ایران خودروچشم اندازسایپا

مقایسه شاهین با تارا، کدام سدان ایرانی را بخریم؟

در این مطلب بین دو سدان سطح بالای بازار کشورمان یعنی تارا و شاهین مقایسه کاملی از طراحی آپشن‌ها گرفته تا پیشرانه و تجربهٔ رانندگی خواهیم داشت.

هرچند دو خودروساز بزرگ کشورمان دهه‌ها با تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج روزگار گذراندند اما طی چند سال اخیر سعی در عرضه محصولات کاملاً جدید و مدرن‌تری داشته‌اند. تارا و شاهین ازجملهٔ این خودروها هستند و در حال حاضر پرچم‌داران ایران‌خودرو و سایپا محسوب می‌شوند. این دو خودرو هردو جزء سدان‌های داخلی سطح بالا به‌حساب می‌آیند و تقریباً در یک بازه قیمتی قرار دارند. به همین دلیل، شاهین یا تارا به سؤال بسیاری از خریداران تبدیل شده و ازاین‌رو قصد داریم بین این دو سدان نسبتاً جدید بازار کشور مقایسه‌ای داشته باشیم تا شاید راهگشای خریداران باشد.

معرفی کلی تارا و شاهین

سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده و پس از مشکلاتی که در زمینه تأمین پیشرانه به وجود آمد نهایتاً در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. از سوی دیگر، تارا در اصل نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که امتیاز پلت‌فرم آن از طریق قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. این ماشین رسماً در سال ۱۳۹۹ طی چند مرحله (!) رونمایی و در تیرماه همان سال برای اولین بار پیش‌فروش شد.

مقایسه طراحی تارا و شاهین

این دو سدان به‌عنوان جدیدترین محصولات سایپا و ایران‌خودرو، از لحاظ طراحی مدرن‌تر از دیگر خودروهای داخلی هستند اما در این بخش کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی می‌کند زیرا درحالی‌که تارا در اصل همان پژو ۳۰۱ با تغییراتی در نمای جلو و عقب است، سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب می‌شود که از ابتدا طراحی شده و ازاین‌رو نمای پخته‌تر و اصولی‌تری دارد. به همین دلیل، هرچند شاهین در قیاس با خودروهای مدرن جهانی حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما باید آن را یکی از زیباترین و متناسب‌ترین خودروهای داخلی دانست.

در مورد تارا اما نمی‌توان چنین گفت زیرا هرچند طراحان ایران‌خودرو سعی داشته‌اند این ماشین را هم از پژو ۳۰۱ متمایز کنند و هم نمای مدرن‌تری به آن ببخشند، اما طراحی عجولانه کار را خراب کرده و باعث شده ظاهر تارا بی‌تناسب و سردرگم به نظر برسد. به‌عنوان‌مثال، طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره هماهنگی و زیبایی خاصی ندارد و چراغ‌های سراسری عقب نیز با بی‌سلیقگی تمام طراحی شده و در شب با روشنی بیش از حد نمای ناخوشایندی ایجاد می‌کند. البته در تیپ جدید تارا بنام V4 ایران‌خودرو گرافیک چراغ‌های عقب را تغییر داده و این مشکل را برطرف کرده است ولی بااین‌حال به‌طورکلی در بخش طراحی بیرونی باید شاهین را برتر دانست.

مقایسه کابین و فضای داخلی تارا و شاهین

هرچند شاهین و تارا هردو عنوان پرچم‌داری سازندگان خود را یدک می‌کشند اما در داخل هرگز این موضوع را نشان نداده و ناامیدکننده جلوه می‌کنند. در این بخش برخلاف بیرون، شاهین ضعیف‌تر از رقیب ایران‌خودرویی خود است زیرا طراحی داشبورد و غربیلک فرمان این خودرو بسیار ساده بوده و با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان می‌بینیم فاصله زیادی دارد. همچنین کیفیت داخلی شاهین هم اصلاً تعریفی نداشته و فقط کمی از مدل‌های ارزان‌تر ساینا و کوییک بهتر است؛ بنابراین، به‌طورکلی سایپا در کابین شاهین بسیار کم‌کاری کرده و به همین دلیل است که نسخه کراس این خودرو یعنی آریا قرار است با داشبورد نرم ارائه شود. تنها ویژگی مثبت کابین شاهین اما فضای مناسب عقب است که جادارتر از خودرویی در این کلاس به نظر می‌رسد.

سایپا شاهین

در تارا نیز نباید انتظار شرایط خیلی بهتری را داشت زیرا این خودرو هم بر اساس یک سدان اقتصادی شکل گرفته است. البته برخلاف انتظار، داشبورد تارا هرچند شباهت زیادی به ۳۰۱ دارد اما در اصل از سیتروئن C3 XR گرفته شده که کراس‌اووری برای بازار چین بر اساس پژو ۳۰۱ است. بااین‌حال، طراحی داخلی تارا هنوز هم از شاهین بهتر بوده و کمی مدرن‌تر و سطح بالاتر به نظر می‌رسد. همچنین کیفیت کلی متریال داخلی تارا هم از رقیب بالاتر است.

تارا

مقایسه آپشن‌ها و تجهیزات تارا و شاهین

در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران می‌کند زیرا سایپا در آپشن‌های سدان پرچم‌دار خود بسیار دست‌ودل‌بازتر از ایران‌خودرو عمل کرده است. تارا در نسخهٔ دستی از لحاظ امکانات حرف چندانی برای گفتن نداشته و با دو ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دی‌لایت، رینگ آلومینیومی، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی با آنتی ترپ، سنسور دنده‌عقب، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم راهنمای تعویض دنده، خیلی با محصولات ارزان‌تر ایران‌خودرو مثل سورن پلاس فاصله‌ای ندارد. تارا حتی از رینگ آلومینیومی هم بی‌بهره است و با رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی ارائه می‌شود که برای یک محصول سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود.

سایپا شاهین

این در حالی است که شاهین با مواردی مثل آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، چراغ‌های خودکار، سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمه‌ای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلی‌های چرمی، یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. البته نقطهٔ قوت تارا برخورداری از سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش است درحالی‌که در شاهین حتی از کروز کنترل هم خبری نیست. همچنین در نسخه اتوماتیک تارا با ارائهٔ مواردی مثل ایربگ‌های جانبی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران و… کمبود تجهیزات جبران شده ولی در نسخه‌های دستی برتری با شاهین خواهد بود.

تارا

مقایسه فنی تارا و شاهین

اینجا بخشی است که شاهد بزرگ‌ترین تفاوت بین دو خودرو هستیم. قرار بود در ابتدا شاهین از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ برلیانس استفاده کند اما بازگشت تحریم‌ها همهٔ برنامه‌های سایپا را به هم ریخت و این شرکت مجبور شد برای نیرو بخشیدن به سدان جدید خود سراغ همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا رفته و آن را به توربوشارژر مجهز کند. با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت.

سایپا شاهین

از طرف دیگر، ایران‌خودرو در تارا از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ نام‌آشنا و محبوب خود یعنی TU5 استفاده کرده که با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، حالا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی نسبت به نسخهٔ قبلی بیشتر است. ازآنجایی‌که این پیشرانه بسیار مطمئن‌تر از موتور شاهین بوده و قطعات یدکی آن‌هم به‌وفور پیدا می‌شود، قطعاً باید در این بخش برتری را به تارا داد و استقبال بازار هم همین را نشان می‌دهد. همچنین موتور TU5 پلاس با برخورداری از ۱۶ سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر، از موتور قدیمی ۸ سوپاپ شاهین مدرن‌تر است.

تارا

انتقال قدرت در هردو خودرو اما توسط گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. البته ایران‌خودرو مدت‌ها است که تارا اتوماتیک را هم با گیربکس شش سرعته ارائه می‌کند درحالی‌که سایپا به‌تازگی خبر از عرضه نسخهٔ اتوماتیک شاهین با گیربکس CVT در دومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه داده است. بااین‌حال، در نسخه‌های اتوماتیک هم باید برتری را با تارا دانست.

مقایسه سواری و رانندگی تارا و شاهین

شاهین و تارا با وجود تفاوت بزرگ در قوای محرکه، کیفیت سواری و رانندگی نزدیک به همی دارند. هرچند پیشرانه تارا از رقیب قوی‌تر است اما شاهین هم لطف بهره‌گیری از توربوشارژر و گشتاور بیشتر، در شتاب تقریباً همپای رقیب پیش می‌رود و دو خودرو پس از حدود ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. البته تأخیر توربو در شاهین محسوس بوده و در آغاز حرکت شتاب کندتری نسبت به تارا خواهد داشت درحالی‌که سروصدای پیشرانه خصوصاً در دورهای بالا بسیار بیشتر از رقیب وارد کابین می‌شود که آزاردهنده خواهد بود.

سایپا شاهین

بااین‌حال، دو خودرو از لحاظ کیفیت سواری عملکرد مشابهی دارند زیرا هردو سواری نرمی را در کنار هندلینگ مناسب ارائه می‌کنند. البته تارا به دلیل برخورداری از سیستم کنترل پایداری، در هندلینگ کمی بهتر است درحالی‌که شاهین سواری اندکی نرم‌تری دارد. خوشبختانه هردو خودرو در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره می‌برند و قدرت توقف خوبی دارند. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدان‌های خود در حالت ترکیبی اعلام کرده‌اند اما در واقعیت، شاهین مصرف بیشتری خواهد داشت و به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از تارا نیازمند بنزین سوپر خواهد بود.

تارا

قیمت و جمع‌بندی

به‌طورکلی، هیچ‌کدام از این خودروها که به‌نوعی نهایت توانایی‌های صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می‌شوند برای خرید گزینهٔ مناسبی نخواهند بود و هردو از کاستی‌های فراوانی رنج می‌برند خصوصاً اگر آن‌ها را با نمونه‌های هم‌قیمت جهانی مقایسه کنیم. بااین‌حال، در شرایط کنونی، کسانی که به دنبال یک سدان نسبتاً مدرن صفرکیلومتر با قیمتی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هستند انتخابی جز این دو نخواهند داشت. درحالی‌که قیمت کارخانه‌ای این دو سدان حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، در بازار اختلاف قیمتی صد میلیون تومانی دارند که قطعاً می‌تواند روی انتخاب خریداران تأثیر بگذارد. بااین‌حال درمجموع، به دلیل پیشرانه مطمئن‌تر و به‌اصطلاح امتحان پس داده، در این مقایسه باید با اختلاف اندکی تارا را به‌عنوان برنده انتخاب کنیم که گزینهٔ کم‌دردسرتری خواهد بود. البته سایپا هم به‌مرور ایرادات شاهین را برطرف کرده و این خودرو قابل‌اطمینان‌تر از قبل شده اما هنوز هم پیشرانهٔ آن نتوانسته اعتماد کامل خریداران را جلب کند؛ بنابراین، عرضهٔ شاهین پلاس به بازار با پیشرانهٔ ME16 (نسخهٔ سایپا از همان موتور TU5 پلاس)، می‌تواند ورق را کاملاً برگردانده و این خودرو را به رقیب بسیار جدی‌تری برای محصولات سطح بالای ایران‌خودرو تبدیل کند.

شاهین تارا

مقایسه مشخصات فنی تارا و شاهین

ایران‌خودرو تارا

سایپا شاهین

پیشرانه TU5 پلاس M15 TC
حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی ۱۴۹۷ سی‌سی
سوپاپ ۱۶ ۸
تنفس طبیعی توربوشارژ
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۰۹ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۱۷۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر ترکیبی ۷.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر
وزن خالص ۱۱۷۰ کیلوگرم ۱۲۷۰ کیلوگرم
طول ۴,۵۱۹ میلی‌متر ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۵۳ میلی‌متر ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۶ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر ۴۲۲ میلی‌متر
قیمت کارخانه ۳۹۳ میلیون تومان ۴۲۵ میلیون تومان
قیمت بازار ۶۶۸ میلیون تومان ۵۵۹ میلیون تومان

آپشن‌های شاهین بیشتر است یا تارا؟

شاهین با برخورداری از مواردی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمه‌ای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلی‌های چرمی، آپشن‌های بیشتری نسبت به تارا دارد.

موتور شاهین و تارا چیست؟

شاهین از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو M15 TC با ۱۰۹ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند درحالی‌که تارا به موتور TU5 پلاس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت مجهز است.

شتاب و رانندگی تارا بهتر است یا شاهین؟

دو خودرو از لحاظ شتاب تقریباً در یک سطح بوده و هردو ظرف حدود ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند درحالی‌که از لحاظ هندلینگ و سواری هم عملکرد مشابهی دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اگر منبع اگزوز شاهین طوری وصل میکردن که از پشت تو دید نبود خیلی قشنگتر میشد

    موافقم 151
    مخالفم 2
    1. علی

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      گزینه هیچ کدام را نخریم هم باید بود . هر چقدر مافیای خودرو قوی باشه بازم اگر مردم نخرند مجبور میشن رویه رو عوض کنن ! من که نخریدم و مدتی ماشین خارجی دسته دو داشتم و الانم از آژانس استفاده میکنم راضی ترم تا اینکه پول یه ماشین خوب رو بدم بالای این آشغالا با وجود پایه حقوق یک دهم کشور های معمولی دنیا

      موافقم 76
      مخالفم 21
      1. armin

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (16 ديدگاه)

        از طرز فکرت خوشم اومد

        موافقم 35
        مخالفم 12
    2. ابوالفضل

      ۲۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا هم همینطوره خیلی تو ذوق میزنه انباری اگروزش

