معایب تارا اتوماتیک و دنده‌ای؛ هر آنچه باید قبل از خرید بدانید

دوشنبه 15 آبان 1402 - 13:30
مطالعه 6 دقیقه
تارا tara
در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید پدال به سراغ تارا اتوماتیک و تارا دنده‌ای رفته‌ایم تا معایب آن را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار...
تبلیغات

در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید پدال به سراغ تارا اتوماتیک و تارا دنده‌ای رفته‌ایم تا معایب آن را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار خریداران گرامی قرار دهیم.

تا پیش از اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان قرار بود خودروی پژو 301 وارد خط تولید ایران‌خودرو شود اما برنامه‌ها تغییر یافت و تصمیم بر این شد از پلتفرم پژو برای تولید نسخه داخلی این خودرو استفاده شود. پروژه تولید تارا در ابتدا با کد K132 شناخته می‌شد که با برخی تغییرات در پلتفرم 301 و انتخاب نام IKP1 برای آن توسعه یافت. حدود 2 سال از ورود تارا به بازار می‌گذرد و در این مدت نسخه اتوماتیک آن نیز تولید شده است بنابراین تا حدی می‌توان درباره کیفیت و معایب آن نظر داد.

از نظر طراحی باید گفت تارا اگرچه خودروی متفاوتی نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود اما لزوماً نمی‌توان آن را خودروی زیبایی دانست. شاید برخی افراد نمای جلوی تارا را قابل‌قبول بدانند اما بی‌شک طراحی بخش عقب آن می‌توانست بهتر انجام شود. چراغ‌های نصب شده در پهنای خودرو اگرچه به دنبال تأکید بر عرض تارا هستند اما فرم ناهمگونی به آن بخشیده‌اند و نور بیش از حد آن‌ها در شب نیز برای رانندگان پشتی مسئله‌ساز خواهد بود. طراحی کابین تارا نیز اگرچه با ساخته‌های روز دنیا فاصله دارد اما در مقایسه با رقبای سالخورده بازار داخلی قابل‌قبول خواهد بود.

همچنین بخوانید:

اما جدای از بحث طراحی که تا حدی سلیقه‌ای است باید به پلتفرم به‌روزتر تارا نسبت به خودروهای دیگر همچون دنا یا محصولات سایپا اشاره کرد. در بخش قوای محرکه از همان پیشرانه همیشگی ایران‌خودرو یعنی TU5 استفاده شده اما این بار پسوند پلاس را یدک می‌کشد که به معنی ارتقا 5 اسب بخاری نسبت به نسخه معمولی این پیشرانه است. قدرت و گشتاور پیشرانه تارا به ترتیب 113 اسب بخار و 144 نیوتون متر است و گیربکس‌های 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک این نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. با این مقدمه نسبتاً مفصل به سراغ بررسی معایب تارا اتوماتیک و دنده‌ای می‌رویم.

کپی لینک

معایب تارا اتوماتیک و دنده‌ای

  • طراحی نه چندان دل‌چسب

همان‌طور که گفته شد تارا به ویژه در بخش عقب خود طراحی جذابی ندارد. اگرچه طراحان کوشیده‌اند با فرم چراغ‌های پیوسته طرحی مشابه خودروهای روز را ارائه کنند اما حاصل کار یک طراحی ناهمگون است که پهنای خودرو را حتی کمتر نیز نشان می‌دهد.

  • بی‌دقتی در مونتاژ

در برخی نمونه‌های تحویلی تارا به مشتریان شاهد عدم هماهنگی بین پانل‌های بدنه و وجود درزهای بزرگ بین آن‌ها هستیم. برای مثال در برخی نسخه‌های تارا فاصله مناسبی بین بدنه و سپرها وجود ندارد. البته سایر تولیدات داخلی نیز وضعیت مشابهی دارند و شاید از این نظر تارا بهتر عمل کرده باشد.

