نگاهی به عملکرد مازراتی در سالهای اخیر؛ افتوخیز ایتالیایی!
مازراتی را میتوان داستانی تلخ و شیرین در گروه فیات دانست. این خودروساز معتبر که به تولید محصولات لوکس شهرت دارد ارتباط نزدیکی با فراری داشته و جزو بهترینهای صنعت خودروی ایتالیا به شمار میرود. در نوشتار پیش رو میخواهیم نگاهی به عملکرد پر فراز و نشیب مازراتی در سالهای اخیر داشته باشیم.
پس از سالها حضور در مسابقات و دستبهدست شدن چندین و چندباره، مازراتی در دهه 90 میلادی به دست فیات افتاد و از آن زمان تاکنون اتفاقات زیادی برای برند موردبحث رخ داده است. مالکیت بزرگترین خودروساز ایتالیا به معنی وجود فرصتها و چالشهای زیادی بود و به همین خاطر مازراتی میتوانست از منابع و تواناییهای فیات نهایت بهره را ببرد. البته از طرفی حضور آنجلیس به معنی بروکراسی بیشتر و انعطاف کمتر بود.
در سال 2002 و ده سال پس از خریداری شدن توسط فیات، فروش جهانی مازراتی به 3300 دستگاه رسید. در حقیقت با یک برند بسیار محدودی روبرو بودیم که فقط به خودروی کوپه، اسپایدر و 3200GT را تولید میکرد. چنین عملکرد ضعیفی حداقل 10 سال دیگر ادامه یافت. مازراتی به عنوان برادر جوانتر برند فراری شناخته شده بود و تولید انبوه و زیاد بخشی از برنامههای آن به شمار نمیرفت؛ اما همهچیز در سال 2010 و زمانی که فیات اعلام کرد مازراتی به گروه جدید لوکسها ملحق خواهد شد تغییر کرد...
این گروه لوکس شامل آلفارومئو و آبارث نیز بود. در این زمان بود که هویت مازراتی به برندی با ویژگیهای اسپرت و پرفورمنس تغییر یافت. گسترش کسبوکار مازراتی در سال 2013 استارت خورد یعنی زمانی که دو سدان جدید کواتروپورته و گیبلی معرفی شدند. البته معرفی این خودروها درست با رویگردانی مشتریان از سدان ها، استیشنها، هاچبک ها و مینی ونها و کوچ آنها به سمت شاسی بلندها همزمان شد. برند لوکس یاد شده تصمیم گرفت مستقیماً به جنگ برندهای شناخته شدهای همچون مرسدس و بی ام و برود و حداقل در ابتدا چنین چیزی جواب داد.
مازراتی در سال 2014 به رکورد فروش 32800 دستگاهی رسید که بیش از 7 برابر حجم فروش 5 سال قبلتر بود. دیگر چیزی به نام برندی با بازار محدود و کم وجود نداشت. هماکنون مازراتی با هدایت گروه فیات-کرایسلر میتوانست به چیزی بزرگتر و گستردهتر فکر کند و محصولاتی با پیشرانههای فراری را نیز عرضه نماید. سرعت رشد این خودروساز با عرضه لوانته به عنوان اولین شاسیبلند تاریخش بیشتر شد. زمانی که لوانته در سال 2016 معرفی شد پورشه کاین به عنوان رقیب مستقیم این خودرو تولد 14 سالگیاش را پشت سر میگذاشت. در سال 2017 نیز مازراتی به رکورد فروش کل تاریخ خود یعنی 49 هزار دستگاه رسید.
اگرچه لوانته به سرعت سهم زیادی را از کلاس شاسی بلندهای لوکس به دست میآورد باقی محصولات مازراتی سریعاً سالخورده میشدند و به این زودیها هم جانشینی برایشان وجود نداشت. میزان فروش سدان ها در سراسر جهان کاهش مییافت و مازراتی هم توسعه نسل جدید گیبلی و کواتروپورته را به تعویق میانداخت، خودروهایی که در سال 2018 سن زیادی داشتند. به دلیل نبود محصولات جدید و سن بالاتر لوانته، فروش مازراتی کاهش یافت. در واقع میزان فروش این برند بین سالهای 2017 تا 2018 افت 29 درصدی را نشان داد و این میزان افت در دو سال بعدی به 26 درصد رسید. همچنین کاهش فروش مازراتی در سالهای 2019 تا 2021 به 7 درصد رسید و چنین رقمی برای سال 2021 و 2022 نیز 4 درصد گزارش شد. خوشبختانه مازراتی در سال 2021 دوباره روی ریل افتاد و محصولات جدیدی را معرفی کرد. سوپرکار MC20، MC20 سی یلو، گریکاله و نسل جدید گرن توریسمو به معنی خون جدیدی در رگهای مازراتی بودهاند. این خودروها از نظر طراحی، تکنولوژی و کیفیت DNA واقعی برند یاد شده را به همراه دارند اما تولید محصولات یاد شده برای احیای کامل مازراتی کافی خواهند بود؟ نظر شما دراینباره چیست؟