      همین اگروزش منو از خریدش پشیمان شدم و نخریدم

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. حسین

      ۲۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اسپری مشکی میزنی کاملا رنگ آسفالت جاده میشه

      موافقم 0
      مخالفم 2
  2. شبی که آرام است

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    می گقتم که کی تو این مملکت تارا و شاهین میخره ، ملت که تو سایتا ریختن همش پشتش بد میگن ، حالا امروز جمعه هست ، بعد از ظهر پاشین برین اتوبان قم ، بدون تردید ۴۰ درصد ماشینا یا شاهینه یا تارا ، نمی دونم ؛ چرا احساس می کنم ساکنین قم و کاشان و اصفهان و یزد علاقه زیادی به خرید از ایراد خودرو و سایپا دارن

    موافقم 72
    مخالفم 27
    1. سام

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (83 ديدگاه)

      آخه یه طوری میگین انگار مثلا قدرت انتخاب هست؟ تنها ماشینی که الان یک ذره بر و رو داشته باشه و یک کم پرستیژ داشته باشه و قیمت دولتی در دسترس باشه همین شاهینه ، ساینا و کوییک هم تو رده ی بعدی باز برای خیلی ها بهتر از پژو مژوی دست دوم پرخرجه و باز انتخاب بدی نیست، بله اگر میشد با این قیمت هیوندای و کیا و سوزوکی و تویوتا خرید حرف شما درست ولی وقتی انتخابی نیست و باید بین ماشین دست دوم درب داغون و صفر و پیاده روی و آژانس و تاکسی و مترو انتخاب کرد ، نتیجه میشه اینکه بهتر از شاهین و ساینا و کوییک به قیمت دولتی یا حتی آزاد فعلا انتخاب خاصی نیست.

      موافقم 157
      مخالفم 16
  3. شاه محمدی

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنده ۲ساله شاهین دارم بسیار راضی‌ام
    هم اتاق جاداری داره
    صندوق عقبش واقعا عالیه قبلا مگان داشتم حقیقتا انقدر جادار نبود
    مسافرت که میرم تو جاده اصلا خسته نمبکنه شتابش حزف نداره فقط کسانی که پشت فرمونش نشستن میفهمن من چی میگم
    دوتا ایراد داشت که همون اول درستش کردم
    یکی کمک فنر عقبشو تقویت کردم چون ماشین سنگینه و کمک های کارخانه جوابگو نبود حدودا ۴ تومن هزینه شد
    و دوم اینکه لاستیک خودشو که جوابگوی این ماشین نبود باز کردم خارجی انداختم
    خداوشکر تا الان که دو سال گذشته هیچ عیبی ندیدم خیلی راضی‌ام تو فامیلم هرکسی ماشین منو دیده انتخابش شاهین شده چون پشت فرمونش نشستن راحتیشو دیدن

    سخن اخرم با دوستانیه که ماشینو از ظاهرش قضاوت میکنن
    حتی تارا یا ماشین دیگه هم صرفا با شنیده ها قضاوت نکنید

    موافقم 230
    مخالفم 47
    1. رجب

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مجبورید راضی باشید چون اگه ماشین باکیفیت تری بخواهید باید،،باید هزینه چند برابری بکنید،،این شتر گاو پلنگ شده تارا و یا شاهین،،

      موافقم 70
      مخالفم 58
      1. عباس

        ۶ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام
        ما مثل همه کشورها صاحب تکنولوژی که در صنعت خودروسازی فعال هستیم ،باید با شرایط کشور خودمان قضاوت کنیم 🙏
        همه این کشورها که متأسفانه عادت داریم پوز این کشورها را به خودمون تحمیل کنیم ،از اول که خودروهای شاخص و مثال الان که نداشتند به مرور زمان به این حد از کیفیت عالی رسیدند!!! مطمئنا ما هم اگر در شرایط آنها فرار داشتیم ،وضعیت ما کمتر از آنها نبود ،چه بسا با همه پیشرفت و تکنولوژی که دارند ،اگر شرایط الان ما را آنها داشتند ،با همه شرایطی که دارند ،محکوم به شکست خواهند بود ،
        آنها بهتر از خودمان ما را می شناسند ، وبرای همین هست بدترین شرایط را در عرصه بین‌المللی برای کشور ایران عزیز ما ایجاد می کنند 🧐
        یا علی مدد 🖐️

        موافقم 39
        مخالفم 92
        1. محسن

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          میشه بفرمایید مثلاً اونا چی دارن که ما نداریم ؟منابع ملی دارن ما نداریم ؟ نخبه دارن ما نداریم ؟ پول دارن ما نداریم ؟ چی دارن که به اینجا رسیدن ما نرسیدیم ؟ احتمالا شما دوست داری خودتو گول بزنی چون از یه بچه هم بپرسی بهت میگه داستان چیه چرا ما اینقدر بدبختیم و رو به پس رفت و کشورهای دیگه با سرعت تمام رو به پیش رفت ،یا علی

          موافقم 64
          مخالفم 15
        2. سهیل

          ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          حرف شما در مورد کیفیت ماشین درست و تقصیر دشمنان کشور هست ولی شما قیمت این خودروها رو تقصیر چه کسی میدونید بله اگر کارخانه های تولید کننده خودرو در بحث رعایت حقوق شهروندی جانب انصاف رو برای هم وطنان خود رعایت میکرد و از گرفتن سودهای دو سه برابری از دست هموطنان که با این همه سختی ایستادن صرف نظر میکرد مطمئنا مردم هم در قضاوت خود و درک مشکلات کارخانه های تولیدکننده حتما منصفانه برخورد می‌کردند ، ما مردم خوبی داریم که درک بالایی در برخورد با کسی که با آنها حقوق شان را در نظر گرفته دارند و همیشه سعی در جبران خوبی طرف خودشان دارند و به اصطلاح زیر منت کسی نمی‌مانند….🌹🌹🌹🌹

          موافقم 3
          مخالفم 0
        3. محمد

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          سلام هموطن. قطعاً نباید ناامید بشیم و مدام کشورهای دیگه رو توی سر خودمون بزنیم، کمترین دلیلش اینکه بچه های نسل جدید دارن این رفتارها رو می بینن و وقتی همه جا آه و ناله بشنون دیگه چه امید و نگاهی به خودشون و آینده و #ایران عزیزمون پیدا میکنن….
          ولی از اون طرف دفاع غیرمنطقی هم نباید کرد از مسئولین بی عرضه… یه مستند چند قسمتی ساخته شده برای مقایسه صنعت خودروسازی ما و کره جنوبی، به اسم تهران تقاطع سئول. حتماً ببینیدش تا متوجه دلیل عقب موندگی صنعت خودروسازی ما نسبت به کره که همزمان شروع کرده بودیم بشید… کار به جایی رسیده که رهبر مملکت هم دادش دراومده که ذهنی که موشک میسازه چطور نمیتونه خودرو خوب بسازه…

          موافقم 3
          مخالفم 2
    2. علی

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز میشه بفرمایین چه نوع کمک فنری برای عقب ماشینت انداختی؟ و اینکه از لحاظ نرمی تو دست اندازها چقدر با کمک فنر فابریک خودش فرق کرده؟ سپاس

      موافقم 47
      مخالفم 6
      1. شاه محمدی

        ۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سراتو هستش
        ماشین کلا عوض شد قبلا تو دست انداز که میفتاد سرنشین اذیت میشد تعادل نداشت اما الان خیلی خوبه
        باد لاستیکم نیتروژن هستش
        کلا اون لاستیک و کمک فنری که کارخانه میزاره رو شاهین اصلا جوابگو نیست وزن ماشین سنگینه

        موافقم 38
        مخالفم 7
    3. میلاد

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      برای تصمیم‌گیری بهترین کار مراجعه به نظر شما و دیگر مالکان این خودروها است. ممنون که تجربه‌تان را نوشتید.

      موافقم 5
      مخالفم 0
  4. سهیل

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    من باشم قطعا شاهین را میخرم چون تارا قیافه افتضاحی داره و از نظر امکانات هم بسیار ضعیف هست و تنها اپشنش مانیتورش هست و کیفیت مونتاژش هم خیلی ضعیف هست توی بحث فنی هم شاهین با همون موتوری که یه عده که هیچ اطلاعاتی ندارن میان میگن پراید هست گشتاور و کشش بهتری نسبت به تارا داره و به نظرم شاهین با موتور ME16 که همون TU5P به درد نخور هست خیلی کند میشه هر موتور توربو شارژ از موتور تنفس طبیعی بهتر هست و ضمنا مشکلات اولیه شاهین همانطور که آقای دهقان هم اشاره کردند رفع شده مثلا شاهین های ۱۴۰۰ مشکلات خیلی زیاد و بی شمار فنی داشتند و صدای وحشتناک موتور و کوبش شدید هم داشتند اما توی مدل های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رفع شده و حتی از تارا و دنا توی بحث کیفیت ساخت و مونتاژ بهتر شده و ایرادات فنی کمتری هم داره و درکل موتور تیبا اگرچه بازدهی کمی داره ولی نه شاتون میزنه و نه واشر سرسیلندر میسوزونه و مثل پراید کم خرجه و کم مصرف

    موافقم 142
    مخالفم 71
    1. سام

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (83 ديدگاه)

