متفرقه

معرفی روش‌های تست آلایندگی جدید WLTP و RDE

تست‌های آلایندگی جدید امسال معرفی شده و برای خریدارانی که بسیار نگران مسائل زیست‌محیطی و مصرف سوخت واقعی خودروها هستند می‌تواند کاملاً مفید فایده باشد.


شاید شما واژه WLTP یا RDE را تاکنون نشنیده‌اند و البته این موضوع جای تعجب زیادی ندارد. البته به احتمال بسیار زیاد شما از روند رو به رشد تصویب قوانین سخت‌گیرانه در بحث اهداف زیست‌محیطی و مصرف سوخت خودروها آگاه هستید؛ و WLTP و RED جدیدترین معیارهای در نظر گرفته بوده و به نظر می‌رسد تأثیر زیادی روی خودروها دارند.

واژه WLTP مخفف روش تست خودروهای سبک هماهنگ در سراسر بوده و RED هم به آلایندگی‌های خودرو در شرایط واقعی اشاره دارد. اساساً هم WLTP و هم RED روش‌های جدید تست مصرف سوخت و آلایندگی خودروی جدید هستند و تلاش دارند تا معیارهای دقیق‌تری از تأثیر خودرو روی محیط‌زیست تهیه کنند.

EPA Emissions Tests
جدیدترین تست‌های آزمایشگاهی WLTP جایگزین سیستم قدیمی NEDC شده و به منظور ارائه اعدادی که رانندگان در استفاده روزمره به آن دست پیدا می‌کنند طراحی شده‌اند.

تست آلایندگی‌های خودرو در شرایط واقعی RED همان‌گونه که از نامش نیز مشخص است عنصر دنیای واقعی را به تست‌های آزمایشگاهی یاد شده اضافه کرده و حداکثر دقت را تضمین می‌کند. تمامی خودروهای جدیدی که پس از تصویب این تست‌ها فروخته می‌شوند باید استانداردهای جدید و سخت‌گیرانه‌تر یورو ۶c را پاس کنند.


اما این استانداردها چه زمانی اعمال می‌شوند؟ خب برخی از آن‌ها قبلاً اعمال شده و شاید آن‌ها را با نام متفاوتی بشناسید. در ادامه یک دیاگرام ساده وضعیت این تست‌ها را نشان می‌دهد.


تست‌های WLTP و RED چه تأثیری روی خریداران خودروهای جدید دارند؟ خب علیرغم پیچیدگی واضحی که وجود دارد، خریداران با خبرهای خوبی روبرو خواهند شد. در واقع فرصت‌های بسیار خوبی برای خریداران وسواسی فراهم شده تا از این تغییرات سود ببرند.

EPA Emissions Tests
بسیاری از خودروسازان و نمایندگی‌های در انبارهای خود خودروهای ساخته شده زیادی دارند و این محصولات نمی‌توانند استانداردهای جدید را پاس کنند و به خاطر اینکه آن‌ها را نمی‌توانند از اول سپتامبر به بعد به عنوان خودرویی جدید بفروشند مجبور خواهند بود پیش از این تاریخ تمامی خودروها را بفروشند که این امر به معنی تخفیف‌های بسیار بزرگ در فصل تابستان خواهد بود.

البته نباید درباره خرید این خودروها نگران بود. اگرچه خودروهای یاد شده استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند اما هر خودروی خریداری شده قبل از ماه سپتامبر با قوانین فروش خودروهای جدید همخوانی داشته بنابراین نباید نگران مواردی همچون افزایش ناگهانی مالیات بود.

همچنین دیگر مشوقی که برای خرید این‌گونه خودروها وجود دارد انتشار مصرف سوخت جدید است. این موضوع مستقیماً روی تعیین مالیات جاده‌ای تأثیر دارد.

EPA Imposes Additional Emissions Tests to Catch "Cheater" Software
اما همه‌چیز به خریداران فرصت‌طلب مربوط نمی‌شود! تست‌های جدید WLTP و RED باعث می‌شوند خودروها در شرایط واقعی‌تری تست شوند و بنابراین خریداران خودروهای جدید دید بهتر و واقعی‌تری به مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای موردنظر پیدا خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2821 ديدگاه)

    الان کاملا فهمیدم تست های جدید چه تفاوتی کرده و ساختارش چی هست!
    واقعا ممنون از “معرفی روش های تست آلایندگی ” جدید اروپا!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بهراد

    ۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    از اتاق فرمان و مغز پوک بعضیا میگن که نمی تونن استاندارد های مارو هم پاس کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا