هرچند چین همچنان اصلیترین بازار گریت وال محسوب میشود اما این شرکت اهداف بزرگی در استرالیا دارد. به گفتهٔ این شرکت، اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود، شاسیبلند آفرودی تانک ۳۰۰ ممکن است تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ در این کشور عرضه شود. گریت وال به توسعهٔ بازار خود در استرالیا چشم دوخته است و به همین دلیل در حال بررسی واردات تانک ۳۰۰ به این کشور در کنار کراساوور هاوال بیگ داگ است تا سبد محصولات خود را در استرالیا تقویت کند. برنامههای گریت وال در این زمینه آنقدر جدی است که یک نمونهٔ فرمان چپ از تانک ۳۰۰ را از چین به استرالیا وارد کرده تا رسانههای خودرویی این کشور در مراسم رونمایی با آن رانندگی کنند.
رانندگی ما با این خودرو که در مسیر کوتاهی با موانع آفرودی در خارج از ملبورن انجام شد، بسیار کوتاه اما خشن بود. تانک ۳۰۰ در طراحی بهوضوح از رقبای باسابقهٔ خود الهام گرفته است. کاپوتی که تا روی گلگیرها کشیده شده، چراغهای جلوی دایرهای و گلگیرهای بیرون زدهٔ خودرو شبیه جیپ رانگلر و مرسدس بنز G کلاس است، دیلایتهای افقی آن فورد برانکو را یادآوری میکند و لوگو به لینکلن شباهت دارد. بااینحال، وقتی کمی دقیقتر تانک ۳۰۰ را بررسی میکنیم، آرزوی نزدیک شدن به برندهای لوکسی مثل لینکلن برای گریت وال منطقی به نظر میرسد.
تانک درواقع از برند لوکس گریت وال یعنی Wey متولد شده و به همین دلیل، ۳۰۰ در داخل بهطور شگفتانگیزی لوکس و باکیفیت به نظر میرسد. در اینجا هماهنگی و دقت مونتاژ قطعات مناسب است و کابین از جزئیاتی برخوردار است که حداقل در برداشت اولیه با محصولات پایهٔ برندهای لوکس همتراز است. چرم مشکی با دوخت سفید صندلیهای برقی جلو و رو دریها را تزئین کرده است و بلندگوها زیر توریهای فلزی قرار گرفتهاند. انتخابگر دوار حالات رانندگی و دریچههای دایرهای به همراه صفحه آمپر دیجیتالی که تا میانهٔ داشبورد کشیده شده است هم ویژگیهای جالبی هستند.
هرچند زمان کافی برای بررسی عملکرد یا رابط کاربری این نمایشگر را نداشتیم ولی گرافیک واضح و دوربین سهبعدی فراگیر کاربردی آن را تضمین میکنیم خصوصاً دومی که در مسیرهای آفرودی کمک کرد با اطمینان بیشتری از تپهها بالا رفته و از سمت دیگر آن پایین آییم. تانک ۳۰۰ روی همان شاسی نردبانی پیکاپ گریت وال پائو ساخته شده است. این شاسیبلند چینی در جلو به سیستم تعلیق دو جناقی و در عقب به اکسل صلب با فنرهای پیچشی چند اتصالی مجهز است و قفل دیفرانسیل در هردو محور نیز تواناییهای آن در مسیرهای آفرودی را افزایش میدهند.
زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو قرار گرفته که ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. عملکرد این موتور برای حرکت دادن تانک دو تنی در مسیرهای آفرودی تحسینبرانگیز است درحالیکه گفته شده یک موتور دیزلی هم در دست توسعه است. گیربکس ZF اتوماتیک خودرو از حالت دستی هم برخوردار است که با فشردن شیفتر فعال میشود. حداکثر گشتاور موتور ۲ لیتری خودرو از دور ۱,۸۰۰ rpm در دسترس است که به حفظ پاسخ پدال گاز در سرعتهای پایین در اکثر مسیرها کمک میکند. البته با این وجود، گشتاور موتور در مقایسه با رقبایی مثل ایسوزو MU-X با گشتاور ۴۳۰ نیوتن متری تا حدودی کم احساس میشود.
تانک ۳۰۰ علاوه بر حالات سبک و سنگین، به چند حالت رانندگی مثل ماسهای و برفی هم مجهز است. در طول مسیر آزمایشی که کمی چالشبرانگیز بود، کشش چهارچرخ محرک خودرو تقریباً بینقص بود که بخشی از آن به خاطر لاستیکهای دیسکاورر ATT با اندازهٔ ۲۶۵ است. همچنین هنگام رانندگی هرگز به خاطر احتمال آسیب دیدن بدنه خودرو نگرانی نداشتیم زیرا فاصلهٔ ۲۲۴ میلیمتری تانک ۳۰۰ از زمین هماندازهٔ فورد اورست است و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب با ۳۳ و ۳۴ درجه عالی هستند. البته این خودرو با فاصلهٔ محوری ۲,۷۵۰ میلیمتری و طول ۴,۷۶۰ میلیمتر کمی از اورست کوچکتر است.
با این همه، آیا استرالیاییها از تانک ۳۰۰ استقبال خواهند کرد؟ پاسخ دادن به این سؤال بدون صرف زمان بیشتر با خودرو دشوار است اما ازآنجاییکه گریت وال سالها است در بازار این کشور حضور دارد، ملیت چینی تانک ۳۰۰ دیگر شاید خیلی مانع بزرگی بر سر راه موفقیت آن نباشد. قیمت این خودرو در چین از حدود ۲۸ هزار دلار آغاز میشود و هرچند نتوانستیم تواناییهای آفرود آن را بهطور کامل به چالش بکشیم اما کابین لوکس و باکیفیت این شاسیبلند چینی میتواند آن را به گزینهٔ جذابی برای ماجراجویی تبدیل کند حتی اگر با قیمتی بیش از ۳۰ هزار دلار در استرالیا عرضه شود. برای مقایسه، در این کشور قیمت پایهٔ جیپ رانگلر و ایسوزو MU-X از این رقم آغاز میشود. درهرحال، قیمت یکی از مهمترین عواملی خواهد بود که سرنوشت تانک ۳۰۰ را در استرالیا تعیین میکند.
مشخصات فنی
Tank 300 2022 | |
پیشرانه | ۲ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۲۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۲۰۷۵ کیلوگرم |
فاصلهٔ محور | ۲,۷۵۰ میلیمتر |
طول | ۴,۷۶۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۲۷ میلیمتر |
ظرفیت بکسل | ۳ تن |
قیمت پایه | ۲۸,۶۰۰ دلار |
حق گوی باطل
۱۶ شهریور ۱۴۰۱اگه استرالیاست چرا توی عکس ها فرمون چپه!
محمد
۱۶ شهریور ۱۴۰۱جی کلاس اصلا افرود خوبی نیست من گریت وال رو ترجیح میدم بعدشم سانگ یانگ
MR.JD
۱۶ شهریور ۱۴۰۱چراغ های جلو کپی از سانگ یانگ کوراندو قدیمی
چراغ های عقب کپی از فورد برانکو
بدنه هم مابین جی کلاس و جیب رانگلر
داخل کابین هم که تابلو هست داشبورد و پنل های تهویه مرسدس بنز هست
ولی باشه بزرگوار
جی کلاس و رانگلر و برانکو با آن سابقه بده
این بچه نامشروع که معلوم نیست پدر و مادرش کیه خوبه !
محمد
۱۶ شهریور ۱۴۰۱جی کلاس قیمتش پنج برابر اینه اگر گریت وال میخواست با اون قیمت بزنه از جی کلاس بهتر می شد !
فقط باید به خودروهای چینی پنج سال وقت داد تا دنیا رو قبضه کنن مثل کره ای ها که یه دفعه پیشرفت کردن
حق گوی باطل
۱۶ شهریور ۱۴۰۱گریت وال فن ندیده بودیم که دیدیم
Payfast
۱۶ شهریور ۱۴۰۱بله پرو پلیر شدن در زودتر آتیش گرفتن
MR.JD
۱۷ شهریور ۱۴۰۱حقیقتا من هم گریت وال فن ندیده بودم که دیدم
هرچند با این وضعیت کم کم باید شاهد موتور 125 فن هم باشیم
سوشیانت
۱۶ شهریور ۱۴۰۱اون وقت شما فکر کردی که بقیه ی شرکت ها منتظر میمونن و هیچ کاری نمیکنن تا چینی ها ازشون جلو بزنن😂
Reza Waffen SS
۱۷ شهریور ۱۴۰۱من برم بمیرم
پدرام
۱۶ شهریور ۱۴۰۱با دقت نخوندید به این مورد هم اشاره شده که این ماشین از چین اومده فعلا برای رونمایی
ظاهرا هنوز عرضه نشده
حسین
۱۷ شهریور ۱۴۰۱جوابتون در پاراگراف اول نوشته شده اگه مطلب رو میخوندید.
Mad.z.Max
۱۹ شهریور ۱۴۰۱چون متن رو نخوندی
aMiRsHaYaN
۱۶ شهریور ۱۴۰۱نسبت قدرت به وزنش افتضاحه
گشتاور خیلی خوبی هم نداره که بگیم خوبه
meysam
۱۶ شهریور ۱۴۰۱چینیها یه زمانس تلاش میکردن قیمتشون رو از رقبا پایینتر نگه دارن و با دامپینگ ماشین می فروختن
الان مثل اینکه دیگه ترسی از ارائه قیمتهای برابر رقبا ندارن
بهراد
۱۶ شهریور ۱۴۰۱اینارو نگاه نکن. فقط ما ایرانیا هستیم که همه ماشینارو میکوبیم مگرنه این چینیا هم خوب میفروشن. مثلا بی وای دی. قیمت ماشیناش هم سطح رقبای خارجیشه حتی، ولی من موندم چطور انقدر خوب میفروشه که شده سومین خودروساز ارزشمند جهان 😐 ولی اینا به کنار من خودم اگه باشم با ۳۰ هزار تا یه ژاپنی دست دوم ( اگه تمیز باشه ) میخرم تا این.
ali
۲۱ دی ۱۴۰۱ماشین هم سطح این چی هست ۲۸ هزار تا؟
meysam
۱۶ شهریور ۱۴۰۱من که شخصا همون رانگلر و ایسوزو رو به این ترجیح میدم
فورد
۱۶ شهریور ۱۴۰۱حتی سوزوکی جیمینی
محمد
۱۶ شهریور ۱۴۰۱گریت وال شرکت معتبر جهانی هستش انقدر بدبین نباشیم این خودرو کاملا از جی کلاس و هامر و فورد بهتره
سوشیانت
۱۶ شهریور ۱۴۰۱فورد برانکو رپتور بالای ۴۰۰ اسب قدرتشه این ۲۰۰ اسب پس گریت وال نمیتونه فورد رو شکست بده
ali
۲۱ دی ۱۴۰۱فرود رپتور ۷۳ هزار دلار پولشه این ۲۸
پدرام
۱۶ شهریور ۱۴۰۱حالا درسته گریت وال برند خوبیه تو چینی ها اما خود مدیرعاملش هم چنین ادعایی نداره که شما مطرح کردی
new reventon
۱۶ شهریور ۱۴۰۱بزرگان انگلیسی سوار…
حرفی سخنی؟
من که به شدت ازینکه یه کشور دیکتاتوری داره قدرت میگیره حالم بد میشه.
همشم بخاطر این کره ایاس، کیا هیوندا از سال 2006 تا 2014 خیلی تکنولوژی انتقال دادندبه چینیا(من خیلی راجب این موضوع تحقیق کردم)
بعد دیگه همه انتقال دادن و شرکت تاسیس کردن با جوینت ونچری با شرکتای درپیت ولی سوده ده چینی
فوردم خیلی تکنولوژی انتقال داد به کره
پس مسبب این اتفاقا خود آمریکایان
AMANTE
۱۶ شهریور ۱۴۰۱قدرت گرفتن یک کشور دیکتاتوری چیزی نیست که بخوای نگرانش باشی چون اون طرف آمریکا و اروپا و انگلیس سه متحد که به ظاهر با هم کمی مشکل دارن راحت میتونن جلوش رو بگیرن و تجربه اش رو هم دارن.
new reventon
۱۶ شهریور ۱۴۰۱شوروی اقتصاد قوی نداشت ولی چین تولید ناخالص داخلیش از اتحادیه اروپا ام بیشتره
پدرام
۱۶ شهریور ۱۴۰۱چین بازار کوچکی که نیست بلکه بازار بسیار بزرگی هم هست چندین ساله دارن ماشین های خارجی رو مونتاژ می کنن طبیعیه بتونن خیلی راحت پیشرفت کنن و ماشین هایی رو با امکانات و تجهیزاتی رو بسازن که یه چیزی بیشتر از نصف ماشین خارجی در بیاد که دلیلش هم حتما می دونید ارزان بودن کارگر همین اپل 13 پرو مکس هم چین تولید می کنه
بله اگه سیستم چین کمونیستی نبود تا الان آمریکا رو هم پشت سر گذاشته بود
دکتر
۱۶ شهریور ۱۴۰۱شتر گاو پلنگ ارزنده ای هست😀 من دوسش دارم
HesamS500
۱۶ شهریور ۱۴۰۱مرسدس میتونه بخاطر کپی کابین از جی کلاس ،شکایت کنه
احمدرضا
۱۶ شهریور ۱۴۰۱تیپ پایه رانگلر ترجیح میدم
Prpr
۱۶ شهریور ۱۴۰۱چینی ها با خودشون چی فکر کردن داخلش که کپی جی کلاس هست حتی فرمونش ، دسته دندش هم کپی دسته دنده های پژو هست ، بیرونش هم که کپی برانکو حداقل یک موتور خوب براش میذاشتن
Prpr
۱۶ شهریور ۱۴۰۱چینی ها با خودشون چی فکر کردن داخلش که کپی جی کلاس هست حتی فرمونش ، دسته دندش هم کپی دسته دنده های پژو هست ، بیرونش هم که کپی برانکو حداقل یک موتور خوب براش میذاشتن
M.Kkarimi
۱۶ شهریور ۱۴۰۱بجای اینکه اینقدر مضحک از جی واگن و رانگلر و برانکو کپی کنین مث آدم همونقدری که برای متریال و کیفیت ساخت مایه گذاشتین برای طراحی هم مایه میذاشتین تا یه محصول درست حسابی و موفق بدین بیرون …
واقعا چه اصراریه که به کپی کردن و بدنام کردن خودشون دارن ؟!؟!
امیر
۱۶ شهریور ۱۴۰۱جوابش خیلی سخت نیست
وقتی به اصطلاح بزرگان افرود مثل جیکلاس و لندکروزر و سوزوکی و تا حد زیادی لندروور از جیپ کپی کردن و سعی کردن همیشه راه اونو در پیش بگیرن، انتظار زیادی از چینیهای همیشه کپیکار نداشته باشیم!
جدای ازین ، طراحی خودروهای افرود خیلی قابل مانور دادن نیست(حداقل تا الان!)
محمد
۱۶ شهریور ۱۴۰۱به دو چیز باید پنج سال وقت داد تا خودش رو بیشتر اثبات کنه ۱. ماشین برقی ۲.ماشین چینی ، من نمیدونم دوستان از کدوم سیاره اومدن دیگه حتی به ماشین ها ، موتورسیکلت ها و لوازم الکترونیکی ساخت یا مونتاژ هند هم نمیشه گفت بی کیفیت چین که جای خود دارد قطعاً تو برهه فعلی حتی اگر بازار آزاد هم داشتیم انتخابم خودروی چینی نبود ولی خیلی به دور از انصافه به این ماشین بگی بی کیفیت ، گمونم دوستان تو دوره ای که چین چری a10 میزد موندن ، وقتی شیایومی بازار اروپا رو قبضه میکنه ماشین های چینی با قیمت های نزدیک کره ای و ژاپنی تو بازارهای مرفه خاورمیانه ای یا شرق آسیا عرضه میشن و فروش خوبی هم میکنن حتما چیزی برای گفتن دارند که بازار روی خوشی بهشون نشون میده
Amin.aj
۱۶ شهریور ۱۴۰۱شخصا با ۳۰ هزار دلار برای آفرود میرم ژاپنی دسته دو می گیریم
تا چینی
پیام
۱۶ شهریور ۱۴۰۱تقلید از G class
مهدی
۱۶ شهریور ۱۴۰۱اگر میتونستن همین ماشین رو تا قیمت ۱۲۰۰ تو ایران عرضه میکردن فروش عالی رو تجربه میکرد با توجه به اینکه بازار ایران شدیدا تشنه یه SUV با همچین استایلی هست و اینم انصافا از هر نظر کامله
پدرام
۱۶ شهریور ۱۴۰۱بخاطر تحریم ها برندهای درجه یکی مثل گریت وال، بی وای دی چانگان و ام جی وجیلی نمی تونن بیان
اینا هم که اومدن جزو درجه یک ها نیستن
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۶ شهریور ۱۴۰۱کابینشو دیدم گفتم جی کلاسه :/ اینقدر کپی از بقیه نکنین. فکر کنم فقط تو چینیا هونگچی نه کپی میزنه و دهاتی کاری میکنه. بهرحال پرطرفدار نیستن اصلا نیستن.
charger
۱۶ شهریور ۱۴۰۱تانک ؟؟؟؟؟؟؟
فرغون بیشتر بهش میاد
Payfast
۱۶ شهریور ۱۴۰۱این خوده اسبه
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۶ شهریور ۱۴۰۱🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂 روزمو ساختی وای (البته الان شبه)
reza-a
۱۶ شهریور ۱۴۰۱درسته که شبیه بعضی مدل های دیگه هست ولی ظاهر جالبی داره که خوب در اومده، در مورد قیمتش هم که شاید به نظر بیاد تیپ پایه رانگلر بهتره در صورتی که فقط برای آفرود رفتن آخر هفته از این ماشین بخواین استفاده کنین قطعا رانگلر بهتره اما برای استفاده روزمزه این ماشین انتخاب بهتریه چون تو دنیای واقعی با هر روز سوار یک ماشین کم آپشن شدن آدم دیگه به اصالت برند فکر نمیکه بیشتر به راحتی ماشین اهمیت میده که خب این ماشین هم کیفیت پایینی نداره فقط به پای برندهای معروف این رده نمیرسه. نمیخوام از ماشینای چینی دفاع کنم ولی به نسبت قیمتشون ماشینای بدی نیستن
JDM lover
۱۷ شهریور ۱۴۰۱اسمشم ببین چی گذاشته!!!!! تانک !!!!!!!!!
پاژن مرتب خودرو بهتر از اینه
چیه اخه هر تیکشو از یکی ورداشته
جلو کوراندو قدیمی
مارک شبیه لینکلن
چراغ ها شبیه برانکو
داخل شبیه g کلاس
واقعا نمیدونم چرا اینقدر کپی کاری میکنن
وحید اسماعیل نسب
۱۹ شهریور ۱۴۰۱به برانکو ی چینی سلام کنید عقبش عین برانکوی جدید هست
مهردادکمال
۶ آبان ۱۴۰۱من یکی سوزوکی جیمنی هم به این ترجیح میدم ۳۰هزارتا بدی برا ماشین افرودی که هنوز کمپانی اش دست راست و چپشم نمیشناسه! ساخت یه وسیله افرود تخصص ویژه ای میخواد
حسن
۲۹ آذر ۱۴۰۱من یه ام وی ام مدل 94 دارم خدا شاهده تا الان رنگ تعمیر کار ندیدم درسته بازار دست دوم نداره اما واقعا بی خرج و کم استحلاک و محکمه