      زمان نشون میده که توربو با این کیفیت بنزین ها و اون موتور 8 سوپاپ قدیمی چطوری عمل خواهد کرد…
      من خودم طرفدار این هستم که با 425 تومن ماشین بهتری نمیشه خرید و خودم هم تو همین طرح دوم، شاهین CVT ثبت نام کردم ولی انصافا این موتور خراب کرده و سایپا هم به علت تحریم و بهم خوردن خرید موتور از برلیانس و عدم ارائه ی موتور توسط ایرانخودرو به سایپا، ناچار به استفاده از این موتور پراید/تیبا شد چون موتور دیگه ای نداشت… البته امیدوارم موتورش تو دراز مدت هم خوب جواب بده چون موتور پراید کم هزینه ست…
      راستی شما که شاهین دستی دارید مصرف تو شهر و جاده صدی چنده ؟

      موافقم 57
      مخالفم 13
      1. علی

        ۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ترکیبی شهر و جاده بنزین معمولی و سوپر حدود صدی ۹ لیتر میسوزونه .با اکتان ۷ ونیم تا ۸ .

        موافقم 20
        مخالفم 3
        1. سام

          ۵ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (83 ديدگاه)

          ترکیبی صدی 9 ؟! اشتباه نمیکنید ؟ یعنی تو این تهران تو ترافیک همت برای برگشت از سرکار، کولر هم خاموش باشه صدی 12 مثلا مصرف داره ؟! بعید میدونم…
          من چند ماه رانا سقف شیشه ای صفر داشتم تو شهر (تهران) بدون کولر صدی 9 بود و جاده زیر 6 یعنی ترکیبی 7.5 عموما …

          کسی اینجا از تهران هست که مصرف شاهین رو تو شهر گرفته باشه صدی چند سوزونده ؟

          موافقم 6
          مخالفم 4
      2. عظیمی

        ۶ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        شاهین هیچ احتیاجی به بنزین سوپر نداره . تو کاتالوگ و تائید خودروساز ذکر شده که بنزین با اکتان ۸۷ جوابگو شاهین هستش . من الان دوسال شاهین دارم فقط سه باک سوپر زدم هیچ عیب و ایرادی هم نداشته خداروشکر

        موافقم 39
        مخالفم 8
    2. ابوالفضل

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (34 ديدگاه)

      والبته موتور بادوامی هم هست قطعا اگرهم مشکلی پیش بیاد احتمالا مشکل توربو نه موتور
      شاهین ندارم بخدا ولی سوار شدم هردوشون در یه حدن اما درکل ماشینای جالبی نیستن مثلا اگر ۲۰۰۵تا۲۰۱۰تولید میشدن میشد بگی بهشون ماشین خوب ولی دیگه….

      موافقم 15
      مخالفم 8
  5. حسین

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2941 ديدگاه)

    سیستم تعلیق و زیربندی هر کدام چیست ، کدام برتر است و پایداری کدام بیشتر است؟

    موافقم 11
    مخالفم 5
  6. فاخته

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در بین خودروهای ایرانی در این رنج قیمت، شاهین حرف اول رو میزنه،در سفر و جاده شتابش عاااالی هست، آپشن های خیلی خوبی داره و واقعا کابین جادار و خوبی برای خانوار داره. من به حرئت میتونم بگم که از لحاظ جاداری و فضای مفید کابین از تمام خودروهای ایرانی جادار تر هست و ما بسیار راضی هستیم.
    از لحاظ موتور هم واقعا هیچ مشکلی نداشتیم و اتفاقا در مقایسه با انواع پژو ها و حتی سمند در سربالایی ، نفس و شتاب خیلی خوبی داره.

    موافقم 57
    مخالفم 22
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2539 ديدگاه)

      جمله آخر، یکی از اشعار ماندگار پدال در سال های اخیر هست

      موافقم 30
      مخالفم 10
  7. یوسف

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شاهین در فضای مجازی خیلی طرفدار داره ولی عملا قابل مقایسه و رقابت با حتی تارا دستی نیست به عنوان مثال توفروش بورس پارسال واسه ۵۰۰۰ تارا ۲۵۰۰۰ متقاضی صف کشید ولی از ۴۰۰۰ شاهین فقط حدود ۲۰۰۰ فروش رفت تو طرح بکپارچه هم ظرفیت شاهین کلا خالیه بدون متقاضی

    موافقم 40
    مخالفم 49
    1. امیر

      ۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به خاطر اختلاف قیمته ولا غیر

      موافقم 38
      مخالفم 5
    2. علی

      ۲۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چطور میگین مشتری نداره من که خرداد ۱۴۰۲ ثبت نام کردم زمستان ۱۴۰۳ نوبت تحویل زدن.

