنها جلوپنجرهای بدون قاب با الگوی زیبای لوزی شکل خودنمایی میکند. همین سبک طراحی را در مدل بزرگتر اکستریم TXL هم میبینیم.
در نمای پشتی اکستریم LX طراحان از عنصر محبوب در بین خودروهای چینی یعنی چراغهای سراسری پیوسته استفاده کردهاند که باعث شده طراحی این قسمت بهاندازهٔ جلو منحصربهفرد نباشد. زیر این چراغها، نوشتهٔ بزرگ EXEED یا XTREM جلبتوجه میکند درحالیکه روی سپر تریم نقرهایرنگ دیفیوزر مانند همراه با دو سر اگزوز تزئینی دیده میشوند. رینگهای جذاب 19 اینچی و فلاپهای مشکی دور گلگیرها هم از دیگر ویژگیهای ظاهری اکستریم LX هستند. این کراساوور لوکس چینی 4,533 میلیمتر طول، 1,848 میلیمتر عرض و 1,690 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,670 میلیمتراست. این یعنی کوچکترین کراساوور اکستریم ابعادی مشابه تیگو 7 پرو دارد.
طراحی داخلی اکستریم LX
در داخل اکستریم شاهد طراحی چشمگیری هستیم که حال و هوای لوکس خودرو را منعکس میکند. البته دو نمایشگر پیوستهٔ 12.3 اینچی برای صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر مرکزی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نمایی تکراری را ایجاد کرده است زیرا این سبک طراحی را در خودروهای چینی زیادی دیدهایم. بااینوجود، طراحان با غربیلک فرمان D شکل چهارپره، کنسول مرکزی لوکس با شیفتر کوچک الکترونیکی، طراحی خاص رو دریها و دریچههای تهویهٔ طرح سراسری، سعی در ایجاد فضایی متفاوت و لوکستر داشتهاند. البته هنوز هم نمیتوان انکار کرد که طراحی داخلی کلی اکستریم LX شبیه کراساوورهای ارزانتر تیگو 7 پرو مکس و فونیکس FX به نظر میرسد.
امکانات اکستریم LX
اکستریم LX از امکانات فراوانی بهره میبرد که شامل موارد زیر میشود:
- 6 ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- هشدار باز کردن درها
- هشدار برخورد عقب
- کروز کنترل تطبیقی هوشمند
- هشدار برخورد جلو
- سیستم تشخیص نقاط کور
- هشدار خروج از خط
- دستیار ترافیک
- نوربالای هوشمند
- سیستم تشخیص علائم رانندگی
- دوربین 560 درجه
- دستیار تغییر خط
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- نورپردازی داخلی 64 رنگ
- سقف پانورامیک
- فرمان برقی حساس به سرعت
- سنسور نور و باران
- سنسورهای پارک جلو و عقب
- دو نمایشگر 12.3 اینچی خمیده
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
- شارژر بیسیم گوشی
- تنظیم برقی صندلیهای جلو
- کول باکس
- در صندوق برقی خودکار
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن و حافظه
- استارت از راه دور
- سیستم صوتی سونی با 9 بلندگو
- کروز کنترل هوشمند
- انتخاب حالات رانندگی
- سیستم پخش رایحه داخل کابین
- دکمههای لمسی روی فرمان
- دستیار صوتی
- شیشههای دودی عقب
- حافظه صندلی راننده
- گرمکن غربیلک فرمان
و...
مشخصات فنی اکستریم LX
اکستریم LX به همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI آشنای چری مجهز است که در خودروهای مختلف این شرکت مثل فونیکس FX، آریزو 6 جیتی و تیگو 7 پرو مکس دیدهایم. این موتور 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور دارد و برای انتقال نیرو به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل است. ویژگی خاص اکستریم LX اما برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که کمتر در کراساوورهای چینی با این ابعاد دیده میشود. اکستریم LX با وزن 1583 کیلوگرم، ظرف حدود 8.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این کراساوور چینی در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی حدود 7.2 لیتر بنزین مصرف میکند و به باک سوخت 55 لیتری مجهز است.
مزایا و معایب اکستریم LX
مزایا: سامانهٔ چهارچرخ محرک، امکانات فراوان، پیشرانهٔ قدرتمند، طراحی بهروز
معایب: قیمت گران نسبت به ابعاد و رقبا، طراحی داخلی تکراری، حساسیت موتور به بنزین
مقایسه اکستریم LX با رقبا
اصلیترین رقبای اکستریم در بازار ایران از خود مدیران خودرو یعنی فونیکس FX و تیگو 7 پرو مکس هستند. این دو کراساوور هردو از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربو GDI اکستریم LX استفاده میکنند و بهتازگی هردو در نسخهٔ چهارچرخ محرک هم عرضه شدهاند؛ بنابراین، سه کراساوور مذکور از لحاظ قوای محرکه کاملاً یکسان هستند درحالیکه تیگو 7 پرو مکس و فونیکس FX کمی قیمت ارزانتری دارند. از مدیران خودرو که فاصله بگیریم، فیدلیتی پرستیژ گروه بهمن هم میتواند رقیبی برای اکستریم LX باشد. این خودرو هم از همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری استفاده میکند ولی تنها دیفرانسیل جلو است درحالیکه از سوی دیگر، کابین بزرگتری با سه ردیف صندلی دارد. از دیگنیتی پرستیژ و لوکانو L7 هم میتوان از دیگر رقبای اکستریم LX یاد کرد.
قیمت اکستریم LX
اکستریم LX از سوی مدیران خودرو با قیمت کارخانهای دو میلیارد 439 میلیون تومان عرضه میشود ولی با توجه به لیست قیمت اکستریم LX صفر در کارخانه و بازار، این کراساوور چینی در بازار اسفند ماه 1403 حدود 2 میلیارد و 685 میلیارد تومان قیمت دارد. این رقم برای یک کراساوور کامپکت هرچند لوکس کمی گزاف به نظر میرسد. برای آگاهی از شرایط خرید اکستریم LX به شرایط فروش مدیران خودرو مراجعه کنید.
جدول مشخصات فنی اکستریم LX
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو GDI |
قدرت | 197 اسب بخار |
گشتاور | 290 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 8.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.2 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 55 لیتر |
وزن | 1583 کیلوگرم |
طول | 4,533 میلیمتر |
عرض | 1,848 میلیمتر |
ارتفاع | 1,690 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 350 لیتر |
رینگ و لاستیک | 19 اینچی 225 |
سؤالات متداول
اکستریم LX در چه کشورهایی تولید شده است؟
این خودرو علاوه بر چین، در برزیل هم توسط گروه Caoa تولید میشود.
کدام ویژگیهای ایمنی در اکستریم LX وجود دارد؟
6 ایربگ، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد جلو، سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار خروج از خط، سیستم تشخیص علائم رانندگی و دوربین 560 درجه ازجمله ویژگیهای ایمنی اکستریم LX هستند.
آیا اکستریم LX ارزش خرید دارد یا مدلهای دیگر گزینه بهتری هستند؟
با قیمتی کمتر میتوان سراغ فونیکس FX یا تیگو 7 پرومکس رفت که قوای محرکهٔ یکسانی با اکستریم LX دارند و چهارچرخ محرک هستند.