  • ارگونومی ضعیف کابین

نوع طراحی داشبورد تارا به گونه‌ای است که دسترسی به برخی ادوات کابین را سخت‌تر می‌کند و قطعاً این موضوع روی تمرکز راننده در زمان رانندگی تأثیر منفی خواهد گذاشت. از جمله مشکلات این بخش می‌توان به محل نصب کلیدهای شیشه‌بالابر اشاره کرد هرچند ایران‌خودرو در نسخه فول این خودرو محل کلیدها را به روی درب‌ها منتقل کرده است.

  • کیفیت پایین گیربکس

در برخی نمونه‌های گیربکس دستی تارا مشکل عدم جا رفتن دنده‌ها و در کل سختی کار کردن با آن گزارش شده است. همچنین برخی افراد نیز به مشکل مکث و ضربه گیربکس اتوماتیک اشاره داشته‌اند.

  • مشکل باتری

ظاهراً در برخی نمونه‌های تحویلی تارا به مشتریان مشکلات باتری دیده شده که در نهایت منجر به تعویض باتری می‌شود.

  • قدرت کم پیشرانه در مقایسه با رقبا

پیشرانه TU5 پلاس تارا 113 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که دنا پلاس توربو با پیشرانه EF7 توربوی خود 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتون متر گشتاور دارد و از این نظر یک سر و گردن بالاتر از تارا ظاهر می‌شود. همچنین در مقام مقایسه باید به طراحی ظاهری دنا پلاس اشاره کرد که افراد زیادی آن را جذاب‌تر از تارا می‌دانند.

کپی لینک

مشخصات فنی تارا

تارا دنده‌ای

تارا اتوماتیک

نوع موتور

TU5P

TU5P

حجم موتور (سی‌سی)

1587

1587

حداکثر توان موتور (اسب بخار)

113

113

حداکثر گشتاور (نیوتون متر)

144

144

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

190

190

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

12.5

13

سیستم انتقال قدرت

5 دنده دستی، کد کلاس 32210: 6 دنده دستی

6 دنده اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

7.06

7.29

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4519/1953/1466

4519/1953/1466

فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (میلی‌متر)

2652

2652

وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم)

1170

1268

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

50

50

حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر)

640

640

کپی لینک

قیمت تارا اتوماتیک و دنده‌ای

در جدول زیر قیمت خودرو تارا اتوماتیک و دستی ذکر شده است:

کپی لینک

قیمت روز سایر محصولات ایران خودرو

مدل

مشخصات

قیمت کارخانه

قیمت بازار

هایما S5 پلاس

اتوماتیک 6 سرعته

1,183,472,000

1,790,000,000

هایما S5 پرو

---

به زودی

---

هایما S7 پلاس

معمولی

1,203,668,000

1,885,000,000

هایما S7 پلاس

سفارشی

---

---

هایما S7 پرو

1.5 TGDI

1,411,275,000

2,000,000,000

هایما S8

---

1,398,199,000

2,300,000,000

کپی لینک

آیا تارا اتوماتیک و دستی ارزش خرید دارد؟

مطمئناً تارا در برابر رقبایی همچون تندر 90 اتوماتیک، ساندرو یا دنا پلاس توربو حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت اما شاید قیمت بالاتر، طراحی نه چندان جذاب و برخی ایرادات مونتاژی باعث شوند خریداران به سراغ سایر گزینه‌ها بروند. برخی مدل‌های چینی از جمله بسترن B30 یا جک J4 نیز در بازار حضور دارند که اگرچه صفرکیلومتر نیستند اما شاید کیفیت بالاتری داشته باشند. برخی خریداران نیز ترجیح می‌دهند بجای تارا به سراغ مدل‌های کارکرده کره‌ای همچون کیا سراتو بروند هرچند خودروهای کارکرده نیز دردسرهای خاص خود را خواهند داشت. در مجموع باید گفت ایران‌خودرو تارا محصول به‌روزتری نسبت به سایر خودروهای این شرکت محسوب می‌شود اما همچنان از برخی مشکلات در رنج است. اگر خواهان خودرویی صفرکیلومتر هستید و آن را به مدت چندین سال نگه می‌دارید و همچنین علاقه‌ای به خرید خودروهای دست‌دوم ندارید تارا اتوماتیک یا دستی می‌تواند شما را راضی نگه دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.