      موافقم 16
      مخالفم 3
    3. احمد مورفی

      ۱۷ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نه اینطور نیست قضاوت جانبدارانه مردوده،باید سوارشی و یه سفر با هرکدام بری یا یه مدت هرکدومو داشته باشی و ببینی.

      موافقم 8
      مخالفم 0
  8. عبد

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دو لگن و دیگر هیچ بعضی ها هم طوری تعریف و طرفداری میکنند از این لگنها که آدم دلش براشون میسوزه قبلا سوار فرغون میشدن که اینارو خوب میدونن!!!

    موافقم 24
    مخالفم 53
    1. رامین

      ۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (257 ديدگاه)

      مگه مردم چاره ای دیگه دارند عزیز؟؟ شما راه حل بده ما اطاعت امر میکنیم. همین به قول شما آشغال واسه خیلی از مردم آرزو شده و اگه با همبن فرمون پیش بریم تا دو سه سال دیگه فقط میلیاردرها میتونن بخرن ماشینهای ساخت داخل رو

      موافقم 22
      مخالفم 3
    2. ایرانی

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جنابعالی که قبلاً سوار بنز می‌شدی الان اینا برات کمه
      کاش به جای اینکه اینقدر می‌زنید توی سر تولیدات داخل
      یه ذره ارق ملی داشتید

      موافقم 27
      مخالفم 33
      1. سلام

        ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ارق یا عرق؟

        موافقم 18
        مخالفم 3
        1. محمد

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          عرق ملی درسته. به معنای رگ ملی، جمعش میشه عروق

          موافقم 1
          مخالفم 0
    3. مرتضی

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      این ذهنیت بد را بگذارید کنار لطفاً. خودروهای بدی نیستند.
      ذهنیت خیلی مهمه. بر قضاوت کاملاً اثر می‌گذاره.
      مشکل خودروهای ما بیشتر کیفیت پایین بعضی قطعاته و ضعف در طراحی موتورهای داخلی.
      من که سوار تویوتا و میتسوبیشی می‌شوم، کمی از این‌ خودروهای خودمون بهتر هست ولی قیمت خیلی بیشتری هم داره.

      موافقم 5
      مخالفم 2
  9. علیرضا

    ۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ودرودهمانطور که در مطالب، گفته شده‌شان از لحاظ بدنه طراحی خوبی داره ولی اون موتوری که باید روی این ماشین نصب میشد نداشتند پس یه موتور که اصلا مال این اتاق باشد نیست وهمون موتور خانواده تیباس که مجهز شده به توربو در ضمن خیلیا تو سربالایی تنگش را گذاشتند که منجر به انجام توربو شده توربو خوبه اما با موتور مناسب پس این یه موتور من درآوردی که خوروندن به این ماشین والا اگه همون موتور Tu5بود به این قیمت نمی‌دادند

    موافقم 13
    مخالفم 15
  10. محمدیان

    ۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من شاهین دارم و ۵۵ هزار کیلومتر باهاش رفتم از مسافرت خانوادگی ۵ نفره به شیراز بگیر تا آستارا و مشهد خدایش من که راضی هستم حرف نداره . قدرت و شتاب عالی . فضای کابین خیلی جادارتر از سمند و دناپلاس هستش من همه داشتم . عایقبندی کابین که عالیه . و هیچ اجباری به زدن بنزین سوپر نداره تو کاتالوگ و دفترچه خودروساز هم قید شده بنزین با اکتان ۸۷ مناسبه . من کلا تا این ۵۵ هزار فکر کنم سه باک بیشتر سوپر نزدم الان هم ۵ هزارتا دیگه کار کنه گارانتی دیگه تمامه . ولی و درکل ایرادی نداره و راضی هستم . اینم بگم خودرو ایرانی مثل تخم مرغ شانسی میمونه خراب گیرت بیاد یا خوب گیرت بیاد . خوبه گیرت بباد کلا دیگه راحتی .

    موافقم 41
    مخالفم 10
  11. arshiya

    ۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    معلومه یه چیزی از ایران خودرو بهت رسیده که تعریف میکنی یه نگاه به شاسی و ورق تارا بندازی دیگه ازش تعریف نمیکنی

    موافقم 25
    مخالفم 11
  12. شوتی سوار

    ۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    عشق فقط لات جاده ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس🤙🏻👑

    موافقم 18
    مخالفم 76
    1. سهیل

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      حالا با این که ۴۰۵ یا همون واشر یه گاری بی کیفیت و منسوخ و پر استهلاک و پر مصرف و قدیمیه ولی اینجا داره تارا و شاهین را با هم مقایسه میکنه ۴۰۵ چه ربطی به این دوتا داره

