ایران خودروخودروهای چینی

ون هایما 7X ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت محصول احتمالی ایران خودرو

منابع غیر رسمی از ورود یک دستگاه ون هایما ۷X به ایران خبر داده‌اند. این محصول در کلاس MPV، احتمالا جهت بررسی توسط پرسنل ایران خودرو وارد کشور شده است.

نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت‌های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می‌گیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهام‌دار اصلی هایما محسوب می‌شود و ۴۹ درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانه‌های هایما، امروزه حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود، درحالیکه با تیراژ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکننده‌ی خودرو در این کشور، محسوب می‌شود.

مدل‌های کلاس ون برای تردد مسافر در شهر مناسب هستند. این خودروها باتوجه به ابعاد و مصرف سوخت، مشابه تاکسی عمل می‌کنند. در ایران، ون‌های چینی و ژاپنی از برندهای دلیکا (سوئیست زیرمجموعه‌ی فوجیان موتورز) و تویوتا وجود دارند؛ اما خودروسازان داخلی نسبت به این کلاس بدنه، توجه نشان نمی‌دهند.

در بازار جهانی، انواع مختلفی از ون با ابعاد متفاوت ساخته می‌شود. ون‌های بزرگ، اندازه‌ای نزدیک به مینی‌بوس دارند و می‌توانند برای حمل بار سنگین یا مسافر تا ۱۴ نفر استفاده شوند.  از سویی دیگر، ون‌های کوچک با ابعاد، مشابه خودروهای خانوادگی در کشورهای آسیایی و امریکا و کانادا پرطرفدار هستند. طبیعتا، ون‌های کامپکت برای تردد در شهرهای پرترافیک و خیابان‌های باریک کاربرد دارند و مدل‌های بزرگ، مکمل وانت یا مینی‌بوس هستند.

ون هایما 7X نمای اصلی

هایما ۷X در کلاس ون‌های کوچک تولید می‌شود و قابلیت حمل ۷ سرنشین دارد. این مدل، مثل یک کراس‌اوور دارای فاصله از سطح زمین نیست و به‌راحتی می‌تواند برای تردد افراد سالخورده، کودکان، یا معلولان استفاده شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی هایما ۷X

هایما ۷X در کلاس ون‌های متوسط طبقه‌بندی می‌شود. این مدل توسط استودیو پینین‌فارینا طراحی شده است. نسخه‌ی دیده شده در ایران، سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و محصولی نسبتا جدید برای هایما است.

نمای اصلی  هایما ۷X در کلاس ون، با وجود طراحی ناهماهنگ در بعضی ادوات بیرونی، جذاب و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. چراغ اصلی، ابعاد بزرگ و  کشیدگی تا نزدیکی چرخ دارند. کمی پایین‌تر، چراغ مخصوص  نور بالا نصب شده است و حالت مخفی داخل بدنه دارد. در طرفین سپر، مه‌شکن‌های LED با طراحی عمودی دیده می‌شوند که حس یک خودروهای مدرن را تداعی می‌کنند.

ون هایما 7X نمای جلو

جلوپنجره‌ی هایما ۷X نسبت به کل بدنه، بسیار بزرگ است. فرم کلی این قسمت‌ با خطوطی در امتداد چراغ‌ها و سپر، الهام‌گرفته از خودروهای لکسوس به‌نظر می‌رسد اما ترکیبی ناخوشایند و ناموزون دارد. بخش بزرگی از جلوپنجره و سپر، دارای مواد پلاستیکی و سیاه‌رنگ است.

هایما ۷X در نمای جانبی، حس یک خودروی مدرن را به خوبی تداعی می‌کند. حجم‌دهی بدنه با خطوط روی درهای ورودی و دستگیره‌ها تا نزدیکی چراغ جلو، فراتر از یک مدل چینی در کلاس اقتصادی است. تصاویر منتشر شده از هایما ۷X، چرخ‌های ۱۷ اینچ، آینه بغل‌های هم‌رنگ بدنه با ترکیب فلز و پلاستیک سیاه، ریل باربند، سقف پانورامیک و ادوات فلزی برای فریم پنجره دیده می‌شوند.

ون هایما 7X نمای پشت

در نمای پشت، چراغ‌های بسیار بزرگ هایما ۷X به شدت توی ذوق می‌زنند. این سبک برای بازار چین، جذابیت دارد اما در کلاس جهانی، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود. دیگر اجزای بدنه، شامل اسپویلر انتهای سقف، سپر هم‌رنگ بدنه و جایگاه ویژه برای نصب پلاک، طراحی قابل قبول دارند. هم‌چنین بخش وسیعی از درپوش صندوق و فضای نزدیک چراغ‌های عقب، سیاه‌رنگ و ظاهرا پلاستیک ارزان‌قیمت است.

در مجموع می‌توان به ظاهر بیرونی هایما ۷X به عنوان یک ون ساخت چین، نمره‌ی بالاتر از متوسط داد. این محصول اگر با قیمت مناسب وارد کشورمان شود، قطعا خریدار ایرانی علاقه‌مند این سبک خودروها را در نبود ون‌های ژاپنی و کره‌ای، جذب خواهد کرد. از سویی دیگر باید توجه داشت که عامه‌ی مردم ایران، معمولا کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای اندازه متوسط را به خودروهای ون ترجیح می‌دهند.

ون هایما 7X نمای جانبی

ابعاد هایما ۷X شامل  ۴,۸۱۵  میلی‌متر طول،  ۱,۸۷۴  میلی‌متر عرض،  ۱,۷۲۰  میلی‌متر ارتفاع با ۲,۸۶۰  میلی‌متر فاصله محور است.

طراحی کابین و نمای داخلی هایما ۷X

کابین هایما ۷X برای افرادی که خودروهای چینی را زشت و عقب‌مانده از سبک طراحی مدرن تصور می‌کنند، شگفت‌انگیز جلوه می‌کند. البته شکی نیست که ادوات داشبورد و کنسول میانی، به وضوح از مدل‌های مشهور خارجی، خصوصا مرسدس بنز و بی‌ام‌و الهام گرفته شده؛ اما استفاده از نمایشگر بزرگ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان، تحسین‌برانگیز است. از سویی دیگر باید توجه داشت که سرتا سر این بخش، دارای نمایشگر نیست و در واقع، دو نمایشگر کاملا جدا با فاصله از یکدیگر، روی یک قاب در نزدیکی هم  نصب شده‌اند.

ون هایما 7X نمای داخلی

در تصاویر موجود از هایما ۷X در سایت‌های چینی، پوشش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، تودری‌ها و بخش وسیعی از داشبورد وجود دارد. این ادوات به ندرت برای مدل‌های چینی ارائه می‌شود. بخش پایینی داشبورد هم از پلاستیک هم‌رنگ صندلی‌های ساخته شده است.

فرمان، خروجی تهویه مطبوع،  دسته دنده و کنسول میانی، طراحی چشم‌نواز و هماهنگ با دیگر اجزا دارند. چیدمان کلیدها دارای دسته‌بندی مناسب و مینیمال است. هایما ۷X از ترمز پارک و استارت دکمه‌ای نیز استفاده می‌کند تا فضای داشبورد، ساده و کاربرپسند شود.

ون هایما 7X نمای صندلی ها

در تصاویر موجود از صندلی‌های ردیف عقب هایما ۷X، حالت جداگانه و شبیه به صندلی‌های کاپتانی در خودروهای لوکس دیده می‌شود که البته ابعاد کوچک‌تری نسبت به مدل‌های آلمانی یا امریکایی دارند. این شرایط، ظاهرا راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان ردیف دوم و سوم (برای دسترسی به عقب) فراهم می‌کند و مناسب تشریفات یا سفرهای خارج شهری است. از سویی دیگر باید توجه داشت که هایما ۷X در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم فعال باشند، فضای ناچیزی برای حمل بار داخل صندوق عقب دارد.

در مجموع می‌توان از طراحی داخلی هایما ۷X رضایت داشت، هر چند که مواد استفاده شده در کابین، شامل چرم صندلی‌ها و پلاستیک سخت داشبورد، باکیفیت و لوکس به نظر نمی‌رسند.

پیشرانه و تجهیزات فنی هایما ۷X

دو نوع موتور توربوشارژ با حجم‌های ۱/۵ و ۱/۶ لیتر برای هایما ۷X در بازار چین وجود دارد. مدل پایه، با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌ی قوی‌تر، ۱۹۵ اسب بخار و ۲۹۳ نیوتن‌متر است. هر دو مدل هایما ۷X، حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارند. این خودروها فقط با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته تولید می‌شوند.

امکانات فنی و تجهیزات ایمنی هایما ۷X

هایما تلاش کرده است تا ۷X را نزدیک به خوردوهای کلاس لوکس عرضه‌ کند. این محصول از بعضی امکانات خاص، مثل ماساژور و تنظیمات برقی برای صندلی عقب محروم است؛ اما در مدل‌های سفارشی، همراه با گرم‌کن و سرد‌کن داخل صندلی فروخته می‌شود.

ون هایما 7X نمای فرمان

نسخه‌های کامل از هایما ۷X در بازار چین، مجهز به تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای ردیف عقب، کروز کنترل با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ورود و استارت بدون کلید، صندوق برقی، حسگر جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها، فناوری کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، حفظ خودرو در سربالایی و سرازیری، چراغ‌های  LED، نورپردازی داخلی، شش کیسه هوا، سانروف، رینگ ۱۹ اینچ و تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر است.

قیمت احتمالی هایما ۷X در ایران

در بازار روسیه، هایما ۷X با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود و همراه امکانات تکمیلی، ۲۳,۵۰۰ دلار قیمت دارد. با این اوصاف، اگر نرخ دلار را حدود ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم؛ می‌توان مطمئن بود هایما ۷X در ایران، حدود ۱/۵ میلیارد تومان قیمت داشته باشد. پاییز ۱۴۰۲ پیش‌فروش این مینی‌ون با قیمت کارخانه‌ای ۱/۴۸ میلیارد تومان توسط ایران خودرو انجام می‌شود.

ون هایما 7X نمای دسته دنده

هم‌اکنون، شاسی‌بلندهای ساخت چری، جک و دانگ فنگ (دیگنیتی و فیدلیتی) هرچند که در محدوده‌ی قیمتی ۱/۵ میلیارد تومان هستند؛ مشکل چندانی برای فروش در بازار ایران ندارند. با این شرایط، استقبال مردم کشورمان از هایما ۷X در کلاس ون‌های کوچک (MPV) صرفا به دلیل بهره‌مندی از ساختار هفت صندلی، بعید به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    ون هیچگاه در ایران نه بازار داشته و نه مشتری !
    اومدنش به ایران یعنی شکستی دیگر !

    موافقم 70
    مخالفم 13
    1. محمد

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      همین از حقمونه.

      موافقم 11
      مخالفم 14
    2. زیزیگولو

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (4439 ديدگاه)

      چه برسه به اینکه یه آتو آشغال چینیم باشه !!! فقط بدرد قبرستون ماشینها میخوره👎👎👎👎

      موافقم 31
      مخالفم 25
  2. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    خوشگله
    امکانات و داخل شیکی هم داره
    موتور و ایناشم خوبه
    ولی… معمولا وقتی بیست هزار دلار قیمت داره یقینا ۴۰ هزار دلار میفته:|
    به همین هم راضی نباشید

    موافقم 31
    مخالفم 8
    1. RKH7787

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (541 ديدگاه)

      شما اصلا فک نکن که تو ایران هم بیست هزاردلار خواهد بود
      من چن سال پیش رفتم یه بنز E200 2017 تو یه اتو گالری دیدم
      قیمت که پرسیدم گفت 25 میلیارد
      این خودرو در بازار اروپا حداکثر 60 هزار دلاره (اگه خیلی بخوان بی انصافانه قیمت بزارن)
      شصت هزار دلار تقریبا میشه 1 میلیارد و 600 میلیونه
      اما 25 میلیارد تقریبا 1 میلیون دلاره
      ینی پول این بنزو داشتی میتونستی بری خارج یه بوگاتی ویرون بخری

      موافقم 17
      مخالفم 13
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    یه زمانی ون رنو L90 در ایران عرضه شد و عجب ماشین معرکه‌ای بود ، جون میداد برای مسافرت که آن هم قربانی این بازار شد !

    موافقم 19
    مخالفم 16
    1. بیقرار

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز ، اونیکه شما می‌فرمایید ون نبود ، استیشن بود ، مثل پیکان استیشن

      موافقم 27
      مخالفم 7
      1. Reza ar

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (257 ديدگاه)

        با توجه به در دو لنگه صندوق عقب و ارتفاع بلند تر سقف نسبت به نسخه سدان و هفت نفره بودن میشه گفت ون بود

        موافقم 6
        مخالفم 1
  4. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    انحصار به این میگن
    تا ۵۰۰ میلیون تومان میتونید از ویرانخودرو و سایپا خرید کنید
    تا ۱میلیارد میتونید محصولات دلالان منتاژکار رو خریداری کنید
    تا ۲ میلیارد و نیم هم نیتوتید از محصولات ۵ سال پیش و اقتصادی کره ای و ژاپنی لذت ببرید
    و بالای ۲ میلیارد و نیم هم میتونید محصولات نیمه لوکس و لوکس ۶ یا ۷ سال پیش و در برخی موارد ۱۰ سال پیش اروپایی و ژاپنی رو خریداری کنید

    موافقم 57
    مخالفم 3
    1. علی

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (17 ديدگاه)

      ایران امپراطور انحصار صنعت خودرو جهان!!

      موافقم 40
      مخالفم 3
  5. میثم

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    طراحی بیرونیش اصلا مشتری جذب نمیکنه
    اونم با این قیمت

    موافقم 22
    مخالفم 32
    1. Voting max

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (61 ديدگاه)

      دقیقا درسته
      میثم افکارت خیلی جای قدر دانی داره
      واقعا دوست دارم

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. میثم

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (3524 ديدگاه)

        فدات شم
        لطف داری

        موافقم 6
        مخالفم 5
  6. sobhaaaaaaan

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بهترین ون جهانم ایران بیاری شکست میخوره.
    این که حتی بهترین ون جهانم نیست.

    موافقم 33
    مخالفم 4
  7. Amir

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (121 ديدگاه)

    انگار پول پنین فارینا رو کامل ندادن اونا هم طراحی رو خط خطی کردن تحویل دادن اینا هم با خودشون گفتن حتما همینه دیگه
    همینو ساختن
    چرا این شکلیه چقد خطوط چقد چراغ چقد جلو پنجره!!!

    موافقم 32
    مخالفم 10
    1. میثم

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (3524 ديدگاه)

      😂😂😂

      موافقم 7
      مخالفم 3
  8. Mercedes-Porsche

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ون و استیشن تو بازار ایران جواب نمیده اونم از نوع چینی

    موافقم 14
    مخالفم 5
  9. M.Kkarimi

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    ون ! ایران ! بیش از 1 میلیارد ! به چه عقلی آخه ؟!؟!

    موافقم 20
    مخالفم 4
  10. MC20

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1581 ديدگاه)

    تصادف شدید در بولوار وکیل آباد مشهد | پراید نصف شد (۱۲ بهمن ۱۴۰۰)
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امیر گندمکار مدیر منطقه پنجم عملیات آتش نشانی مشهد از وقوع سانحه رانندگی بین سواری پراید و ۲۰۶ در بولوار وکیل آباد این شهر خبر داد و افزود: در پی اعلام این حادثه به سامانه ۱۲۵، ستاد فرماندهی بلافاصله آتش نشانان و نجاتگران ایستگاه‌های ۵، ۲۵ ، ۲۷ را به محل اعلامی اعزام که با حضور آتش نشانان به سه مصدوم این سانحه امداد رسانی و علت دقیق وقوع این حادثه توسط کارشناسان مربوطه در دست بررسی است . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441013_378.jpg . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441012_576.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441010_771.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441016_649.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441015_174.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441014_866.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441019_903.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441018_108.jpg . . . https://shahraranews.ir/files/fa/news/1400/11/13/441017_714.jpg . . . داداشای دوست داشتنی از کل کل های بی حاصل و نفرت انگیز و تفرقه اندازنده و دلخورکننده . . . بین ژاپن و کره و غیره ها با هم . . . لطفا دوری کنین . . . خواهش میکنم . . . با هم متحد باشیم . . . وقتی مردم ما دارن همه جا همه جوره له میشن . . . این رو نگاه کنین و یادتون نره مسایل مهم تر در حوزه خودرو در کشور ما چیه . . . مخلص همه داداشیا . . .

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      با زبان قابل وصف نیست .
      چه بگویم که ناگفته هم پیداست

      موافقم 6
      مخالفم 4
  11. B.A.E Systems

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    زشت ترین طراحی جهان رو داره چیه خدا وکیلی

    موافقم 6
    مخالفم 17
  12. پدرام

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (797 ديدگاه)

    طراحی جلو افتضاحه

    موافقم 6
    مخالفم 16
  13. AliREZA

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (34 ديدگاه)

    طراحی آشغالش به کنار! ون هم تو ایران مصرف نداره به کنار! موتور 1.6 واسه ون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لایق خودشونه نه مردم ایران

    موافقم 11
    مخالفم 13
  14. تحت پیگرد

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (352 ديدگاه)

    طراحی جلوش خیلی خوشگله پشتشم خوبه داخلشم شیکه

    موافقم 12
    مخالفم 6
  15. احمدرضا

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (227 ديدگاه)

    به نظرم اینکه تنوع کلاس ها توی بازار کشور بیشتر شه خوبه ماشین خوشکلیه و طراحیش اون حسه خسته کننده بودن ام پی وی هارو نداره و واقعا میشه 7 نفر آدم بشینن توش چون این کراس اورهای مید سایز 7 نفره که هستن واقعا اون صندلی های عقبشون غیر قابل استفادست

    موافقم 10
    مخالفم 3
  16. کافر مقدس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    از وقتی لکسوس و هیوند این خط و خطوط رو بدنه رو شروع کردن یکی پس از دیگر در ماشین های چینی رویت شد

    حداقل یک نگاهیی به مصرف کنندگان ماشین چینی تو ایران بندازید چطور فقط رپورتاژ میپردازید یه مطلب ندارید از طیف مصرف کننده ها

    موافقم 9
    مخالفم 7
  17. حسین

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    بیارید برای مردم.برای خانواده ها

    موافقم 3
    مخالفم 5
  18. genius

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    بخدا من با جنس چینی مخالف نیستم اما دلم میخواد حق انتخاب داشته باشم.مثل بازار موبایل میخوام بین آیفون و سامسونگ و شیائومی چینی بتونم انتخاب کنم اما تو بحث خودرو همه چیز به زور شده چینی!!!

    موافقم 17
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا