شاسیبلندهایی که جهان را تغییر دادند (قسمت اول)
طی چند سال گذشته، در سراسر جهان شاسیبلندها محبوبیتی فوقالعاده پیدا کردهاند. این محبوبیت عجیب، برخی کلاسهای خودرویی مثل استیشنها و مینیونها را تقریباً منقرض کرده و از فروش سدانها بسیار کاسته است؛ اما چگونه به اینجا رسیدیم؟ با ما همراه باشید تا تاریخچه و تکامل شاسیبلندها را بررسی کنیم و به خودروهایی که در این مسیر پیشگام بودند نگاهی بیندازیم.
شورلت سابربن
شورلت سابربن که در سال 1935 معرفی شد، اولین شاسیبلند جهان محسوب میشود و قدیمیترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی بهحساب میآید. هرچند نسلهای اولیه سابربن با انتقال قدرت محرک عقب خیلی به تعریف امروزی شاسیبلند شباهت نداشتند اما نسل چهارم که در سال 1955 معرفی شد با فاصلهٔ بیشتر از زمین و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، سابربن را به یک شاسیبلند واقعی تبدیل کرد.
ویلیز MB
ازآنجاییکه سابربن در سال 1955 شکل و شمایل شاسیبلند به خود گرفت، ویلیز MB را باید پدر همهٔ شاسیبلندهای جهان دانست. این خودرو که برای جنگ جهانی دوم ساخته شد، ساده و سرسخت بود و برای دسترسی به جاهایی که دیگر وسایل نقلیه نمیتوانستند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد. از ویلیز حدود 360 هزار دستگاه ساخته و به اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه جهان تبدیل شد.
لندروور دیفندر
شاید هیچکدام از کسانی که در سال 1948 لندروور را توسعه دادند پیشبینی چنین موفقیتی را نمیکردند. ابن خودرو ابتدا بهعنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کاربردی و کشاورزی با الهام از جیپ طراحی شد اما بعداً بسیار فراتر رفت و یک برند کامل را ایجاد کرد. طی دههها، بیش از دو میلیون دستگاه از این ماشین ساخته و در سال 1983 نام دیفندر برای آن انتخاب شد. در سال 2019 نیز لندروور نسل جدید دیفندر را با تحولی بزرگ معرفی کرد.
تویوتا لندکروزر
لندکروزر هم یکی دیگر از شاسیبلندهای نمادین تاریخ است که پیشینهٔ نظامی دارد و از روی جیپ ساخته شد. این خودرو ابتدا BJ نام داشت و در سال 1954 به لندکروزر تغییر نام داد. از لندکروزر از زمان عرضه تاکنون در نسلهای مختلف بیش از 10 میلیون دستگاه تولید شده است. جدیدترین نسل این ماشین همچنان یک 4x4 توانمند برای سختترین مسیرها محسوب میشود.
جیپ واگنییر
واگنییر یکی دیگر از مدلهای بسیار تأثیرگذار جیپ محسوب میشود. این خودرو پیشگام شاسیبلندهای لوکسی بود که امروزه بسیار محبوب هستند. واگنییر از همان ابتدای عرضه در سال 1963 با ویژگیهای لوکسی مثل تعلیق مستقل جلو، فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه ارائه میشد. تجهیزات لوکس بیشتر و پیشرانههای قویتر نیز بعداً بهمرور اضافه شدند. واگنییر نزدیک به سه دهه در یک نسل تولید شد که نشان میدهد چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.
رنجروور
از زمان عرضهٔ نسل اول رنجروور در سال 1970، هیچ خودروی دیگری مثل این، ظاهر شیک، تجمل و توانایی آفرود فوقالعاده را باهم ترکیب نکرده است. رنجروور مفهوم شاسیبلند لوکس را از واگنییر گرفته و آن را تکامل بخشید. این ماشین هماکنون در نسل پنجم خود، از همیشه لوکستر شده ولی بااینحال هنوز هم توانایی رفتن به جاهایی را دارد که دیگر شاسیبلندها نمیتوانند.
سوزوکی جیمنی
جیمنی شاسیبلند کوچکی با میراث طولانی است و از زمان عرضه در سال 1970 تاکنون حدود 3 میلیون دستگاه فروخته است. سری اول جیمنی که با نام LJ شناخته میشد بسیار کوچک بود و با پیشرانهٔ 360 سیسی به فروش میرسید اما نسخههای بعدی با نام SJ بزرگتر و شهریتر شدند. نسل سوم جیمنی دورهٔ تولید طولانی بیستساله داشت و نسل چهارم یا کنونی که در سال 2018 معرفی شد، همچنان کوچک، سرسخت و یک آفرودر توانمند است.
جیپ چروکی
چروکی به دلیل تغییری که در بازار شاسیبلندها ایجاد کرد شایستهٔ حضور در این لیست است. این خودرو ابتدا در سال 1974 بهعنوان نسخهٔ سهدر و ارزانتر واگنییر عرضه شد و در نسل دوم با نام XJ در سال 1984 ظاهر بسیار شهریتری به خود گرفت. نسلهای سوم و چهارم شخصیت خشنتری داشتند تا از گرند چروکی که در سال 1993 به بازار آمد و بیشتر شخصیت لوکسی داشت متمایز باشند. چروکی XJ دلیل اصلی خرید شرکت مادر جیپ یعنی AMC توسط کرایسلر در سال 1987 بود.
مرسدس بنز G کلاس
بدون شک G کلاس یکی از نمادینترین محصولات تاریخ مرسدس بنز محسوب میشود هرچند که با معرفی در سال 1979، بهاندازهٔ نامهایی مثل SL یا S کلاس سابقه ندارد. در طول سالها، نسخههای AMG و شش چرخ به جذابیت G کلاس افزودند اما این ماشین حتی با وجود معرفی نسل کاملاً جدید در سال 2018، هنوز هم بسیار شبیه به خودرویی است که چهار دهه پیش معرفی شد. از آن زمان تاکنون G کلاس بیش از 300 هزار دستگاه فروخته است.
میتسوبیشی پاجرو
شهرت میتسوبیشی در زمینهٔ خودروهای چهارچرخ محرک آفرودی به خاطر پاجرو بود. این خودرو به لطف قابلت اطمینان و تواناییهای آفرود فوقالعاده، در طول چهل سال بیش از 3.3 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت. نسل چهارم پاجرو در سال 2006 به بازار آمد و پس از یک دورهٔ تولید طولانی، متأسفانه در سال 2021 میتسوبیشی بدون معرفی جایگزین به تولید آن پایان داد.
جیپ رانگلر
با یک نگاه به رانگلر میتوان متوجه ارتباط مستقیم آن با ویلیز MB سال 1941 شد. این ماشین که در سال 1986 به بازار آمد، جایگزین جیپ CJ بود که خود جانشین ویلیز محسوب میشد. رانگلر از زمان معرفی تاکنون بیش از دو میلیون دستگاه فروخته است. نسل چهارم این خودرو همچنان شاسی نردبانی مستقل و محورهای صلب پیشینیان خود را حفظ کرده و در طراحی بیرونی هم به میراث برجستهٔ خود اشاره دارد.
ادامه دارد...