      موافقم 46
      مخالفم 2
  13. یه ایرانی

    ۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینجوری باید بگیم از بین بد و بدتر کدومو باید انتخاب کنیم ک وقتی تصادف میکنیم کمتر پودر بشیم ن قیمتی خوب دارند ن اپشنی ن کیفیتی

    موافقم 11
    مخالفم 3
  14. m-i-l-i

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    دنا پلاس ۱۰ هیچ تارا رو میزنه

    موافقم 6
    مخالفم 32
  15. مرتضی علی وحیدی

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    ما دلمون به اینا خوشه غول های دنیا به فراری و لامبورگینی و رولزرویس

    موافقم 5
    مخالفم 9
    1. میلاد

      ۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چند درصد مردم دنیا فراری و لامبورگینی سوار می‌شوند؟ این‌ها خودروهای عادی نیستند که مثال می‌زنید.

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. سهیل

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        آفرین این رو خوب اومدی 🌹

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. سهیل

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        آفرین پسر این رو خوب اومدی 🌹

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. Mohsen Kh

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        آفرین پسر این رو خوب اومدی 🌹

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. Mohsen Kh

        ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        🌹

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. رضا

    ۸ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تشکر از مطلب ارزشمند سایت
    بهترین مقایسه ای که خوندم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  17. علیرضا

    ۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (196 ديدگاه)

    از نظر فضای داخلی و خارجی شاهین بهتره ولی از نظر فنی و خرید فروش تارا بهتره
    اگر شاهین با موتور ec5 بیاد تارا رو کنار میزنه

    موافقم 17
    مخالفم 6
  18. محسن

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان،به نظر شما واسه این طرح یک پارچه تارا v1 میدن یا v3؟ کسی خبر داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 3
  19. محسن دهقانیان

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت عاشقان خودرو
    در مورد خودرو شاهین به این نکته باید توجه کرد که تنها خودروی تولید داخل هست که ازمون تصادف رو پشت سر گذاشته ونتایج اون توسط سایپا منتشر شده درمورد نیروی محرکه برتری با تارا هست چون از فن اوری به روزتری مثل داشتن ۱۶سوپاپ ،زمانبندی متغیر و پمپ روغن متغیر برخوردارهست ولی اینجا دوتا تکته وجود داره اول اینکه ضریب تراکم موتور TU5پلاس ۱۱به یک هست که ضریب تراکم بالایی به حساب میاد وبا بنزین بی کیفیت داخلی حتی بنزین سوپر در دراز مدت دچار مشکلاتی خواهد شد وهمین پیچدگی موتور هزینه های تعمیرات اون رو بشدت بالا خواهد برد و نکته دوم پایین تر بودن گشتاور موتور تارا نسبت به شاهین هست که باعث میشه تو شتاب گیری مخصوصا در شیب شاهین چالاک تر باشه ،دوستانی هم که این دومحصول رو با محصولات خارجی مقایسه میکنن باید توجه داشته باشن که قیمت فاکتور بسیار مهمی هست وشما با پول شاهین حداکثر میتونی یه هیوندای ورنای مدل پایین بخری که اون هم مشکلات خودش رو داره …

    موافقم 16
    مخالفم 4
  20. جاسم

    ۲۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توروخدا ۲ماه دیگه ماشین نخرین.من ۶ماه ماشین فروختم به خدا باآژانس میرم بیرون درصورته اینکه نیاز واجب به ماشین دارم.ولی فعلا میخوام نخرم تاقیمتابیادپایین تاجایی که حقشون باشه.تاراقیمتش۱۰۰ تا۱۵۰میلیونه وشاهینم همین.به خدا چندماه دیگه نخریم راحت قیمتشون ۱۵۰تا۲۰۰تومن میشه.یک بارتوی زندگیتون دست به دست هم بدین وگول مافیای خودرو و اراجیف اینستاگرام رونخورید وماشین خریدوفروش نکنید ۲تا۳ماه.

    موافقم 15
    مخالفم 5
  21. فرهاد

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جک j4 از هردو بهتره
    فقط حیف که خیلی شناخته شده نیست هنوز
    وگرنه خداییش اگر کسی سوار بشه دیگه سراغ ماشین ایرانی هم قیمتش نمیره!

    موافقم 36
    مخالفم 3
  22. Reza

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میخوام شاهین بخرم،اینقدر نظرات ضدونقیض اینجا دیدم که شک کردم.کمتر کسی نظر فنی و منطقی مطرح میکنه بجز دوستانی که تجربه سواری شاهین یا تارا داشتند.
    دوست عزیز اگر اطلاعات درست درمون نداری مجبور نیستی که…….

    موافقم 6
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا